واکنش تند اسرائیل به یکسان دانستن اسلام‌هراسی با هولوکاست در گفته‌های اردوغان

 رجب طیب اردوغان در مسجد ایاصوفیهرادیو فردا :دولت اسرائیل موضع رجب طیب اردوغان در خصوص یکسان دانستن «اسلام‌هراسی» کنونی در اروپا با آزار و قتل عام یهودیان در جنگ جهانی دوم را «تهوع‌آور» نامید و از رئیس جمهوری ترکیه به شدت انتقاد کرد.

همزمان، یک توییت منتسب به رهبر ایران در این خصوص که چرا سخن گفتن از انکار هولوکاست ممنوع،‌ ولی انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام مجاز است، در رسانه‌های اسرائیل و آمریکا بازتاب گسترده داشته و سناتورهای آمریکایی از کمپانی توییتر پرسیده‌اند چرا این مطلب را حذف یا نشان‌‌دار نکرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، لی‌اور هایات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، روز چهارشنبه، هفتم آبان، با نکوهش شدید رئیس جمهوری ترکیه گفت هر نوع قیاس از نوع سخنانی که رجب طیب اردوغان بیان کرده، حاکی از عمق ناآگاهی از حقایق تاریخی است و می‌تواند نشانی از انگیزه‌های یهودستیزی گوینده آن باشد.

این سخنگوی اسرائیلی افزوده است که دولت این کشور از «حق آزادی بیان» در فرانسه حمایت می‌کند و قاطعانه در کنار فرانسه و رئیس جمهوری آن می‌ایستد.

رجب طیب اردوغان که در روزهای اخیر با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، بر سر ماجرای کاریکاتورهای پیامبر اسلام در مجله فرانسوی شارلی ابدو سخت درگیر شده، گفته است که مسلمانان در دوره کنونی در اروپا از اسلام‌هراسی رنج می‌برند، اما اروپاییان سابقه آزار مردم را به خاطر دین دارند.

آقای اردوغان از جمله روز دوشنبه این هفته در سخنرانی در میان اعضای حزب خود، عدالت و توسعه، گفته بود فرانسه و اروپا که اکنون در حق مسلمانان جنایت می‌کنند، با این نوع هراس‌افکنی‌ها «بیگانه نیستند؛ آنها ۸۰ سال پیش علیه یهودیان مرتکب جرم شده و صرب‌ها ۲۵ سال پیش همین کار را در حق برادران مسلمان ما در بوسنی کردند».

تنش جدید میان ترکیه و فرانسه بعد از قتل فجیع ساموئل پتی، دبیر تاریخ فرانسوی، به دست یک مهاجر مسلمان‌زاده چچن در حومه پاریس در دو هفته پیش آغاز شده و در پی تشدید حملات لفظی رئیس جمهوری ترکیه علیه همتای فرانسوی‌اش، ترکیه فراخوان به تحریم کالاهای ساخت فرانسه داده است.

حال مجله شارلی ابدو که دبیر تاریخ فرانسوی به خاطر نشان دادن کاریکاتورهای کشیده از پیامبر اسلام به دانش‌آموزانش به قتل رسید، کاریکاتورهای تازه‌ای با موضوع پیامبر اسلام و همچنین کاریکاتورهایی علیه شخص رجب طیب اردوغان منتشر کرده است.

تنش ترکیه- فرانسه، از یک سو به تازه‌ترین موضوع در ده سال رابطه به‌شدت ناآرام میان اسرائیل و ترکیه مبدل شده و از سوی دیگر، به دنبال انتشار توییتی منتسب به دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای در باره ماجرای کاریکاتورهای فرانسه، اسرائیل و آمریکا بار دیگر سیاست کمپانی توییتر را در تحمل توییت‌های رهبر ایران زیر سوال برده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه در توییتی به زبان فرانسه خطاب به جوانان این کشور نوشت، از امانوئل ماکرون بپرسند «چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این باره نوشت، باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر (اسلام) آزاد است؟»

رهبر جمهوری اسلامی افزوده است: «آیا معنی آزادی بیان، دشنام و اهانت به چهره‌های درخشان و مقدس نیست؟ آیا کار احمقانه (از سوی امانوئل ماکرون) توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟»

بسیاری از مقامات ایران در روزهای گذشته سخنان رئیس جمهور فرانسه را در «حمایت از اقدام مجله شارلی ابدو زیر عنوان «آزادی بیان» نکوهش کرده‌اند اما انتشار توییت منتسب به آیت‌الله خامنه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، به واکنش اعضای کنگره واشینگتن منجر شد و به صدر اخبار در رسانه‌های آمریکا و اسرائیل رسید.

