عربستان خواستار رایزنی بایدن با اعراب پیش از بازگشت به برجام شد

بی بی سی :وزیر خارجه عربستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که دولت آتی آمریکا باید پیش از بازگشت به توافق هسته ای با ایران با کشورهای خلیج فارس رایزنی کند چون این تنها راه رسیدن به موافقتنامه ای پایدار است.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا اشاره کرده مایل است به توافق اتمی، برجام، برگردد که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با ایران امضا شد اما دولت کنونی آمریکا از آن خارج شده.

عربستان همچون اسرائیل به برجام انتقاد داشت اما آقای بایدن اشاره کرده است که در این فرآیند با متحدان عرب آمریکا از جمله عربستان سعودی رایزنی خواهد کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در حاشیه کنفرانس امنیتی منامه در بحرین گفت: "انتظار اولیه ما این است که در این فرآیند کاملا مورد مشورت قرار گیریم."

او اضافه کرد که نه فقط عربستان بلکه "سایر دوستان منطقه ای آن" باید در جریان مذاکرات با ایران قرار گیرند.

او گفت: "این گونه رایزنی ها تنها راه رسیدن به توافقی پایدار خواهد بود."

وزیر خارجه عربستان گفت: "فکر می کنم در نتیجه تبعات برجام دیدیم که عدم مشارکت کشورهای منطقه به انباشت بی اعتمادی و غفلت از مسائلی منجر می شود که مایه نگرانی جدی است و آثاری جدی برای امنیت منطقه دارد."

وزیر خارجه عربستان سعودی هفته پیش گفته بود که مطمئن است دولت رئیس جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن، سیاست هایی را دنبال خواهد کرد که به ثبات در منطقه کمک می کند.

او در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که دولت عربستان هنوز با تیم آقای بایدن تماسی نداشته اما "ما آماده ایم بعد از روی کار آمدن دولت بایدن با آن وارد تعامل شویم."

او گفت: "ما مطمئن هستیم که هم دولت آتی بایدن و همچنین سایر شرکای ما، از جمله اروپایی ها، کاملا پذیرفته اند که لازم است کلیه طرف های منطقه ای در یک راه حل نقش داشته باشند."

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پیشتر گفت به توافقی ورای توافق هسته‌ای با ایران نیاز است که برنامه موشک‌های بالستیک ایران را هم در بر بگیرد. وزیر خارجه آلمان روز جمعه تاکید کرد که توافق برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ دیگر کافی نیست و آلمان به ایران "اعتماد ندارد."

شاهزاده فیصل گفت: "من نمی دانم احیای برجام فکر خوبی باشد، هرچند ممکن است بتوان نسخه کاملا جدیدی از برجام را در نظر گرفت، چیزی خیلی فراتر از برجام."

او افزود: "چون احیای برجام در شکل فعلی فقط ما را در جایی که قبلا بودیم قرار می دهد، که یک توافق ناقص است که به طور کامل به مسائل مربوط به فعالیت های هسته ای و سایر فعالیت های منطقه ای ایران رسیدگی نمی کند."

توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بین ایران، آلمان، فرانسه، بریتانیا، آمریکا، چین و روسیه امضا شد. دونالد ترامپ بعد از دو سال از شروع ریاست جمهوری‌اش، با اینکه ایران به تعهدهای خود در این توافق پایبند بود، از برجام خارج شد. دولت آمریکا معتقد بود که ایران به روح این توافق پایبند نمانده است.

رئیس جمهوری آمریکا معتقد بود که برجام، فرصتی برای ایران فراهم کرد که با سرازیر شدن پول به این کشور بتواند در امور کشورهای منطقه دخالت کند، دیدگاهی که مورد حمایت اسرائیل و عربستان بود.

شاهزاده فیصل همچنین گفت مطمئن است که اظهارات آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی دایر بر منزوی کردن عربستان به خاطر کارنامه حقوق بشر این کشور فقط شعارهای انتخاباتی بوده.

او گفت: "فکر می کنم شرایط انتخاباتی به انواع اظهار نظرها منجر می شود، اما به گفتن همین نکته بسنده می کنم."

پیروزی آقای بایدن در انتخابات سوم نوامبر آمریکا می‌تواند عواقب گسترده‌ای برای عربستان سعودی به همراه داشته باشد.

به گفته تحلیلگران مشارکت استراتژیک ایالات متحده با عربستان احتمالاً پایدار خواهد بود، اما تغییراتی در جریان است و در همه پایتخت‌های کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ریاض از این تغییرات استقبال نخواهد شد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان روابط نزدیکی با دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا داشته و همین دوستی به مثابه ضربه گیری در برابر انتقادهای جهانی از کارنامه حقوق بشر عربستان بعد از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی، نقش این کشور در جنگ یمن و بازداشت فعالان حقوق زنان عمل کرده است.

اما این مسائل اکنون ممکن است به نقاط اصطلاک میان جو بایدن و عربستان سعودی بدل شود.

روابط دولت ترامپ و عربستانفرانک گاردنر، خبرنگار امور امنیتی بی‌بی‌سی

دونالد ترامپ متحد و حامی عظیم خاندان سعودی حاکم در عربستان سعودی بود.

او پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷ ریاض را به عنوان مقصد اولین سفر ریاست جمهوری خارجی خود انتخاب کرد.

داماد او، جارد کوشنر، رابطه نزدیک کاری با محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند عربستان سعودی برقرار کرد.

وقتی همه آژانس‌های اطلاعاتی مهم غربی ولیعهد عربستان را به عنوان عامل قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ مظنون می‌دانستند، دونالد ترامپ از سرزنش کامل او خودداری کرد.

آقای ترامپ همچنین در برابر درخواست‌های صریح کنگره برای جلوگیری از فروش سلاح به سعودی‌ها مقاومت کرد.

بنابراین عربستان سعودی و تا حدودی امارات متحده عربی و بحرین در شرف از دست دادن متحد اصلی خود در کاخ سفید هستند. بسیاری از چیزها تغییر نخواهد کرد اما در اینجا نگاهی می‌کنیم به برخی از مواردی که احتمالاً تغییر خواهد کرد.
+6
رأی دهید
-6

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.