بازداشت ۴ مانکن و تصویربردار در کرمانشاه؛ کلیپ تبلیغی «فوتوشاپ است»

بی بی سی :دادستان کرمانشاه گفته چهار نفر در ارتباط با انتشار تصاویر تبلیغ لباس در این استان بازداشت شده‌اند از جمله دو مانکن زن و دو تصویربردار. اداره میراث فرهنگی این استان هم در بیانیه‌ای اعلام کرده تصاویر مکان مذهبی تاریخی که پشت مانکن دیده می‌شود، "فوتوشاپ" شده است.

کم‌تر از ۴۸ ساعت پیش دادستان کرمانشاه دستور داد افراد به گفته او "هنجارشکن" که در تبلیغ لباس شرکت داشته‌اند بازداشت شوند و مغازه لباس‌فروشی در یکی از پاساژهای کرمانشاه پلمپ شود.

امروز، یکشنبه ۱۶ آذر، شهرام کرمی به ایرنا گفت که چهار نفر را در این ارتباط بازداشت کرده‌اند.

حسن حیدری، رئیس پلیس امنیت عمومی استان کرمانشاه هم اوایل روز گفته بود که یک عکاس بازداشت و آتلیه عکاسی او پلمپ شده است.

جنجال‌ها از آنجا آغاز شد که خبرگزاری فارس و چند سایت خبری دیگر گزارش داد یک مغازه لباس‌فروشی در خیابان کسری کرمانشاه برای تبلیغ به تقلید از "صهیونیسم" از مانکن "زنده" استفاده و تصاویر آن را در اینستاگرام منتشر کرده است.

شورای هماهنگی رسانه‌های انقلابی کرمانشاه هم خواستار برخورد مسئولان با "هنجارشکنی" شد.
اواخر آبان استفاده از مانکن زنده در مشهد باعث اعتراض و هشدار اتحادیه پوشاک به بوتیک‌ها شدشهرام کرمی، دادستان کرمانشاه عصر جمعه با تاکید بر برخورد با مسببان این اتفاق توضیح داد: "در تصاویر منتشر شده یک مغازه عرضه لباس در یکی از پاساژهای کرمانشاه از زنان بدون حجاب اسلامی برای تبلیغات و کسب درآمد بیشتر به شکل مانکن‌های زنده پشت ویترین استفاده کرده است."

اما موضوع دیگر که باعث اعتراض دادستان کرمانشاه شد، انتشار فیلمی بود که گفته شد در یکی از اماکن تاریخی و مذهبی کرمانشاه گرفته شده است.
این ظاهرا کلیپی است که اداره میراث فرهنگی گفته تصویر تکیه معاون الملک پشت آن فوتوشاپ شده است''''فوتوشاپ '''' تکیه معاون الملک
در تصویر فیلم یک دقیقه‌ای منتشر شده ظاهرا تکیه معاون الملک کرمانشاه دیده می‌شود. دادستان کرمانشاه گفت استفاده از این مکان مذهبی باعث "جریحه‌دار شدن احساسات خانواده شهدا" شده است.

اما اداره میراث فرهنگی این استان در گزارشی که ایرنا منتشر کرده، توضیح داده که این کلیپ "جعلی" و مربوط به سه سال پیش است.

این اداره می‌گوید تصاویر "مات" و "تاریکی" که در فیلم پشت مانکن دیده می‌شود، "فوتوشاپ" شده است.

روابط عمومی اداره میراث فرهنگی کرمانشاه در بیانیه‌ای گفته است: "به اطلاع مردم مومن، انقلابی، دلسوز و شهیدپرور استان کرمانشاه می‌رساند؛ هرچند با توجه به حضور مستمر و شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت در این بنای مذهبی و استفاده از دوربین‌های حفاظتی متعدد در محوطه بنا امکان رخدادن چنین اتفاقی به طور قطع امکان پذیر نیست اما بنا به دعوت از صاحب آتلیه مذکور و بررسی کارشناسان این کلیپ به صورت فتوشاپ و در تابستان ۱۳۹۶ تهیه شده است."

تکیه معاون الملک از بناهای تاریخی دوره قاجار است که سال ۱۲۸۲ خورشیدی استفاده از آن به عنوان تکیه عزاداری امام سوم شیعیان آغاز شده است. این بنا که نزدیک "آبشوران" کرمانشاه است از سال ۱۳۵۴ به عنوان بنای ملی ثبت شده و در اختیار اداره میراث فرهنگی است.

مقام‌های ایران به تبلیغ لباس توسط زنان در شبکه‌های مجازی حساس هستند. چهار سال پیش در اتفاقی که خبرش منتشر شد، هشت نفر به این اتهام بازداشت شدند. اینستاگرام مربیان رقص در ایران هم با احضار بعضی از آنها مسدود شده بود.
+1
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.