مریخ‌نورد «پشتکار» نیمی از مسیر خود به سوی سیاره سرخ را طی‌ کرد

مریخ نورد پشتکارصدای آمریکا :مریخ‌نورد «پشتکار» سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا که در تاریخ ۳۰ ژوئیه به سمت این سیاره پرتاب شد تاکنون تقریباً نیمی از مسیر خود را طی کرده است.

به گزارش تارنمای علمی «پی‌اچ‌وای‌اس»‌، این مریخ‌نورد در ماه‌های اخیر بیش از ۲۳۵ میلیون کیلومتر را در فضا پیموده است و باید برای رسیدن به مدار مریخ، مسافتی در همین حدود را طی کند.

براساس برنامه ریزی «ناسا»، پشتکار با سرعتی نزدیک به ۱۹ هزار کیلومتر در تاریخ ۱۸ فوریه سال آینده میلادی وارد جو سیاره مریخ می‌شود.

جولی کنگس، یکی از کارشناسانی که هدایت این مریخ‌نورد را در آزمایشگاه پیشرانه ناسا در جنوب کالیفرنیا برعهده دارد، ضمن ابراز رضایت از شرایط کنونی مأموریت مریخ ۲۰۲۰، وضعیت پشتکار را ایده‌آل توصیف کرد.

نیروی جاذبه خورشید نه تنها بر مسیر فضاپیماها به مریخ (و همچنین تمامی نقاط دیگر منظومه خورشیدی) تأثیر گذار است، بلکه نقش مهمی نیز در حرکت این دو سیاره در مدار خود دارد، ‌و‌ به همین دلیل مسیر رفتن به سیاره سرخ، به جای یک خط مستقیم، منحنی‌شکل است.

جولی کنگس با اشاره به این که مریخ‌نورد «پشتکار» تقریباً نیمی از مسیر خود به سوی سیاره سرخ را طی کرده است، یادآور شد که چنین موضوعی به این معنی نیست که پشتکار در فاصله‌ای یکسان از زمین و مریخ قرار دارد.
مریخ نورد پشتکاربه گفته او در یک مسیر مستقیم، «پشتکار» در حال حاضر بیش از ۴۲ میلیون کیلومتر با زمین، و نزدیک به ۲۹ میلیون کیلومتر با مریخ فاصله دارد.

در حال حاضر پیام‌های ارسالی از مرکز کنترل پس از ۲ دقیقه و ۲۲ ثانیه به مریخ‌نورد می‌رسد، ولی هنگامی که «پشتکار» بر سطح مریخ فرود می‌آید، ۴۷۰ میلیون کیلومتر را طی کرده است، و با توجه به فاصله ۲۰۹ کیلومتری مریخ از زمین، نزدیک به یازده و نیم دقیقه طول می‌کشد تا پیام‌ها منتقل شود.

در شرایطی که «پشتکار» به سوی مریخ می‌رود، کارشناسان ناسا در مرکز پیشرانه فضایی مدام در حال بررسی و آزمایش سیستم‌ها، ابزار، و قطعات این مریخ‌نورد هستند. هرچند تاکنون هیچ مشکل خاصی مشاهده نشده است.

هدف اصلی مأموریت پشتکار در مریخ، پژوهش‌های علمی و فضایی، از جمله کشف نشانه‌های زندگی در گذشته‌های دور این سیاره است.

این مریخ‌نورد با کاوش در سطح مریخ، به بررسی خاک، سنگ‌ها، شرایط آب و هوایی، و جزئیات دیگری می‌پردازد که نقش مهمی در برنامه‌های آینده سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا یا ناسا برای اعزام فضانورد به این سیاره خواهد داشت.

ناسا در حال حاضر سرگرم‌ بررسی طرح‌های پژوهشی بیشتری است تا با همکاری سازمان فضایی اروپا، مأموریت‌های دیگری نیز در سطح مریخ انجام دهد و نمونه‌های جمع‌آوری شده را برای مطالعه به زمین بیاورد.

مأموریت مریخ ۲۰۲۰ بخشی از پروژه اکتشافی گسترده ناسا در فضا است که «آرتمیس» نامیده می‌شود.

این‌ پروژه شامل مراحل مختلفی، از جمله اعزام فضانورد به ماه در سال ۲۰۲۴، و حضور پایدار در این کره است که زمینه‌ساز اعزام فضانوردان به مریخ خواهد بود
+4
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.