زیباکلام: مردم در انتخابات ۱۴۰۰ هم رای نخواهند داد

العربیه :تحلیلگر سیاسی ایران، با بیان اینکه مردم معتقدند رفتن پای صندوق رای فایده و حاصلی ندارد اعلام کرد که مردم در انتخابات 1400 هم رای نخواهند داد.

در حالیکه پیش از این در 4 ژوئن زیباکلام بر عدم مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تاکید کرده بود، امروز نیز بار دیگر این اظهارنظر خود تکرار کرد. بر اساس گزارش اعتمادآنلاین سه‌شنبه 6 اکتبر 2020 صادق زیباکلام، تاکید کرد که اگر تندروها بتوانند مجوز حضور احمدی‌نژاد را از شورای نگهبان بگیرند، او به پاستور برمی‌گردد، افزود: «در غیر این صورت زاکانی یا جلیلی دو کاندید احتمالی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 با حداکثر 30 درصد آرا برنده انتخابات خواهند شد».

با بیان اینکه برای مردم سوال پیش آمده که برای کدام فایده و حاصل رای دهند، اظهار کرد: «مردم در انتخابات 1400 هم رای نخواهند داد».

به گفته این فعال سیاسی، 24 میلیون نفری که به روحانی و یک و نیم میلیون نفری که در هفتم اسفند 94 در تهران به محمدرضا عارف رای دادند دیگر رای نمی‌دهند و تنها کسانی که همچنان به پای صندوق رای می‌روند، طرفداران جریان‌های تندرو و قشرها و لایه‌های آن هستند که پای صندوق آرا خواهند رفت.

زیباکلام تاکید کرد که بخش عمده‌ای از قشرها و لایه‌های اجتماعی، به خصوص تحصیل‌کرده‌ها،‌ شهرنشین‌ها و دانشجوها، دیگر پای صندوق رأی نخواهند رفت.

او مسئولیت عمده عدم حضور مردم پای صندوق‌های رای را بر عهده جریان‌های تندرو دانست که سیاست را به دست گرفته‌اند و در مسائل تصمیم نهایی را می‌گیرند.

تحلیلگر سیاسی ایران اظهار کرد: «اصلی‌ترین مساله امروز ایران ضعف بنیان دموکراسی و آزادی است».

به گفته او، فساد از غیاب دموکراسی در ایران ناشی می‌شود و علت رأی ندادن 80 درصد مردم در انتخابات «خلاء دموکراسی» است و جای خالی احزاب و تشکل‌های مستقل هم به همین بی‌توجهی به دموکراسی ربط پیدا می‌کند.

زیباکلام، ریشه اکثر مشکلات و موانع را فقدان جامعه مدنی عنوان کرد.

او تنها راه پیش روی جریان اصلاحات را پیگیری «آزادی‌خواهی» دانست و تاکید کرد که اگر اصلاح‌طلبان این کار را نکنند که تا به حال هم نکرده‌اند، دچار ریزش بیشتری خواهند شد و همین 20 درصد باقی‌مانده را هم از دست خواهند داد. در چنین شرایطی از جریان اصلاحات فقط یک «اسم» می‌ماند که یادآور دوران دهه 70 خواهد بود.

مصطفی معین دیگر سیاستمدار اصلاح‌طلب ایران نیز پیش‌بینی کرد که مردم در انتخابات 1400 شرکت نمی کنند.

او 12 اوت در گفت‌وگو با مستقل‌آنلاین از «سرخوردگی سیاسی» در جامعه ایران خبر داد که به گفته او بر روند مشارکت مردم در انتخابات سال 1400 تأثیر منفی می‌گذارد.

معین، تضعیف نهاد انتخابات را به دلیل «رویکرد استصوابی شورای نگهبان و عملکرد ضعیف نمایندگان مردم، دولت، فراگیری فساد مالی و اداری، سست و متزلزل شدن پایگاه اجتماعی قوا و نهادهای منتخب نظام و از دست رفتن مشروعیت و کارآیی آنها» عنوان کرد.
+27
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    Jeghjeghe - کپنهاک، دانمارک

    په نه په ,اگه رای بدن که دیگه واقعآ از خرم خرترن.
    2
    24
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    مردم فهمیدند که رای دادن فقط جهت تایید نظام ارزش دارد و گرنه هر کسی بعنوان رییس جمهور مطرح شود فقط تدارکاتچی خواهد بود.در این شرایط امکان ندارد که نظام اسلامی یک اصولگرای دو اتشه مثل جلیلی را انتخاب کند جهت خر تر کردن بسیجی های دون پایه خودش یکی مثل احمدینژاد یا روحانی را روی کار خواهد اورد
    0
    11
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    kiarash88 - تهران، ایران
    نان به نرخ روز خور. اینا جمهوری اسلامی رو سرپا نگه داشتن . تا دو روز پیش داد میزد همه باید رای بدن . تکلیفتو با خودت روشن کن. مرگ بر اخوند .
    0
    14
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    . میگه اسب و نعل مییکردند یک مورچه هم لنگشو بالا کرد گفت منو فراموش نکنید،بگو اخه دلغلالمسلمین بود و نبود تو یکی است تو مثل صفر میمونه،هر جا دیدی اسم صفر اومد جواب بده.
    0
    6
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.