اوکراین: مجازات متهمان سرنگونی هواپیما حداکثر سه سال حبس خواهد بود

رادیو فردا :دادستانی کل اوکراین می‌گوید که بر اساس اتهاماتی که به بازداشت‌شدگان در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران تفهیم شده، حداکثر مجازات آنها «سه سال زندان» خواهد بود.

در بیانیه دادستانی کل اوکراین که به دست رادیوفردا رسیده آمده، هیئت اوکراینی که برای دور دوم گفت‌و‌گوهای دو کشور درباره سرنگونی پرونده پرواز ۷۵۲ به ایران سفر کرده، بر ضرورت اجرای عدالت در مورد متهمان این پرونده تاکید کرده است.

در این بیانیه آمده است که تهران تعهد کرده ظرف یک هفته اطلاعات کامل این افراد را در اختیار کی‌یف بگذارد و تا پایان ماه جاری میلادی، تبلت متعلق به یکی از خدمه هواپیمای اوکراینی را که هیئت تحقیقاتی ایران در نخستین روزهای پس از سانحه پیدا کرده بود نیز به اوکراین تحویل دهد.

کارگروه قضایی اوکراین و ایران که طی دور اول مذاکرات دو کشور پیرامون مسائل پرونده پرواز ۷۵۲ تشکیل شد، این هفته در چارچوب دور دوم در تهران رایزنی کردند.

همچنین چهار نفر از هیئت اوکراینی به سرپرستی گوندوز مامدوف، معاون دادستان کل اوکراین، با نمایندگان دادستانی نظامی تهران به طور جداگانه تحقیقات جنایی سرنگونی هواپیمای اوکراینی را مورد بررسی قرار دادند.

معاون دادستان کل اوکراین طی این رایزنی‌ها تاکید کرد همکاری موثر بین اوکراین و ایران اجازه می‌دهد شرایط سرنگونی هواپیمای اوکراینی روشن شود و افراد مسئول مطابق قوانین بین‌المللی مجازات شوند.

روز چهارشنبه هفته جاری، سفیر اوکراین در کانادا به شبکه خبری کانادایی سی‌بی‌سی نیوز گفت مسئولان اوکراینی اصرار دارند اطلاعات جامعی مربوط به سلسله مراتب تصمیم‌گیری و تمام افراد دخیل در این پرونده علنی شود.

به گفته آندره شفچنکو، اوکراین از ایران نمی‌پذیرد که افراد رده پایین را در ارتباط با این پرونده مجازات کند، اما از معرفی تمام تصمیم‌گیرندگان اصلی در ماجرای شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری خودداری کند.

وی با اشاره به این که طی دو روز مذاکره، اوکراین از جزئیات بیشتر تحقیقات فنی و جنایی پرونده پرواز ۷۵۲ در ایران مطلع شد، افزود این اطلاعات نمی‌تواند در اختیار عموم قرار گیرد.

سفیر اوکراین در کانادا در عین حال تاکید کرد که ایران نباید به بهانه محرمانه بودن اطلاعات نظامی، حقیقت را کتمان کند.

هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین روز ۱۸ دی‌ماه ۹۸ با دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد.

ایران همواره اصرار کرده است که «خطای انسانی» رخ داده و به تازگی محسن بهاروند، معاون وزیر خارجه ایران نیز گفته که تلاش می‌کنیم طرف اوکراینی نیز از این موضوع اطمینان یابد.

پیش از این اوکراین و کانادا گزارش سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر این که هواپیما اوکراینی در نتیجه خطای انسانی، اشتباه در تنظیمات رادار و عدم هماهنگی میان اپراتور سامانه و فرماندهی پدافند هوایی مورد هدف قرار گرفته را رد کرده بودند.

اوکراین از نخستین روز سرنگونی پرواز ۷۵۲ و همزمان با تحقیقات فنی مستقل، یک پرونده جنایی در این زمینه باز کرد.

کی‌یف همواره از تهران به دلیل خودداری از همکاری سازنده انتقاد کرده، اما به گفته منابع رادیوفردا که سفیر اوکراین در کانادا برای سی‌بی‌سی نیوز نیز آن را تایید کرده، طی آخرین دور مذاکرات در تهران رویکرد مسئولان ایرانی «متفاوت» بوده است
+14
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    نفر اولی که باید مجازات بشه همانا چلاقعلی است!
    2
    26
    ‌پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht - فرانکفورت، آلمان
    و شما هم باور کردید .که آنها را ۳سال به زندان می‌‌اندازند.چاقو دسته خود را نمی‌‌برد. این‌ها سربازان امام زمان هستند.ما تو اسلام از این چیزها نداریم. فقط چاپلوسی خلیفه شیخ علی‌. کافی‌ است. دیگر هرچه دلت تنگت .انجام. بدزد. بکش. رشوه،دروغ. شارلاتان.همه چیز مجاز و حتا شرعی
    2
    16
    ‌پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    انا بیطرف - فسا، ایران
    یعنی همشون روی هم رفته 3سال؟ یا نفری 3 سال؟. چقدر مجازات سختیه. اخه برا 175 نفر کشتن 3 سال زندان؟ چه خبره. اول فکردم 3 روزه گفتم منصفانه هست. انگار همه چیزو با پول میشه خرید --جان ادما برا کسی اهمیت نداره
    2
    17
    ‌پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    داداش چه جوری حساب کردی؟/ این همه آ دم بیگناه کشته شدند اونوقت همش سه سال؟ اونم اگه یه آدم کارتون خواب را به جاش نفرستن زندان
    2
    20
    ‌پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    kasa-123 - وین، اتریش
    تا آخوند کفن نشود این وطن.وطن نشود
    1
    8
    ‌پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۱
    پیکان۵۸ - مالمو، سوئد
    فردا دوتا کارتن خوابه معتاد را یک ماه هرویین و چلو کباب میدن بهش تا بعد اعدامش کنند،و بگن این مسوولش بوده،همین کار را برای برادر من کردن اما کی‌ جرات میکرد بگه این بیچاره دسته چپ و راستشو بلاد نیست البته کیسه ما شخصی‌ بود.
    1
    8
    ‌پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.