پژوهش جدید: ۱۴ میلیون تن ریزپلاستیک بستر دریاها را پوشانده است

پژوهش جدیدی که توسط آکادمی ملی علوم استرالیا انجام شده تخمین می‌زند که حدود ۱۴ میلیون تن ذرات ریز پلاستیک در بستر دریاها و اقیانوس های جهان نشست کرده است.

پژوهش‌های سال‌های اخیر ثابت کرده است که هر سال میلیون‌ها تن پلاستیک وارد دریاها و اقیانوس‌های جهان می‌شود که علاوه بر آلوده کردن آب دریاها حیات وحش را نیز به خطر می‌اندازد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، این پژوهش تخمین می‌زند که زیرپلاستیک نشست کرده در بستر اقیانوس‌ها تقریبا ۳۵ برابر پلاستیکی است که در سطح دریاها شناور است.

ریزپلاستیک به هر قطعه‌ای از پلاستیک گفته می‌شود که کمتر از پنج میلی‌متر قطر داشته باشد.

گروه پژوهشی با استفاده از زیردریایی‌های روبوتیک از شش نقطه از بستر اقیانوس‌ها در فاصله تقریبا ۳۸۰ کیلومتری از سواحل استرالیا نمونه‌برداری کرده است.

پژوهشگران می‌گویند نتیجه آزمایش در ۵۰ مورد از این نمونه‌برداری‌ها نشان داده که به طور متوسط در هر گرم مواد رسوب کرده در بستر اقیانوس ۱.۲۶ ذره ریز پلاستیک وجود دارد و به نسبت پژوهش‌های قبلی تعداد ذرات پلاستیکی ۲۵ برابر افزایش یافته است.

دانشمندان زباله‌های پلاستیکی را «یکی از چالش‌های زیست‌محیطی مهم» توصیف کرده و این مشکل در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

یک پژوهش جدید نیز می‌گوید که حتی اگر اقدامات هماهنگ بین‌المللی برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شود حجم زباله و آلودگی پلاستیکی تا سال ۲۰۴۰ به حدود ۷۰۰ میلیون تن خواهد رسید.
+3
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.