به نوشته فاکس‌نیوز، شماری از سناتورهای آمریکایی چهارشنبه شب کمپانی توییتر را به چالش کشیدند.

سناتور راجر ویکر، رئیس کمیسیون بازرگانی در مجلس سنا، از جک دورسی، رئیس توییتر، پرسیده است که چرا این پست رهبر ایران «نشان‌‌دار» نشده است.

ساعاتی پیش از انتشار مطلب توییتری رهبر ایران، آقای دورسی به نشست کمیسیون بازرگانی سنا رفته و از سوی برخی از سناتورها در مورد سیاست توییتر از جمله به خاطر عدم حذف پست رهبر ایران مورد پرسش‌های سختی قرار گرفت.

اما دموکرات‌های حاضر در این نشست سنا، جمهوریخواهان را به قلدرمآبی، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، متهم کردند.

از سوی دیگر، سایت اسرائیلی وای‌نت نوشته است که توییت جدید رهبر ایران محکی برای جدیت شرکت توییتر در پایبندی به سیاست تازه خود است.

فیس‌بوک و توییتر به تازگی اعلام کردند که مطالبی را که تحریف یا انکار هولوکاست تشخیص داده شود، حذف خواهند کرد.

این دو کمپانی تاکید کرده‌اند که یهودستیزی در سطح جهان به‌ویژه درغرب به‌شدت افزایش یافته و نبود آگاهی از هولوکاست نگران‌کننده است.

