ایران جنگنده‌های اف ۴ را به بمب‌های ۹۰۰ کیلویی مجهز کرده است

دویچه وله :نشریه آمریکایی "میلیتری واچ" از تجهیز و مدرن‌سازی جنگنده‌های اف-۴ ایران خبر داده است. نیروی هوایی ایران عمدتا به هواپیما‌های جنگی فانتوم یا "اف ۴" مجهز است و حدود ۷۰ فروند از آن را در اختیار دارد.

میلیتری واچ نوشته است که نیروی هوایی ایران ۷۰ جنگنده‌ کهنه و قدیمی اف-۴ در اختیار دارد. این جنگنده متعلق به دوره جنگ ویتنام است و رژیم سابق ایران که با آمریکا مناسبات خوبی داشت موفق به خرید ۷۰ فروند از این جنگنده‌ها شد. اما با تغییر رژیم سلطنتی و پس از قطع مناسبات ایران با آمریکا جمهوری اسلامی موفق به مدرن‌سازی ناوگان هوایی و یا خرید هواپیماهای پیشرفته‌تر نشد.

به نوشته میلیتری واچ ایران اما با مدرن‌سازی بومی روی این فانتوم‌ها موفق به تجهیز این هواپیماها شده است.

فانتوم‌های فروخته شده به ایران از قبیل  F-4E، F-4D ،F-4 بودند. این فانتوم‌ها هنوز هم در نیروی هوایی ایران به خدمت گرفته می‌شوند چون ایران حدود ۳۰ سال به دلیل تحریم‌ها نتوانسته است جنگنده‌های جدید و مدرن خریداری کند، بنابراین جمهوری اسلامی بیشتر بر روی تجهیز جنگنده‌های اف-۴ سرمایه‌گذاری کرده است.

میلیتری واچ در ادامه گزارش خود به مانور "مدافعان آسمان ولایت ۹۹" اشاره می‌کند که با شرکت نیروی هوایی ایران در سمنان برگزار شد که در آن به هواپیماهای اف-۴ بمب‌هایی۹۰۰ کیلویی "قاصد" نصب شده بود.

نصب این گونه بمب‌های سنگین و هدایت‌شونده به هواپیمای کهنه و قدیمی نشان می‌دهد که ایران توانسته است برخی از مدل‌های اف-۴ را مدرنیزه  و تجهیز کند.

اما ایران درباره این که این گونه هواپیماهای جنگی  و قدیمی را تا چه زمانی به خدمت خواهد گرفت اطلاعاتی نداده است.

اخیرا سازمان ملل تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکرد. به نوشته میلیتری واچ انتظار می‌رود که ایران بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی هواپیماهای مدرن روسی از جمله میگ-۳۵ را جایگزین جنگنده‌های قدیمی اف-۴ کند.

مدرن‌سازی فانتوم‌ها ولی نشان می‌دهد که ایران قصد دارد این گونه جنگنده‌ها را تا سال ۲۰۳۰ در ناوگان هوایی خود بکار بگیرد. این اقدام به منظور صرفه‌جویی در هزینه ویا تکمیل‌کردن جنگنده‌هایی خواهد بود که ایران خریداری خواهد کرد.
+18
رأی دهید
-30

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    کسانی که صحبت قدرت موشکی رو میکنن بدونن همین فانتوم های قدیمی هشت تن سوخت و بمب میتونه حمل کنه در حالی که موشک تا ٥٠٠ کیلوگرم کلاهک حمل میکنه، مگر اینکه کلاهک هسته ای باشه که بتونه برتری داشته باشه. وگرنه بعنوان مثال توی عملیات اچ-٣ بیشتر از ٦٠ تا پرواز صورت گرفت یعنی برابر با تقریبا ٥٠٠ تا موشک.
    6
    15
    جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند

    اون اخوندک کنار بمب افکن تخصصش چیه
    1
    36
    جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    مثل اینکه چرخ جلوش پنچر شده و هیشکی هم آچار چرخ نداره!
    2
    25
    جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    kasa-123 - وین، اتریش
    گذشت اون زمان که بهترین خلبانانها رو در اختیار داشتیم و مدرنترین جنگندها رو .در اون زمان بدون اینکه در منطقه‌ به گروه‌های تروریستی پول بدیم و کل منطقه رو به آشوب بکشیم قدرتمندترین کشور در کل خاورمیانه ‌بودیم،الان آخوندک این همه به روسیه و چین باج میده اونها هم در عوض هر چی آهن پاره که از جنگ جهانی دوم باقی مانده رو به آخوندک تحویل میدن.کجا بودیم به کجا رسیدم.
    2
    15
    جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    این هواپیما های اوایل دهه ۷۰ میلادی ، با هزار تا دعا و صلوات از زمین بلند میشن ، خلبان‌ها بعد از بازگشت صد بار زمین را میبوسند که سقوط نکرده اند ، حالا بمب ۹۰۰ کیلویی را هم باید یدک کنند ، ایشالله تو بیت رهبری سقوط کنند
    1
    18
    جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    این جاهای قدیمی مصرف سوخت بالایی داره برای همین خلبان اول جنگ ازنزدیک مرز بلند شدتا به استان الانبار عراق محل دپوی میگهای صدام برسه اتفاقا انجا رو بمباران کرد و صدام میگهاش رو ازدست داد،یکی از خلبانها اسیرشد وتوسط صدام دیوانه از وسط دو نصف شداین خلبان ایرانی که متولدرودبار بودنامش جاویدان،فیلمش توی اینتر نت هست . بسیارخلبانها اول جنگ ورزیده بودن با تغییر ارتفاع ازدید رادار صدام پنهان شدند. برای همین صدام غافلگیرشد. اماامروزه جت ازنانو میسازن مثل اف ۳۵ یا۲۲ تا رادار نبینه همچنین کم مصرف
    1
    11
    شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    samisan - توکیو، ژاپن
    هر چقدر هم بزگ کنن این جنگنده بمب افکن دیگر قدیمی هست و بدرد جنگ امروزی نمیخورد یک کار شانس سلاح این تفسیر رو ببینه خندش میگیره
    1
    3
    شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا::]. اون موشک با جی پی اس دقت بالا داره موشک تام هاوک از چند هزار کیلومتری میره با دقت سانتیمتر میتونه از یه پنجره بره تو کارش رو انجام بده ...بمب دقت نداره میندازی معلوم نیست صدها متر انورتر بیافته باید صدها برابر مصرف کنی
    0
    1
    یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. خوب شد جی پی اس رو هم فهمیدیم! اون موشکی که از پنجره میره تو ٢ میلیون دلار پولشه و با ماهواره کنترل میشه نه این فشفشه های إیران که از ٦٠ تا ١٥ تاش افتاده توی بیابون. این یک. دوم اینکه شما بمب جنگ جهانی دوم هنوز تو نظرت هست. نه بمبی که با لیزر پاد وقتی هدف رو خلبان مشخص کرد همون بمب سقوط آزاد کنترل میشه و به هدف اصابت میکنه. وگرنه بمب bunker buster رو همینجوری دیمی میندازن!؟ سوم اینکه پس دیگه همه کشورها هواپیما ها و سلاحهای هوا به زمین هواپیما رو تعطیل کنن برن از جمهوری اسلامی موشک بخرن. چطوره؟
    0
    1
    دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.