پرواز دو بمب‌افکن‌ آمریکایی در نزدیکی خط ساحلی ایران با هدف ارسال «پیام بازدارندگی به تهران»

 بمب‌افکن بی‌۵۲‌اچ استراتوفورترسرادیو فردا :دو فروند هواپیمای بمب‌افکن عظیم آمریکایی همراه با شماری از جنگنده‌های سه امیرنشین‌ خلیج فارس، شامل عربستان، روز پنج‌شنبه ۲۰ آذر برای ساعاتی در نزدیکی خط ساحلی ایران به پرواز در آمدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی اعلام کردند که هدف از پرواز این بمب‌افکن‌های راهبردی، ارسال «پیام بازدارندگی به ایران» و «تاکید بر تعهد آمریکا به حفظ ثبات در خاورمیانه» است.

این دو بمب‌افکن غول‌پیکر از نوع بی‌۵۲‌اچ استراتوفورترس روز چهارشنبه از پایگاه نیروی هوایی ایالت لوئیزیانای آمریکا راهی این ماموریت شده بودند.

ماموریت بمب‌افکن‌ها در مجموع ۳۶ ساعت طول کشید. پرواز آن‌ها در نزدیکی آسمان ایران ظاهرا دو ساعت طول کشیده است.

اما نظر به این‌که پرواز آن‌ها، دومین حضور این بمب‌افکن‌ها در آسمان منطقه در کمتر از یک ماه بود، امری غیرمعمول تلقی شده است.

رسانه‌های آمریکایی سه هفته پیش مدعی شدند که نشستی در کاخ سفید برگزار شده و دونالد ترامپ در آن، خواهان بررسی احتمال حمله نظامی به ایران شد. به‌دنبال این نشست، دو بمب‌افکن بی‌۵۲ پرواز دیگری بر فراز خاورمیانه انجام دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ماموریت جدید این بمب‌افکن‌ها نشانه وجود نگرانی جدی در آمریکا از احتمال اقدامات نظامی ایران در پی ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و صنایع دفاعی ایران، و در آستانه نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، است.

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام (ستاد مرکزی ارتش آمریکا) گفت که توان پروازی این بمب‌افکن‌های استراتژیک و همراهی سریع آن‌ها با جنگنده‌های متحدان منطقه‌ای، گواهی بر مناسبات نزدیک و تعهد آمریکا به امنیت و ثبات خاورمیانه است.

بر اساس این گزارش، آمریکا برای پرواز این دو هواپیمای غول‌آسا که قادر به حمل بمب‌های فوق سنگین معروف به سنگرشکن و نیز سلاح‌ هسته‌ای هستند، با شرکای منطقه‌ای خود هماهنگ کرده بود.
دو بمب‌افکن از فراز شبه‌جزیره عربستان به بخش جنوبی خلیج فارس رسیده و سپس در «فاصله‌ای امن» از خط ساحلی ایران، در نزدیکی پایگاه آمریکایی در قطر دیده شدند.

جنگنده‌های عربستان، بحرین و قطر هنگام عبور بمب‌افکن‌ها از آسمان منطقه، آن‌ها را همراهی کردند.

چند روز پیش نیز اعلام شد که ناو هواپیمابر نیمیتس همراه با سه ناو جنگی دیگر در منطقه باقی می‌مانند و برخلاف جدول از قبل اعلام شده، تا موعد نامعلوم، به پایگاه خود در آمریکا باز نخواهند گشت.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده که اسرائیل آمر و برنامه‌ریز ترور محسن فخری‌زاده بوده، همان‌گونه که کشتن سایر دانشمندان هسته‌ای خود در یک دهه اخیر را به اسرائیل نسبت داده است. اسرائیل در این زمینه سکوت کرده است.

اما مقامات آمریکا گفته‌اند نزدیک بودن اولین سالروز کشتن قاسم سلیمانی، دلیل دیگری بر نگرانی واشینگتن از تحرکات احتمالی انتقامی ایران است. این مقامات احتمال وقوع یک حمله را رد نکرده‌اند.

قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون نیروی حشدالشعبی عراق، در نخستین ساعات روز ۱۳ دی پارسال و دقایقی بعد از ورود فرمانده نیروی قدس سپاه به بغداد، در جاده فرودگاه بغداد کشته شدند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، او را «ابر تروریست» خوانده و بارها به فرمان صادره برای کشتن او افتخار کرده است.

شبه‌نظامیان زیر فرمان ابومهدی المهندس، که متحد ایران محسوب می‌شوند، در یک‌سال گذشته بارها با حملات راکتی، منافع و تاسیسات آمریکا در عراق را با تهدید روبرو کرده‌اند.

