ایران شعر «ارس» اردوغان را محکوم کرد

رئیس‌جمهور ترکیه مهمان همتای خود در باکو بودبی بی سی :محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را برای خواندن شعر رود ارس (آراز) محکوم کرده و این کار او را "نقض حاکمیت ملی جمهوری آذربایجان" خوانده است.

آقای اردوغان این شعر را در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان خواند.

در بخشی از این شعر به "جدایی به زور" اشاره می‌شود.

ایران پیشتر از این استقبال کرده که ارمنستان در توافقی تسلط جمهوری آذربایجان را بر بخش‌هایی از اراضی مورد مناقشه در قره‌باغ پذیرفته است.

اما در عین حال انتقال شبه‌نظامیان اسلام‌گرای سنی و احتمال تغییر مرزهای ایران و ارمنستان از جمله نگرانی‌های تهران در خصوص توافق اخیر است.

آقای ظریف در توییتر نوشته: "به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!"

او گفته: "آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟"

به نظر می‌رسد اشاره آقای ظریف به عهدنامه گلستان در دو قرن پیش است که به موجب آن روسیه تزاری با شکست ایران قاجاری بر بخش‌های بیشتری از قفقاز مسلط شد.

محمدجواد ظریف با اشاره به آذربایجان ایران تاکید کرده است: "هیچکس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند."

آقای ظریف نخست این توییت را به انگلیسی نوشت و پس از مدتی ترجمه فارسی آن را هم در توییترش نوشت. اغلب توییت‌های وزیر خارجه ایران به زبان انگلیسی است و او به ندرت به فارسی در توییتر می‌نویسد.
الهام علیف به همراه همسرش در کنار پل تاریخی خداآفرین بر رود ارسرجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز پنجشنبه در رژه‌ای نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، در کنار الهام علیف همتای خود در جمهوری آذربایجان حضور داشت.

آقای اردوغان در بخشی از صحبت‌های خود بخشی از یک قطعه موسیقی بومی و مردمی آذربایجان به نام "آراز آراز" را خوانده است که در آن غم‌های مردم خطاب به رود ارس بیان می‌شود.

این قطعه آذری به شکل‌های مختلفی بازخوانی شده و از جمله آن را به یاد صمد بهرنگی، معلم و نویسنده ایرانی و پژوهشگر ادبیات آذربایجان که در رود ارس غرق شد خوانده‌اند.

حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان نقش کلیدی در پیروزی نیروهای نظامی این کشور در جنگ اخیر ناگورنو-قره‌باغ داشت.

منتقدان رجب طیب اردوغان او را به سیاست‌های "توسعه‌طلبانه" و "مداخله‌جویانه" در کشورهای دیگر متهم می‌کنند.

به جز نقش ترکیه در جنگ اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ترکیه در سال‌های گذشته در جنگ داخلی سوریه و درگیری‌های لیبی مداخله مستقیم داشته و علاوه بر این بر عملیاتش علیه نیروهای پ‌ک‌ک در اقلیم کردستان عراق افزوده‌ و حضور نظامی‌اش در شرق مدیترانه را نیز تقویت کرده است.
+67
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    مسافر خوردی ؟ تازه کجا را دیده؟ یکی‌ هم به آدرس .کسانی‌ که در اینجا. زر می‌‌زنند. شاه اینجوری بود. اونجوری بود. بعد از شکست عراق در سال ۱۳۵۲ در عرض ۶ ساعت. در قصر شیرین. بعد‌ها .که قرداد صلح الجزیره معروف را بستند. صدام اجازه ناداشت. هم زمان و پا به پا به پای میز صلح.رود. می‌‌باید دو قدم پشت سر، باور ندارید. عکس‌ها را توی اینترنت ببینید. سر صدام پاهین. گردن کج. انگار دو لیتر خردل به خوردش داده بودند . حالا امروز همه دم در آورده برای ما.از صدقه سر شیخ تریاکی. ۴۰ سال است.فقط زر می‌‌زنند.
    18
    66
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه

