ارمنستان خواستار تحقیق درباره حضور «مزدوران خارجی» آذربایجان در قره باغ شد

یورونیوز :نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان خواستار انجام تحقیقات بین المللی در مورد حضور «مزدوران خارجی» شد که به گفته او در کنار نیروهای آذربایجان در ناگورنو قره باغ می‌جنگند، ادعایی که آذربایجان پیش از این بارها آن را انکار کرده است.

نبردهای شدید روز دوشنبه نیز در نزدیکی خط مقدم جنگ قره باغ و هفت منطقه محاصره شده ادامه داشت. در جریان نبرد و محاصره یک ماهه این مناطق تاکنون بیش از هزار نفر کشته شده‌اند. ولادیمیر پوتین می گوید حدود ۲ هزار نفر در هر دو طرف درگیر جان باخته اند.

جمهوری خودخوانده قره باغ که ارمنی‌ها آن را آرتساخ می‌نامند و تماما در خاک جمهوری آذربایجان واقع شده در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود، اما اداره و کنترل آن را ساکنان محلی ارمنی‌تبار در دست دارند.

درگیری در قره باغ سبب شدید نفوذ ترکیه، متحد آذربایجان در این منطقه از جنوب قفقاز شده است، منطقه‌ای که روسیه آن را «حیات خلوت» و حوزه نفوذ خود تعریف کرده است. روسیه با ارمنستان پیمان دفاعی مشترک دارد.

وزارت امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه ۲ نوامبر (۱۲ آبان) اعلام کرد نیروهای محلی قره باغ در آخر هفته گذشته دومین سرباز مزدور سوری را که برای ارتش آذربایجان می‌جنگید، اسیر کرده‌اند. دولت ارمنستان با اعلام این که سرباز اسیر شده اهل استان ادلب سوریه است، می‌افزاید یک سرباز دیگر سوری که اهل شهر حماه است، روز جمعه اسیر شده بود.

نیکول پاشینیان، در یک پست فیس بوکی نوشت: «دخالت مزدوران خارجی تهدیدی نه تنها برای امنیت قره باغ و ارمنستان بلکه برای امنیت بین المللی است و این مسئله باید مورد تحقیق بین المللی قرار گیرد.»
آذربایجان هم مدعی حضور نیروهای کُرد در نبرد قره باغ است

پیش از این آذربایجان نیز مدعی حضور سربازان «مزدور خارجی» در میان نیروهای متخاصم ارمنی شده بود. سرویس اطلاعات آذربایجان می گوید مکالمه چند تن از نیروهای کُرد عضو پ‌کاکا را که در کنار نیروهای ارمنی علیه آذربایجان می‌جنگند، ضبط کرده است.

حکمت حاجی‌اف، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان نیز روز دوشنبه در تأیید این موضوع گفت: «ما بارها گفته‌ایم که ارمنستان مزدورانی را از تروریست‌های پ‌کاکا از لبنان و سوریه می‌آورد.»

وزارت دفاع دولت محلی قره باغ اعلام کرد که در طول شب گذشته نبرد در امتداد شمال غربی خط مقدم جریان داشته است. در این گزارش آمده است که در جریان این درگیری شدید یک گروهان از نیروهای آذری از منطقه عقب رانده شده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز گفت که حمله به مواضع خود در ارتفاعات زنگیلان واقع در حد فاصل میان مرز ایران و قره باغ را دفع کرده اما در همان حال یگان‌های ارتش این کشور در مناطق قزاق، تووز و داشکسن نیز هدف حمله قرار گرفتند. الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در توییتر خود نوشت که آذربایجان هشت روستای دیگر را در مناطق زنگیلان، قبادلی و جبرئیل بازپس گرفته است.

پیشرفت‌های آذربایجان در جبهه‌های جنگ از زمان آغاز جنگ در ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) انگیزه این کشور برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار را کاهش داده و تلاش‌های بین المللی برای ایجاد آتش بس را پیچیده‌تر از پیش کرده است. تا کنون سه توافق به دست آمده بین دو کشور شکست خورده و آتش بس برقرار نشده است.

