تخت ‌روانچی: آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران است

رادیو فردا :نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه تهران با هدف «تغییر نظام» طراحی شده و وزیر خارجه ایران نیز هدف از تحریم‌های جدید را «گرسنگی ‌دادن ملت» ایران توصیف کرد.

به گزارش روز جمعه، ۱۸ مهر،‌در خبرگزاری مهر، مجید تخت‌ روانچی در نشست کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع مبارزه با تروریسم، سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی را مصداق «تروریسم دولتی» دانست.

وی گفت: «این سیاست، با هدف ایجاد درد و رنج در میان مردم و همچنین ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی مطابق با سیاست فاسد آن برای تغییر رژیم طراحی شده است.»

تخت روانچی ادامه داد که اعمال اقدامات «یک‌جانبه اجباری» از سوی آمریکا، «اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده» و «شرایط کلی بهداشت را طی همه‌گیری کرونا به شدت تشدید کرده است».

اشاره وی به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق برجام میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی است که منجر به بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شده است.

در ادامه سیاست موسوم به فشار حداکثری، آمریکا روز پنج‌شنبه نیز اعلام کرد ۱۸ بانک دیگر ایران را که تاکنون از برخی محدودیت‌های این کشور معاف بودند، در لیست سیاه و فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

در کنار نماینده ایران در سازمان ملل، این موضوع واکنش شماری از دیگر مقام‌های ایرانی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، را نیز برانگیخته است. آقای ظریف پس از انتشار بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «در میانه همه‌گیری کرونا، رژیم ایالات متحده درصدد نابود کردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت پول دارو و غذا است.»

به باور وی، «تبانی برای گرسنگی ‌دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است و آمران و مجریان که پول‌های ما را بلوکه کنند به دست عدالت سپرده خواهند شد.»

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به این تحریم‌ها نوشت که این اقدام آمریکا بیش از آن که اثر اقتصادی داشته باشد، «برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است».

آقای همتی نیز گفته که تعدادی از این بانک‌هایی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند، «وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند».

مقام‌های جمهوری اسلامی در عین این که از موثر بودن تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران سخن می‌گویند، باز هم وعده ایستادگی و خروج از این بحران را مطرح می‌کنند.

با این حال آنها راه مشخصی برای خروج از این وضعیت ارائه نمی‌دهند و به طور مکرر مقام‌های اروپایی را نیز به بی‌عملی مقابل آمریکا متهم می‌کنند.

ایالات متحده نیز بارها اعلام کرده که فشار حداکثری بر ایران را تا موافقت مقام‌های جمهوری اسلامی با مذاکره با آمریکا ادامه خواهد داد.
+58
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    نه الزاما تغییر نظام، بلکه دنبال منافع خودش
    20
    15
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Jeghjeghe - کپنهاک، دانمارک

    خدایی دم ترامپ گرم اگه واقعآ بذارن پشتش و البته با همت مردم ایران برای همیشه از شر هر چی انگل به نام آخوند خلاص میشیم!!!!!
    5
    60
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Salabat - تهران، ایران

    نه تنها آمریکا، که مردم ایران هم به دنبال تغییر نظام فاسد آخوندی در ایران هستند! ضمنا وزیر خارجه (ممجوات پینوکیو) به گور پدرش خندید که حرف مفت زد. ایشون مگه کاره ای هست تو این مملکت که ابراز نظر میکنن!
    3
    53
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    تو که یه تخته کم داری، روانی هم هستی چی میگی؟
    2
    45
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۷
    اقای شاکی - برمن، آلمان

    با وجود اینکه هیچ یمپاتی به سیاست امریکا ندارم ولی خوب به .... انداخت شما را. بازم برید بگید امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند بجز خواهر و مادر........
    1
    37
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۱
    پیکان۵۸ - مالمو، سوئد

