فیلمی تاریخی از مهاجرت اروپایی‌ها و آمریکاییها برای کار به ایران در قبل از انقلاب

فیلمی تاریخی از مهاجرت اروپایی‌ها و آمریکاییها برای کار  به ایران در قبل از انقلاب..  شاید امروزه  برای جوانان کشورمان باورنکردنی باشد که تا قبل از انقلاب ،مردم آمریکا و اروپا برای کار به ایران مهاجرت می کردند، این در حالی است که بعداز انقلاب همه چیز برعکس شد و نخبگان و سرمایه های  کشورمان برای زندگی بهتر به اروپا و آمریکا مهاجرت می کنند..  بدلیل رشد توسعه و پیشرفت در ایران و نبود نیروی کار متخصص در کشور، مهاجرت اروپایی‌ها و آمریکاییها به  ایران در اواخر دهه چهل روند رو به رشدی داشت.  این روند به استناد آمار مهاجرت ورودی آن سال‌ها قابل مشاهده است....   براساس جدول آماری سال‌های 1348 تا سال 1357  سازمان مهاجرت ایران، افغان‌ها، پاکستانی‌ها و آمریکاییها و کانادایی ها  در صدر لیست ورود به ایران بودند...  پس از این چهار کشور نیز انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها و آلمان‌ها به عنوان نیروی کار مجرب و حرفه ای بیشتر به ایران سفر می‌کردند. 
+141
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    بادبادک - زوریخ، سوییس
    مهاجرت؟ اینا مهندس‌های شرکت‌های خارجی‌ بودن که پیمانکار پروژ‌های داخل ایران بودند. مثل شرکت‌های آلمانی‌ که مثلا فلان برج رو توی دوبی‌ میسازند! ایران توی هیچ برهه تاریخی‌ از اروپا بالاتر نبوده و نیست. از این توهم خود بزرگ بینی‌ دست برداریم و حقیقت رو ببینیم. ما ملت صاحب هیچ تکنولوژی نیستیم. هیچ دستاوردی به جز نکبت برا دنیا نداشتیم. دست بردارید تورو خدا. ایران یک کشور بسیار بسیار معمولی‌ هست و حداقل ۲۵۰ سال از اروپا و آمریکا عقب هست.
    68
    87
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Rojandel - نیوکاسل، انگلستان

    خدایی اونروزها رفت دیگه برنمیگرده حیف
    8
    81
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا

    مطمئنین مهاجرت میکردن؟. اولین باره میشنوم. البته براکار میومدن. اونم به صورت دوره ایی مثلا ۶ ماه اینجا ۶ ماه کشورشون. اما مهاجرت رو اولین باره میشنوم. حتی لهستانیای گدا گشنه بعد جنگ نموندن.
    23
    59
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا

    مثلا من مهاجرت کردم کانادا موندگارم. به من میگن مهاجر و کسی که مهاجرت کرده. اما اینجا تو کانادا شرکتایی هستن پرسنلشون چند ماه میان بعد برمیگردن. مخصوصا از هند . بعدم ایران با این اب و هوا هیچوقت مقصدی برا مهاجرت نبوده. از همون هزاران سال تنها برا کار و یا تجارت میومدن.
    21
    48
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    خجالت نکش آذری، بیا و بنویس که بنی صدر خلاف این را میگفت و حق با او بود و باید انقلاب میشد. از خواندن کامنت های مغرضانه و آشنا شدن با طرز فکر بیمار تو حال آدم بهم میخورد.
    15
    33
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    اونائی که قدر اون دوران رو ندونستن هم خودشون رو به فلاکت انداختند و هم دو سه نسل را بیچاره کردند!....
