ایران در اعتراض به اظهارات اردوغان، سفیر ترکیه را احضار کرد/ جنجال پرچم چین و چروکدار آذربایجان

دویچه وله :سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد سفیر ترکیه به خاطر "اظهارات مداخله‌جویانه و غیرقابل قبول آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر به باکو" احضار شده است. ترکیه هنوز واکنشی به این اقدام ایران نشان نداده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  گفت: «امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود، در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که "دوران ادعاهای ارضی و امپراطوری‌های جنگ‌افروز و توسعه‌طلب سال‌هاست که سپری شده است".

خطیب‌زاده در ادامه توضیح داد که به سفیر ترکیه گفته شده است جمهوری اسلامی به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی‌دهد.

هنوز مقامات ترکیه در ارتباط با این اقدام ایران واکنش نشان نداده‌‌اند.

پیش از احضار سفیر ترکیه  محمدجواد ظریف نیز در واکنشی شدید به اردوغان که تکه‌ای از شعر فولکور آذربایجان (بایاتی) درباره ارس را رژه پیروزی در باکو خواند اعتراض کرد. مضمون این شعر گلایه از جدا افتادن شهروندان آذربایجانی در دو سوی این رودخانه است.

خبرگزاری ایسنا ادعا کرده این شعر فولکور "یکی از نمادهای جدایی‌طلبی پان ترکیست‌ها" است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توئیتر نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!»
جنجال بر سر پرچم آذربایجان در وزارت خارجه ایران
دو روز پیش از توئیت ظریف جیهون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر کرد. ظریف از وزیر خارجه آذربایجان در ساختمان وزارت خارجه ایران در تهران استقبال کرد.

اما در استقبال رسمی ظریف از جیهون بایراموف، از پرچم چین‌وچروکدار آذربایجان استفاده شده بود که گویا هیئت اعزامی آذربایجان به آن اعتراض کرده است. در شبکه‌های اجتماعی انتشار تصاویر این پرچم سر و صدا کرد.
طاها کرمانی، روزنامه‌نگار امور ترکیه و ایران در پست توئیتری خبر داد که در دیدار رسمی جیهون بایراموف وزیر خارجه آذربایجان از ایران "پرچم چروکیده" آذربایجان را گذاشته‌اند.

برخی از کاربران این اقدام وزارت خارجه ایران را "تحقیر‌آمیز" دانستند.
+79
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    منبعد باید یک اتو به سفرا تقدیم کنند.
    15
    66
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    -xAdolf - اخن، آلمان

    به یارو گفتن چرا سیبیلت کجه گفت من کجام رجه که سیبیلم کجه. حالا چی تو این مملکت طاعون زده درسته و سرجاشه که این درست باشه، از یه مشت مونگل عقب افتاده که صاحب مملکت شدن چه انتظاری می شه از این بیشتر داشت.
    12
    69
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    هموطنای گل من اینقدر خودتونو به بی خیالی زدین که همه چی برعکس شد. تا چندسال پیش یادمه بحث این بود کاری کنیم تا تاجیکستان رو بتونیم دوباره به سرزمین مادری الحاق کنیم. اذربایجان و ارمنستان و گرجستان رو دوباره الحاق کنیم. بحرین رو الحاق کنیم. تا لاهور رو پس بگیریم. افغانستان رو دوباره الحاق کنیم. اما الان برعکس نشده؟ . الانم که تو غرب بحث اینه که بمب اتم منفجر کنن تو ایران. و خاک تو سر تک تکتون که با تمام این چیزا هنوز مثل یه برگ چغندرین
    28
    38
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    این شعر مال زمان اشغال بخش شمالی آذربایجان توسط روسها هستش و داستان جدایی ناپذیری این منطقه از وطن هستش. دقیقا مثل اون آهنگ چکه چکه که چند وقت پیش یک پسر بچه ازبک هم خوانده بود که اونم شعر و آهنگی بود در اولین نوروزی که سرزمینهای اشغال شده توسط روسها دور از وطن بودند.
    4
    37
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان

    مگه برای یکی از استان‌های ایران باید پرچمشو گذاشت؟ این هم که اطو نکرده گذاشتن خوب کردن گذاشتن فقط برای اینکه بهشون بگن ما شماهارو حساب نمی‌کنیم.. دمشون گرم... اردوغان تروریست پرست کثیف فراماسون رو باید با پشت دست تو دهنش بزنن تمام دندوناش خورد بشه...
    26
    53
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان

    ترکها در حقیقت مغول‌ها هستن که از شرق آسیا با جنایت و غارت اومدن غرب آسیا حالا هم از ایرانیان اصیل که تمام خاورمیانه بهشون تعلق داره، طلبکار هستن... وقاحت هم حدی داره
    29
    70
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان

    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. سبکمغز تو دوباره اون نخود که اسمش مغز هست رو به کار انداختی مزخرف نوشتی؟ .
    38
    14
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران
    اصلا استان بادکوبه کیه که پرچم داشته باشه؟!
    25
    31
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    احتمالا پادری بوده وقتی شنیدن این یابو امد اونو اویزان کردند که بگن بلانصبت ادمها.
    19
    35
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    paniranist - پراگ، چک

    این مردکه عثمانی جدی جدی فکر کرده سلطان محمد فتح هاست. آذرابادگان ما (آران ) را به زور از ما جدا کردند - شک نکنید که به وقت خود به مام وطن باز خواهد گشت. زبان ترکان متجاوز از این سرزمین آریایی ,سرزمین زرتشت و بابک و ..رخت خواهد بست. زنده باد سر سرفراز ایرانزمین
    23
    55
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    بازهم خبری داده شد و هر شهرستانی از راه رسید و هارت و پورت کرد! روزگارتون حقتونه چون راحت بازی میخورید.
    41
    9
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Liberte - ارومیه، ایران

