کرونا؛ جریمه‌های نزدن ماسک و نحوه شناسایی متخلفان در تهران اعلام شد

بی بی سی :جریمه‌های نزدن ماسک در بیرون خانه و نحوه شناسایی متخلفان در استان تهران اعلام شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز (یک‌شنبه ۲۰ مهر) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: "همه افراد وقتی از منزل خارج می‌شوند و در جامعه حضور پیدا می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند، اگر کسی از ماسک استفاده نکند ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود تا ظرف دو هفته به حسابی که اعلام می‌شود واریز شود."

طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اگر فرد مبتلا به کرونا از خانه خارج شود، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

دیروز استانداری تهران "استفاده از ماسک از درب منازل" را در این استان الزامی و تمام محدودیت‌های هفته گذشته را نیز تا ۲۵ مهر تمدید کرده بود.
متروی تهرانعلیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت امروز جزئیات بیشتری از میران جریمه‌ها و نحوه شناسایی متخلفان ارائه و هشدار داد که "شک نکنید افرادی که ماسک نمی‌زنند حتما جریمه می‌شوند."

او گفت: "بیش از ۵۰ درصد مردم از اواخر اسفند همیشه پروتکل‌ها را رعایت کرده و ماسک زده‌اند ولی نیمی از مردم رعایت نکرده‌اند. اکنون رعایت این پروتکل‌ها مطالبه مردم است و می‌گویند چرا باید از افرادی که رعایت نمی‌کنند، بیماری بگیریم. باید این افراد جریمه شوند چون بقیه را به خطر می‌اندازند."

آقای رئیسی گفت: "مثلا اگر در تاکسی کسی ماسک نزند، اگر پلیس ببیند می‌تواند خودرو را متوقف کند. راننده خودش ۱۰۰ هزار تومان و به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود. مسافر هم ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود."

در اتوبوس هم اگر همه ماسک نزنند "راننده، مسافران و شرکت آن اتوبوس از یک میلیون تا مبالغ بیشتر جریمه می‌شوند."

هر صنفی هم که خود ماسک نزند یا مشتری بدون ماسک بپذیرد "اول اخطار می‌گیرد، در مرحله بعد ۳۰۰ هزار تومان و در مرحله بعد یک هفته پلمپ می‌شود."
فروش ماسک در متروی تهرانمعاون وزیر بهداشت گفت "پلیس و بازرسان" برای اعمال مقررات ماسک از "دوربین‌های راهنمایی و رانندگی با چهره‌نگاری و کدملی یعنی همان سیستم که برای حجاب استفاده می‌شود استفاده می‌کنند. کد ملیِ همه را دارند و می‌دانند کجا زندگی می‌کنند. برای افراد پیام می‌آید و جرایم به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود و برای مدیریت کرونا نیز از این استفاده می‌شود."

زدن ماسک در حالی اجباری شده که رکورد رسمی فوت‌شدگان روزانه کرونا در ایران دوباره شکسته شد و به گفته وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۲۵۱ نفر از مبتلایان جانشان را از دست داده‌اند. بیش از سه هزار و هشتصد مبتلای جدید هم شناسایی شده است.

بر اساس گزارش‌ها گرانی ماسک یکی از مشکلات اصلی شهروندان است و تهیه ماسک با قیمت مصوب ممکن نیست. ماسک‌ها هم اغلب یک‌بار مصرف هستند و شهروندان باید مرتب ماسک نو بخرند. دولت هم برنامه‌ای برای توزیع ماسک رایگان یا ارزان اعلام نکرده است.

محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران می‌گوید: "به صورت قطره‌چکانی تعداد بسیار محدودی ماسک با قیمت مصوب یعنی ۱۳۰۰ تومان در داروخانه ها توزیع شده که کفاف میزان مصرف را نمی‌دهد. گفته‌اند همه ماسک‌ها به این قیمت فروخته شود درحالی که کیفیت بعضی متفاوت است. داروخانه‌دارها در سردرگمی هستند."

به شهروندان توصیه شده خود در خانه با پارچه ماسک درست کنند یا صورتشان را با شال یا روسری و امثال آن بپوشانند.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز اعلام کرده تا هفته آینده تعداد زیادی ماسک پارچه‌ای قابل شستشو عرضه خواهد شد تا موجب کاهش هزینه ‌شود.
+7
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۳
    Alphabet - پترس، یونان
    اینو که دنیا ۸ ماه پیش می گفتند IQ. عجب, محرم و اربعین و تاسوعا عاشورا و صفر چه زود یادتون رفت. نه حقیقت اینه که خزانه تون خالی شده وگرنه دلتون به حال کسی نسوخته.
    1
    16
    دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    برین یقه اون آخوند پدر سگی رو که میگفت در محرم و تاسوعا و عاشورا ماسک نزنین و در مراسم امام حسین شرکت کنین، چون امام حسین حافظ جونتونه رو بگیرین!
    0
    5
    دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.