کرونا در ایران؛ اعلام ممنوعیت سفر برای پنج شهر بزرگ

ممنوعیت موقت سفر از مبدا یا به مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه اجرا می‌شود
بی بی سی :وزارت بهداشت ایران در اقدامی کم‌سابقه برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس محدودیت‌های تازه‌ای برای سفرهای ورودی و خروجی پنج شهر بزرگ ایران اعلام کرده است. این محدودیت‌ها هم‌زمان با ثبت بالاترین آمار روزانه مرگ و ابتلا در ایران اعلام شده است.

به گفته کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، سفر از مبدا یا به مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه از نیمه‌شب چهارشنبه ۲۳ مهر تا ظهر یکشنبه ۲۷ مهر ممنوع خواهد بود.

پیشتر سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران گفته بود که هم‌زمان با تعطیلات و عزاداری آخر هفته، در پنج شهر بزرگ مقررات "منع عبور و مرور و کاهش رفت و آمد" اعلام می‌شود.

اما آقای جهانپور توضیح داده است که محدودیت‌های تازه شامل سفرهای درون‌شهری در این پنج شهر نمی‌شود "اما توصیه مبنی بر کاهش مراودات درون‌شهری همچنان باقی است."

آقای جهانپور همچنین هشدار داده که ممنوعیت سفر "با توجه به شرایط بیماری در کشور ممکن است شامل شهرها و استان‌های دیگر نیز بشود."

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت هم گفته بر اساس محدویت‌های تازه در پنج شهر بزرگ، تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند و این خودروها مجاز به خروج از شهر نیستند.

وزیر بهداشت ایران گفته بود که انتخاب این شهرها به این دلیل بوده که "میزان شیوع در آنها بالا است." به گفته آقای نمکی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه با اجرای این محدودیت‌ها موافقت و آن را به "دستگاه‌های ذی‌ربط" ابلاغ کرده است.
بدترین روز مرگ و ابتلا
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران در ۲۴ ساعت گذشته مرگ ۲۷۹ نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ ثبت شده که بالاترین تعداد از زمان اعلام آمار رسمی است.

تعداد مبتلایان قطعی هم در شبانه‌روز گذشته ۴۸۳۰ نفر اعلام شده که آن هم بیشترین آمار ثبت شده است. به گفته وزارت بهداشت حدود نیمی از این افراد در بیمارستان بستری شده‌اند.

دیروز سه‌شنبه ۲۲ مهر توییتی در حساب آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران منتشر شد که در آن به صراحت خواهان ممنوعیت "بعضی از فعالیت‌ها و سفرها" شده بود. در این توییت از آقای خامنه‌ای نقل شد که "ضابطه‌گذاری‌ها برای شرایط کرونا بایستی حاکمیتی و الزامی باشد. از مدتها پیش به رئیس‌جمهور محترم و مسئولین گفته‌ام که بایستی الزام بشود."

محدودیت‌ها تازه برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا در حالی اعلام شده که آمار مرگ و ابتلا در ایران به سطحی بی‌سابقه از زمان آغاز ثبت آمار در حدود ۹ ماه پیش رسیده و مسئولان مرتب درباره "وضعیت قرمز" مناطق مختلف و پر شدن بیمارستان‌ها هشدار می‌دهند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، امروز گفت که این استان در حال تجربه "سخت‌ترین روزهای پیک سوم بیماری" است و هشدار داد که "اگر مداخلات جدی اعمال نشود این پیک رو به افول نخواهد گذاشت و ممکن است شرایط به همین شکل ادامه یابد."
آمار واقعی 'حدود دو برابر آمار رسمی است'
هم‌زمان با بالا رفتن آمار مرگ مبتلایان کرونا در ایران ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران گفته است آمار واقعی فوتی‌ها به شکل "قابل توجهی" بیشتر از آمار رسمی است که روزانه اعلام می‌شود.

آمار رسمی در ایران بر اساس تعداد درگذشتگانی اعلام می‌شود که آزمایش پی‌سی‌آر (مخاطی) آنها مثبت بوده اما به گفته آقای حریرچی آمار واقعی جان‌باختگان کرونا بسته به استان بین یک و نیم تا ۲/۲ برابر آمار رسمی است.

پیش از این هم تحقیفات بی‌بی‌سی فارسی بر اساس مقایسه آمارهای رسمی مربوط به مرگ بر اثر کرونا و تعداد کل مرگ در ایران در فصل بهار، نشان داده بود که تعداد قربانیان کرونا احتمالا دو برابر آمار اعلام شده بود.

علاوه بر این بی‌بی‌سی فارسی به اسنادی هم دست یافت که نشان می‌داد مسئولان در اعلام آمار بیماران قطعی هم پنهانکاری کرده‌اند.
+13
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۲
    Vejdanebidar - آمستردام، هلند
    چلاق بافوری تو فقط ک... تلاوت نکن! شیپوری
    1
    5
    ‌چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.