    اردوغان اگه پنج حرف درست و خوب زده باشه، یکیش همین حرفاش در آذربایجان بوده. براوو سایین اردوغان. آللاه سنی ساخلاسین.
    51
    16
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Liberte - ارومیه، ایران
    کاش آخوندها در ارومیه، تبریز و زنجان و اردبیل حکومت نمی کردند.
    29
    17
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::Liberte - ارومیه، ایران::]. شمام که تو زرد از آب دراومدی!!خردوغان حرف درست زده؟!!شعری رو خونده که درباره جدایی آران از ایران گفته شده فهمیدی؟!!! چرا شما ترکان عثمانی میخواین تاریخ رو تحریف کنین و فک می کنین بقیه حالیشون نیست؟!! واقعن فکر کردی ترک عثمانی میتونه به کمک تجزیه طلبهای پنهان و پیدا ایران رو برش بده؟البته منم امیدوارم اخوند از سرتاسر ایران بره و ناسیونالیسم ایرانی حاکم بشه
    6
    16
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Attila14 - استکهلم، سوئد
    به زبان خیلی ساده؍ همه این خشک مغزهای خرمذهبهای الاغ ساپورت شدن تا به قدرت برسن تا منطقه راحتتر به اشوب و جنگ و چنددستگی برسه؍ و پیدا کنید پرتقال فروش را و جنگ نژادی/برده داری مدرن را!. ولی ما ایرانیها نمیترسیم؍ ما امام حسین و ابوالفضل و ۱۲ معصوم و فاطی وهزاران امامزاده داریم که مجهز شدن به تکنیک مدرن کارت خوان؍ روی ضریح؍ اگر نقد همراهمون نیست
    3
    12
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    تقدیم به اردوغان برای سخنرانی بعدی :ای ارس! رود من، بشور این عقده ی چرکین، که تا دریا و آزادی راهی نیست، ماهی سیاهت را هم ببر، خنجر دگر کارساز نیست، دریا پر از ماهیان است، و مهتاب در انعکاس نقره گون در موج موج تو اواز ایران را می خواند، و بخاطر بسپار که ایران با توست، و مرز عشق من خواهی ماند، گرگ ها را در خود غرق کن، تو ماندگاری ای عشق زلال من، همچون ایران، ایران، ایران
    3
    10
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    عامل ذلیل بودن سیاست خارجی‌ ایران در جماران نشسته.ما فحش به رجب.آخوند‌ها . ایران را کرده مثل دیزی. در قابلمه را هم باز کرده. و همه گربه‌ها را دعوت. زمان شاه مگر کسی‌ جهرعت نگاه چپ به مرز‌ها ایران کند؟ همان چیزی که امام پدوفیل. نشخوار می‌‌کرد. من دولت تعین می‌‌کنم. مگر ما .زمان شاه دولت در منطقه تعین نمی‌‌کردیم. داد و قال هم نمی‌‌کردیم. مگر همین عمان در در پای سقوط نبود. توسط نیروهای چپ وابسته به حزب بعث عراق. عمامه سلطان قابوس رمگر ایران نجات نداد. مگر مارشال تیتو کمونیست. با دیدن شاه .نیشش تا بناگوش باز نمی‌‌شد.و می‌‌گفت. دوست قدرت مند من.مگر با هم کشور‌ها غیر متحد بلوک سوم را ایجاد نکردند.شرت کره جنوبی را در هنگام جنگ دو کره .چه کسی‌ نجات داد.؟ ایران تنها کشور دنیا که آشکار با شوروی آن زمان در افتاد. و با تمام قوا .از نظر اقتصادی کوره جنوبی را.با نفت. وام. حمایت می‌‌کرد.مگر اوپک را به قدرت بزرگ تبدیل نکرد؟ عربستان جهرعت داشت در اوپک بدون اجازه ایران قیمت تعین کند؟ یک خرفت تریاکی نشسته اون بالا. هی‌ زر .اسرهیل نابود شود.ملت مظلوم فلسطین.رجب مقصر است.که یک مشت الاغ عمامه دار بر ما
    4
    12
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Liberte - ارومیه، ایران
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. عصر، عصر ملیت ها و قومیت هاست. اروپا رو نگاه کنید، یک قاره کوچک ولی بیش از آسیا کشور مستقل داره ولی در عوض در قالب اتحادیه اروپا و شورای اروپا دارن، همکاری خوب می کنند. اما خاورمیانه رو نگاه کنید. ایران، افغانستان، سوریه و عراق، قومیت ها رو به زور در واحد دولت- ملت نگه داشتند. و همه اش بوی خون و فساد میآد.
    7
    9
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    واقعا مسخره نیس هموطنت رو با یه پرچم دیگه به وطن دعوت کنی ؟ خود ترکیه چهارصد ساله جدا شده . آذربایجان شمالی صد سال . افغانستان پونصد سال و بقیه هم همینطور . حتی گرجستانی که شاه عباس حموم شیرازی درش ساخته و مسیحی اند و مدتی هم متعلق به عثمانی بود . بدبختی اینه که اگه رژیم ایران آدم بود این کشورا با آغوش باز به وطنشون ملحق میشدن . نه اینکه خدا رو هم شکر کنن که از ایران جدا شدن
    5
    4
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Azad_UK - لندن، انگلستان
    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. افرین. به نقطه اصلی‌ اشاره فرمودید. از قدیم گفتن که شهر که شلوغ بشه قورباغه هم هفتیر کش می‌شه،،، داستان همینه !
    4
    3
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    نژادهای افغانی و هندی و پاکستانی و عراقی گورخیدن! چون میدونن مهاجرانی هستن در سرزمین ایران که خاک پاک ملت بزرگ و قدرتمند کهن تورکه.
    6
    6
    یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    millionaire - منچستر، انگلستان
    کشور آذربایجان اصلن جعلیه ، بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استان آذربایجان ما رو که تو معاهده های دوره قاجار از ایران جدا کردن رو باید بهمون پس میدادن که ندادن ، خب حالا دیگه کم کم استان آذربایجان رو باید پس بگیریم ، طرفدارهای اردوخر و پانترکها رو هم با لگد از ایران بندازیم برن ترکیه با اردوخر بچرند
    5
    4
    دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::millionaire - منچستر، انگلستان::]. آزربایجان به ایران ملحق بشه ایران میشه 60 میلیون تورک و 40میلیون غیر تورک! بعد اونوقت برنامه برای زبان رسمی ایران چی میشه؟ الان که نصف ایران اصالت تورک دارن چی شده!......ق هنوز نمیدونی سال 90میلادی قرارداد ایران و روسیه تموم شد و روسیه برای بازگشت آزربایجان اعلام آمادگی کرد و حکومت فاشیسم فارسیسم ایران برای همون مورد اشارم قبول نکرد! پس ....
    1
    5
    دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.