روزنامه کیهان ایران دلیل اعدام روح‌الله زم را «پیام به اروپایی‌ها» عنوان کرد

العربیه :روزنامه کیهان وابسته به علی خامنه‌ای رهبر ایران دلیل اعدام روح‌الله زم را «پیام به اروپایی‌ها» عنوان کرد.

این روزنامه روز سه‌شنبه 15 دسامبر نوشت: «در عرف بین‌الملل، حمایت از جاسوسان بازداشتی در یک کشور، حامیان آنها را زیر علامت سوال می‌برد و بنابراین دولت‌ها اغلب از پذیرش مسئولیت طفره می‌روند و دخالت خود در جاسوسی را انکار می‌کنند. اما برخی دولت‌های اروپایی پس از اعدام روح‌الله زم سرشبکه باند آمدنیوز، به محکوم کردن این اقدام پرداختند.»

روزنامه کیهان نوشت: «به نظر می‌رسد علت عمده این دستپاچگی این است که از نگاه آنها طی چند سال اخیر هزینه جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی در ایران بسیار پایین آمده بود و همچنین برخی متهمان، پس از تحمل چند سال حبس، در جریان مبادله آزاد می‌شدند. بنابراین، سرویس‌های جاسوسی انگلیس و فرانسه و آلمان، به سوژه‌های خود اطمینان می‌دادند که خطری آنها را تهدید نمی‌کند و به نوعی مورد حمایت هستند.»

کیهان در ادامه نوشت: «اما اعدام روح‌الله زم، قطع کردن زنجیره توهمی مذکور بود که نشان داد دوره جدیدی در برخورد با عناصر وطن‌فروش و خائن به امنیت ملی آغاز شده است؛ دوره‌ای که به شناسایی و شکار مزدوران سرویس‌های جاسوسی در داخل خاک ایران محدود نمی‌شود و ابعاد فرامرزی یافته است.»

روح‌الله زم خبرنگار و فعال سیاسی، از مخالفان حکومت فعلی ایران بود که پس از ربوده شدن در عراق به ایران منتقل و به اعدام محکوم شد. علیرغم اعتراضات گسترده بین‌المللی به این حکم، او روز شنبه اعدام شد در حالیکه از تایید شدن حکم خود خبر نداشت.

اتحادیه اروپا روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد. این اتحادیه همچنین روند دادگاه زم را «غیرعادلانه» دانسته و از ایران خواست تا «اعترافات تلویزیونی» برای «اثبات جرم» را متوقف کند.

نشست تجاری اروپا و ایران نیز در اعتراض به اعدام این خبرنگار، لغو شد. وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای جداگانه، اعدام روزنامه‌نگار روح‌الله زم در ایران را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی «وحشیانه» توصیف کرد.

همچنان، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه 14 دسامبر اعدام روح‌الله زم موسس رسانه آمد‌نیوز را به شدت محکوم کرده و گفت که این اعدام سبعیت رژیم ایران را نشان داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیترش نوشت: «ایالات متحده اعدام ناعادلانه و وحشیانه روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی را که رژیم ایران او را ربوده بود، قویا محکوم می‌کند. زم سبعیت و فساد رژیم [ایران] را افشا کرد، رژیمی که بیش از 860 روزنامه‌نگار را در حکومت وحشت 41 ساله خود کشته یا بازداشت کرده‌است.»

جیک سالیون مشاور امنیت ملی کابینه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم روز دوشنبه 14 دسامبر در اولین اظهار نظر خود در باره ایران، اعدام روح الله زم را به شدت محکوم کرد.

او گفت که اعدام زم نشانه دیگری از نقض فاحش حقوق بشر از سوی رژیم ایران بوده و وعده داده آمریکا در کنار شرکایش در برابر نقض حقوق بشر توسط ایران خواهد ایستاد.

سالیوان در توییتی نوشت که رژیم ایران روح‌الله زم روزنامه‌نگار که از حق دادرسی قانونی محروم بود و در راستای حقوق جهانی خود فعالیت داشته است را اعدام کرد
+6
رأی دهید
-75

