نوبل اقتصاد امسال به ابداع کنندگان روش‌های مدرن قیمت‌گذاری کالاها رسید

بی بی سی :پل میلگرام و رابرت ویلسون، دو اقتصاد‌دان آمریکایی به طور مشترک به‌ عنوان برندگان جایزه نوبل اقتصاد امسال معرفی شدند.

آکادمی نوبل، جایزه را به دلیل مطالعات این دو اقتصاددان درباره نحوه مزایده یا حراج کالاها و دارایی‌ها، مخصوصا کالاهایی که برآورد قیمت آنها به روش‌های سنتی دشوار است به آنها اهدا کرده است. به گفته آکادمی نوبل نتایج مطالعات این دو اقتصاددان به خریداران، فروشندگان کالاها و عموم مردم کمک کرده است.

در روش های سنتی فروشندگان کالاهای خود را به بالاترین پیشنهاد می‌فروشند و خریداران هم تلاش می‌کنند ارزان ترین کالاها را بخرند. اما امروزه خرید و فروش اینترنتی و بازارهای مدرن باعث شده حجم معاملات در جهان تا حد بی سابقه‌ای بالا برود و کالاها با سرعت زیاد دست به دست شوند.

خرید و فروش، دیگر محدود به کالاهای روزمره نیست. امروزه عتیقه‌جات، سهام، مواد معدنی، انرژی و بسیاری از دارایی‌های دیگر به سرعت زیاد معامله می‌شوند. برای نمونه در دنیای امروز می‌توان فرکانس رادیویی خرید. اما چه مرجعی برای تعیین قیمت آن وجود دارد؟

تعیین قیمت کالاها طبق نظریه های مدرن خرید و فروش با تحلیل‌های پیچیده ریاضی محاسبه می‌شود. برای نمونه خطرهای خرید یا فروش یک کالا محاسبه می‌شود. رفتارهای خریداران متفاوت است و معمولا تابعی از اطلاعاتی است که آنان در دست دارند.

رابرت ویلسون روشی برای قیمت گذاری کالاهای ابداع کرده که در نگاه اول قیمت مشخصی ندارند. مثلا قیمت مواد معدنی در یک منطقه. این قیمت گذاری براساس مقدار منابع موجود و عوامل دیگر از جمله رفتارهای خریداران تعیین می‌شود. این قیمت گذاری‌ها معمولا با روش‌های پیچیده ریاضی محاسبه می‌شود.

پل میلگرام روش‌هایی برای قیمت گذاری ابداع کرده که می‌تواند برای مشتری‌های مختلف متفاوت باشد. در مطالعات او فروشنده می‌تواند با تغییر قیمت کالاهایی که عرضه می‌کند - براساس خواست مشتری - در مجموع و در مقایسه با قیمت فروش ثابت کالاها سود بالاتری کسب کند.

این روش‌ها و روش‌های قیمت گذاری مشابه در سه دهه اخیر با افزایش توان کامپیوترها به شکل بی‌سابقه‌ای رشد کرده است. شرکت‌هایی که کالاها را به صورت آنلاین می‌فروشند و همچنین واسطه‌ها با استفاده از مدل‌های ریاضی و سنجش رفتار مشتری‌ها سود بالاتری را به فروشندگان برسانند. در عین حال افزایش رقابت میان فروشندگان، می‌تواند به سود خریداران هم تمام شود و کالاهای مورد نیازشان را با قیمت ارزان‌تر بخرند.
+4
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.