مشکلات تخستین امام زن فرانسه در برابر مکرون

نخستین امام مسجد مسلمانان فرانسهدویچه وله :کاهنه بهلول از مدافعان اسلامی سازگار با تمدن مدرن است. در شرایطی که دولت مکرون به اسلام‌گرایی اعلان جنگ داده، کار و تلاش این نخستین امام زن در فرانسه با موانع جدی روبرو شده است.

کاهنه بهلول نخستین امام زن در فرانسه است و رسانه‌های جمعی او را نماینده اسلامی مدرن می‌شناسند که با ارزش‌های جمهوری همساز است. چیزی که فرانسه به شدت به آن نیازمند است، اما سیاست تازه امانوئل مکرون کار را برای خانم بهلول به شدت دشوار کرده است.

به دنبال چندین رویداد تروریستی در فرانسه، امانوئل مکرون قصد دارد با قانونی تازه با اسلام تندرو مبارزه کند.

لایحه‌ای که با هدف "تقویت جمهوری" به کابینه عرضه شده، خواهان اصلاحاتی در نهادهای اسلامی کشور است و از نظر بسیاری راه دخالت حکومت را در سپهر خصوصی هموار می‌کند. بنا به این قانون مسجدها و نهادهای اسلامی باید زیر نظارت در آیند و آموزش کودکان در جلسات دینی محدود یا متوقف شود. نهادی اسلامی به نام "شورای اسلامی دین اسلام" باید از این پس آموزش امامان مسجدها را به عهده بگیرد.

کاهنه بهلول می‌گوید: «ظاهرا مکرون از پیامدهای این اقدامات برای ما مسلمانان هیچ اطلاعی ندارد». و می‌افزاید: «نهاد "شورای اسلامی" به هیچوجه ما مسلمانان فرانسه را نمایندگی نمی‌کند. این جمعیت زیر نفوذ نیروها و جریان‌هایی محافظه‌کار از مراکش و ترکیه است. این نهاد به اسلام فرانسه ربط چندانی ندارد».

خانم بهلول می‌گوید که دولت مکرون به جای توجه به نیازهای واقعی مسلمانان فرانسه، تنها به امری صوری توجه کرده و آن شمار مسجدهای فرانسه است؛ زیرا جمعیت یادشده بزرگترین مسجدها را در فرانسه دارد. درحالی که به گفته او "بیشتر مسلمانان فرانسه اصلا به طور مرتب به مسجد نمی‌روند".

خانم بهلول دولت مکرون را متهم می‌کند که به جای تقویت جریان‌های لیبرال، به یاری گرایش‌های محافظه‌کار در میان مسلمانان رفته است. برای نمونه نهاد یادشده به هیچوجه زنان را در مقام امام قبول ندارد.

خانم بهلول با تصمیم دولت مبنی بر نظارت دقیق‌تر بر آموزش دانش‌آموزان مسلمان در مدارس رسمی موافق است؛ اما به نظر او برای نظارت بر مسجدها و جمعیت‌های اسلامی به قانونی تازه نیاز نیست و قوانین مدنی موجود برای پرداختن به این مهم کفایت می‌کند.

خانم بهلول، با مشاهده گرایش به افراطیگری در میان مسلمانان فرانسه، به ویژه پس از سوءقصدهای تروریستی سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت کار خود را در امور بیمه رها کند و امام شود.
قتل و کشتار به نام مذهب
کاهنه بهلول می‌گوید از زمان کودکی با وجه خشن و تروریستی اسلام آشنا شده است. او در ۱۹۷۹ در پاریس به دنیا آمده، سپس در الجزایر تحصیلات خود را در رشته حقوق به پایان رسانده است. او خاطرات تلخ خود را از جنگ داخلی الجزایر هنوز به یاد دارد؛ زمانی که مشاهده کرد انسان‌ها به نام مذهب کشته می‌شوند، یکسره به اسلام پشت کرد.

او در سال ۲۰۰۳ به پاریس برگشت و در یک شرکت بیمه فرانسوی شروع به کار کرد. با عملیات تروریستی علیه مجله فکاهی "شارلی ابدو" به فکر افتاد: «به خودم گفتم که من باید یک کاری بکنم».

او به همراه دوستانش انجمنی پایه گذاشت به نام: «برایم از اسلام بگو!» او به خوبی می‌دانست که تروریسم در جهل و نادانی ریشه دارد. نبرد با افراطی‌گری باید از آموزش شروع شود. او به دولت پیشنهاد می‌کند که به جای تصویب قانون تازه، در مدرسه‌ها واحد تاریخ ادیان را درس بدهند. اما ظاهرا این موضوع در فرانسه جزو محرمات است و تابو به شمار می‌رود.