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    اعدام خیلی جالب نیست باید مثل چین یا کره شمالی یه جاهای مخصوص برای این حشرات درست کرد و مثل خر ازشون کار کشید، بد از چند سال بدون دردسر سقط میشن و میمیرن
    48
    8
    ‌سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    اعدام زم پیام به اروپا نبود،بلکه پیام به شیطان بود، ج.ا به شیطان گفت، بدان و آگاه باش که ما از تو شیطان تریم
    1
    17
    ‌سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - لوبومو، کنگو
    روحش شاد. زمانی اینجا همه میگفتن آدم نظامه من فقط یک بار گفتم نیست. الان میگم نبود همونا که میگفتن بود حالا که اعدام شد میگن نبود. خیلی تو حس بود ولی معلوم بود با تمام وجودو از دل و جان برای فردای بهتر ایران تلاش می‌کرد که قابل احترام و تقدیره . دستش از دنیا کوتاهه و تنها میتونم بگم روحش شاد و خدا به مادرش صبر بده
    1
    12
    ‌سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فضول بک - سوئد، سوئد
    ۱- دوستان گرامی درود به شما. و شرم و ننگ ابدی به این جنایتکاران اهریمنی حکومت فاشیستی اسلامی . اخوند خامنه ای بار اول و اخر نیست که انسانهای بیگناه را می رباید به افکار مردم ایران و دنیا دهن کجی می کند و انها را به قتل می رساند. اعدام ترم قضایی است که در فرایند دادگاه عادل و آزاد صادر میشود. آدم ربایی و شکنجه و قتل أقای زم را نمی توان اعدام خواند٫ایشان به قتل رسانده شدند. [اگر چه اینجانب با اعدام فقط درشرایطی مثل دادگاه نورنبرگ همفکری دارم یعنی برای رهبران اصلی رژیم و کمیسیون حقیقت یاب (مثل آفریقای جنوبی) برای دیگر مجرمان]. حتی رجب طیب أردوغان اینگونه بی رحمی را با بانیان‌گذار و رهبر گروه مسلح مخالف پ ک ک اقای عبدالله اوجالان نکرد ( ایشان از زمان دستگیری‌اش در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ تاکنون در ترکیه در زندان به سر می‌برد). حال باید از دولت های اتحادیه اروپا و همه حامیان جمهوری اسلامی وکسانیکه می بینند ولی سکوت میکنند پرسید تا کی از این جنایتکاران فاشیست در عمل پشتیبانی خواهید کرد.
    0
    13
    ‌سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فضول بک - سوئد، سوئد
    ۲- در صورتی که با دوتا کلیک در انتر نت هر کسی میداند که کشور چین وحکومت اسلامی دارای بالاترین آمار اعدام (یا اگرواژه درست بکار بریم قتل عمدی حکومتی ) در جهان هستند. و آخوند گردن کلفت خود را مزین به مدل طلا قتل کرده اند یعنی حکومت اسلامی بالاترین نرخ سرانه قتل (اعدام) به نسبت جمعیت در دنیا را داراست. حکومت فاشیستی اسلامی کشور و مردم عزیز ایران را با خشونت ذاتی خود از روز نخست سرکوب کرده است . سیاست النصر بالرعب (پیروزی با حاکم کردن وحشت﴾ پایه اصلی رژیم ۴۲ سال با موفقیت کارکرده است. اخوند خامنه ای جلاد می خواهد ترس و وحشت در جامعه ایجاد کند ولی نمی داند ان طرف سکه وحشت مقاومت و مبارزه است. این عمل ضد بشری بار دیگر نشان داد که رژیم پایان خود را هم با خشونت تمام خواهد کرد . اقای روح الله زم (هرعقایدی که داشت) با فدای جان خود نشان داد به انچه می گفت پایبند است . و قتل اوباعث افشای رسوایی و شرمساری کسانی است که خواسته یا ناخواسه به تور حکومت فاشیست اسلامی افتادنند و هر کسی که از خودشان نیست را از رژیم می دانند . انها غیر از سکوت شرماور امروز چه دلیلی بر کار خود دارند .
    0
    8
    ‌سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    فضول بک - سوئد، سوئد
    ۳- ای آزاد خواهان در راه میهن اختلافات را کنار بگذارید و فکر چاره کنید. چون جمهوری اسلامی (بگفته زنده یاد نوید افکاری)۸۲ میلیون طناب دار تهیه کرده و دنبال گردن آزاده خواهان میگردد. من به خانواده روح الله زم و تمام خانواده ازادی خواهد با هر مرامی که دارند تسلیت میگویم . پیشنهاد دارم کسانی که در امر قضایی هستنند راجب اعدام و قتل توضیح در این باره مرهمت بفرمایند . سپاس
    0
    8
    ‌سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    فعلاً که اسرائیلی ها اینا رو مثل سگ می کشند مثل سگ از اسرائیلی‌ها می‌ترسند فرقه خیلی کثیفی جمهوری اسلامی
    1
    14
    ‌سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    FETNEH. - نوشهر، ایران
    سردبیر روزنامه کیهان و روزنامه ی کیهان ؟ در عقب بازه . میتونید تشریف ببرید تو . مرگ شاهرودی رو که یادتونه ؟ مثل خمیردندون جون میداد. هر چی فشارش میدادی باز میزد بیرون. خبرنگارا چندین روز صف نشستن تا سقط شدنشو خبررسانی کنند . ولی دیدین که چه جوری دست کائنات اونو قبض روح کرد. نوبت شما هم میرسه . مثل شاهرودی با آه و نفرین مادر جانباخته های بیگناه قبض روح میشید . هر چی پیر پاتال و گر و گوریه شده مفسر . الان هم که همون اروپاییها اره رو کردن تو ماتحتتون. نه راه پیش دارین نه پس . هارت و پورت شما به قول رهبرتون گوزیدن در بازار مسگراست . حـ... های پیر پاتال چه عمری هم دارند . میدونید چرا ؟ این زندانیای بدبختی که بی نام و نشون غیبشون میزنه اعضای بدنشونو در میارن و جای اعضای بدن این کفتارهای پیر میزارن . مردم ما هم که ماست .
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.