انتخابات آمریکا؛ چرا پنسیلوانیا و جورجیا آرای پستی را زودتر نشمردند که از تاخیر و شبهه جلوگیری کنند؟

بی بی سی :امیر پیام
با ادامه شمارش آرای پستی در جورجیا و پنسیلوانیا طی دو روز گذشته، جو بایدن توانست فاصله خود با دونالد ترامپ را کم و حالا از او پیشی بگیرد و شانس خود یرای دریافت کلید کاخ‌سفید را بسیار بالا ببرد.

اما اگر پنسیلوانیا و جورجیا آرای پستی را زودتر و یا همزمان با آرای حضوری شمارش کرده بودند احتمالا از همان روز سه‌شنبه جو بایدن پیشتاز نتایج در این دو ایالت می‌بود و اکنون فیسبوک و توییتر پر از ادعاهای بدون مدرک و تئوری‌های توطئه نمی‌شد و شاید دونالد ترامپ هم کمتر معترض می‌شد.
چرا چنین نشد؟

پاسخ در تفاوت قوانین ایالتی در برگزاری انتخابات در آمریکاست. هر ایالت آمریکا بنابر قوانین کنگره و دولت محلی پیش می‌رود.

برای مثال، فلوریدا اجازه می‌دهد آرای پستی ۲۱ روز پیش از روز انتخابات شمارش شود. برای همین هم در ساعات اول شمارش آرا جو بایدن در فلوریدا پیشتاز بود اما با ادامه شمارش آرایی که روز سوم نوامبر به طور حضوری به صندوق انداخته شده بود، دونالد ترامپ توانست آن فاصله را پر و نهایتا پیروز فلوریدا شود. همین قانون در فلوریدا، به این ایالت اجازه داد که با وجود جمعیت بیشتر از پنسیلوانیا، نتایج انتخابات را در همان شب اول اعلام کند.

در اوهایو هم اتفاق مشابهی افتاد. در آنجا آرای پستی ابتدا شمارش شد و وارد نتایج اولیه شد و برای همین هم جو بایدن به طرز شگفت آوری پیشتاز شد اما وقتی آرای حضوری شمارش شد دوباره دونالد ترامپ پیروز نهایی شد. در کارولینای شمالی هم داستان مشابهی روی داد و پیشتازی بایدن در روز اول با ادامه شمارش به سوی آقای ترامپ چرخید و اکنون او پیشتاز و برنده احتمالی این ایالت است.

در ویسکانسن و میشیگان هم اتفاق مشابهی روی داد. شمارش آرای حضوری ابتدا دونالد ترامپ را پیشتاز معرفی کرد اما با شمارش آرای پستی جو بایدن فاصله را کم کرد و در نهایت در هر دو ایالت کلیدی آقای بایدن برنده برآورد شده است.
دونالد ترامپ که بدون ارایه شواهد، آرای پستی را سرمنشاء تقلب خوانده بود از حامیان خود خواسته بود فقط حضوری و در روز سوم نوامبر رای دهنداما در پنسیلوانیا، اکتبر سال گذشته، قانون‌گذاران ایالتی که اتفاقا اکثریت آنها جمهوری‌خواه هستند تصمیم گرفتند آرای پستی تا پایان زمان رای گیری، یعنی ساعت ۷ شب روز سوم نوامبر (سه شنبه گذشته) شمارش نشود.

تصمیم مجلس ایالتی پنسیلوانیا که اکتبر سال گذشته گرفته شد، اکنون باعث شده حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پاکت آرای پستی تنها از عصر سه شنبه گذشته روی میز شمارش قرار بگیرد و همین موضوع اعلام نتایج این ایالت کلیدی را تا امروز به تاخیر انداخته است.

اتفاق مشابهی در جورجیا روی داده است و شمارش نشدن آرای پستی و حضوری به طور همزمان منجر به تغییر فاحش شیب کسب آرا از سوی دو نامزد شده است. چرا که به طور سنتی و همچنین با اصرار آقای ترامپ، جمهوری‌خواهان اکثرا به طور حضوری و در روز سوم نوامبر رای دادند و باز هم به طور سنتی و با اصرار جو بایدن، دموکرات‌ها به علت شیوع ویروس کرونا، اکثرا به صورت غیرحضوری و پستی رای دادند.
جو بایدن به علت شیوع ویروس کرونا میتینگ های حضوری خود را لغو کرد و از هواداران خود خواست به طور پستی رای بدهندحالا ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا آمریکا یک سیستم یکپارچه انتخاباتی یا شمارش آرا وجود ندارد که چنین مشکلاتی پیش نیاید؟

پاسخ کارشناسان این است که اتفاقا همین سیستم ایالتی و مستقل که در چند روز گذشته بسیاری را سرگردان و عصبانی کرده، متضمن سلامت انتخابات در آمریکا است. چرا که با توجه به مستقل بودن نظام‌های انتخاباتی ایالتی و حتی استقلال کمیسیون‌های انتخاباتی شهر به شهر و شهرستان به شهرستان در یک ایالت، منجر به آن شده که احتمال یک توطئه فراگیر ملی برای تاثیر بر انتخابات و زمینه‌سازی برای اقتدارگرایی و تجمیع قدرت در دستان یک گروه و حزب بسیار کم شود.

با وجود این، تجربه انتخابات ۲۰۲۰ (مانند مابقی تجربه‌های شگفت‌آور امسال) احتمالا سرمنشاء اصلاحات فراوانی در نظام انتخاباتی شهرها و ایالات آمریکا خواهد شد. گستردگی این تغییرات هم به آن بستگی دارد که فرآیند انتقال قدرت در پی‌نهایی شدن نتایج انتخابات امسال چه قدر آرام و مسالمت‌آمیز و یا جنجالی و مناقشه برانگیز شود.
+3
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۲
    lehrte - هانوفر، آلمان
    این تحلیل از ایت الله بی بی سیه و هیچ پایه و اساسی نداره
    3
    19
    شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    چرا از اوباما هیچ خبری نیست؟!؟ شاید بعلت شیوع تقلب انتخاباتی پایش را کنار کشیده است
    0
    7
    شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.