رویترز: ارمنی‌ها‌ قبل از تخلیه اطراف قره‌باغ خانه‌ها را آتش می‌زنند

رادیو فردا :خبرگزاری رویترز گزارش داده است ارمنی‌ها قبل از خروج از مناطق خارج از قره‌باغ، خانه‌ها را آتش می‌زنند.

بر اساس توافق آتش‌بس ۱۰ نوامبر نیروهای نظامی ارمنی خارج از قره‌باغ باید به تدریج مناطق اشغالی را ترک کنند.

در جریان جنگ ۴۴ روزانه، آذربایجان سه منطقه فضولی، جبرائیل و زنگلان را بازپس گرفت. همچنین بخش‌هایی از دیگر چهار منطقه خارج از قره‌باغ نیز بار دیگر به تصرف آذربایجان درآمده بود، اما طبق توافق آتش‌بس قرار شد نیروهای نظامی ارمنی منطقه کلبجر را تا ۱۵ نوامبر (یکشنبه هفته جاری)، منطقه آغدام و قازاخ را تا ۱۵ نوامبر و منطقه لاچین را تا اول دسامبر تخلیه کنند.

منطقه قره‌باغ نیز فعلا تحت نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه خواهد بود و از سویی نیروهای نظامی ترکیه در مرکزی که برای نظارت بر صلح ایجاد شده، حضور خواهند داشت.

قبلا تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از آتش زدن خانه‌های کلبجر به دست ساکنان ارمنی آن خانه‌ها منتشر شده بود.

یکی از این افراد روز شنبه به رویترز گفت: «از فردا (یکشنبه) آنها (آذربایجانی‌ها) اینجا خواهند آمد و نمی‌گذاریم در خانه‌های ما زندگی کنند. خانه‌ها را به کلی آتش خواهیم زد».

رویترز می‌نویسد روستاهایی که تخلیه می‌شوند، در آتش می‌سوزند.

سه دهه پیش، نیروهای ارمنی به غیر از قره‌باغ کوهستانی که اکثریت اهالی آن (۱۲۰ هزار نفر) ارمنی‌تبار بودند، هفت منطقه ترک‌نشین را نیز اشغال کردند و یک میلیون آذربایجانی آواره شدند.

بر اساس توافق آتش‌بس، همه هفت منطقه ترک‌نشین تا اول دسامبر (حدود دو هفته دیگر) از نیروهای نظامی ارمنی تخلیه خواهند شد و برای پنج سال، نظارت بر قره‌باغ شامل شهرهای خان‌کندی (اِستِپاناکِرت)، خوجالی و غیره با حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، بر عهده نیروهای حافظ صلح خواهد بود.

روز شنبه، اجلاس نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه برگزار شد و ژنرال رستم مراداف، فرمانده نیروهای روسی حافظ صلح اعلام کرد که از سه‌شنبه هفته گذشته موردی از نقض آتش‌بس وجود نداشته است.

جمهوری آذربایجان اعلام کرده تا سه سال آینده کمک‌های مالی و معاونت‌های دولتی به یک میلیون آواره قره‌باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن ادامه خواهد داشت.

این افراد و همچنین ارمنی‌های ساکن قره‌باغ و مناطق اطراف آن به مرور زمان تحت نظارت تیمی از سازمان بین‌المللی مهاجرت در مناطق آزاد شده ساکن خواهند شد.

در قرارداد آتش‌بس به ایجاد دو کریدور اشاره شده که هر دو آنها تحت نظارت نیروهای حافظ صلح روسی خواهد بود. یکی کریدور لاچین که ارمنستان را به قره‌باغ وصل می‌کند و دیگری کریدوری به طول ۵۰ کیلومتر که جمهوری آذربایجان را از طریق خاک ارمنستان به نخجوان وصل خواهد کرد.

تاکنون ارتباط زمینی نخجوان و آذربایجان از طریق ایران یا با دور زدن گرجستان و ترکیه بود. اکنون ترانزیت کالا و تردد مسافران از همین کریدور ۵۰ کیلومتری انجام خواهد شد.

دولت ارمنستان نیز درخواست کرده که از طریق شبکه ریلی نخجوان به خط آهن ایران وصل شود، اما این مورد جزء توافق ۹ ماده‌ای آتش‌بس نیست و باید جداگانه در این باره مذاکره شود.

