دو خودروی جدید سایپا و ایران‌خودرو چه ویژگی‌هایی دارند؟

 خط تولید خودروی جدید سایپا رادیو فردا :جواد عسگری
شرکت ایران خودرو نام خودرو جدید خود را تارا و شرکت سایپا نام کراس اوور جدیدش را آریا گذاشته است. این دو خودرو چه ویژگی‌هایی دارند؟
آریا و تارا
خودروی تارا در اصل خودوریی با کد پروژه کی ۱۳۲ است که روی پلت فرم پژو ۳۰۱ ساخته شده و دارای موتوری با قدرت ۱۱۴ اسب بخار است. قیمت این خودرو هنوز مشخص نشده است و به آینده بازار ایران مرتبط است.

این خودروی ایران‌خودرو که جدیدترین محصول این شرکت است بر اساس گزارش رسانه‌های ایران تارا نام‌گذاری شده است.

محصلات ایران خودرو در گذشته هم با نام‌های ایرانی سمند، دنا و رانا نام گذاری شده بودند، اما عاملی که تارا را با خودروهای دیگر این شرکت متفاوت می‌کند، استفاده از پلت‌فرمی است که از آن در پژو همچنان استفاده می‌شود.

در اصل تارا مدرن‌ترین خودروی ایرانی است که بر اساس پلت فرم اقتصادی یک شرکت فرانسوی توسعه پیدا کرده است.
رونمایی از خودروهای جدید سایپا و ایران‌خودرو در حاشیه نشست هیئت دولت در ۳۰ بهمن ۹۸از نظر ایمنی خودروهای روی این پلت فرم بین سه تا چهار ستاره ایمنی را به دست آورده‌اند. البته مشخص نیست با تولید آن در ایران و تغییراتی که در برخی اجزای پلت فرم و طراحی خودرو داده شده، این خودرو در نهایت نسبت به تولیدات پژو از نظر کیفیت و ایمنی چه وضعیتی خواهد داشت ولی احتمالاً به دلیل پلت‌فرم به‌روزتر، نسبت به تولیدات صنعت خودرو ایران امن‌ترین خواهد بود.

البته رسانه‌های ایران به طراحی این خودرو ایراداهایی را وارد کرده‌اند و آن را چندان زیبا و هماهنگ ارزیابی نکرده‌اند.

آریا نام محصول دیگر جدید در صنعت خودروسازی ایران است. این نام چندان جدید نیست و پیش از انقلاب برای خودرو آریا (رامبلر) ساخته شرکت آمریکن موتور استفاده شده است.

احتمالاً آریا در آن زمان در شرکت پارس‌خودرو، بر اساس نام آریامهر نام‌گذاری شده بود.

شرکت ساپیا هم می‌گوید بر اساس نام خودروهای آریا و شاهین نام سدان جدید خود را شاهین و کراس اوور جدید خود را آریا گذاشته است.

این دو خودرو جدید سایپا، روی پلت‌فرم قدیمی تویوتا یاریس (چند نسل قبل) ساخته شده‌اند و موتور آن هم تقویت شده موتور پراید است.

سایپا ادعا کرده که این خودرو دارای سه ستاره ایمنی است، اما هنوز هیچ مؤسسه معتبری این ادعای سایپا را تأیید نکرده است.

آریا از نظر طراحی نسبت به خودروی تارا در ایران‌خودرو، وضعیت بهتری دارد اما از نظر تکنولوژی موتور و پلت‌فرم بسیار قدیمی‌تر است.
+1
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.