    10
    51
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

    همه پیشرفت میکنند ما پس رفت بر مسببانش لعنت
    6
    61
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. تو چرا بیماری تحقیر کردن ایران و ایرانی ها به جانت افتاده؟ اگر آدمهای ناراحتی مثل تو به مملکت ما گند نمیزدند، ما هم بعد از مدتی به ایران بر میگشتیم. رفاهی که در دوران پهلوی بر ایران سایه گسترده بود هر بنی آدمی را تشویق به مهاجرت و ماندگار شدن در ایران میکرد. البته آن آسایش با بالا رفتن شما روی بام و الله اکبر گفتن از ایران رخت بر بست.
    8
    43
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. مهاجرتی در کار نبوده. اکثرا پرسنل مستشاری ارتش امریکا و شرکتهای نفتی تعدادی هم کارکنان اکسپت شرکتهای بین المللی. ارتش امریکا اکثرا پرسنل از ویتنام برگشته و بیسواد رو میفرستاده با حقوقهای بالا ....البته برای آمدن به ایران معمولا حقوقها ضریب میخورده که ما بهش حق توحش میگوئیم.. البته شاه سیاست درست ارتباط با دنیا رو دنبال میکرده و درحال ترقی کشور بوده حتی برای دین اسلام هم شاه بهتر بوده و وجهه خوبی به دنیا نشون میداده از این جهت سیاستهای شاه حرف نداشته چون تنها راه خروج از فرهنگ بسته همین بوده.. درآمد نفت از سال 52 یکباره زیاد میشه ولی متاسفانه از سال 51 مجاهدین خلق شروع به ترور همین پرسنل میکنند تا برای شاه کارشکنی کنند همین باعث ضرر کشور میشه.بیمار تو هستی مهمترین بیماریت جهالت هست دومیش هم کچلی هست. خخخخ
    35
    20
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران

    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. یه مردمی که نمیخواد وضع خودش رو درست بکنه همش در حال خوردن غصه گذشته هست اونهم تازه گذشته ای که توش یک شاه ایده هایی داشته با پول نفت انجام میداده و همین مردم توی کاراش سنگ اندازی میکردند!!!.
    30
    9
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران

    [::بادبادک - زوریخ، سوییس::]. یه فیلم دیگری هست که با امریکائیها مصاحبه میکنه اکثرا ناراضی هستند میگند اجاره ها و هزینه غذا و اینها توی دو سه سال کلی بالا رفته ...مخصوصا از 52 ببعد تورم نرخش زیاد میشه و به 20 درصد میرسه ....در کل مردم ایران اون موقع از الان تعصبی تر بودند ...یه مردی تعریف میکرد که راننده مینی بوس امریکائیها بود میگفت یه روزی دیدم ته مینی بوس یه زن و مرد امریکایی دارند از هم لب میگیرند زدم بغل رفتم مرده رو کشیدم بیرون زدم بعد من رو اخراج کردند...امروز باشه ایرانیها کمتر تعصب دارند.
    34
    8
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران
    اینها مستشاران اروپایی و آمریکایی بودند که از طرف کشور متبوعشان ماموریت راه اندازی صنایع نوپای ایران و آموزش نیروی انسانی ایرانی را به عهده داشتند. نه اینکه برای کارمندی و کارگری به ایران آمده باشند. مگر ایرانیان کی بودند که الآن چنین ادعایی می کنند؟ جز کسانیکه در زمان قاجار داشتند از بیماریهای قرون وسطایی می مردند و خود غرب با بقدرت رساندن یک نگهبان قزاق سفارت هلند و سرمایه گذاری فرهنگی و فکری بر روی کشورش آنها را به یک سطح زندگی قابل قبول رساندند؟!