اسرائیل و آمریکا پیشتر از توییتر به دلیل خودداری از حذف چند مطلب در سایت منتسب به رهبر ایران در ارتباط با هولوکاست، ناخشنود شده بودند
+38
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    چونکه پیامبر یه فرده. چند میلیون که نیستش.
    2
    16
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    این حرفی نیست که خامنه ای یا احمدی نژاد شروع کننده آن باشند این بحثی است که سالها در اروپا می شود که چرا انکار هالاکاست جرم است و انکار قتل عام ارامنه یا سرخپوستان جرم نیست و هیچ جواب منطقی تابحال داده نشده بخاطر همین هم یهودی ستیزی روز به روز در حال گسترش است چون مردم پیش خود تصور می کنند اینها حتما روابطی پشت پرده دارند که این طوری از آنها حمایت میشود
    11
    27
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    kasa-123 - وین، اتریش
    اردوغان واقعا مشکل روحی و روانی شدید داره.و واقعا احتیاج مبرم به دارو داره.
    6
    20
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    تناقض ها در رفتار و پندار و عمل رهبران مثلا کشورهای اسلامی باعث میشه من ماکرون رو قابل اعتمادتر و از او پشتیبانی کنم. همین اردوغان یا خامنه ای یا پاکستانی ها حتی کاری کمتر از این چیزها رو هم تحمل نمیکنند. مسیحی ها کمتر حقوق رو در این کشورها دارند شما تحقیق کنید کلا حق استخدام ندارند و اگر مسلمانی یک مسیحی رو بکشه چه اتفاقی میافته؟قصاص نداره حتی در مواردی به بهانه و اتهام کفرگویی مسیحی یا کلیمی یا زرتشتی و غیره خانواده مقتول رو مجبور به رضایت و قاتل رو آزاد میکنند.همین اردوغان مدافع کشتار ارامنه هستش.سیستم خامنه ای اگر کسی به مسیح بی احترامی یا خودم دیدم در مشهد شبانه کلیسایی رو خراب کردند و درخت کاشتند یا دربهاش رو پلمپ کردند که هیچکس نتونه بره و بیاد(در میدان خواجه ربیع) و بی سروصدا مالک رو تهدید و بی سروصدا تخریب کردند. در ترکیه حتی شرایط بدتر هم هست.حالا چطور اینا واسه فرانسه ادعا میکنند؟قسم میخورم اگر اردوغان رئیس جمهور فرانسه بود الان همه مسلمانهای تندرو فرانسه اعدام و بقیه مسلمانهای عادی رو زندانی و دیپورت میکرد.
    3
    17
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    فرانسه اول باید سیستم مهاجرتی افتضاحش رو درست کنه که هرکسی از آب میگذره میاد اونجا و درخواست حقوق بیکاری و کمک های دولتی و پول میکنه. باید این سیستم معیوب متوقف بشه چون باعث شده مفت خورهای تندرو اسلامی بخاطر این منافع راه بیافتند بیاییند فرانسه. اگر اینا این بنفیت های بیمه مجانی و حقوق بیکاری و کمک هزینه هفتگی و محل اقامت و کمک هزینه های دیگه رو متوقف و غیر قانونی کنند قدم اول رو برداشتند و قطعا جاذبه ای نخواهد داشت. بعدشم باید تمام کسانی که غیر قانونی وارد میشوند بدون تصویب قانونی آنها رو به کشور خودشون یا کشورهای مدافع آنها مثل ترکیه و ایران و پاکستان دیپورت کنند یعنی انتخاب با خودشون. اگر من بجای ماکرون و دولت فرانسه بودم بهترین قدمها برای ایجاد امنیت واقعی و هدر رفت میلیاردها یورو در جهت تقویت زندگی انگلی اسلامگراها اول همین کارها رو میکردم. مهاجرت درست از طریق شغل یا سرمایه گذاری بصورت قانونی و درست باید تبلیغ بشه و این روش قبول مهاجرت فقط باعث جذب طبقه تندروها خلافکارها و دزدها شده که حتی با خانواده راه میافتن بیاییند کشور مثلا لائیک و واسه اسلام آدم بکشند.
    4
    16
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - لوبومو، کنگو
    تو یکی خفه شو عنتر ـ... بی شرف
    9
    9
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    شیخ علی‌ ما زیادی می‌‌خورد. و می‌‌خواد بگوید. علی‌ آباد هم یک شهر است. ولی‌ همین ترکیه. بد‌ترین رفتار و راسیسم در مقابل خود ترک ها. علی‌ الا آای ها.یزیدی ها. اصلا مسلمان حساب نمی‌‌شوند.کوچکترین انتقاد به رجب سر از زندان.آارمنی‌ها و مسیحی‌ اقلیت همه در ترس و لرز. کلیسا‌ها را تبدیل به ماساجد. آزار و اذیت زنان ترک. که مخالفت با حجاب دارند. و مقایسه ترک در آلمان. دست کم بیش ۲۰۰۰ انجمن. که حتا کار لابی تا بالا. هفته نیست.که دعوت به تلوزیون نکنند. هر گروه مسجد خود. فرقه خود. بدور از قانون اساسی‌ آلمان .مخفی‌ کاری. دو زنی‌. سه زنی‌.امام جهمه‌ها آنها در مساجد فقط و فقط تبلیغات ضد یهودی. ضد مسیحی‌ که همه این‌ها نجس هستند. دوستی یا رفاقت با این‌ها حرام.یک زن ترک وکیل در برلین. که یک مسجد باز کرد و گفت.در عصر ۲۰۰۰ ما باید اسلام را رفرم کنیم.و خودش بعد از دیدن یک دره اولین امام جهمه زن شد. زیر مراقبت شدید پلیس. بیش از ۲۰ بار توسط خود ترکا تهدید به مرگ.بعد رجب به این‌ها انتقاد .که آزادی نیست. با وجود جمعی نمی‌‌گویم.چه کسی‌ سم ازدیمیر را در آلمان نمی‌‌شناسد.رجب به او می‌‌گوید. حـ....ترک نیست
