تصاویر ماهواره ای که جزئیات ساخت تاسیسات زیرزمینی نطنز را نشان می‌دهد

جاده بین کارگاه ساختمانی و محل احتمالی ساخت تاسیسات زیر زمینیبی بی سی :تصویرهای ماهواره‌ای که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده جزئیات ساخت و ساز تاسیساتی جدید را در نزدیکی مرکز غنی سازی نطنز نشان می‌دهد.

محل ساخت تاسیسات جدید حدود یک کیلومتری جنوب تاسیسات فعلی و در میان کوه‌ها است. در تصویرهای ماهوراه‌ای که در روزهای اخیر دریافت شده‌اند، یک کارگاه ساختمانی و جاده‌ای به میان کوه‌ها دیده می‌شود که کامیون‌ها و ماشین آلات در حال تردد بین کارگاه و محل احتمالی ساخت تاسیسات جدید هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که از ساخت یک تاسیسات زیرزمینی جدید در نطنز آگاه است. روز ۱۲ تیر در یکی از ساختمان‌های تاسیسات نطنز حادثه‌ای رخ داد که مقامات ایران آن را خرابکاری خوانده‌اند.

تصویرهای ماهواره‌ای در آن زمان نشان داد که یکی از ساختمان‌ها آسیب دیده است. ایران اعلام کرد که جزئیات بیشتری را از این حادثه اعلام نمی‌کند. با این حال تصویرهای ماهواره‌ای نشان می‌داد که ساختمان احتمالا در اثر یک انفجار قوی تخریب شده است.
ساختمان تخریب شده در نطنز مرکز تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای مدرن ایران اعلام شد و بعضی از کارشناسان غربی برآورد کردند که تخریب این ساختمان احتمالا آسیبی جدی به برنامه غنی سازی ایران بوده است.

کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هفته پیش اعلام کرد که بعد آنچه "عملیات خرابکارانه" در تاسیسات هسته‌ای نطنز خواند، ایران تصمیم گرفته است سانتریفیوژهای تحقیق و توسعه خود را به زیر زمین منتقل کند.

تصویرهای ماهواره‌ای ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که ایران از اواخر شهریور، ساخت یا تقویت جاده‌ای را به منطقه‌ای در جنوب تاسیسات نطنز آغاز کرده است. این منطقه ظاهرا پیشتر میدان تیر بوده است.
کارشناسان موسسه تحقیقات بین‌المللی "میدل‌بری" در آمریکا برآورد کرده‌اند که ساخت و ساز فعلا در مرحله خاک برداری، حفاری و ساخت تونل در کوه است.
کارگاه ساختمانی در حدود یک کیلومتری جنوب تاسیسات نطنزرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی به رسانه‌ها گفته است که ایران ساخت این تاسیسات را آغاز کرده اما تا تکمیل آن راه درازی در پیش است.

حدود یک ماه پیش هم علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده بود که تاسیسات تخریب شده با تاسیساتی در دل کوه جایگزین می‌شود.
ساختمان آسیب دیده در تاسیسات نطنز در پایان مهر ۱۳۹۹ و حدود سه ماه بعد از حادثهایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، همچنان به تعهداتش پایبند ماند اما بعد از تشدید تحریم‌های آمریکا و بعد از آنکه اروپا موفق نشد سازوکاری برای ادامه تجارت با ایران پیدا کند، ایران هم در چند مرحله از تعهدات خود کاست.

در حال حاضر ایران اورانیوم را تا حدود چهار و نیم درصد خلوص غنی می‌کند و ذخایر خود را به دو هزار و ۱۰۵ کیلوگرم رسانده است. در صنایع هسته‌ای برآورد می‌شود که حدود هزار کیلوگرم اورانیوم با خلوص پایین برای تولید اورانیوم غنی شده تا خلوص ۹۰ درصد و تولید یک بمب اتمی کافی است.

با این حال رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی گفته است که براساس برآوردهای آژانس ایران در حال حاضر اورانیوم کافی برای تولید بمب اتمی ندارد.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.