    16
    23
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    کسی‌ مدعی نیست.که ایران از اروپا بالاتر بود. سخن از بازار کار.از زمانی‌ که سخن می‌‌گوید. که از ترکیه دسته دسته به آلمان.یک کارگر کرد.بختیاری .ترک می‌‌آمد خوزستان از میان دها شرکت خصوصی .یکی‌ را انتخاب می‌‌کرد. فقط اضافه کاری جهمه برابر بود با تمام حقوق در هفته.شهر کردی اینجا داریم؟ لطفا به این بردار بسیجی‌ سویسی بگوهید. یک جوشکار شهر کردی نمی‌‌رفت کویت می‌‌آمد خوزستان روزی ۳۰۰ تومن حقوق می‌‌گرفت. ماهی‌ ۹۰۰۰ هزار تومن. ژیان فرانسه اون زمان ۱۳ هزار تومن بود. مرغ ۵ ریال. بین ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ بیش از ۳۸۰ میلیارد قرداد اقتصادی بین ایران و اروپا و آمریکا بود. البته شرط و شروط داشت، ۸۰ در صد آن باید در ایران سرمایه گذاری.شرکت‌ها ارج. شاب لرنس. شورلیت. ترکتر سازی تبریز. تانک سازی مسجد سلیمان و زاهدان از زیر ریش مقدس آقا سبز نشدند. کره جنوبی از ایران ماشین. لوازم خانگی .جارو برقی .آب میوه گیری از ایران وارد می‌‌کرد. چیزی برای گفتن داری بگو. ولی‌ کلک مرغابی نزن. بازار کار ربطی‌ به پیش رفته بودن یا نبودن ندارد. هدف از این مقاله بازار کار در آن زمان و ارزش پول ملی‌. و امروز را مقایسه .
    8
    34
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    [::مهرداد2538 - تهران، ایران::]. مستشار نبودند. پیمان کار بودند. یک مناقصه. همه شرکت می‌‌کردند. آمریکا. اروپا. روسیه. اونکه از همه کمتر می‌‌گرفت. مناقصه را می‌‌برد. مثلا اسکله خارک آمریکا برد. اون زمان تنها کسی‌ که قادر اسکله بسازد در این فرم. نیروگاه برق اهواز را روس‌ها بردند. چون ساختن آن آسان و ۵ برابر کمتر از اروپا می‌‌گرفتند. نیرگاه اتمی‌ بوهشر را به زیمنس داد. بدون مناقصه.چون عاقل بود. می‌‌دانست فقط آلمانی‌‌ها قادر نیروگاه اتمی با کمترین خطر بسازند. ولی‌ شرط بود. فقط اجازه داشتند نیرو کاری آوردند،که معادل آن در ایران نباشد، حتا این هم شرط داشت. می‌‌باید حتا این نیرو ایرانی‌ آموزش دهند. نمونه گرفتن عکس لیزری از لوله نفت بعد از جوش دادن. اواهل فقط آمریکا آای‌ها بودند. ۵ سال بعد جوشکارش از شعر کرد می‌‌آمد. مهندس عکس لیزر از دانشگاه نفت آبادان. حرف اخر هم ایرانی‌‌ها می‌‌زند. با نام فورمن. اون اه تصمیم می‌‌گرفتند. کار پیمنکار‌ها خوب یا بد.بدون امضا آنها یک دلار نسیب شرکت خارجی‌ نمی‌‌شد.همه این مدارک در کتاب خانه . انسیستیتو اقتصادی بایگانی است . آذری حرف مفت می‌‌زند.
    6
    32
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    بله ما ان بودیم و ان شدیم !
    7
    13
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان

    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. باز شروع کردی از باد شکم حرف زدن؟ نمی‌‌دانم شاید در اردبیل اینجوری بود. در اهواز که ما می‌‌شناسیم .شب‌ها در بازار بیست متری اهواز. آمریکا .آلمانی‌ .فرانسوی می‌‌بود. که با مینی ژوپ اینطرف آن طرف.هیچ کسی‌ هم کاری نداشت. شب هم که می‌‌شد. همه با هم از ایرانی‌ گرفته تا اسراهیلی.امریکاهی در هتل کارون اهواز چلوکباب می‌‌خوردند و با آغاسی و شب کارون می‌‌رقصیدند.در تهران یک نانواهی نبود.که دست کم دو تا زن امریکاهی یا آلمانی توی صف .نون سنگگ نخواهند. اصفهان که پر بود. از توریست همه دنیا. یک بار نشنیدم.یک بار که کسی‌ این‌ها آزار دهد.ما تعصبی تر از لرو‌ها داریم. شرکت السترم برق فرانسه ۱۵ سال بین مسجدسلیمان .زرد کوه .شعر کرد تا اصفهان دکل فشار قوی برق می‌‌زد. شب که می‌‌شد. به چادر بومی‌ها می‌‌رفتند و جوجه کباب می‌‌خوردند. دست بردار .چقدر ماله کشی ؟ ظریف پیش شما شاگرد است.
