خانواده پناهجویی که غرق شدند؛ می‌خواستند آینده بهتری برای فرزندان‌شان بسازند

ایران وایر :سه‌شنبه، ۶ آبان ۹۹؛ تمام اعضای یک خانواده مهاجر کُرد ایرانی در راه رسیدن به بریتانیا از فرانسه و هنگام عبور از کانال مانش غرق شدند: «رسول ایران‌نژاد» ۳۵ ساله، پدر خانواده، «شیوا محمدپناهی» ۳۵ ساله، مادر خانواده و فرزندان‌شان: «آنیتا» ۹ ساله، «آرمین» ۶ ساله و «آرتین» ۱۵ ماهه. رسول کارگر ساختمانی و شیوا خانه‌دار بود و فشار اقتصادی زندگی آن‌ را به مهاجرت کشاند تا نهایتا با تحمل سختی‌های فراوان به فرانسه رسیدند. به گفته یکی از دوستان‌شان در کمپ شمال فرانسه: «کاش صدایی باشد که بگوییم به خدا در انگلستان خبری نیست. جان بچه‌ها را در خطر نیاندازید. آن‌ها می‌خواستند به خاطر وضعیت بد اقتصادی در سردشت و ساختن زندگی بهتر برای فرزندان‌شان به انگلستان بروند.» در سال جاری میلادی بیش از ۷۴۰۰ پناهجو مسیر پرخطر کانال مانش را به بریتانیا پشت‌سر گذاشته‌اند ومعلوم نیست چند نفر در راه جان باخته‌اند.
زمستان در راه است و موج‌های دریا اوج گرفته‌اند؛ می‌گویند شب حرکت آن‌ها ارتفاع امواج بین یک متر و دو متر بود. ارتفاع موج در بهترین حالت برای حرکت قایق‌ها به سمت کانال مانش، حد فاصل بین فرانسه و بریتانیا، ۴۰ سانتی‌متر است، اما حرکت، به تصمیم قاچاق‌بر برمی‌گردد. تصمیم گرفته شد. پناهجویان سوار قایق شدند و به دریا زدند. موج‌ها اوج گرفتند و به قایق زدند. قایق توان تحمل امواج را نداشت و واژگون شد. پنج نفر در آب طاقت نیاوردند؛ یک خانواده کرد ایرانی، اهل «سردشت.»
«رسول ایران‌نژاد» ۳۵ ساله، پدر خانواده، «شیوا محمدپناهی» ۳۵ ساله، مادر خانواده، و فرزندان‌شان: «آنیتا» ۹ ساله، «آرمین» ۶ ساله و «آرتین» ۱۵ ماهه، همگی در در دریا غرق شدند.
***
ششم آبان، ۲۷ اکتبر، شب بود که مقامات فرانسوی خبر دادند قایق حامل پناهجویان هنگام عبور از کانال مانش غرق شد و تعدادی از سرنشینان آن قایق جان خود را از دست دادند. در خبرها گفته شد که چهار نفر غرق شده‌اند؛ پدر و مادر یک خانواده و دو فرزندشان. اما بعد از گذشت ساعاتی برخی از فعالان حقوق پناهجویان در شمال فرانسه، در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کردند که پیکر «آرتین»، کوچک‌ترین فرزند این خانواده که هنوز دو ساله هم نشده بود، پیدا نشده است. ۱۴ سرنشین دیگر این قایق که برخی از آن‌ها هم اهل «سردشت» بودند، نجات یافتند و به بیمارستان شهر «دانکرک» منتقل شدند.
«رسول ایران‌نژاد» ۳۵ ساله، پدر خانواده و «آرتین» ۱۵ ماههرسول بنا بود. کارگری می‌کرد. شیوا هم خانه‌دار بود و به امور فرزندان‌شان می‌پرداخت. فشار اقتصادی زندگی آن‌‌ها را به مهاجرت کشاند. اردیبهشت ماه بود که ایران را به مقصد بریتانیا ترک کردند. هجرت آن‌ها اما به مرگ انجامید؛ مرگی در میان امواج خروشان دریا.
 
