آمریکا صنایع نظامی ترکیه را تحریم کرد

العربیه :ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه 14 دسامبر 2020 اعلام کرد به دلیل به کارگیری سامانه موشکی اس 400 ساخت روسیه از سوی آنکارا، سازمان صنایع نظامی ترکیه و اسماعیل دمیر رئیس این سازمان را به فهرست تحریم‌ها افزود.

وبگاه وزارت امور خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این کشور سازمان صنایع نظامی ترکیه را به همراه مدیر و سه کارمند آن را به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی از روسیه تحریم کرد.

واشنگتن اعلام کرد که به آنکارا اطلاع داده که خرید سامانه روسی S400 ارتش آمریکا را به خطر می‌اندازد ولی آنکارا این هشدارها را نادیده گرفته و این سامانه را خرید.

پیش از این چهار منبع مطلع از جمله دو مقام آمریکایی روز پنج‌شنبه 10 دسامبر 2020 تاکید کرد که واشنگتن قصد دارد به دلیل خرید سامانه موشکی S 400 روسی از سوی ترکیه، تحریم‌هایی علیه آنکارا وضع کند.

این منابع اعلام کرد که این تحریم‌ها به زودی وضع خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود خشم آنکارا را در پی داشته و روابط ترکیه با دولت آینده آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این تحریم‌ها قرار است صنایع نظامی ترکیه و مدیر این صنایع اسماعیل دمیر را هدف قرار دهد.

در سوی مقابل یک مقام مسئول عالیرتبه ترک گفت تحریم‌هایی که آمریکا به دلیل خرید سامانه موشکی S 400 ساخت روسیه علیه ترکیه وضع خواهد کرد، نتایج معکوس در پی خواهد داشت و روابط دو کشور عضو پیمان ناتو را به شدت پرتنش خواهد کرد.

این مقام مسئول که نامی از او برده نشده، گفت: «تحریم‌ها دستاوردی نخواهد داشت و غیرسازنده خواهد بود و به روابط آسیب خواهد زد ... ترکیه خواهان حل مشکلات از طریق دیپلماسی و مذاکره است و ما با تحریم‌های یکجانبه موافقت نخواهیم کرد.»

در ماه اکتبر جاناتان هافمان سخنگوی رسمی پنتاگون وزارت دفاع آمریکا ترکیه را به پیامدهای ناگوار تهدید کرده و گفته بود: «با خرید این سامانه‌ها از سوی ترکیه مخالفین و به شدت از گزارش‌ها درباره به کارگیری این سامانه‌ها نگرانیم. نباید این سامانه‌ها را به کار گرفت.»

او در ادامه گفت: «این اقدام پیامدهای ناگواری برای روابط امنیتی دو طرف خواهد داشت. ترکیه از برنامه ساخت جنگنده‌های اف 35 اخراج شد و سامانه موشکی S 400 مانعی در مسیر دیگر حوزه‌های همکاری است.»

پیش از این رسانه‌های روسیه از آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه موشکی S 400 از سوی ارتش ترکیه خبر داده بودند. ترکیه سامانه موشکی S 400 را در سال 2019 از روسیه تحویل گرفت. دولت دونالد ترامپ با این استدلال که استفاده از تسلیحات روسی با سامانه‌های دفاعی پیمان ناتو تعارض دارد، با این معامله مخالفت کرد
+34
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.