    7
    27
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    این هم ترفند جدید استعمار هست که برای تجزیه کردن ایران بایست اول اعتماد به نفس ما را تحلیل بدهند و به ما تلقین کنند که چیزی نبودیم و نیستیم و لیاقت ما همین آخوندها هستند. آنقدر این مزخرفات را بدست ایادی سایبری خود تکرار میکنند که ما باور کنیم ارزشی نداریم و باید از ما حق توحش بگیرند. خیر، اینطور نیست، دنیا بسیاری از پیشرفت هایش در رشته های مختلف را مدیون نخبه های گذشته و فعلی ایران هست. جوان ایرانی را نمیتوانند با این دروغ ها و تکرار این که ما بی ارزش هستیم از پا بیندازند. ما فریب این مزدورانی که چرندیات دشمنان ایران را در اینجا تبلیغ میکنند را نخواهیم خورد و اجازه نخواهیم داد که عزت نفس جوانان ما را هدف قرار بدهند.
    10
    20
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. بابا عمو دست بردار ما که نبودیم ولی مدارک که هست. فیلمهای زمان شاه هست مردم همه گره گوری هستند اکثریت قریب به اتفاق زنها چادری هستند یه درصد کمی بی حجاب که خودشون میگند اون موقع خیلی بیشتر به زن متلک گفته میشده ...فیلم فارسی همش دروغه؟ درسته فیلم هست ولی فرهنگ اون مردم رو نمایش میده . به امریکایی میگفتند بی غیرت ولی خودشون غیرتی بودند . من نمیگم تجربیات شما دروغ هست صد درصد این ارتباطها بوده توی صف نون و چلوکبابی و اینها بوده ولی مزاحم زن شدن مخصوصا زن امریکایی موطلایی میگی اصلا نبوده؟
    14
    6
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. بازار کار دولتی با بازار کار سرمایه داری فرق داره. غرب بازار سرمایه داری داره که شرکتها کاملا آزاد هستند ...اقتصاد ایران زمان شاه داشته از دولتی بودن بسمت آزاد شدن حرکت میکرده منتها قوانین کار تازه و شرکتهای خصوصی همه تازه کار بودند ! نمونه ایران کاوه مدیرش اصغر قندچی تیپ بدون تحصیلات دوستانش لات بودند فیلمش هست ...ایران ناسیونال برادران خیامی تیپ بدون تحصیل گاراژ دار بودند که کارخانه دار شدند. خیلی از شرکتها هنوز راه درازی داشتند که به جنرال الکتریک و زیمنس و فورد و تویوتا و. برسند ولی خوب راه درستی پیش گرفته بودند و در نهایت میشد. مردم ایران اگر وقتی شاه اومد توی تلویزیون گفت صدای شما را شنیدم قبول میکردند بهترین کشور میشد ولی ترجیح دادند همه چیز رو بهم بریزند بره ببینند چی درمیاد که نتیجش رو داریم میبینیم فعلا.
    12
    6
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    ramin-cph - کپنهاگ، دانمارک
    زمان قاجار ایران جزو پنج کشور فقیر دنیا بود، تاریخ این ویدیو رو نگاه کن تا از این همه تغییرچشات در بیاد. بله با پول نفت بود، الان هم‌نفت داریم اما هیچ پخی نیستیم، ونزوعلا هم نفت داره، نیجریه، لیبی هم نفت داره اما هم دیگه رو میخورن، امثال شما بودن که تر زدن به این مملکت، برید تاریخ پنجاه سال کره رو بخونید ببینید چطور دور مملکتشون چرخیدن تا اینجا رسیدن.
