گزارش ویدیویی از صف های طولانی نانوایی‌های و علت کمبود نان و گرانی آرد در سقز

طی روزهای گذشته  شاهد  صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها در شهر ارومیه بودیم، ولی اکنون کمبود نان و  در شهر سقز نیز دیده می‌شود که  دلیل آن کمبود آرد و افزایش قیمت هر کیسه آرد آزاد از ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.

اتحادیه نانوایان نیز فقط سهیمه دولتی را بین نانوایان توزیع می‌کند و دیگر سهمیه آزاد به آنان اختصاص نمی‌دهد.

فیلمی از مشکلات مردم و نانوایان در یکی از نانوایی‌های شهر سقز منتشر شده است که نکات قابل توجهی از وضعیت گرانی و کمبود آرد و از یک سو تلاش نانوایان برای رفع مشکل نان مردم و از سوی دیگر سنگ‌اندازی‌های اتحادیه نانوایان وابسته به دولت در آن به نمایش گذاشته شده است.

خبرنگار تهیه کننده فیلم از یک از مردم حاضر در صف نانوایی می‌پرسد: «شما از چه ساعتی در صف هستید.

شهروند حاضر در صف جواب می‌دهد: از ساعت ۷ صبح.

خبرنگار: یعنی الان ساعت ۸ و نیم صبح است یعنی یک و نیم ساعت در صف هستید؟

شهروند: بله هر روز این وضعیت است. حدود ۲ تا ۲ ونیم ساعت در صف هستیم ولی نوبت نمی‌رسد که نان بگیریم.

خبرنگار: همان مقدار نانی که قبلا می‌گرفتید را الان هم به شما می‌دهند؟

شهروند: نه قبلا تا ۱۰ هزار تومان نان می‌دادند الان ۶ هزار تومان بیشتر نمی‌دهند

خبرنگار: دلیل آن چیست نمی‌دهند؟

شهروند: می‌گویند آرد نداریم، آرد کم است.»

این شهروند سپس به زنانی که در صف منتظر هستند اشاره کرده وادامه می‌دهد: «مردم را تماشا کنید که ۲ ساعت است خانه و بچه را ول کرده‌اند، آمده‌اند برای نان ولی نان موجود نیست.»

خبرنگار در ادامه از صاحب نانوایی سوال می‌کند و می‌پرسد: این وضعیت نان و نانوایی‌ها چه مدت است که به این وضعیت است.

صاحب نانوایی می‌گوید‌: «الان حدود یک ماه تا یک و نیم ماه است که این وضعیت پیش آمده است. ما به اتحادیه می‌گوییم که به ما آرد آزاد بدهید که بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم ولی اتحادیه آرد آزاد نمی‌دهد.»

صاحب نانوایی به افزایش قیمت آرد آزاد اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «آرد آزاد هم در بازار ۱۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است که برای ما صرف نمی‌کند که با آن پخت انجام دهیم و نمی‌توانیم بخریم. الان هم از طرف اتحادیه یک پیام بر روی موبایل فرستاده‌اند که در آن هشدار داده شده است که تا قبل از ساعت ۷ صبح اجازه ندارید کار را شروع کنید.»

این نانوای زحمتکش در ادامه می‌گوید: «اولا ساعت ۷ صبح خیلی دیر است و من الان ساعت ۶ صبح که به مغازه می‌آیم می‌بینم چند نفر منتظرند و صف کشیده‌اند.»

وی سپس به موبایل خود اشاره کرده و پیام فرستاده شده از سوی اتحادیه را نشان داده و اضافه می‌کند: «خیلی تلاش کردیم سهمیه ما را زیاد کنند ولی متاسفانه کسی جوابگو نیست. وقتی هم به اتحادیه مراجعه می‌کنیم به ما جواب سربالا می‌دهند. ما هم چیز اضافه‌ای نمی‌خواهیم غیر از اینکه آرد آزاد به ما بدهند تا بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم.»

این نانوا به گرانی ۷۰ درصدی قیمت آرد در بازار آزاد اشاره کرده و افزود: «آرد آزاد را قبل از این وضعیت بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان می‌خریدیم ولی الان قیمت آن به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.»

خبرنگار از صاحب نانوایی می‌پرسد: «بنظر شما مصرف مردم زیاد شده است یا کمبود آرد است؟
صاحب نانوانی جواب می‌دهد: نه مصرف زیاد نشده است و همان مصرف سابق است این ناشی از کمبود آرد است.
وی سپس با زیر علامت سوال بردن ادعای خنده دار مقامات مختلف که علت کمبود را خرید بیش از اندازه مردم می دانند گفت: «به‌طور مثال سابق اگر یک نفر ۲ عدد نان می‌خورد الان اینطور نیست که ۴ عدد نان بخورد بلکه توزیع آرد کم شده است.»
+18
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.