اما به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا نگران است که حشدالشعبی به مناسبت سالروز کشته شدن فرمانده عراقی و حامی ایرانی آن‌ها، حمله‌ای در ابعاد بزرگ و مهلک را عملی کند.

اقدامات نظامی جدید آمریکا در خاورمیانه ۴۰ روز مانده به پایان دولت دونالد ترامپ و در حالی صورت گرفته که آقای ترامپ بر خروج هزاران تن از نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان تاکید کرده است.

پنتاگون به تازگی اعلام کرده که شمار نظامیان آمریکا در افغانستان از ۴۵۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت و از سه هزار نظامی آمریکایی در عراق نیز در این مرحله، ۵۰۰ تن راهی خانه خواهند شد.

جمهوری اسلامی ایران هنوز به پرواز امروز بمب‌افکن‌های آمریکایی در نزدیکی خط ساحل خلیج فارس، واکنش نشان نداده است.

اسرائیل نیز که از سوی ایران، مظنون ترور اخیر دانشمند هسته‌ای و انفجار سایت نطنز است، در خصوص این اقدام آمریکا سکوت کرده است.

در گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و نیویورک تایمز به هماهنگی احتمالی آمریکا و اسرائیل، پیش از اعزام بمب‌افکن‌های بی‌۵۲ به آسمان منطقه، اشاره‌ای نشده است
+69
رأی دهید
-36

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    بمب افکن که اونجا دارید، لطفاً دو تا بمب رو بیت رهبری بیفکنید.
    13
    87
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Aryanboy - فرانکفورت، آلمان

    ترامپ تا ضربه خودشو نزنه دست بردار نیس!
    13
    80
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ

    آخوندها که جفت کردن
    8
    54
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

    اینا که دیگه از هواپیما اوکراینیه بزرگتر نیستند. تازه بزرگتر هم که باشن چه بهتر!
    59
    18
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    freedom of the press - تهران، ایران

    دارن موی دماغ رژیم منفور خمینی می‌شوند که دست ازپا خطا کنه و دخلش را بیاورند . درس عبرتی برای طرفداران احمق این رژیم منفور پوشالی. خامنه ایی شلوارش را قهوه ایی کرده به تمام گروه های تروریستی مورد حمایت ایران گفته که دست از پا خطا نکنید که این چند هفته باقی مانده از ریاست جمهوری این مو هویجی دیوانه بگذرد. حالا متوجه شدید رژیم منفور خمینی طبلی است تو خالی که فقط هارت و پورت داره
    8
    45
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