    1
    12
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. خزعبلاتی که به هم میبافی در بین اهل منبر شاید خریدار داشته باشد، اما در اینجا دست تو رو شده و کسی مهملاتی که سر هم میکنی را باور نمیکند. این شیوه گمراه کردن مردم قدیمی شده و باید دستگاه تبلیغاتی سپاه چاره جدیدی بیندیشد. در جهالت و طاس بودن من شکی نیست اما چون شما منفور کسی هم نیستم. حتی شما که من را به استهزا میگیری بی‌شک به امید اینکه صبح فردا کامنتی از من بخوانی به خواب میروی! درست مثل همسری که اخیرا طلاقش دادم چون مدعی بود که از من متنفر است، اما اطمینان دارم که او هم با کامنت‌های من می آرامد تا روز بعد آنها را برای برادرش در اصفهان بخواند و با هم بخندند!
    4
    10
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. همشهری برو خجالت بکش. با مردم نجنگ . اومدی توی غربت هنوز انسان نمیشی؟ علم و دانش من کم هست خیلی خوب ..تو بیا بیشتر رو کن اطلاعات جدید بده ما یاد بگیریم ..یعنی چی توی این سن و سال که خدائیش باید پدر بزرگ باشی اینطوری به دیگران حمله میکنی؟ یعنی از اونسر دنیا هم با مردم نمیسازی؟ شرط میبندم تنهای تنها هستی یعنی خودت هستی و .. خجالت بکش دیگه
    14
    5
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. من به مهاجرت شما هم خوشبین نیستم . همش بستگی به شرایط دارد . یک بعد فرهنگ هست یکی هم اقتصاد . وقتی هردو تحت فشار قرار بگیرند مخصوصا اقتصاد خراب بشه اون بومی میگه این از اونسر دنیا اومده چی میخواد من خودم بیکارم!! بعدش هم میزان درآمد مهم هست اگه میخواهی بخور نمیر زندگی بکنی واقعا فرقی نداره .
    10
    6
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    اون موقع کشورهای ضعیف مثل ایران بورسیه می فرستادن،مهندس بشن، چین رو همین بورسیه ها چین کردن. سیلیکون والی(شهر صنعتی ) چین رو همین مهندسهای فرنگ رفته چین ساختن که الان داره با سیلیکون والی آمریکا رقابت میکنه. امامهندسهای ما مثل بازرگان، چمران زیباکلام و اون ۵۳ نفر پول بیت المال بورسیه رو صرف ایدِئولوژی کردن بجای درس خواندن.اقای بازرگان از بورسیه مهندسی برگشت کتاب مهندسی آداب طهارت درمستراح رو نوشت
    5
    7
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Chokam - ری، ایران::]. همه که چمران و بازرگان نبودند ...همه جور آدم توشون بوده ..سه گروه بوده یکی اونهایی که برمیگشتند خدمت میکردند یکی اونهایی که برنمیگشتند و هزینه های آموزش رایگان همه هیچ میشده یکی هم امثال بازرگان و چمران ....من آمار ندارم ولی حدس میزنم گروهی که برنمیگشتند و الان پیر شدند یا مردند اکثریت بودند ..بعدش گروهی که برمیگشتند بعد از اون هم همین افراد ایدئولوژیک بودند . بنظرم تعداد اونهایی که خارج میموندند بیشتر از همه بوده چون توجیه داشته ضمن اینکه همیشه سیل دوم مهاجرت هم بوده ...دکتر مهندسهایی که برمیگشتند و چند سال میماندند دوباره با خانواده میرفتند خارج !! این خودش نشون میده چقدر خارج رفتن و زندگی کردن توجیه داشته . چند نفر رو میشناسم که زمان شاه از طرف نیروی دریایی رفتند امریکا ولی اونجا ماندند دیگه نپرسدم آیا تضمین داده بودند تکلیف تضمینشون چی شدو اینا ...ولی خیلی بوده
    8
    5
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. چین هم همه برنگشتن، خیلی ها موندن ،میگن به اینها overseas اما آنها که برگشتن سیلیکون والی چین رو زدن. وگرنه چین خیلی بدبخت بود،ایران هم همینطور، تکنولوژی توی غرب بویژه امریکا. البته اون موقع می شد با بورسیه تکنولوژی رو آورد. یه فرصت استثنایی بود هرکس استفاده کرد مثل چین و کره پیشرفته شده ،اما بورسیه های ایران فرصت سوزی کردن. حالا دیگه نمیشه
    1
    2
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. ببخشید تحقیر؟ کجا ؟. دقیقا کپی کن همینجا بزار. بعدش بیا حرف بزنیم.