یکی از اعضای خانواده رسول برای «ایران‌وایر» شرح داد که آن‌ها اردیبهشت‌ ماه به «ارومیه» رفتند، اما نتوانستند از مرز به ترکیه بروند. ماه دوم تابستان بود که آن‌ها تصمیم گرفتند دوباره اقدام به حرکت کنند. آن‌ها پنج روز در راه بودند تا به ترکیه رسیدند. در اقدام اول قرار بود با قایق از ترکیه به یونان بروند. اما قایق‌شان خراب شده بود و نتوانستند حرکت کنند: «تقریبا یک ماه دیگر در ترکیه بودند و دوباره اقدام کردند. با قایق به ایتالیا رسیدند. بیست روز در ایتالیا قرنطینه بودند و بعد از آن به فرانسه رفتند.»
«آنیتا» ۹ سالهبیست روزی می‌شد که آن‌ها در فرانسه به سر می‌بردند. مستقیم به جنگل‌های شمال فرانسه رفتند و مدتی را در جنگل گذراندند: «هر روز می‌گفتند رد می‌شوند. به آن‌ها می‌گفتیم که بمانید فرانسه اما تصمیم داشتند به انگلیس برسند. هر روز در تماس بودیم. یک شب قبل از حرکت تماس گرفتند، گفتیم دریایی نروید، اما گفتند که چند بار با قطار اقدام کرده بودند اما هر بار پلیس آن‌ها را به کمپ برگردانده بود. شب آخر یک فایل صوتی فرستادند که ما داریم سوار قایق می‌شویم.»
«آرمین» ۶ سالهروایت شب‌ آخر را اما می‌توان از دوستان‌شان در کمپ شمال فرانسه شنید: «کمپ ما نزدیک "کاله" است و هر وقت پلیس پناهجویان را از جنگل جمع‌آوری می‌کند، آن‌ها را به این کمپ و یک کمپ دیگر نزدیک شهر "ارس" می‌برد. این خانواده کرد را هم به کمپ ما آوردند. سه‌شنبه شب همگی با هم رفتند تا از "دانکرک" گیم بزنند [گیم زدن اصطلاح هر بار تلاش برای عبور قاچاقی از مرز است.] اما غرق شدند. کاش صدایی باشد که بگوییم به خدا انگلیس خبری نیست. جان بچه‌ها را در خطر قرار ندهید.»
«آرتین» ۱۵ ماههبه گفته این پناهجوی ایرانی، این خانواده برای معامله با قاچاق‌بر از خانواده‌هایشان پول گرفته بودند: «پول‌شان آماده نبود. خانواده‌هایشان هرچه داشتند برایشان گذاشتند، طلاهایشان را فروختند. می‌خواستند به خاطر وضعیت بد اقتصادی در سردشت و ساختن زندگی بهتر برای فرزندان‌شان راهی انگلیس شوند.»
تعدادی از پناهجویان دیگر سرنشین قایقی که غرق شد اهل سردشت بودند. همان‌ها بودند که به خانواده غرق‌شده‌ها در ایران خبر دادند: «به ما خبر دادند که همگی غرق شدند. از کل خانواده پول گرفتند تا به مقصدشان برسند. تا جایی‌که ما خبر داریم ۸۰ میلیون تومان خرج‌ کردند. به ما گفته بودند چهار نفر پیدا شده‌اند، اما آرتین پیدا نشده.»
 
وقتی این خانواده در تابستان ایران را ترک کردند، مادر رسول از نگرانی سکته کرده بود. حالا هم که خبر مرگ عزیزانش را شنیده است، مدام می‌گرید؛ اما دیگر صدایی هم از نوه‌هایش نخواهد شنید. مادر رسول پنج پسر داشت و سه خواهر و حالا سوگوار یکی از پسرهایش است.
 
 
به خانواده‌های قربانیان این سفر گفته‌اند که اگر بخواهند پیکرهای عزیزان‌شان را به ایران برگردانند «یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان» هزینه در بر خواهد داشت؛ هزینه‌ای که از عهده این خانواده برنمی‌آید.
 