    [::vg2000 - اسلو، نروژ::]. کسی که در سنگر خودش هست، هرگز جفت نمیکنه. اونایی که خودفروشی کردند و در سنگر کفار و مشرکین جا خشک کردند باید جفت کنند. چون وقتی که کفار کم آوردن، اول از همه ترتیب شماها رو میدن. میگی نه، صبر کن!
    52
    4
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    دیدین؟ . یادتون میاد من کی گفتم غرب داره به بمباران اتمی فکر میکنه؟. بیا. فکر کنم اپریل مقاله ی این تفکر رو خوندم. ببینین هموطنای من، ۸ ماه پیش متخصصین سیاسی غربی گفتن برا مهار ایران حتی شده به بمباران اتمی یک شهر بزرگ مثل تهران فکر کرد و برنامه براش داشت. دقیقا ۸ ماه بعدش بمب افکن استراتژیک میاد نزدیک مرز ایران . به هر حال خود دانید هموطنای ابله من. غرب ۱ سال پیش گفت صبر ما تموم شده. ۱ سال پیش گفت نیم قرن شد و هیچ بخاری از مردم بلند نشد. حالا هی مثل یه قاطر شانه بالا بندازین بگین " ای وای نه خاله قزی جون. ما رو چه به سیاست. ما اصلا اهل سیاست نیستم. ا وا. اوا." . یه سری منتظر امریکان بیاد دموکراسی بیاره. شما هر وقت مثل افغانستان سوریه عراق تلفات دادی امریکا میاد. قبلش خیر. با این وضع منتظر منفجر شدن بمب اتم باشین. . اونوقت دیگه نمیتونین برین تهران پز خارج نشستن رو به خاله قزی و عمه مریم و دایی فرهاد بدین. راستی یه چیز پشم ریزون دیگه هم بگم. میدونستین همین سیاستمدارای کارکشته ی غربی گفتن که این مردم هدف اصلیشون از خارج رفتن پز دادنه؟ اره غرب هم فهیمده
    15
    9
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    و کامنتای بالایی رو میخونم به سادگی این ملت میخندم. حتی حضور این هواپیما رو درک نکردن.
    16
    6
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک::]. به اون بزرگی اما رادارگریزه B52
    0
    10
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    [::یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک::]. باز تو زر زدی ؟ چرا همه چی رو تو سایز میبینی ؟ پرواز این دو هواپیما یعنی با همین ها میتونیم دخلتونو بیاریم و شما اگه میتونین جیک بزنین . حتی قطر هم که اونهمه ایرانو دوشید گفته من هم غلامتونم . متاسفانه ایران پز تو خالیه که قاسم سلیمانی رو چهل تکه کردن و ایستاد نگا کرد . مسوولینشم که چپ خودشونو به واسطه بچه هاشون تو اروپا و امریکا پر کردن و جاشون اماده اس و یا مثل تو از الان در رفتن و فقط تو مجازی، زر آنلاین میزنن . کافیه اولین گلوله به سمت ایران شلیک شه که ببینی همین مسولین گنده گوز که به بالا رفتن از دیوار سفارت افتخار هم می کنن جزو اولین نفرات فراری به امریکا هستن . باز دوباره بیچاره نسلی که باید بابت خریت امثال تو ذلیل مرده در کپنهاگ، بسوزن و عمرشون هدر شه . تف تو قبر کارتر که خمینی رو با کودتایی که اسم انقلاب مردمی روش گذاشت سر کار آورد
    0
    19
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. هیچکس برای پز دادن خارج نشین نمیشه. همه برای رفاه بیشتر و آرامش میرن. از مردم چه توقعی داری! این حکومت با پشتیبانی اروپا و روسیه و چین و کانادا و دموکراتهای امریکا به راحتی میتونه 80درصد مردم ایران رو که مخالفش هستن بکشه و جاش افغانی و پاکستانی و هندی و عراقی واردات کنه. بدون خرج.
    4
    16
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. برای پزدادنه، چون وقتی کم بیارن میگن ماکه توی خارج هستیم بیشتر میدونیم یا تو توی روستای ایران؟!البته نه همه.
    2
    0
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::Chokam - ری، ایران::]. رادار گریز نیست ولی انقدر ارتفاع پروازش زیاده که نمیشه شکارش کرد
    2
    3
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. ارتفاع زیاد نه، اتفاقا برای فریب رادار همیشه توی ارتفاعهای پایین پرواز می کنن. رادار بالا رو پوشش میده ،نه پایین رو.
    3
    2
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. چشماتونو باز کنین تا قبل اینکه دنیا یه بمب اتم تاکتیکال بکاره وسط تهران اصفهان مشهد شیراز تبریز. و ایا میدونی اتاقهای فکر غربی حتی بحث کردن که رو کدوم شهرها بمب اتم بزنن؟ این ملت خیلی وقته خوابه. فکر میکنه شانه بالا بندازه همه چی تمومه. به من چه کردن ها نتیجش همین میشه که دنیا برا تموم کردن قلدری بازی ایران بمب اتم بزنه. اقا به من نگو قضیه پز دادن رو. خود غربیها گفتن. منظورم از غربیها اون سیاستمدارای خبره ایی هستن که تو اتاقهای فکری مثل راند کاتام و غیره کار میکنن.
    1
    2
