گفتگوی ظریف و چاووش‌اوغلو؛ «اردوغان فکر می‌کرد شعر ارس برای قره‌باغ است»

بی بی سی :پس از یک روز درگیری لفظی میان مقام‌های تهران و آنکارا و احضار متقابل سفیران ایران و ترکیه، محمدجواد ظریف و مولود چاووش‌اوغلو، وزیران خارجه دو کشور، درباره شعرخوانی جنجالی رجب‌ طیب اردوغان گفتگویی تلفنی داشتند.

آقای چاووش‌اوغلو در این تماس تلفنی به همتای ایرانی خود برای حملاتی که از طرف مقام‌های ایرانی به آقای اردوغان شد، اعتراض کرده است.

او همچنین گفته آقای اردوغان فکر می‌کرده که منظور شعر مربوط به جدایی قره‌باغ است و ارتباطی با ایران ندارد.

محمدجواد ظریف هم بر احترام و روابط دوستانه میان دو کشور تاکید کرده است.

روز شنبه در تبریز گروهی از هواداران حکومت در مقابل کنسولگری ترکیه تجمع کردند و شعارهایی علیه رجب طیب اردوغان دادند. علاوه بر این چند نفر از مقام‌های ایرانی علیه او موضع گرفتند.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در رژه‌ای نظامی حضور داشت که در باکو و برای جشن پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ اخیر قره‌باغ برگزار شد.

حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان در پیروزی آن مقابل ارمنستان کلیدی بود.

آقای اردوغان در جریان سخنرانی‌اش در باکو یک ترانه بومی و مردمی آذری به نام رود ارس (آراز) را خواند که در آن از جدایی گلایه می‌شود.

خواندن این شعر از طرف برخی به معنای جدایی جمهوری آذربایجان و آذربایجان ایران تعبیر شد و بعضی آن را نشانه سیاست "پان‌ترکیستی" و ادعای ارضی نسبت به مناطق ترک‌نشین ایران دانستند.

اما مولود چاووش‌اوغلو به محمدجواد ظریف گفته است حملات لفظی که در ایران به آقای اردوغان شده "غیرقابل‌قبول" هستند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه او گفته: "وقتی مجاری ارتباطی دیپلماتیک برای تبادل نظر در این باره وجود دارد چنین اظهارنظرهایی که رئیس جمهور اردوغان را هدف می‌گیرند غیرقابل‌قبول هستند."

آقای چاووش‌اوغلو افزوده که آقای اردوغان شعری خوانده که "فکر می‌کرده راجع به قره‌باغ بوده و در سخنرانی‌اش به ایران حتی اشاره‌ای هم نشده است".

به گزارش رسانه‌های ایران محمدجواد ظریف هم گفته است که به به گسترش روابط دوجانبه بر بستر اعتماد متقابل امیدوار است.
+2
رأی دهید
-33

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    آیا این شعر خوانی. اصلا قابل این همه جنجال است؟ اگر قرار به خاطر یک شعر خوانی این همه جنجال. پس یک روز روز آرامش در ایران نباید باشد. آخوند‌ها مگر هر روز نمی‌‌گویند. سوریه. عراق .لبنان مال ماست. حالا دادن به این ها؟ فریب این ظریف را نخورید. این ظریف چوب حراج زده .به ایران حالا ادای امیر کبیر را در می‌‌آورد. ما یک رهبر چلقوز داشتیم. که بعد از ۴۰ سال .بر گشت. پرسیدند. چه اساسی داری گفت. هیچی‌.یک دفعه همه آخوند‌ها وطن دوست شدند.
    11
    13
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    شمرالله - مونیخ، آلمان
    بگو اردوخر عقل و شعور نداره خر بوده
    8
    18
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    (طیب، تو فرقشان نمیدانستی - جای زر زدن سکوت، میبایستی!) ( کردی تو گمان که شهرهای ایران - گشتند جدا ز کشور ترکستان) ( نادان، وطنت و کشورت ترکیه - گشتند جدا ز کشور همسایه) ( وقتی که عمر به ملک ما حمله نمود - برد به آنکارا هر چه که خر اینجا بود!) (گفتا به ابد در این مکان میمانی - نام این ولایت بشود عثمانی!)
    9
    14
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    وزیر امور خارجشون مانند دنرکباب فروش است
    6
    12
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    یه مشت جاهل و ببو شدن سردمدار ایران و ترکیه.بدبخت اونایی که بسیجی و پانچه ی اینا میشن.اینارو ببندن به گاری اسب رم میکنه حالا 160میلیون ادم معطلشون شدن
    1
    3
    یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    احمد قمی - قم، ایران
    سلام دوستان ایشان به غلط کردن افتاد اکر گاز مفتی ایران رو که سالها داره باج می گیره قطع کنند ان وخت به ی هم می افته.
    5
    1
    یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    این خبرها برای فریب و توهمی کردن بیشتر ایرانی ها است. بر عکس ترکیه نسبت به سیاست بی ادبانه ایران در این مسله اعتراض کرده است. یادتان باشد ترکیه تنها گلوگاه اقتصادی و بانکی ایران است . زیاد پروبازی در نیاورید. شایران باید تاوان خیانت به آذربایجان و حمایت از ارمنستان را بپردازد و چگونه یک شعر لرزه به جان همه تان انداخت. گفتیم که بعد از آزاد سازی قره باغ از اشغال ارمنی روس و فارس نوبت به آذربایجان جنوبی خواهد بود. وقت آن رسیده که آراز مرز دو کشر نشود بلکه رودی در وسط آذربایجان بزرگ که یادآور دردها و حسرت ها باشد. ظریف و دیگر دارودسته اش با واکنش نسبت به شعر آراز توسط اردوغان در باکو خوانده شد باعث مطرح شدن آذربایجان جنوبی و جدایی آذربایجانها در دنیا شود. دیگر بحث از آذربایجان جنوبی در دنیا خیلی آسان خواهد بود
    2
    4
    یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.