از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون، بنا به آمار، بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ پناهجو با قایق‌های کوچک مسیر پرخطر کانال مانش را به بریتانیا پشت‌ سر گذاشته‌اند، اما معلوم نیست که چند نفر در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند. حدود بیست روز پیش هم ۲۳۵ مهاجر، از جمله چندین زن باردار، از همین مسیر به بریتانیا رسیدند. این بالاترین آمار عبور از کانال مانش در یک روز است.
در این میان اما سیاسیون به فکر حصارکشی هستند و طرح‌هایی مطرح می‌شود، مثل اختصاص یک جزیره برای زندگی پناهجویان؛ جمعیتی بالغ بر ۷۱ میلیون نفر در سراسر جهان که وطن خود را به امید امنیت، آرامش و زندگی بهتر ترک کرده‌اند و در میانه راه سرگردان مانده‌اند. چه بسیار از آن‌ها که در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند و چه بسیار افرادی که با تحمل سختی راه، عبور از جنگل‌ها و کوه‌ها، با تنی خسته و روحی آشفته و مواجهه با خشونت‌های بسیار به مقصد می‌رسند.
 
رسول، شیوا، آنیتا، آرمین و آرتین اما به مقصدشان نرسیدند؛ تن‌شان اسیر قاچاق‌بری شد که بدون در نظر گرفتن امواج دریا، آن‌ها را راهی مسیری کرد که بازگشتی در آن نبود. حالا  مزار این خانواده فرسنگ‌ها دورتر از مادرهای داغ‌دارشان است؛ احتمالا در قبرستانی مخصوص پناهجویان.
+72
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    Farhad420 - المیره، هلند

    خوب چرا تو همون فرانسه با بلژیک پناهندگی ندادید؟ به نظر من از انگلبس خیلی هم بهتره
    8
    97
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    بیشتر ایرانیها این اشتباه رو دارند بچه دار میشند اونهم پشت سر هم بامید اینکه قاچاقی برند به اروپا بچه هاشون اونجا حق فرزندی بگیرند برند مدرسه و اروپایی بشند ...یه جور خواب و خیال هست تازه کسانی که موفق هم میشند خواهند دید خبری نیست و زندگی سخت تر میشود مخصوصا چند بچه را ئر خارج ول کنی به حال خود ممکن است خلافکار بشوند جایی که آزادی دارد خیلی راحت به خیلی کارها کشیده میشوند تا ایران که محدود است...
    44
    30
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    من میگم مفت خور. چون پناهنده واقعی نیستن. همین الان تو اینترنت زدم یونان یکی از کشوراییه بیشترین پناهندگی رو داده. خب یونان چرا نموندن؟ . بیشتر نمیگم. ارع.
    30
    38
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    همون کردها که تا حرفی میشه ادعای غیرت مردونگیشون گوش فلک رو پر میکنه و همه جای دنیا همینطوری پخش شدن و فقط تو فکر اینن چه جوری زنی سفیدپوست رو تور کنن پول جور کنن جنازه هاشونو برگردونن تا یاد بگیرن با دغل و کلک نمیشه پناهندگی گرفت والا آدم میشناسم دو سه ساله اومده آمریکا خیلی راحت ویزا گرفته یکی از خوبیهای نیویورک اینه که شهر گرونیه و آدمهایی مثل این کردهای بی پول که مثل اروپا توش دنبال پناهندگی و مفتخوری هستن توش نیستن
    51
    30
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    همه میخوان برای بچه هاشون آینده بهتر بسازن اونوقت کل کردهای سردشت باید بریزن انگلیس ؟بعد همینها میان ریاضیدان میشن یادشون میره یه زمانی فارسی هم بلد بودند.نمونه شو دیدیم.
    36
    35
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان

    چرا به قومیت مردم توهین میکنید ؟ یادتون رفته که ساکنین استانهای مرزی ما انسانهای محرومی هستند و اونام مثل همه ما برای زندگی بهتر تلاش میکنند حال ه کس به اندازه اندوخته تجربه و اموزش خود. با توهین به اقوام خودمون چه اذری و چه کرد و لر و بلوچ و دیگران بجز تخم نفاق هیچ سود دیگری دستمون نمیاد.
    11
    59
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    [::اقای شاکی - برمن، آلمان::]. نمنه؟ چی داری میگی ؟مگه هرکی محرومه باید بلند شه بره پناهنده اینکشور و اون کشور بشه ؟؟ کی توهین کرده؟میگم کردها اینقدر ادعای غیرتشون میشه پول جمع کنن جنازه اینها رو برگردونن.مگه اون یارو کرد نبود که فارسی هم تو کنفرانس ریاضی حرف نمیزد ؟؟والا پسرم اینجا بدنیا اومده فارسی و ترکی رو از منو مادرش یاد گرفته انگلیسی و اسپنیش هم تو مدرسه یادگرفته اگه ایرانی ببینه فارسی حرف میزنه نه مثل اون کوچر بیرکار که ریاضیدان شده فارسی حرف نمیزد.
    11
    20
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    آدم به دنیا بیاد فقیر و ندار باشه دست خودش نیست ولی اگه خیلی فقیر و ندار بمیره دست خودشه خدا به آدم مغز و عقل داده که جونشو بخطر نندازه حالا خودش هیچی کدوم آدم عاقلی جون بچه شو بخطر میندازه ؟چرا پناهندگی ؟چرا انگلیس؟ مگه تو انگلیس تخم دوزرده بهشون میدادن که تو فرانسه ندادن؟
    6
    19
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    یعنی خاک تو سر تک تکون کنم که همه چی رو قومی میبینین. خاک تو سر تک تکون. یعنی خاک تو سرتون.
    25
    8
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. این حرف درسته. گفتم تا وقتی اقامتتون اوکی نشده کلا قید بچه دار شدنو بزنین. طبق عکسا حداقل ۲ یا ۳ تا از بچه هاشون باید تو ترکیه و یونان به دنیا اومده باشه.
    11
    8
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. به کرد بودن نیست ولی یک چیزی رو با شما موافق هستم . وقتی این تب مهاجرت به این شدت درمیاید نتیجه آنهم امثال آن ریاضیدان هست که لیسانس رو دانشگاه تهران میگیره ولی یک دانشجوی ایرانی ازش سوال به فارسی میکنه جوابش رو به انگلیسی میده اونهم انگلیسی که دست و پا شکسته هست و لهجه فارسی توش هست!!! و باور بفرمائید برای یک انگلیسی این خیلی مسخره هست!!
    4
    15
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Liberte - ارومیه، ایران

    قاتلین این دو طفل بی نوا مادر و به ویژه پدر نفهمش هستند.
    3
    24
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    khyar - اوپسالا، سوئد