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    همین خبره های سیاسی گفتن پز میدن. این ملت وقتی میرسه خارج پناهندگیشو میگیره کارش میشه رقص و موزیک و کباب و پیکنیکهای اخر هفته. نمیدنم سن شماها چقدر قد میده یا اصلا چقدر وارد سیاست شدین. اما یه زمانی منظورم بعد ازاد سازی عراق و افغانستان خیلیا امید داشتن امریکا بیاد ایران. اما کاندولیزا رایس گفته بود که نمیاییم. دلیلش میدونی چی بود؟ همین بی خیال بودن مردم بعضیا میگن ۸۰ درصد مخالف هستن. اما این ۸۰ درصد مخالف نیستن. میلیشون با میل نظام یکی نیست. چون سردرگم هستن و یک جریان فکری سیاسی ندارن فکر میکنن مخالف هستن. مخالف اونیه که امریکا بتونه روشون حساب کنه و لشگر بکشه. و اگه لشگر کشید پشت امریکا واستن. این تعریفشه. معلومه که اون ۸۰ درصد مخالف نیستن. تو دلشون نظام رو میخوان. سازمان سیا اخرین براوردش فکر کنم ۳۵ درصد مخالف واقعی بود نه بیشتر. ۲۰ درصد هم قشر خاکستری که فعلا مخالف نیستن. ۴۰ درصد مردم غیر شهر نشین هستن که طبق براوردهای همون سازمان سیا (سیا فکت بوک) عموما موافق هستن. باقی هم غیر قابل اعتماد برای براورد. به هر حال من چیزی که میگم از خودم نیست.
    0
    1
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    من تو همین اتاق فکرهایی که به دولتهای بریتانیا اسراییل کانادا امریکا المان فرانسه مشاوره میدن میخونم. یادتون باشه من ۸ ماه قبل گفتم امریکا داره درباره ی چنگ و دندان هسته ایی بحث میکنه. ۸ ماه پیش من گفتم امریکا حتی به این مرحله رسیده که چندتا بمب اتم بزنه ایران. الانم وضع طوریه امریکا بمب اتم رو بزنه هیچکی مخالفت نمیکنه. فوقش چندتا پیام تسلیت بگن و تموم. و یادتون باشه من از خودم نمیگم. خوندم. اینجا به فارسی میگم. این اپوزیسیونها رو هم بندازین دور. همشون همین مقاله های انلگیسی رو به فارسی ترجمه میکنن بعد براتون تز در میکنن. اما من حقیقتشو میگم. حرفای خودم نیست. حرف اتاقهای فکری مثل راند و کاتام هست. و خاک تو سر ملتی که پناهندگی گرفته تو یه کشور غربی ولی شانه بالا میندازه میگه من سیاسی نیستما. ا وا. بعدم میره تهران پز خارج نشینی رو به عمه قزی میده. من یکی میگم مطمئن باشین یکی دوتا بمب اتم منفجر خواهد شد. حالا خود دانید. میخوایین چشماتونو باز کنین و به چیزایی بیشتر از شکم و سکس فکر کنین یا خیر. اونوقت حتی نمیتونین برین تهران پز بدین.
    0
    2
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    اوه راستی. من یکی تحصیلی اومدم کانادا. نگران من نباشین. پناهندگی نیومدم
    0
    2
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. فقط افغانستان؟. به کوری چشم خیلیا قانون میزاریم هرکی فارسی یاد بگیره اقامت و تابعیت میدیم. تاجیکستان و افغانستان و کردهای سوریه و عراق و فارسی زبونای پاکستان و هند چه بخوان چه نخوان ایرانی هستن و یه قانون تصویب میکنیم هر وقت دلشون خواست یه فرم پر کنن و تابعیت ایرانی بگیرن. به کوری چشم خیلیا. مثل موسسه ی گوته حدود ۲۰۰ تا شعبه به اسم فردوسی میزنیم تو دنیا و هرکی که فارسی یاد بگیره جایزش یه اقامت دائم ایران میشه. یه جایزه ی بین المللی مثل نوبل میزاریم به اسم جایزه ی حافظ. سالی ۱ میلیون دلار به نخبه های ۱۰ رشته ی مختلف میدیم. تا جون تو یکی در بیاد.
    1
    2
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. راستی یادم رفت. میدونستی تورکها یه قوم ایرانی هستن؟ .
    0
    2
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. الهی مقداری شفا قسمت تو کن.
    1
    2
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. مثل کانادا یه سیستم پناهندگی میزاریم از امریکا و المان و استرالیا پناهنده میگیریم. شفا؟. مگه کار بدیه؟ پس چرا المان و کانادا و ترکیه این کارا رو میکنه؟ برو پان ترک
    2
    1
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. نمیگم همش ولی تاحدودی حرفاتو قبول دارم.اونم که حرفی نداره مثل اخوندا که با صلوات سر و ته بیسوادیشون رو جمع میکنن و ملت با یه بع بع فراموششون میشه اخوند کجا کم آورد دست به دعا شده ؟دمت گرم
    1
    0
    یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. ببینین در شرائط فعلی دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران توان مدیریت ۸۶ میلیون جمعیت رو نداره. اما و اما با ایجاد یه سیستم دموکراتیک و غربی مثل المان ۸۶ میلیون خیلی کمه. حداقل ۲۰۰ میلیون جمعیت نیازه. همین کانادا یکی از دلایلی که کمرش زیر هزینه های زیربنایی بهداشت و اموزش داره خم میشه همینه. جمعیت خیلی کمه و پراکنده هست. به جز متروپلیتنها و شهرهاه. به هر حال این جمعیت و رشد جمعیت نیاز هر کشوریه که صنعتی میشه.
    0
    0
    یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. شما با امیرگریو یکی هستی؟
    0
    0
    یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.