سعودی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست فعالیت‌های هسته‌ای ایران را فاش کند

العربیه :پس از آنکه گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه 18 نوامبر 2020 فاش کرد که ایران روند تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم را به سانتریفیوژهای نسل آی‌ار 2 ام خود در تأسیسات اتمی نطنز آغاز کرده، پادشاهی عربی سعودی از آژانس خواست پرده از فعالیت‌های هسته‌ای غیرصلح‌آمیز ایران بردارد.

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز سفیر سعودی در اتریش و نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست دوره‌ای حکام آژانس گفت: «درخواست می‌کنیم پرده از اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران برداشته شده و اقدامات بازرسی در این کشور با هدف یافتن مراکزی که احتمالاً ایران از آنها برای فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده استفاده می‌کند، دوچندان شود.»

او تأکید کرد که شورای حکام باید به‌طور مستمر در جریان یافته‌های جدید درباره این موضوع، از جمله نتایج بررسی نمونه‌های برداشته شده از دو مرکز و همچنین روند بررسی میزان ذخیره مواد هسته‌ای این کشور قرار گیرد.

سفیر سعودی در آژانس همچنین از ایران دعوت کرد که به شکل کامل با آژانس همکاری کند و به درخواست‌ها و سوالات آژانس به سرعت و بدون وقت کشی و براساس پروتوکل الحاقی پاسخ دهد او از دیگر کشورها هم خواست که در این زمینه به شکل کامل از آژانس و مدیرکل آن برای ادامه اقداماتی که هدف از آنها حمایت از سازوکار تضمین‌های منع گسترش تسلیحات اتمی است، حمایت کنند؛ به ویژه آنکه شواهدی وجود دارد که شک و ابهام درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران را تقویت می‌کند.

او همچنین به گزارش مدیرکل آژانس از جمله افزایش بیش از حد اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران بیش از حد مجاز در برجام اشاره کرده و گفت که این موضوع نشانه ادامه تخلفات و اقدامات تحریک‌آمیز ایران از گزارش قبلی مدیرکل است.

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز گفت: «این موضوع نشانگر قصد ایران از توافق هسته‌ای و بلندپروازی‌های این کشور از طریق این توافق است که از ابتدا دچار مشکل بوده و ایران در آن راهی برای استمرار اهداف خود، تحریک و تهدید امنیت و صلح جهانی یافت. این موضوع نشان می‌دهد توافق فعلی در متوقف کردن اقدامات غیرصلح آمیز ایران ناموفق بوده‌است.
+10
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.