    4
    0
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. راستی شما امریکا هستی دیگه. رندوم از یه مهندسی بپرس به جز امریکا کدوم کشورا بوده. تو همین کانادا خیلیا افریقای جنوبی بودن. مصر بودن. کشورای عربی بودن. ازبکستان بودن. چین بودن. روسیه بودن. الان چون طرف یکی دو سال افریقا بوده یعنی افریقا بهشت بوده و طرف مهاجرت کرده بوده امریکا؟. میدونی چقدر ادم میشناسم کردستان عراق و کشورای عربی بودن؟ . خودم یه خارجی دانمارکی میشناسم باهاش دوستم. پدرش سالی ۳ ماه ایران زندگی میکرده. میگه پرواز مستقیم از دانمارک تا جنوب ایران داشته. پرواز کلا همه مهندس و تکنسین بودن. تهران نمیرفتن. مستقیم از دانمارک تا جنوب. طفلک اسم شهرو نمیدونه. اما لابد همون عسلویه و خوزستان منظورشه. برو عمو جون با من در نیوفت.
    4
    1
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    [::Chokam - ری، ایران::]. درک کردی آقا . سه دسته بودند. یک دسته بر می‌‌گشتند.چون عاشق ریش مقدس بودند. یک دسته بر نمی‌‌گشتند. ولی‌ باز هم ریش آقا دوست داشتند.یک دسته بر می‌‌گشتند و دوباره از بر می‌‌گشتند. بر می‌‌گشتند. این‌ها هم صدر اسلام خیلی‌ علاقه داشتند.برای همه این چیزا هم مدرک است. بتراند ویل درانت خودش گفت. به به عجب رسولی. شما دارید.
    2
    6
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. راستی هموطن کالیفورنیا نشین . یه تحقیر جدید. میدونستی دانشگاهی که من تو ایران توش درس میخوندم پول نداشت لامپهای عهد تیرکمون شاهشو عوض کنه؟ کلاس درسمون مهتابی داشت یک دقیقه هی چشمک میزد. اما میدونی همین دانشگاه ادمایی رو فارغ التحصیل کرد که الان تو همون کالیفورنیا زندگی میکنن ولی دریغ از هزار دلار کمک؟ اما همین ادما تو کالیفورنیا مبالغی مثلا ۱ میلیون دلار به کلتک و استنفرود و باقی دانشگاه های امریکایی کمک میکنن. اما دریغ از ۱۰ هزار دلار کمک به دانشگاهی که تو ایران توش درس خوندن. ای وای چه تحقیری کردم. هاهاها. اما میدونی من منی که تو کانادام و حتی خونه ندارم پول حواله کردم برا یکی از بچه ها تا تو دانشگاه یه کاری کنن؟. کل وسایل ازمایشگاه دانشگاهمون تو تهران مال تیرکمون شاه بود. کامپیوترا سلرون و پنتیوم بودن. کسی حاظر نیست ۱۰۰ هزار دلار پول بده دانشگاه حداقل ازمایشگاهشو به روز کنه. اما برا دانشگاه خارجی(امریکایی اروپایی استرالیایی کانادایی) میلیونی کمک میکنن. اما یادشون میره لیسانس یا فوق لیسانس تهران بودن. دریغ از ۱ هزار دلار
    6
    2
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    این رفتار داره اسمش به چاپلوسی و دم تکون دادن برا خارجی میرسه. وگرنه کسی که چهار سال یا ۵ سال تو تهران درس خونده چرا نباید یادش بمونه ۱ هزار دلار کمک کنه؟ اما همین فرد مثلا میلیون دلاری کمک میکنه یه ساختمون تو دانشگاه تورنتو میسازه تا اسمش رو این ساختمون بمونه. اره اینه حقیقت. ببخشید تحقیر میکنما. شرمندع ها. این دیگه اسمش تاکمر خم شدنه. تو اینترنت بزن ازمایشگاه برق امیرکبیر یا شریف. عکسارو ببین. اکثرا مال قرن بوق. اره ما خار داریم. خارجیا خار ندارن.