ارتش قره باغ می‌گوید که تاکنون هزار و ۱۱۷ نفر از سربازانش در جریان نبرد جاری کشته شده‌اند. جمهوری آذربایجان شمار تلفات نظامی خود را اعلام نمی‌کند.
+31
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۱
    gerexan - لندن ، انگلستان

    برای ارمنستان بدون تحقیق در داخل اسیران و زخمی های جا مانده از فرار ارتش ترسوی ارامنه اشکار شد که نفرات گروهک تروریستی پفک با لباس نظامی ارمنی در داخل انها بودند و لش هزاران تروریست لبنانی که گفته می شود فرانسه فرستاده و تروریست های رنگارنگ از سوریه ، عراق ، ایران ، روسیه سفید و خود روسیه و غیر پیداست و سپاه امده یک فیلم ساخته انگار ارتش در حال فرار ارامنه یک عرب را گرفتند لباس ارتش اذربایجان را نیمه تن اش کردند و ادعا می کنند که از سوریه امده و این برای تروریست ها ی انطرف مرز حساس هست و دنبال بهانه برای دخالت هست که این بار ایران همچن شانسی ندارد چون پشت سر اذربایجان ترکیه و اسزائیل با سلاح های مدرن ایستاده و دنیا عوض شده
    40
    15
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    حکومت خیمه شب بازی ارمنستان یه روز پرچم روسیه رو نصب میکنه در سرزمین کهن ملت بزرگ تورک یه روز از کردهای بدبخت کلاشینکف به دست برای جنگ استفاده میکنه و یه روز از حکومت ایران کمک میگیره اما آخرش میفهمه اشغالگری تهش مرگه. گورتونو از سرزمینهای ملت بزرگ و کهن و تاریخساز تورک بیرون کنید. حکومت فاشیسم فارسیسم جمهوری اسلامی هم به زودی پشتتون به گورستان میاد.
    22
    10
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    آذربایجان چگونه کشور شد؟ بیست سال پیش چنین اتفاقی افتاده، و اما ارمنی ها همیشه ساکن قفقاز بوده اند، و مرز زبانی و ملی هر خلقی باید حفظ شود، با احترام به هر دو ملت در حال جنگ، امیدوارم هر کدام از آنها برود بنشیند توی خانه ی خودش، و لطفا ترور هایتان را هم در اروپا تعطیل کنید، چون حواس اروپا از ناگورنا پرت نخواهد شد، بویژه فرانسه، انتخابات آمریکا هم دارد تمام می شود، و حالا نوبت کمک به ارمنی های بیگناه است
    7
    17
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    Sayet uk - ناتینگهام، انگلستان
    چرا تو این سایت اکثر خبرها در مورد این جنگ در مورد ارمنستان است . من نمیگم فقط از آذربایجان بنویسید ، ولی درستش اینه که از هر دو طرف و بدون ارجعیت دادن خبر رسانی بشه تا مشترکین آن روی سکه را هم بدونن .اگر به دموکراسی اعتقاد دارین . سالم و شاد باشید
    6
    10
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    آذربایجان با تجهیرات نظامی پیشرفته و سربازان دلاور نیازی به چند تا چوپان عرب ندارد تا براش بجگندند. اینها بهانه برای شکست های ارمنستان و دستگیری پ پ ک ها در صفش است . هیچ مدرکی دال بر وجود خارجی ها در ارودی آذربایجان نمی توانید ارایه دهید. قره باغ داره بعد از 30 سال از اشغال ارمنی ها روسها و فارسها پازاد می شود و این باعث تحول بسیار بزرگی در بین آذربایجانی های شمال و جنوب خواهد شد و این باعث ترسیدن ایران از مسله قره باغ شده است
    23
    10
    ‌سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    زنده باد ارمنستان بزرگ. انگلهای فسیل ترک عثمانی اراجیفتون رو خودتون هم باور نمی کنین.اما تاریخ میگه ترک عثمانی همیشه سرباز مزدور داشته و خواهد داشت(البته اگر باقی بمونه)از ینی چری تا داعش و الان تو آران شمالی.زنده باد ارمنستان بزرگ و ایران ناسیونالیست. بزودی شما شغالهای زوزه کش رو دیپورت می کنیم ترکستان
    2
    7
    ‌پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    [::azadi2011 - تورنتو، کانادا::]. دمت گرم که به تاریخ اشنایی د اری.من خودم اذریم ولی حق را به حق دار میدم.
    1
    3
    ‌پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    [::sahandogli - لندن، انگلستان::]. با کمک خردوغان یا عبارتی اشک دوغان
    1
    3
    ‌پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.