    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. شما چون دچار توهم «فرگولی» Fregoli delusionهستید نه به درستی افراد را بجا می آورید ونه میدانید چه کسی در واقع چه کسی است.بس است دیگر تکرار توهمات.بس است مزخرف بافی. بروید و از غصهُ دوری از ایران بمیرید.روزی ده ساعت صورتتان را به مانیتور چسبانیده و به این وآن می پرید که فلانی فلان کس است و یا فلانکس به فلانکس چی گفت.یکبار دوستان اشاره کردند که اگر کیبورد فارسی ندارید،در اینترنت بزنید«کیبورد فارسی».
    40
    12
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه

    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. شک دارم فهمیده باشید دوستان چه اندرزی دادند.زندگیتان را از اینجا دارم می بینم.همه جا بهمریخته،شلخته،آشفته حال،خواب درست و حسابی ندارید.ورزش و تفریح تان تعطیل.درآمد به اندازهُ بخور ونمیر.این شد زندگی؟آنهم درآلمان؟درویش هم نیستید که بگویم زاهدانه و درویش وار و مانند «دیوژن»سالکانه زندگی میکنید. پس چه هستید؟بگذارید بگویم:«یک هیچ. یک هیچِ بزرگ»
    36
    10
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا

    جدایی که پر این شعر گفته میشه درباره جدایی این سرزمینها از خاک ایران هست،حالا این مردک اردوغان جوری خوانده انگار منظورش قسمت باقیمانده در ایران است.
    7
    35
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    واقعا کثیفی و کثیفتر از تو این ته ماندهای گنده زده فرقه ملعون و کپک زده قاجارند که برای خلق ایران و سرزمین بزرگ اریایی پرشین ابرویی باقی نگذاشتند
    12
    30
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    پاینده ایران و ایرانی - مالمو، سوئد
    [::مسافران - آنکارا، ترکیه::]. کاری به گفته های zarduscht - فرانکفورت، آلمان نداشته باش شرط بندیها وجیب ملت خالی کردن چطور پیش میره
    8
    24
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    این ها هنوز در گذشته سیر می کنند که با مشک ماست دور دنیا اسب سواری می کردند و بچه ها را می کشتند. ان زمان گذشت و تاریخ جلو آمده، هشتاد میلیون ایرانی وطن خودشان را دوست دارند، امید که هرچه زودتر روابط ما با دنیا، بویژه آمریکا و اسرائیل به حالت عادی در بیاید، البته حالا مردم دارند می فهمند که چه کسانی از این سیاست دنیا ستیزی در ایران سود می برند و چه اهدافی در سر دارند!
    6
    14
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان

