مسئولان امنیتی «قصد داشته‌اند شجریان را شبانه دفن کنند»

بی بی سی :بی‌بی‌سی فارسی دریافته که مأموران امنیتی قصد داشتند برای جلوگیری از تجمع هواداران، محمدرضا شجریان را شبانه دفن کنند، اما ضرورت سفر زمینی فرزندان او به توس جلوی چنین احتمالی را گرفته است.

محمدرضا شجریان، هنرمند پرآوازه ایران دیروز صبح، یکشنبه ۱۹ مهرماه، در جوار آرامگاه فردوسی در توس نزدیک مشهد به خاک سپرده شد.

منابع آگاه به بی‌بی‌سی گفته‌اند که مقام‌های امنیتی در نهایت پذیرفتند که محمدرضا شجریان با حضور تعدادی محدود از اعضای خانواده، شاگردان و نزدیکان در روز شنبه به خاک سپرده شود.

محل دفن آقای شجریان هم در ساعات آخر تغییر کرد که بر اساس گزارش‌ها این تغییر به درخواست خانواده بوده است.

از روز جمعه تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد قبری در کنار آرامگاه مهدی اخوان ثالث، شاعر خراسانی در محوطه آرامگاه فردوسی آماده خاکسپاری آقای شجریان شده؛ اما آقای شجریان در قبری دیگر آن سوی آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. بر اساس گزارش‌ها خانواده آقای شجریان درخواست کرده بودند که او در بخشی از آرامگاه فردوسی خاک شود که از نظر آنها فضای بهتری دارد.
تشییع جنازه امنیتی
از دیروز گزارش‌هایی منتشر می‌شد که نشان می‌داد بعضی راه‌های منتهی به توس به روی مسافرانی که عازم این شهر بودند، بسته شده است.

همچنین صدها نفر در بیرون مجموعه آرامگاه فردوسی برای آخرین دیدار با محمدرضا شجریان جمع شده بودند که ماموران اجازه ندادند وارد محوطه آرامگاه شوند.

ایرنا هم عصر دیروز گزارش داد که بعد از خاکسپاری برای "تکمیل محل دفن" آقای شجریان، کل مجموعه بسته شده و کسی اجازه نداره وارد شود.
جمعه تشییع شجریان در بهشت زهرا عکس: سجاد صفاریمحمدرضا شجریان بعد از یک دوره طولانی بیماری پنج‌شنبه ۱۷ مهرماه در تهران درگذشت. مراسم نماز که بخشی از مراسم خاکسپاری اسلامی است، به طور محدود با حضور گسترده نیروهای امنیتی در بهشت زهرای تهران برگزار شد و آقای شجریان بلافاصله با هواپیما برای خاکسپاری به مشهد منتقل شد.

در ساعات اول اعلام خبر درگذشت او اطراف بیمارستان جو امنیتی حاکم شده و در نهایت ماموران امنیتی با باتون مردم را کتک زدند.

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده که از دوستان نزدیک آقای شجریان بود در مراسم تشییع او در بهشت زهرا گفت که حتی وقتی محمدرضا شجریان از دنیا رفته "از او ترس دارند."

مخالفت‌های حکومتی با محمدرضا شجریان بعد از اعتراض او به جریان سرکوب مخالفان نتیجه انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ موسوم به جنبش سبز، شدت گرفت.
تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد در فروگاه مشهد افرادی با لباس شخصی به گارد تشریفات اجازه نمی‌دهند به تابوت شجریان نزدیک شوند و جنازه را خود داخل آمبولانس می‌گذارنداو در پاسخ به محمود احمدی‌نژاد که مخالفان را "خس و خاشاک" خوانده بود، گفت صدای خس و خاشاک است و نمی‌خواهد سرود "ایران ای سرای امید" دیگر از تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی پخش شود.

سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از سران مخالفان در جریان جنبش سبز، در گزارشی نوشت که شورای عالی امنیت ملی از سه هفته قبل از مرگ محمدرضا شجریان که حالش رو به وخامت بود، به نهادهای عمومی و شهرداری تهران دستور داده بود که مراسمی برای بزرگداشت او بر پا نکنند.
+28
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز - مرده آنست که نامش به نکوئی نبرند
    4
    45
    یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    اولا ایشان مبارز ملی نیست. دوما کسی را که ربنا را خوانده در کنار فردوسی بزرگ نمی نشانند. سوما دارند ایشان را بزرگ میکنند تا مردم دلار 32 هزار تومانی را فراموش کنند. چهارما مثلا اگر کسی را شبانه دفن کنند چی میشود؟
    59
    29
    یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Alphabet - پترس، یونان
    بدبختهای ذلیل لرزه به اندامتون افتاده. دیگه از سایه خودتون هم ترس دارید که این خیلی خوبه. ما پیروزیم.
    3
    10
    یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. مبارز ملی نیست؟ نکنه تو مبارز ملی هستی؟ اگه مبارز ملی نیست، پس چرا حکومت از حتی مُرده اش هم ترس داره؟ در خصوص ربنا: چرا کسی که ربنا خوانده را نباید کنار فردوسی دفن کنند؟ اولا که خواندن قطعه ای مثل ربنا نیاز به قدرت صدای بالائی داره که از فهم تو خارجه! قدرت صدا و پیچ و خم اصوات را بسوک اخوی! نکنه بخاطر این میگی که ربنا دارای کلمات عربیه؟ و حتما میخوای بگی که فردوسی از عربی خوشش نمیومده! اسم فردوسی چیه؟ حکیم ابوالقاسم فردوسی. اگه ابوالقاسم عربی نیست پس چیه؟! دلار چه ربطی به شجریان داره؟ خانه از پای بست ویران است! وقتی تو را شبانه دفن کردند اونوقت معلوم میشه چی میشه! برای اینکه اگه شبانه دفن کنند، مردم کمتری اجتماع می کنند و حکومت از تجمع مردم میترسه! حالا بگو ببینم کی تو رو به آمریکا راه داده؟
    12
    17
    یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::فضول میرزا - استکهلم، سوئد::]. دوست ما، جناب گفتگوگر، مثل اکثر ما از سو استفادی که از نام اسلام شده است بیزارند و به همین دلیل از استاد گلایه میکنند که چرا ربنا خواند. در حقیقت اگر شخصیت‌ها و هنرمندان ما هم امروز هیزم به آتش دشمن بریزند در حق ما ظلم کرده ا‌ند. مگر نه اینست که حکومت هنوز با سو استفاده از نام دین بر گرده مردم سوار است؟ مگر نباید روشنفکران ما دین را به سخره بگیرند که ترس عامه از سنگ شدن بریزد و بازار مردم فریبی کساد شود؟ پس حق داریم از استاد گلایه کنیم که چرا توضیحی همراه با ربنا خواندن ارائه نکرد که پایه‌های ظلم آخوند مستحکم تر نشود. تعارف را کنار بگذاریم و به این نتیجه برسیم که نمی‌شود هم خدا را خواست و هم خرما را، باید کاری کرد مردم دست از خرافه پرستی از هر نوعش بردارند.
    3
    13
    یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::فضول میرزا - استکهلم، سوئد::]. ملتی که در ماه عکس امام می بیند قائدش میشود خمینی رئیس جمهورش روحانی و مبارزش ربنا خوان
    6
    16
    یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::فضول میرزا - استکهلم، سوئد::]. البته اسم فضول باشی را خودتان انتخاب فرموده اید ولی همیشه اسماء را والدین انتخاب میکنند و ابواالقاسم هم چنین هست. من هم معترض صدای ایشان نشدم چون صدا سلیقه ای هست ولی ایشان هرگز مبارز نبوده است. تا قبل از انقلاب خواننده درجه ششم بود. یعنی نمی توانست جلوی گلپایگانی و ایرج و بنان و قوامی عرض اندام کند. وقتی صدای انان قفل شد با حمایت خامنه ای ایشان را مطرح کردند که عرض کردم معترض صدای کسی نمیشوم اما اگر مبارزی باشد من حتما فریدون فرخزاد را انتخاب میکنم و ادم های دو استری را دوست ندارم
    6
    14
    دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    [::فضول میرزا - استکهلم، سوئد::]. ایا در سراسر ۴۱ سال حکومت قصب شده ج.ا یک نفر از سران نظام اسلامی سراغ دارید که نامش به نیکی ببرند.؟!؟
    3
    2
    دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. کامنت های بی پایه اساس شما را خواندم،چرا سفسطه میکنی؟!؟
    10
    4
    دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::hassan5 - تهران، ایران::]. شما هم گرفتار فرهنگ اسلامی ایرانی هستی. یک استری بشو تا سخنان من را درک کنی
    2
    7
    دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. شما چرا همه چیز رو با هم قاطی میکنی؟ فرخزاد شخص محترمی بود که وقتی از ایران رفت، شروع کرد به افشاگری و مبارزه علیه حکومت اسلامی و تقبیح آخوند. در زمانی که در ایران بود و باصطلاح شومن بود هیچگونه مبارزه یا افشاگری نکرد! بزرگی شجریان به این است که در کنار همون خس و خاشاک و در داخل ایران ایستاد و مردمی شد.
    9
    5
    دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::فضول میرزا - استکهلم، سوئد::]. ایشان بزرگترین و بیشترین سرودهای انقلابی را خوانده است. ایشان برای تمام اجراهایش تا اخرین لحظه مجوز داشت. حالا چگونه از چنین ادمی چگوارا ساخته اید از درک من قاصر هست. این ها هیچکدام بر انداز نیستند. می گویند قدری اسلام را ملایم کنید تا مردم دردشان نیاید و ان را دور نریزند . برو در زندگی این شخص بیشتر مطالعه کن تا همراه کسانی نشوی که گول خوردند و به روحانی رای دادند. این هم ادمی هست مثل زیبا کلام و حتی بدتر از او. تا اسلام و حسین و اخوندهای با عمامه یا بی عمامه هستند این ملت به راه صلاح نخواهد رفت
    4
    12
    دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.