    یک مرد بی‌ عقل و دیوانه یک خانواده را به کشتن داده،طفلی بچهایی که به خاطر ده دقیقه لذت این مرد و زن باید چنین سرنوشتی داشته باشند.
    1
    24
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان
    ازگل دارهبه قوم ها توهین میکنه نمیفهمه. یا شعور نمیرسه یا میرسه ولی قد و اندازه همینه . خودشون از همون ترکیه و یونان در رفتند حالا برای دیگران نسخه میپیچند
    9
    9
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان
    [::Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. میفهمی چی میگی! پس چون یک سری ایرانی حنایتکارند پس تو هم هستی. این چه استدلالی است که میاری . حالا یک کرد به هر دلیلی فارسی حرف زده یا نه و اگر توهین داره خود او را نشونه بگیر و نه همه را. حا افتاد
    8
    10
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    [::اقای شاکی - برمن، آلمان::]. من بحث قومیتی نکردم . خود مطلب توش نوشته کرد بودند و از سردشت رفته بودند.من میگم جونشون از دست رفته دیگه بقیه کردها یا هر قومی اینطوری نرن جایی. الان چون اینها کرد هستن از دوستاشون که انگار تو انگلیس زیادن نفری مثلا صد دلار بگیرن جنازه هارو ببرن ایران.درکل من با پناهندگی ایرانی جماعت مخالفم قبلا هم گفتم.یا قانونی مهاجرت کن بیا آمریکا و کانادا یا بشین تو ایران زندگیتو بکن.
    8
    8
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    [::اقای شاکی - برمن، آلمان::]. به هر دلیلی فارسی حرف نزده؟ ببین خودت داری بحثو قومیتی میکنی.من هیچوقت و هیچجا نگفتم ما اول ترکیم بعد ایرانی.چه قبلا تو ایران بودم چه تو آمریکا هستم. ایران برای ما نشنالیتی حساب میشه پس ما اول ایرانی هستیم.اون ریاضدان بطور عمد فارسی حرف نزده الانم فارسی حرف نمیزنه. وبسایتش بزبان انگلیسیه.این یعنی توهین به کشور من و تو.اگه اسمشو عوض کنه اسم انگلیسی بذاره دیگه منم حرفی دربارش نمی زنم.ولی وقتی به انگلیسی میگه کردهستم و اسمم کوچر بیرکاره ولی فارسی جواب نمیدم یعنی فحش بمن و تو و بقیه. بعد تو مقاله ها مینویسن ریاضیدان کرد جایزه برد.این زور داره.حالا اگه همین آقا با همین شرایط ترک بود من همین حرفو میزدم.
    9
    10
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    این منطق دریاست،/بی رحم و بی حیاست،/ موجهاش از دور زیباست،/اما قاتل رویاست،/با اینحال بیگناست،/چون که اسمش دریاست،/مثل آسمان زیباست،/رنگش آبی، همه جاست،/ آینده ات حالاست ،/ نه اون ور دریاست،/
    2
    7
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان
    [::Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا::]. این یک بحث جدایی است و من هم مخالف اون هستم ولی چرا باید همه کرد ها را اینطور نگاه بکنیم؟ من اگر اینها لر و یا بلوچ و آذری بودند هم همین منطق را داشتم.
    3
    6
    ‌پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    آدم می خواهد مهاجرت کند راه قانونی آن را پیدا می کند ولی اگر می خواهی از جنگل و دریا بروی باید تنها بروی و اگر موفق شدی آنوقت زنو بچه ات را هم بیاوری نه این که آنها را دنبال خودت تو این مسیر خطرناک راه بیاندازی یک عده فکر می کنند اگر زن و بچه باهاشون باشند راحتتر می توانند پناهندگی بگیرند بخاطر همین هم زندگی خانواده را به خطر می اندازند که این درست نیست
    1
    6
    جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    Mehrad Hosseinirad - مسکو، روسیه
    کاکوهای گلم , همینجوری که نمیشه اینده بهتری ساخت باید برنامه داشت و هدفگذاری کرد. مگه میشه در اروپا با هر جای دنیا بی حساب و کتاب اینده بهتری ساخت مگه اینده بهتر رو ریختن که بری جمعش بکنی . من متاسفم ولی حرکت حرکت درستی نبوده و همیشه هم نتیجه همینه.
    1
    8
    جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. جالبه ۲ سال پیشا دقیقا همین حرفو یکی از برادرای افغان زده بود بهم تو تورنتو. میگفت وقتی ترکیه میرفته اکثر ایرانیا با خانواده و بچه بودن. میگفت با زن و بچه قاچاق نیایین. تنها بیایین کشته شدی تنها کشته میشی. اون موقع درک نمیکردم یعنی چی؟ خب طرف میخواد بره چرا تنها بره؟ الان حرفشو درک میکنم. یعنی جنایته طرف دست زن وب چه رو میگیره راهی قاچاق میشه. تنها باشی حتی منفی بگیری خب تنها خودتی میتونی شب تو خیابون بخوابی. مثبت گرفتی خب بعدش دعوت میکنی دیگه. کشور جنگزده نیستش که دست زن و بچه رو میگیرین کشته نشن.
    0
    4
    جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Rosha50 - لانسینگ، انگلستان
    حال سوخته گان را شمع داند و بس شمع داند که سوختن پروانه ز چیست !! . نمیتوانیم به کسی ایراد بگیریم که چرا .... چون تا در شرایط قرار نگیریم قضاوت خیلی سخت است . سواره هرگز از حال پیاده خبر دار نیست .
    1
    0
    جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. الان چند سال هست دیگر رکود اقتصادی جهانی شده و فقر در همه کشورها هست مخصوصا کشورهایی مثل امریکا که قبلا از رانتهای زیاد استفاده میکردند و یکباره با چین طرف شدند فقر توشون بیشتر خودش رو ظاهر میکنه. واقعا زیاد فرق نمیکنه توی یه کشور فقیری باشی شغل خوب داشته باشی تا اینکه توی یه کشور پولدار باشی ولی شغل درست حسابی نداشته باشی با مدرک فوق لیسانس یا دکترا بروی ساعتی کافی شاپ کار کنی و فقیرانه زندگی کنی!! یکی از فامیلها تعریف میکرد میگفت یکی از همکارهاش طرف مدیر هواپیماسازی اصفهان بوده رفته توی کانادا کارگر فنی ساده شده!! بسیاری در رستورانها زمین یا ظرف میشویند مدرک دکترا دارند!!
    0
    1
    شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.