    5
    1
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. دیدی تو بازار مردم یه خارجی میبینن تا کمر جلوش خم میشن؟ اینا از همون قشرن. کالیفوووورنیا نشینن. اما همه میدونیم اکثرشون ساندیسی هستن و از زیرزمین مسجد کانکت میشن.
    5
    2
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. شما کجا در دانشگاه‌ها زمان شاه درس می‌‌خواندی؟ شما ۳۵ سال دارید. ۵ سال بعد از عن قلاب به دنیا آمدید. چاخان می‌‌کنی‌ بکن. ولی‌ یک جوری که مچت را نگیرند. گفتم یا آذری هستی‌. یا بردار دو قلو آذری. اون هم این چیزها زیاد می‌‌گوید.
    3
    7
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. (^.^)
    2
    3
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    آلان هم ادمخورهای حزب الشیطان ، ترورستای یمنی و حشد الشعبی ،افغانی و پاکستانی و برادرتان داعشی میان ایران.
    2
    3
    ‌چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. نمیدونم تو کجای ایران زندگی میکردی، ولی در بالا نوشتی که کسی با اون آب و هوای ایران به اونجا مهاجرت نمیکرد. شاید در حاشیه کویر بودید یا پای شما به شهر‌های خوش آب و هوای ایران نرسیده بود. اینکه شما ندیدی ولی فتوا میدی که کسی مهاجرت نمیکرد بوی تحقیر میده. ثانیا، اینکه عده‌ای ثروت دارند ولی به دانشگاه‌های داخل کشور کمک نمیکنند چه ربطی به صحبت ما داشت؟ یک بار دیگه کلیپ بالا را تماشا کن، باز هم نمی‌دونم کجای ایران بزرگ شدی اما تا وقتی من اونجا بودم کسی جلوی خارجی‌ها تا کمر خم نمی‌شد، شاید در فامیل شما اینطور مرسوم بوده! در نهایت سعی کن اگر نیت سو نداری به جوون‌های داخل کشور دلگرمی و اعتماد به نفس بدی، این کوچک شمردن‌ها و تحقیر کردن‌ها کار دشمن ایرانی هاست.
    2
    8
    ‌پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. دارم کم کم به این نتیجه میرسم که مصرف مواد مخدر در حین تحصیل میتونه مشاعر آدم هارو بد جوری به هم بریزه. یا زیاد پرت و پلا مینویسند، یا بقول شما به ریش آقا علاقمند میشن و یا باز هم بقول شما ویل دورانت و برتراند به خوابشون میان و آیه بهشون نازل می‌کنن! .