ترکیه هفته گذشته اعلام کرد در نظر دارد از قارص ترکیه تا نخجوان خط آهن بکشد. سه سال پیش خط آهن باکو-‌تفلیس-‌قارص افتتاح شد و اکنون این خط آهن می‌تواند به نخجوان نیز متصل شود.
+61
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    IjoinedIRUK - اوکلاهما ، ایالات متحده امریکا

    خیلی ناراحت کننده است. لعنت ب سیاست و مذهب
    8
    107
    شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران

    حالا فکر کن زمان غصب قره باغ چیکار کردن!
    113
    43
    شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    زمان استالین این بخش را جزو اذربایجان کردن و تخم نفاق را کاشتن.ولی ملت شریف ارامنه در تاریخ همیشه موره دتجاوز قرار گرفته ولی در اخر حق بر زور پیروز است.
    35
    48
    شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Gminor - ساکرامنتو، ایالات متحده امریکا

    دقیقا همان خصلت همتباران عاریایی شان را نشان میدهند
    48
    26
    شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
    آه چقدر غم انگیز اشکم در آمد !! آمدندو آتش زدند و کشتند وبه زور صاحب شدند و تازه با زور متوجه شدند که باید تشریف ببرند، درسی براشون باشه . ارامنه عزیز هم کم قتل و عام نکردند.
    26
    16
    شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    ارمنی خونه خودش رو آتش زده، چهار دیواری اختیاری، خونه همسایه رو که آتیش نزده. یعنی شما حاضر بودین خونه یک نفر دیگر رو صاحب بشین۹؟ عجب خوش اشتهان علی اف ها، هم عرصه رو می خوان هم اعیان رو !
    14
    9
    یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. .....ارمنی شرف داره به هزاران پان ترک عثمانی!خوبه که اتای شما نسل کشی کدر ازین ارامنه بی پناه.خاکشون رو گرفت و مردمش رو به بهانه کوچ بی رحمانه کشت.تو خودتم میدونی حرف ....می زنی بیکار
    11
    19
    یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    Gminor- همتباران مغولی تو در زمان اتاتورکتون چه کردند؟اصلا برو در طول تاریخ ببین یه ترک مغولی پیدا می کنی که آباد کننده باشه؟همه ملتها از اروپا تا اسیا از دستتون خسته بودند و همچنان متنفر از نژادپرستی شما نواندرتالها.باور کن شما نئاندرتال هستید یعنی چند پله با .....کامل فاصله دارین.عقب مانده نسبت به انسان متمدن آریایی و غیر آریایی
    11
    17
    یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان::]. به زور پهپاد اسرائیلی .وگرنه خردوغان و علی اف که از پس سوریه زپرتی هم برنمیان.اگر آذربایجان حمایت خردوغان و اسرائیل رو نداشت تو این دوسه دهه چرا کاری نکرد؟ حالا خوبه که نارگونو هنوزم نصفش دست ارامنه هست.
    15
    12
    یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. بنده و شما تو این وسط نخود کدوم آشیم که سعی میکنیم تخم نفرت و بین آذری و ارمنی مخصوصا ایرانیها پخش کنیم دوست عزیز کوتا بیا تو الان مسئله‌ات قره‌باقه ؟ اصلا من آذری و این دوستمون امیدپرجلال ارمنی سهممونو میدیم به شما . اگه واقعا خیلی نگران و دلواپس قره‌باقی نزدیک هم که هستید به علیوف بروید حقتنو بگیرید ولی دیگه از نفرتپاکنی بین امثال بنده و هموطنان ارمنی دست وردارید چون نه تنها بنده میلیونها آذری و ارمنی ایران دغدغشون نون شبه چون هرکدوم از طرفین جنگ و ببره نه یک وجب بنده میده و نه دوقرون بشما بخاطر همین هم حداقل بنده آذری نمیخوام بخاطر علیوف و پاشائیان یا هرکی بهم توهین قومیتی بشه . ممنون.
    4
    7
    یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی::]. استاد،خودتم خوب میدونی که قضیه فقط قره باغ نیست! قضیه وصل کردن پازلهای شوم پشت سرهم پان ترکیسم هست.بعدشم دفاع کردن از حق یک ملت لازم نداره که حتما هموطنش باشی! برا شما آذریها شاید همیشه بحث همزبانی مطرح باشه و مسائل انسانی در درجه پنجم و ششم .ولی برای من دستکم ادم بودن مهمتره تا تورک و غیر تورک بودن.همون اذریهایی که میگی دغدشون نون شبه چرا تو 98 96 تو انواع اعدامهای کثیف رژیم اخوندی پشت بقیه ایرانیان درنیومدن؟!!دغدغه همون نصف همون اذریها هنوزم بازی خوردن با قضیه من ترکم باید هوای ترک رو داشته باشم هست و بس!اگر راهتون جداست پس تو فکر کن من تخم نفاق دارم پخش می کنم.ایا همینارو که بمن گفتی حاضری به اونایی بگی که از سرتاپای فارس متنفرن و نزادپرستیشون تا به سطح نازل تهرانی و شهرستانی هم رسیده؟حالا کی تخم نفاق پخش میکنه و انگله؟!!پایدار و پاینده باشی
    7
    4
    دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]بلللللللله ! شما فکرت نجات انسان و بنده شغلم ! لطف کرده و کل کامنتهای منو البته میدونم سخته برات ولی برای اینکه این شک قومیتیت که فکر کنم بیشتراز دو رنگ سیاه یا سفید نیست نگاهی بنداز ببین کجا و کی به قومی حتی یکبار اهانت کردم که بنده رو هم جزو سیاها دیدی . توی دوستان آذری جزو بقول شما مغولها اگر افرادی همیشه و در هر شکلی (یادت باشه همیشه و در هر شکلی) از تمامیت ارضی ایرانزمین با تمام اقوامش دفاع کرده یکیش بنده بودم ولی مثل اینکه کلا شما از این قوم طلبکارید و بنده هم تشویقت میکنم سعی کنی هرچه زودتر طلبتو بگیری که شاید ما هم از دست این سیاه سفیدت راحت بشیم . در ضمن شما چه گلی زدین بسر این مردم که این مغولها نزدن ( آمار کشته شده های راه آزادی ایرانو یکبار دیگر مرور کن تا شاید حسابت درست دربیاد ). فعلا که درصد بالای زندانیهای سیاسی رژیم منحوس آذری‌الاصل هستن . زرتشتمون از آلمان خووووب گفت واقعا سخت است و تا آخر هم همین اصل اینجوری میبینم خواهد ماند.
    1
    4
    دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. این پازلی هم که شما میفرمایید بدست پوتین و خردوغان و علیوف برای نفت و گاز قفقاز درست شده و دادوبیداد منو شما هم بجایی نمیرسه بغیراز اینکه نظرمونو بگیم. شما هم در کارتون پایدارو پیروز باشید .
    2
    3
    دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    gerexan - لندن ، انگلستان
    اولا ساکنان هفت منطقه اطراف قره باغ کوهستانی بیشتر ارامنه هایی هستند که از سوریه و لبنان و جاهای دیگر اوردند و خانه مفت با زمین های اطراف ان هدیه کردند که ارمنی نشین نشان دهند حالا وقت بچاک زدن هست اتش می زنند زحمت نکشیند که ولی بیش از یک میلیون اهالی فراری انجا حتی کفش های خود را نپوشیدند و در خانه را نبستند چون ارامنه وقتی انجا را اشغال کردند ودئوهایشان هست با بلندگو می گویند که فقط یک ساعت وقت دارید منطقه را ترک کنید والا کشته می شوید و روی مردم در حال فرار با تانک اتش می گشودند حالا اذربایجان به همان جانی ها ده روز فرصت داده که با خر ، اسب و ماشین خودشان از هر جهنمی انده اند برگردند !
    3
    1
    ‌سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    gerexan - لندن ، انگلستان
    یک ویدئو بود سی سال پیش که یک ارمنی بعد از اشغال قره باغ امده بود انجا رستوران را مفتی تحویل گرفته بود و می گفت شهرهای کلبجر و فضولی را از اذربایجان گرفتیم و بزودی باکو را هم خواهیم گرفت و همان ادم ویدئو امسال اش هم هست گریه می کند و می گوید رستوران را از دست دادم حالا چرا باید دوباره به ارمنستان بر گردم بلی این ضعیف کش ها وقتی ارتش اذربایجان را روبرو یافتند تانک های خود را جا گذاشتند ولی توالت فرنگی های خودشان را کنده و بار کامیون کرده و حتی حیوانات اهلی مثل اسب ، خر و سگ را که نمی توانستند ببرند سر بریدند و انداختن داخل حیات و خانه های در و پنجره کنده دیوار خالی را اتش زدند رفتند که انگار اذربایجانی ها هم مثل خودشان گدا هستند اذربایجان چنان قدرتی دارد که خرابه ها را روستا و روستاها به شهر تبدیل کند نه مثل ارامنه که شهر را اشغال کردند به روستا تبدیل کردند حالا طلبکار هم هستند .
