سخنگوی دولت ایران : برخی عوامل ترور فخری‌زاده شناسایی شدند

دویچه وله :علی ربیعی، سخنگوی دولت از شناسایی افرادی که در کشتن فخری‌زاده با در اختیار گذاشتن تجهیزات نقش داشته‌اند خبر داد. ربیعی گفته این افراد در وارد‌کردن ابزار و تجهیزات دخالت داشتند و توسط وزارت اطلاعات شناسایی شدند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روز چهارشنبه ۱۲ آذر (دوم دسامبر) در ارتباط تلفنی با برنامه "در انتهای الوند، شبکه دوم سیما در پاسخ به پرسش مربوط به سرنخ‌های وزارت اطلاعات گفت: «وزارت اطلاعات با تلاش‌هایی که داشت، متوجه تحرکاتی شده بودند و روی منطقه هم تقریبا تسلط پیدا کرده بودند. وزارت اطلاعات کسانی که وسیله آورده بودند و از تکنولوژی‌هایی استفاده کرده‌ بودند، را شناسایی کرده است.»

ربیعی گفت نظام اطلاعاتی عقب نمانده برای اینکه چند سالی است که هشدار داده است.

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: «این هشدارها و واکنش سریع، و افرادی که باید این واکنش‌ها را انتقال دهند باعث تأخیر شده است و الان هم موضوع را دنبال می‌کنند و همه ابعاد آن بررسی می‌شود و زمانی که قطعی شود، واکنش متقابل طراحی خواهد شد.»

با گذشت چندین روز از کشته شدن محسن فخری‌زاده هنوز بسیاری از پرسش‌های مطرح شده بی‌پاسخ مانده‌اند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات روز یکشنبه ۹ آذر (۲۹ نوامبر) با صدور اطلاعیه تک جمله‌ای اعلام کرد: «اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان سرنخ‌هایی از عاملان این حمله تروریستی به دست آمده است که اطلاعات تکمیلی متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.»

از صدور این اطلاعیه تک جمله‌ای تا کنون چهار روز گذشته و وزارتخانه اطلاعات هیچ توضیحی درباره "سرنخ‌های" به دست و یا "اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام" این وزاتخانه نداده‌ است.

 در این میان نهادهای امنیتی و دولتی ایران به دلیل ناتوانی دولت در حفاظت از جان افراد بلندمرتبه کشور مورد انتقاد قرار گرفتند.

در واکنش به این انتقادها رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران تلاش کردند جزئیات بیشتری از حادثه مرگبار در آبسرد را منتشر کنند.

خبرگزاری فارس نوشت هیچ عامل انسانی در محل ترور فخری‌زاده حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است.

در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای پیش از این نیز جمهوری اسلامی به جای توضیحات و روشنگری افکار عمومی حتی برخی از زندانیان بی‌گناه را مجبور کرده بود در تلویزیون ایران به ترور دانشمندان هسته‌ای "اعتراف" کنند. اما بعدا افشا شد که اعترافات آنان دروغین بوده و در حوادث کشته شدن دانشمندان هسته‌ای هیچ نقشی نداشته‌اند. بسیاری از اعتراف‌کنندگان اعدام شدند.

در آن زمان افشاگری‌های مازیار ابراهیمی که مجبور شده بود در تلویزیون ایران به جاسوسی برای اسرائیل و ترور دانشمندان هسته‌ای "اعتراف" کند، رسوایی تازه‌ای برای جمهوری اسلامی به بار آورده بود. ابراهیمی در گفت‌وگو با دویچه وله درباره روش‌های سازمان‌های اطلاعاتی ایران برای اعتراف‌گیری و "دستگیری جاسوسان"  افشاگری کرد.
+6
رأی دهید
-54

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    آیا خودتون خجالت نمی کشین که هر روز یه تز مسخره روانه بازار می کنین؟! به هر حال هر کی که اینکار رو کرده دستش درد نکنه!
    0
    32
    ‌چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ

    فرقه خیلی کثیف ایه مثل سگ دروغ میگن
    0
    23
    ‌چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    جناب مسافران، شما که با وزارت اطلاعات روابط تنگاتنگی دارید بفرمایید ببینیم که این سر نخ آخری به کجا وصل است؟ نکنه جیبوتی توطئه کرده، چون پرسیدیم” تو اصلاً کجایی؟”!
    0
    20
    ‌چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    هیچ کس در این حادثه دستگیر نشه است . ببین فردا از یک عده بدبخت و بی گناه را اعتراف می گیرند و اعداممشان می کنند مثل همیشه اما عامل اصلی آزاد زندگی می کند . این یک تسویه حساب بین سازمانهای اطلاعاتی در ایران بود اگر هم کار خودشان نباشید و بع عمد اهمال کاری شد تا همدیگر را متهم کنند و چهره بد از همدیگر ارایه دهند
    0
    14
    ‌چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Parsina - بروکسل، بلژیک
    همین فردا یا پس فردا میگن؛اطلاعات میدانی بدست آوردیم که چند موجود فرازمینی با یک یوفو در منطقه آبسرد دیده شده که به گمان بسیار آنها این ترور را انجام داده اند
    0
    12
    ‌چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    حرف های این ها بسیار ضد و نقیض هست. پسران فخری زاده در کارتل های واردات تجهیزات اتمی دست داشته و بودجه های نجومی کلانی را ان هم بصورت ارز خارجی می بلعند لاجرم میتواند این هم سناریوئی باشد که دعوا بر سر همان بودجه کلان بوده است. البته شناسائی یک حدس و با دستگیر شدن متفاوت هست
    0
    15
    ‌چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Salabat - تهران، ایران

    مثل سگ دروغ میگن حـ... ها!
    0
    20
    ‌چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Salabat - تهران، ایران
    اگه این دروغ ها راست باشه و از این عملیات اطلاع داشتند، باید اون مسئولین وزارت اطلاعات رو بخاطر بی عرضگی و سوء مدیریتشون از خشتک توی میدون اصلی شهر آویزون کرد ! و اگه دروغ باشه (که هست) و از هیچی اطلاع نداشتند بازم باید از خشتک آویزونشون کرد به خاطر ناتوانی و نابخردیشون! در هر صورت؛ مرگ بر فرقه تبهکار و رهبر نابخردشون!
    0
    15
    ‌چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    amir-amir - تورنتو، کانادا
    خامنه اى در دیدار با این اطلاعاتى ها مى گوید شما ها امتحان هاى خوبى دادید چه در گذشته ( منظورش حمله به منازل مردم و سر بریدن ساکنین و قتل زنان ) و چه الان خیلى ها را دستگیر کردید وادارشان کردید(البته توسط شکنجه هاى بدنى) که اعتراف به اعمال ناشایست خود کنند ( البته یک گروه از شکنجه شدگان بعدا آزاد شدند چون که اشتباهى شده بود) و شما سربازان گمنام امام زمان ( منظورش همان فردى که مدتى طولانى ته چاه است و فعلا بنا به خواست اطلاعاتى ها باید همانجا بماند چون که لازم و ضرورى است) پاداش خود را در بهشت بگیرید ( اگر دربان بهشت اجازه ورود بدهد)
    0
    11
    ‌چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    اینها بالاخره یه تعدادی افراد بیگناه را پس از شکنجه و اعتراف اجباری اعدام خواهند کرد،فعلا تعدادشان مشخص نیست(هنوز باجماع نرسیدند)
    0
    4
    ‌پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.