بهترین روش پخت برنج: حذف آرسنیک و حفظ ریزمغذی‌ها

دویچه وله :برنج علاوه بر این که یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است، حدود ۱۰ برابر بیش از سایر غلات، آرسنیک غیر آلی سمی جذب می‌کند.

به گزارش "ساینس آلرت" علت این امر، روش پرورش برنج است که باعث می‌شود این محصول بتواند ترکیبات سرطان‌زا را که به طور طبیعی در خاک وجود دارد، جذب کند.

سطح آرسنیک غیر آلی موجود در برنج را می‌توان به روش‌های مختلف، از طریق شستشو یا استفاده از روش‌های مختلف پخت و پز، کاهش داد. با این حال، برخی از این روش‌ها سطح مواد مغذی موجود در برنج را کاهش می‌دهند.
برنج علاوه بر این که یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است، حدود ۱۰ برابر بیش از سایر غلات، آرسنیک غیر آلی سمی جذب می‌کند.

برنج علاوه بر این که یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است، حدود ۱۰ برابر بیش از سایر غلات، آرسنیک غیر آلی سمی جذب می‌کند.

با این حال دانشمندان دانشگاه شفیلد بریتانیا، یک نوع روش مختلف پخت برنج را با نام روش جذب (PBA)، به عنوان بهترین راه برای کاهش آرسنیک ارائه داده‌اند:

برای هر فنجان برنج خام، چهار فنجان آب تازه بجوشانید. برنج را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. آب را تخلیه کنید (آبی که حاوی مقدار زیادی آرسنیک است). مجددا به ازای هر فنجان برنج، دو فنجان آب اضافه کنید و بگذارید با حرارت کم تا متوسط، آب برنج جذب شده و مرحله پخت کامل شود.

به گفته محققان با این روش، حدود ۵۴ درصد از آرسنیک موجود در برنج قهوه‌ای و حدود ۷۳ درصد آرسنیک برنج سفید حذف می‌شود، در حالی که بسیاری از مواد مغذی از جمله فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی و منگنز باقی می‌ماند. این تحقیق در مجله «Science of the Total Environment» منتشر شده است.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.