    4
    2
    ‌سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    gerexan - لندن ، انگلستان
    یک عده اینجا کامنت نمی نویسد فقط عقده خالی می کند و ترک ستیزی را پیشه خود کرده و از تخریب ترکها در تلاش هست که برای خود حرمت ارمنی کسب کرده و خوش رکسی جاسوسان روس را کرده باشد !
    5
    1
    ‌سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی::]. امار زندانیهای سیاسی رو از کجا دارین نمیدونم .سیاه سفیدم نمی بینم.حالا استنباط شماست.لازمم نمی بینم جز به جز توضیح بدم.کامنتهام هست.اونجا که میگم ترک وصلش می کنم به عثمانی تا تمایز قائل شده باشم.اگرم میگم مغول در پاسخ هندی و افغانی و دیگران هست و یجور اشاره به مغول و چنگیز و بقیه اراذل هست. شما میخای تو نفت و گاز ببین حالا که همه فهمیدن ولی من قضیه رو فراتر از اینا می بینم. بازم میگم یه نمه نژادیه برخورد شما.چون رادیکالهایی تو سایت هستن که شاید شما ندیدی ولی در حد فهم شتر باید باهاشون بحث کنی اما ظاهرا به شما برنخورد کامنتاشون .روز خوش
    2
    1
    ‌سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::gerexan - لندن ، انگلستان::]. بچه جان،این تویی که در تمام عمر کوچرو و بی وطن بودی و برای خودت تاریخ جعل می کنی و ملتهای قدیمی منطقه رو منکر میشی.ما نیاز نداریم به کسی بچسبیم ما تو فلات ایران هزاران سال هست که ساکن هستیم.تو با اون زبان هزاران کیلومتر دورترت کاملا پیداست که یک غریبه ی مزاحم تمدن هستی،یا مثل ادم احترام بگذار ویا برو ترکستان خودت صب تا شب تاریخ بباف برا خودت
    3
    1
    ‌سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]دوست هموطن نازنین بنده راه بهتر و یا جور دیگه‌ایی بگم آسانتر که شاید شما هم مثل بنده اندکی آرومتر شوید .ببینید بنده اولا همه کامنتها مخصوصا آدمهایی که احساس میکنم کامنتهاشون چرند و ارزش خوندن نداره همینطور آیدیو که میبینم منفی و رد میشم چون قصدوقرضشونو هردو میدونیم و کاربرانی که بوی تجزیه و نفرتپراکنی و یا هرنوع پانیزم میدن جدی میگم اصلا کلمه‌ایی از کامنتهاشونو نمیخونم. بارها گفتم بنده این سایت میام فقط حال این اراذل و اوباشو بگیرم با کامنتهای تند و رک و الا تو زندگی شخصیم آدمی هستم آروم چون شغلم اینطوری اقتضا میکنه. بخاطر همین حق دارید که بهم برنمیخوره چون نمیبینم و نمیخوام ببینم. (کاربرانی مثل جناب.فاطی.غلامعلی.وبقیه کاسه‌لیسان زژیم مگه خوندن داره عزیز).
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. بخاطر اینکه کدورتی نباشه سلام گرم بنده رو به همدانشگاهیهای مازنی عزیزم که خاطرات خوبی داشتم و الان توی بابل فکر کنم مطب دارن (البته دکتر دشتی که گل دانشگاهمون بود که ارتوپدی تمام کرد و شلوغ سریمون هم دکتر حسینی افتالمولوژی خوند که عین دوتا برادر بودیم )نازنین بنده چرا باید با حس تجزیه‌طلبیم همچین گلهایی و از دست بدم مگه فاطی کله‌مو گاز گرفته ! اینم برای خندوندنت بدونی من عاشق ایران و هموطنانم هستم بغیراز اون کاسه‌لیساشون.
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    گفتنیها کم نیست - بخارست، رومانی. به امید انسانیت بیشتر مخصوصن تو خاورمیانه.امیدوارم هر چه زودتر اقوام این منطقه بفهمن که پلشتهایی مثل اردوغان و خامنه ای فقط دارین با خون مردم ساده بازی میکنن برای ارضای خوی وحشی خودشون.بازهم پایدار باشی رفیق
    1
    2
    ‌چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.