    3
    2
    ‌پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. مثال میارم که آتیش پرست آلمان نشین و دوستش که توی صنعت نفت کار میکنه هم متوجه بشه. خانوم "جینا کودی" رو برو سرچ بکن توی همون تورونتو زندگی میکنه . زمان شاه دانشگاه شریف (آریامهر رو بنویسم چون آتیش پرست میپره وسط آدم رو به دروغگویی متهم میکنه البته خودش دروغهای در حد تمدن میگه مهم نیست!!) در خونده رفته کانادا فوق گرفته شوهر کانادایی کرده حالا اسمش(پروانه) اسلامی هم نبوده عوض کرده به جینا. فامیلیش اسلامی هم نبوده که بگیم بعداز 11 سپ بهش گیر میدند (گودرزی) فامیلی شوهر رو قرار داده ...تا اینجاش انتخاب فرد هست خوب دوست داره اسمی رو به ما هم مربوط نیست اینرو گفتم که دوستان بدونند بخاطر اسلامی و اینا اسم عوض نکرده. ایشون 15 میلیون دلار به دانشگاه کنکوردیا کمک کرده یا ساختمون ساختند یه چند تا بورس هم قرار دادند ولی یک ریال به شریف کمک نکرده. ..دلیلش رو میدونیم جامعه ایران جایی نیست ازش خاطره خوش بجا بمونه فرهنگ ما خشن هست باید قبول کنیم . ولی تا وقتی اینطوری باشیم هیچی درست نمیشه
    4
    1
    ‌پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. من قبول میکنم مرحوم شاه سعی میکرد درست کنه ولی تکروی میکرد یعنی بیشتر ایده ها و تجربه ها توی ذهن خودش بود انقلاب هم نمیشد دو سال بعد که از سرطان میمرد همه اون ایده ها و تجربیات از بین میرفتند و مملکت بهم میریخت و ولیعهد نمیتونست توی سن 20 سالگی اینرو جمع بکنه . منتها اینهم هست یه مردمی که خودشون نمیخوان توی تغییر کشورشون سهیم باشند فقط توقع دارند شاهزاده بیاد یه شبه همه چیز رو عوض بکنه و درست بکنه و اونها مصرف کننده این تغییر باشند هیچوقت به جایی نمیرسند و باید از سر شرم برند توی کشور دیگه اسمشون رو عوض کنند بگند من مال جنوب ایتالیا یا اسپانیا هستم!!.
    4
    2
    ‌پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. اون موقع زمان شاه ریش مقدس آقا نبود . خود شاه توی کتابش پاسخ به تاریخ ناله میکنه میگه کمبود متخصص دارم سالی 50 هزار نفر رو میفرستم خارج برای دوره دیدن اکثرا بر نمیگردند. دیگه با اسناد و مدارک که نمیتونی دروغهات رو مقابله کنی عمو آتیشی.
    3
    3
    ‌پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. من کجا گفتم زمان شاه زندگی میکردم؟. یه سری بسیجی ریختن اینجا دارن مثل .....گل مالی میکنن. الان تو عربستان کلی شهرای gated وجود داره. همشونم خارجی ان. ایا اینا عربستان مهاجرت کردن؟ بعدم . منطق خیلی خوبه . ساندیستونو بنوشین به جا بحث با من.
    2
    3
    ‌پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    استاد، بهتره بذاریم این دو"از مرحله پرت" به این شوی کمدی شون ادامه بدن و ما فقط بخونیم و بخندیم.
    2
    2
    جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. شماها گول سن و سالتون رو میخورید ولی مغز داشتن به سن نیست ...ضمن اینکه ما نسل اینترنت هستیم همه اطلاعات در دسترسمون هست
    3
    1
    جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. با این تفاوت که در داخل جمجمه گروهی مغز، و عده دیگری پهن قرار دارد.
    2
    2
    جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. بله توی کله ما پهن بود برای همین توی ماه عکس آقا رو میدیدیم خودش میگفت داداش اون من نیستم اشتباه گرفتی میگفتیم نه خالی نبند تو فضا دیدنت ....موی مژه خمینی رو توی قرآن میدیدم کسی هم نمیگفت مگه چند تا داره که توی همه خونه ها برسه؟ ...عقلمون نمیرسید اشرف پهلوی چطوری میرسه توی اینهمه شیر شنا کنه!!
    1
    1
    جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.