تصاویری از اعماق فضا در سی‌سالگی تلسکوپ هابل

تلسکوپ هابلبی بی سی :آژانس فضایی آمریکا، ناسا، به مناسبت سی‌امین سال آغاز به کار تلسکوپ هابل ۳۰ عکس جدید از اعماق فضا منتشر کرده است.

تلسکوپ هابل در بهار ۱۹۹۰ در مدار زمین قرار گرفت و از آن زمان مشغول عکاسی و رصد اعماق فضاست.

عکس‌های جدیدی که ناسا به مناسبت سی سالگی هابل منتشر کرده است همگی متعلق به کاتالوگ کلدول است که مجموعه‌ای از ۱۰۹ خوشه‌ ستاره‌ای، سحابی و کهکشان است که بین چند هزار تا چند میلیون سال نوری با زمین فاصله دارند. این عکس‌ها در طول دوران کاری هابل برای اهداف تحقیقاتی گرفته شده‌اند ولی پیش از این منتشر نشده بودند.
طی سه دهه‌ گذشته تلسکوپ هابل به دانشمندان برای شناسایی سحابی‌ها، سیاه‌چاله‌ها و تاریخ کهکشان‌ها کمک فراوانی کرده است. این تلسکوپ که هر ۹۰ دقیقه یک بار دور زمین می‌چرخد، دو دوربین اصلی دارد که اعماق فضا را به شیوه‌ای که از روی زمین ممکن نیست، رصد می‌کند. این تلسکوپ همچنین به تجهیزاتی برای ثبت طیف‌های نوری ماورا بنفش و مادون قرمز هم مجهز است.

از جمله مهم‌ترین دستاوردهای علمی که بر اساس اطلاعات ارسالی از تلسکوپ هابل به دست آمده، می‌توان به تعیین دقیق قدمت جهان (۱۳.۸ میلیارد سال)، کشف دو قمر پلوتو و تعیین نرخ دقیق انبساط و بزرگ‌ شدن جهان اشاره کرد.
تلسکوپ هابل طی سی سالی که از آغاز به کارش در مدار زمین می‌گذرد، نخستین عملیات تعمیر تنها سه سال بعد از آغاز به کار تلسکوپ و هنگامی بود که ارسال نخستین عکس‌ها نشان داد مشکل فنی در آینه تلسکوپ باعث محوی تصاویر شده است.

آخرین عملیات تعمیر و به روزرسانی هم در سال ۲۰۰۹ انجام شد که در جریان آن یک دوربین و یک طیف‌سنج نوری جدید روی هابل نصب شد
+11
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.