او بار دیگر به دانشگاه رفت و در رشته صوفیگری در اسلام به تحصیل پرداخت. از اشتغال در شرکت بیمه فاصله گرفت و سرانجام آن را یکسره رها کرد.
شیرین خانکانسپس او کشفی تازه کرد که زندگی او را تغییر داد: به مطالعه آثار شیرین خانکان، نخستین زن امام در دانمارک، و امینه ودود، اسلام‌شناس آمریکایی پرداخت. او هرگز گمان نمی‌بر‌د که یک زن هم بتواند امام بشود، اما اکنون خودش امام مسجدی در پاریس است.

خانم بهلول به برداشتی عرفانی از اسلام گرایش دارد و هماکنون مشغول نوشتن تز دکترای خود درباره آثار محیالدین ابن عربی، عالم صوفی قرن ششم هجری (قرن دوازدهم میلادی) است.

قتل بیرحمانه ساموئل پتی به دست یک "مجاهد چچنی" خانم بهلول را به یاد جنگ داخلی الجزایر انداخت و به او نشان داد که باید با عزمی قوی‌تر به پیکار با بنیادگرایی ادامه دهد.

ساموئل پتی، آموزگار ۴۷ ساله فرانسوی، کشته شد زیرا برای دفاع از "اصل آزادی بیان" چند کاریکاتور پیغمبر اسلام را سر کلاس نشان داده بود. خانم بهلول کاریکاتورهای نقد پیغمبر را نمی‌پسندد اما قبول دارد که انتشار آنها بر پایه ارزش‌های دموکراتیک جامعه فرانسه است و نمی‌توان آنها را ممنوع کرد.

او تأکید می‌کند که مسلمانان نسبت به انتقاد از بیرون حساس هستند؛ به اعتقاد او "انتقاد باید از درون جامعه اسلامی" برخیزد، در غیر این صورت تأثیری ندارد یا تأثیر منفی باقی می‌گذارد.

او اشاره می‌کند که مکرون به درستی از ارزش‌های دموکراتیک جامعه فرانسه، مانند "آزادی بیان" دفاع کرد؛ اما رئیس جمهور فرانسه از واکنش‌های شدید در کشورهای اسلامی غافل بود. به گفته خانم بهلول، در زمان زمامداری ژاک شیراک فرانسویان در کشورهای عربی ملتی دوست شناخته می‌شدند، اما اکنون مردم با آنها دشمنی می‌کنند.

خانم بهلول در انتقاد از سیاست کنونی دولت مکرون می‌گوید که این رویکرد به سود نوگرایی در اسلام فرانسوی نیست؛ در همین راستا اکنون برخی از برنامه‌های او کاهش یافته یا به کلی متوقف شده است.

برای نمونه او در مسجدی به نام "فاطمه" فعال است که مردان و زنان در کنار هم نیایش می‌کنند. روزهای جمعه او و یک همکار مرد به نوبت برای مؤمنان وعظ می‌کنند. در حال حاضر به خاطر بحران کرونا برنامه‌ها متوقف شده و تنها به شکل مجازی انجام می‌گیرد.
+2
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    کیانپور - ونکوور، کانادا
    با اطمینان می گوییم که تندروهای اسلامی و راستگراهای اروپا دوروی یک سکه هستند. این حوادث ناگوار که رخ داده تماما برنامه دولت فرانسه برای فشار بر مسلمانان بوده. تاریخ فرانسه سراسر استعمار و نژادپرستی است. کلمانسو ببر فرانسه می گوید یک قطره نفت ارزش یک قطره خون انسان را دارد. خود دولت فرانسه پنهانی از تندروهای اسلامی حمایت می کند. طبق گفته خانم بهلول دولت مکرون از طرح این خانم حمایت نکرد در حالیکه طرح او هم به نفع اسلام و نفع فرانسه بود. اصول دموکراتیک و لیبرال به معنای توهین به دین نیست بلکه به معنای احترام به ارزشهای دیگران برای همکاری برای ساختن جامعه است.
    1
    1
    ‌پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه
    این خانم بهلول یا دیوانه است و یا اسلام را بدرستی نمیشناسد اسلام -قرآن - محمد ... از اساس در ضدیت با زنان بنا شده یک زن عاقل چطور میتواند برعلیه خودش اقدام کند
    3
    1
    جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.