    ما گفتیم که بعد از آزادسازی قره باغ از اشغال ارمنی فارس و روس نوبت آزادسازی آذربایجان جنوبی خواهد شد. شما باید تاوان سختی بابت حمایت از ارمنستان در اشغال و غارت و وحشی گری و آوراه کرده 1 میلیون انسان و کشتار بیش از 30 هزار نفر در عرض این 30 سال بپردازید . چون فهمیدیم که شمن اصلی ما فارسها و ایران است مه کسی دیگر
    29
    9
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    ای ارس! رود من، بشور این عقده ی چرکین، که تا دریا و آزادی راهی نیست، ماهی سیاهت را هم ببر، خنجر دگر کارساز نیست، دریا پر از ماهیان است، و مهتاب در انعکاس نقره گون در موج موج تو اواز ایران را می خواند، و بخاطر بسپار که ایران با توست، و مرز عشق من خواهی ماند، گرگ ها را در خود غرق کن، تو ماندگاری ای عشق زلال من، همچون ایران، ایران، ایران
    4
    10
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    آذربایجان شانس آورد که از ایران جدا شد. حداقل کمی آزادی دارند.
    13
    14
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    [::sahandogli - لندن، انگلستان::]. آنها که تو را شارژ کرده اند، ادرس اشتباه به تو داده اند!
    5
    14
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    تف تو روی اردوغان فراماسون کثیف با او نوچه الاغش الهام الیف... میخوان مثلعثانی رو دوباره راه بندازن. به گور خوهند برد. ایران بزرگ در حال تشکیل شدنه...
    11
    21
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    بزرگترین اشتباه این بود که مثل سوریه دخالت نکردیم، اگر ایران تو جنگ آذربایجان و ارمنستان دخالت میکرد ارمنستان به این راحتی شکست نمیخورد که حالا اردک خان اینجوری رجز بخونه برامون. تا دیر نشده باید ارمنستان رو تجهیز کرد جلوی آذربایجان رو بگیره. قرار داد تورکمنچای بین ایران و روسیه تزاری بسته شده، دیگه روسیه تزاری وجود نداره و ایران باید آذربایجان رو برگردون به خاک خودش.
    12
    17
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    کارخانه های چرمسازی چین انتظار نوچه مغلهایی را میکشه که عر عر تجزیه سر دادهاند، این خط این نشون که اردوخر اولی دمپایی بشه که با افریقا صادرمیشه!
    3
    9
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    مسافران - آنکارا، ترکیه
    [::پاینده ایران و ایرانی - مالمو، سوئد::]. نخیر. ایشان باید برای یکبار هم که شده بفهمد که اینجا«کُت به تَنِ چه کسی است»و خانهُ خاله نیست که اتهامی بزنی و در بروی.باید توهمات خود (منجمله توهم فرگولی اش را)را نزد روانپزشک درمان کند و یاد بگیرد که کسی را به جای کسی دیگر اشتباه نگیرد.هرکسی که سبیل داشت که بابای او نیست.
    10
    3
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    بازهم خبری داده شد و هر شهرستانی از راه رسید و هارت و پورت کرد! روزگارتون حقتونه چون راحت بازی میخورید.
    19
    3
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. تو چی میگی .....؟!!تو که اصلن ایرانی هم نیستی چه برسه به قزوینی یا تهرانی بودن؟!!! برو رد کارت .....بی سواد
    3
    8
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    sahandogli. جوجه پان ترک معنی تاوان رو میدونی چیه؟!!! اگر میدونی بدون که اگر قراره تاوان کسی بده اون رجب خردوغانه که هم بابت آتاترک نسل کش و هم درباره خودش که داعش رو آفرید!!نه اینکه حمایت از ملت پاک ارامنه بشه تاوان.توی مغول در حدی نیستی که ایران رو تهدید کنی.هر چند میدونم این هم شاید بازی خوردن خردوغان کودن باشه توسط جمهوری اسلامی که بازهم مردم رو برای ناسونالیسم ایرانی پشت حکومت کثیف اخوندی دربیارن
    3
    5
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    [::sahandogli - لندن، انگلستان::]. ...، فارسیو کجا یاد گرفتی؟ یا به زبان اردوغانی زر بزن یا دمت رو بزار رو کولت ....
    2
    11
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    ....هر شهرستانی از راه رسید و هارت و پورت کرد! ....یک نگاه به این کومنت بیندازید و عمق عقده و کمبود را به وضوح ببینید، اینها تا قبل از اشغال دوباره ایران توسط ته ماندهای قاجار هر ابادی که ۴ تا چهاردیواری بیش از ابادی اونها داشت میشد براشون علی اباد. این اصطلاح شهرستانی هم زمانی سر زبانها افتاد که چشم اینها به سپاهی دانش افتاد و برای اولین بار تیغ ریش تراشی را دیدند.برای انها کسانیکه از ابادی اونها نبودند و بوی پشکل و پهن نمدادند شهگستانی چیزی در حدود موجود فضایی امروزی بود. زمانیکه اخوند ایران را اشغال کرد و اینها گله گله به همراهی اخوندهای مث ملا حسنی برای چپاول راهی شهرهای اطراف شدند اولین کوکاکولا که از گلوشون پایین رفت و اولین فروشگاه کفش ملی را که غارت کردند شدند تهرونی اصل
    1
    0
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    [::golden remix - استکهلم، سوئد::]. شما هم شانس اوردی رفتی پس چی میگی
    1
    3
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. اخوی خردوغان همیشه باید یه چزی ودرکنه.
    0
    6
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    [::sahandogli - لندن، انگلستان::]. شما اول بورو کنار رود تامیز ترکیتو تقویت کن بعد بورو هاید پارک برای عموم گپ بزن نه بین ایرانیان
    1
    4
    شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    یه عده چاقی ماقی ریختن اینجا برای ملت بزرگ و قدرتمند تورک ایران و قفقاز و توروکیه کری میخونن. آخه ریقوها تاحالا به پست یه تورک خوردین ببینین چیکاره اید؟ چرا انقدر با توهمات زندگی میکنید. به حقوق خودتون قانع باشید و دست از زیاده خواهی بردارید.
    4
    10
    یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.