    چه قیافه لجنی داره همین بدرده نماینده آخوند‌ها میخوره لیاقتشون همینه،این اشغال هم فکر استخونی هست که آخوند‌ها براش پرت می‌کنن میترسه جیرش قطع بشه.
    2
    37
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    دقیقا درسته و مردم ایران هم امروز حقیقتا سرتا پا آماده هستند شما دزدها و اختلاسگران و فاسدهای قاتل رو از کشور ایران بیرون کنند. تنها نکته این خواهد بود که آمریکا باید مسئولیت تمامیت عرضی ایران رو به عهده بگیره اگر این اتفاق بیافته و دولت آمریکا مسئولیت تمامیت ارضی ایران و حکومت انتقالی رو به عهده بگیره شک نکنید تمام مردم تو خیابونها خواهند بود. ترکیه و روسیه از یک طرف امارات و عربستان از طرف دیگه حتی پاکستان هم به کمک عربستان قصد دست درازی به خاک مملکت رو دارند و به نظر من ملت ایران فقط برای همین هستش که دندون رو جیگر میذارند ولی حاضر نیستند خاکشون به دست کسی بیافته.
    5
    24
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    ترامپ مجددا انتخاب میشه و شما در عرض دو هفته قمبل قهرمانانه میکنید. البته اگر تا ژانویه سال بعد بعلت تحریمهای جدید بانکها عین شوروی از تو نریزین پایین. کارد به استخوان. مردم رسیده. فقط یک جرقه کافیه. دلار سی هزار تومن و اینکه عرضه پخش یه واکسن سرماخوردگی رو ندارین فرق میکنه با دلار ٥٠٠٠ تومن دیماه ٩٧. قبلا هم گفتم این ناو گروه جدید امریکا بیخود نیامده توی خلیج فارس.
    1
    19
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    آش با جاش - سیاهکل، ایران
    مردم نمی‌خوان شما رو، به زور اعدام و ارعاب دارید می‌رسد جلو. فقط دیگه این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست . ترامپ صلح طلب ترین رییس جمهور آمریکاست، چون میخواد کل دنیا حالش رو ببرند، بجای دین و مذهب
    3
    15
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    چرا تحریمها و دلار مهم شده است؟!؟مگه احمدینژاد نگفته بود ک دلار و تحریمها بی ارزش و کاغذ پاره هستند؟!؟ اگر تحریم مشابه نسل کشی است پس باید مسبب اصلی که خامنه ای و احمدینژاد را محاکمه کنند
    2
    8
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    امریکا بدنبال تغییر نظام در ایران نیست بلکه تغییر رفتار را می خواهند که دست از خصوت بی دلیل توده ای وار برداریدو البته با تغییر رفتار ممکن هست که رژیم هم پر بکشد
    3
    11
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. شاه در سال 52 گفت که از سال 57 که قرارداد کنسرسیوم تمام شود من دیگر به شرکتهای نفتی درصد نمیدهم . من فروشنده میشوم شما خریدار ...دوست ندارید نخرید..
    0
    7
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. عزیز جان دیگر نه در عصر مصدق هستیم و نه شاه و من بیشتر به امروز و فردا و موقعیت و شرایط موجود می پردازم
    0
    3
    شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. اتحادی نداریم هرکس فکر خودش هست . توی همین خارجش با هم جمع نمیشوند حداقل بعنوان یه طایفه هوای همدیگر رو داشته باشند کاملا برعکس یهودیها یا چینیها ...اونها برای هم کار پیدا میکنند هوای همدیگر رو دارند
    1
    1
    شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. این حکومت اگر عقل داشت میتونست دوستانه مثل یهودیها پولهایی از امریکا و انگلیس بگیره که حساب نداره! 8 سال جنگ فروش سلاح شیمیایی به صدام - کودتای 28 مرداد- اشغال کشور در جنگ دوم جهانی و دزدیدن هواپیماهای ایران و خراب کردن دو تا کارخانه هواپیماسازی توی آبادان و تهران - اشغال کشور در جنگ اول و باعث کشته شدن 8 میلیون ایرانی شدن....کشتن امیر کبیر - کشتن قائم مقام فراهانی . یعنی میتونستند هزاران میلیارد دلار از امریکا و انگلیس بگیرند !.
    1
    2
    شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.