    5
    14
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    007 Azadi - گوتنبرگ، سوئد
    اگر این عشک به الله اعتغاد داشت همزیست نمی کشت مثله سیدعلی!!
    3
    12
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    freedom of the press - تهران، ایران
    من متوجه یه موضوع نمیشم چرا اونها هر چه در مورد مسلمانان و باورهاشون بگویند و حتی تصویرمحمد را با کاریکاتور نسان بدهند و قرآن را بسوزانند به نام آزادی بیان بهشون این حق را می دهند ولی اگر درباره هولاکوست و یا درباره مذهبشون حرفی بزنی از طرف کاتولیکها و یا اسراییلی ها شدیدا محکوم می شویم. پس آزادی بیان چی میشه!!!؟ آزادی بیان فقط برای اونهاست که تحت آزادی بیان توهین کنند ولی آزادی بیان برای ما نیست. در آخر گور پدرآنها و گور پدر اینها . گور پدر هر چی تندرو متعصب احمق هستش که باعث به فنا رفتن انسانیت شده
    2
    15
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    freedom of the press - تهران، ایران
    مسلمانان انسان‌های بسیار جالبی هستند از کشور خودشان مهاجرت می کنند و با هزار خطر دست و پنجه نرم می کنند تا به دیار کفار برسند و با هزاران دروغ ‌و دغل از کافران درخواست اقامت می‌کنند و بعد سعی می کنند که کشور محل اقامتشون را مثل کشور رادگاهشان کنند خب احمق‌ها تو همون کشور محل تولدتون می موندید و یا به کشورهای مسلمان مثل عربستان و غیره مهاجرت کنید. هم خر را می خواهند و هم خرما را. فقط بچه پس می اندازند برای دریافت حقوقی که دولت به بچه ها می دهند در اصل درآمد زایی میکنندبرای خودشون بعدش بچه هاشون می‌شوند مواد فروش یا می‌روند سوریه بشوند زیر خواب جهادی ها فاحشه اسلامی
    4
    9
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    tiger.man - لوبومو، کنگو
    این کامنتم واسه اراجیف اون .. خامنه ای بود چرا اومد اینجا آقای ادمین ایرانیان یوکی؟؟!!!!!!
    2
    7
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    مسلمانان باید برگردند کشور خودشون رو آباد کنند. یهودیها اما راه برگشت نداشتند، ولی مسلمانان که الان جنگ خاورمیانه تمام شده و کشور ده میلیونی داعش محو شده دیگه دلیلی برای ماندن در کشورهای بیگانه وجود نداره ، این وسط این همه ایرانی از آب گل آلود ماهی میگیرن قاطی اینها شدن جز اینکه خودشون رو مسخره کرده باشن
    2
    3
    جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    [::Chokam - ری، ایران::]. کی‌ گفت داعش نابود شده؟ پس آخوند‌ها شلغم هستند ؟ تازه چه ربطی‌ داشت به یهودی ؟
    1
    1
    جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    [::zarduscht - فرانکفورت، آلمان::]. عزیزاین اردوغان داره هولوکاست رو با مسلمانها مقایسه میکنه. اما یهودیها راه برگشت نداشتن چون از آلمان سلب تابعیت شدن، نمی تونستن به آلمان برگردن. هیتلر، اول ،اینها رو نکشت بلکه تابعیت آنها رو باطل کرد،تا خودشون برند،از فرانسه انگلیس وبقیه خواست اینها رو اسکان بدن، اما آنها قبول نکردن ، حتی به فرانسه پیشنهاد کرد آنها رو در مستعمره خودش جزیره ماداگاسکار پناه بده، اما فرانسه گفت نه، نمی خواد این جزیره یهودی بشه.یهودیها این وسط بلاتکلیف توی کمپها پر شدن ،طوریکه دیگه کمپ جا و غذا نداشت،شروع به کشتن آنها . اما مسلمانان پناهنده که راه برگشت به کشورشان بازه ، داعش هم رفته و بمباران و جنگ تمام
    0
    0
    جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    به من بود کشورا رو با بمب اتم تهدید میکردم میگفتم مرزا رو بردارین. اونوقت هرکی هرجا دوست داشت بره زندگی کنه. من یکی میرفتم مکزیک. خدا شاهده راستشو میگم . میدونین شدیدترین ضربه رو همین سیستم مهاجرتی به کشورای جهان سوم میزنه؟. متخصص ها رو جذب میکنن. جلو بقیه رو میگیرن. مدرک میخوایین؟ ببینین دیگه. جریان پول و سرمایه و افراد متخصص رو ببینین. همشون میرن کشورای غربی. کشورای جهان سوم شده محل هزینه و تربیت متخصص برا غرب. همتون دانشگاه رفتین به لطف سیستم بی در و پیکر. حتی همون سیستم دانشگاهی تو ایران ببینین چقدر هزینش میشه و شماها با چه زحمتی تحصیل کردین. حالا پولش از کجا اومده؟ کی گرسنه خوابیده تا شما متخصص بشین؟ خون کی کشیده شده تا اختلاص بشه؟ پزشکها با کشتن کدوم قشر متخصص شدن؟ . بله. هزینه هاشو یه ادمایی میدن که حتی خونه ندارن. تو کپرمیخوابن. طرف پول خونه دار شدنشو به اجبار یا به اختیار میده تا یه سری متخصص بشن و برن خارج(کانادا اروپا امریکا) زندگی کنن و اون تخصص رو تو خارج ارائه بدن. کامنت بعدی رو بخونین
    0
    1
    جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.