انتقاد معاون کل وزارت بهداشت از گذاشتن نام امامان بر روی داروهای ادعایی «ضد کرونا»

 ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایرانرادیو فردا :معاون کل وزارت بهداشت ایران در مورد نام‌گذاری برخی داروهای ادعایی «درمان‌کننده کرونا» در ایران به نام امامان شیعه گفت که «هیچ دارویی نداریم که منصوب به امامی باشد».

او افزود: «باید بدانیم اسامی مقدس خود را روی داروهای ساختگی‌مان که حتی اگر تاثیرگذار هم باشند نگذاریم، زیرا اگر اشکالی در آن به وجود آمد به ائمه جسارتی نشود.»

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی روز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان ماه در ادامه گفت: «از آنجا که بیش از ۵۰ درصد مبتلایان، بدون هیچ دارویی و ۸۰ درصد بیماران با عوارض جزیی بیماری بهبود می‌یابند، حتی اگر به آنها شربت آلبالو هم بدهیم خوب می‌شوند.»

معاون کل وزارت بهداشت در مورد بررسی علمی داروها نیز گفت: «دولت سومالی که ادعای بسیاری در داروهای گیاهی و طب سنتی و بومی در این کشور مطرح است، اعلام کرد داروهایی که برخی مدعی بوده در درمان کرونا موثر هستند ابتدا روی خودشان تست شده و در صورتی که بهبودی حاصل شد برای درمان دیگران هم استفاده شود.»

در ماه‌های گذشته، برخی از مدعیان طب سنتی چند داروهای گیاهی را برای «مداوای کرونا» معرفی کردند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها دارویی موسوم به «امام کاظم» بود.

«داروی امام کاظم» از داروهای «طب اسلامی» است که با هلیله سیاه، شکر سرخ، و ماده‌ای به نام مصطکی تهیه می‌شود.

از جمله سعید اسکندری، رئیس انجمن طب سنتی خراسان رضوی، از توزیع موادی با نام‌های «داروی امام کاظم» و «روغن بنفشه» در سطح شهرها به‌ویژه «در برخی از مناطق شهر مشهد» خبر داده و گفته بود که توزیع‌کنندگان، مدعی مؤثر بودن این مواد علیه ویروس کرونا هستند.

ادعاهای مطرح‌شده از سوی این افراد در ماه‌های اخیر برای درمان کرونا با واکنش‌های بسیاری از سوی وزارت بهداشت و متخصصان مواجه شده است.

در حالی که موضع‌گیری‌ وزارت بهداشت درباره رد درمان کرونا با داروهای گیاهی بارها از سوی طرفداران طب سنتی و برخی روحانیون مورد انتقاد قرار گرفته بود، سخنگوی سازمان غذا و دارو دیروز از تائید چهار داروی گیاهی برای درمان کمکی کرونا خبر داد.

کیانوش‌جهانپور پیش از این بارها توصیه‌های طب سنتی برای درمان کرونا را مصداق «کلاهبرداری» عنوان کرده بود.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت خرداد ماه امسال اعلام کرد که تمامی دانشجویان دوره دکتری عمومی، دندانپزشکی و داروسازی، صرف نظر از سال ورود به تحصیل ملزم به گذراندن درس طب سنتی هستند. در حالی که سازمان نظام پزشکی ایران بارها از مداخله مروجان «طب اسلامی» در درمان بیماران انتقاد کرده بود
+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.