دادگاه آمریکا، ایران را به پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار به خاطر ناپدید شدن رابرت لوینسون محکوم کرد

رادیو فردا :دادگاهی در ایالات متحده حکم داد که ایران باید ۱.۴ میلیارد دلار جهت خساراتی که به خانواده رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی، از زمان ناپدید شدن او در جزیره کیش وارد آمده است، پرداخت کند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۴ مهر گزارش داد که قاضی تیموتی کلی هفته گذشته در حکم خود اعلام کرد که او پیشنهاد کارشناسان برای غرامت ۱۰۷ میلیون دلاری به خانواده آقای لوینسون را پذیرفته است. ۱.۳ میلیارد دلار نیز مبلغی است که ایران باید به عنوان مجازات پرداخت کند.

خانواده لوینسون در بیانیه‌ای از این تصمیم قاضی استقبال کردند. به گفته آنها، این حکم اولین قدم در جهت تحقق عدالت برای رابرت لوینسون به عنوان آمریکایی وطن‌پرستی است که ۱۳ سال قبل در ایران ربوده شد.
بیانیه مورد اشاره می‌افزاید: «ایران تاکنون عواقب کارهای خود را ندیده. تصمیم قاضی کلی اگرچه باب را به خانه بازنمی‌گرداند، اما امیدواریم که هشداری برای گروگان‌گیری‌های بیشتر تلقی شود. ما قصد داریم که همه راه‌ها را برای تحقق عدالت در رابطه با رابرت لوینسون بیازماییم.»

اوایل سال جاری میلادی خانواده لوینسون اعلام کرد که با توجه به اطلاعاتی که مقامات آمریکایی به آنها داده‌اند، باور دارند او هنگام بازداشت در ایران مرده است.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت که گزارش‌ها درباره مرگ او را نمی‌پذیرد. ایران نیز این خبر را تکذیب کرد و گفت که آقای لوینسون سال‌ها پیش این کشور را ترک کرده است.

لوینسون زمستان سال ۸۵ پس از پرواز از دوبی به جزیره کیش ناپدید شد. وزارت خارجه آمریکا ۲۰ میلیون دلار برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به یافتن رابرت لوینسون شود تعیین کرده است.
+25
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    یک سوال از این قاضی عادل امریکایی، به خانواده ان ۱۹ زن و بچه ای که گروهبان امریکایی در افغامستان شبانه قتل وعام کرد چقدر غرامت میدید؟ طبق گفته خود امریکایی ها در میان کسته شدگان ۹ کودک خردسال و مابقی زن بودند و در دو روستا شبانه در خانه خودشون در حین خواب مورد تحاجم واقع شدند، یا به خانواده افرادی که به جرم تروریسم ربوده شدند پ سالها بعد معلوم شد که راننده تاکسی یا مسافر بودند چقدر غرامت میدید؟
    6
    23
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان

    شما که حسابهای دزدی خامنه ای و باند دزدش دم دستتون است، نمینه این خاوری بیخ گوشتون است، یا سرداران دزد سپاه در کانادا، کره خمینی، چرا این غرامت را از پول تو جیبی انها کم نمیکنید، باور کنید برداشت این مبلغ را از حسابشون حتی متوجه نمیشنس اینقدر دزدی کردند!
    1
    26
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    [::ordak - بن، آلمان::]. اگر خانواده آنها از طریق مقام‌های افغانی اقدام کنند و جرم ثابت بشه حتما خسارت میگیرند
    6
    4
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::Nagonsar - مونیخ ، آلمان::]. قضیه اینه که هم خسارت هم غرامت باید به تک تک افراد داده بشه. من ۷ ماه پیشا این بحث رو تو یه جایی خوندم. کسایی که میگفتن ساده یا بیسواد نبودن. خودشون مشاورای سیاسی کشورا هستن. میگفت اینقدر باید خسارت بگیریم که اگه ایران پول نداشت باید از حساب شهرونداشون بگیریم. دلایل موجهی هم داشتن. حالا نمیگم فعلا.
    2
    0
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::Nagonsar - مونیخ ، آلمان::]. راستی خاوری؟. خاوری مثل قضیه ی شهرام جزایریه. ۸ میلیارد دلار بردن. اسمشونو کسی نمیدونه. بعدم خاوری ۳ میلیارد رو که کامل نبرد. ۱۲۰ نفری بودن هرکدوم یه مقدار برداشتن بردن. یا تو پدیده شاندیز ۱۲ میلیارد دلار ناپدید شد.
    0
    2
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::Nagonsar - مونیخ ، آلمان::]. بعدم تو امریکا الان چندین گروه وکالکت خبره تو این زمینه وجود داره. هواپیمای خصوصی دارن. میرن کشورایی که ایران توشون بمب گذاشته. خانواده قربانیا رو پیدا میکنن. میبرن تو بهترین هتل امریکا بعدم با ماشین ضد گلوله هر جلسه میبرنشون دادگاه و میارنشون. باورت میشه چند ماه پیش برا چندتا از بازمانده های بمبگذاریهای ایران تو افریقا همین کار رو کردن؟ خسارت گرفتن . تو ضد گلوله میزارن تا یکی نیاد بکشنش. طرفو بکشن بازمانده ایی نیست. براشون میصرفه. ۲۰۰ میلیون دلار خسارت بگیرن ۱۰ درصدش میشه ۲۰ میلیون دلار. ۱ میلیون دلارش هزینه ایاب ذهاب مثل هواپیما خصوصی و هتل و این چیزا. ۱۹ میلیون دلار هم برا شرکت وکالت. ۱۸۰ میلیون دلارم برا قربانیا. خخخخخخخخ .
    0
    5
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    kalo palang - لندن، انگلستان
    چهل ساله که سرمایه این ملت شده مثل گوشت قربونی و هرکس به هر بهونه ای یه تکه ای بر میداره. این ها هم دیدن آخوند فقط حواسش به دزدی خودشه و خوب دارن تیغ می زنن. مملکت بی صاحب.
    0
    7
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    امروز که این قاضی و شاکیان دستشان به جیب فا سد خامنه ایی نمیرسد! ولی این جریمه ها تعهداتی هستند که بر عهده مردم ایران خواهد ماند حتی بعد از سرنگونی این رژیم! در آینده ایران باید برای هرکدام از این احکام ناعادلانه در مجامع قضایی بجنگند و یا از عهده این جریمه های بی مورد برایند!!
    0
    9
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    [::تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک::]. درست میفرمایید غرامت میگیرندم میدونی چق'در ؟ به ازای هر نان اور خانواده ۳۴۰۰ دلار به ازای هر بچه ۱۶۰۰دلار به ازای هر زن ۸۰۰ دلار.این غرامتی است که به کشته ها در عراق و افغانستان در صورت اثبات بی گناهی میدهند!
    0
    5
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. خب این جواب چه چز را به نظر شما نشان میده؟میدانید در دو جنگ علیه عراق ۱ میلیون نفر کشته شدند ۸۵ درصد عیر نظامی بودند،یعنی اگر یک دادگاه در فغانستان فلان سرباز امریکایی را بخاطر تجاوز و بعد کشتن چندین دختر افغانی یا در عراق بخاطر تجاوز و قتل دختران عراقی محکوم کنه پ دولت عراق تقاضای چند میلیارد غرامت از دولت امریکا کنه چون در حکم دادگاه وجود داره امریکا هم ب راحتی میگه نفرمایید ان پول؟
    0
    3
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    [::ordak - بن، آلمان::]. اصلا بپردازیم به همین هواپیمای مسافربری خودمان که توسط آمریکا سرنگون شد و سرانجام بعد از هشت سال آمریکا قبول کرد 55 میلیون دلار غرامت به 300 مسافر بدهد یعنی نفری 180 هزار دلار این ارزش جان ایرانی ولی جان آمریکایی 1 میلیارد دلار
    0
    3
    ‌سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. حرف من هم دقیقا همین بود، گرچند این هواپیما و مسافرانش هم قربانیان ترهوریسیم شیعی اشغالگر ایهران بودند، ولی چرا برای یک امریکایی غرامت باید با میلیارد باشد حالا فرقی نمیکنه چه اون گروهبان امریکایی در افغانستان باشد که طبق اعترافش به دوستان دلیل ان کارش را فشار روحی ناشی از بیریختی همسرش و عدم پول کافی برای جدایی از همسرش باشد یا مثل این اقای لیویسون یک جاسوس باشد که به ایران فرستاده شده بود،با هزار شروع شود. سوال اینجاست،مگر در افغانستان صرفا برای فروش اندام روستاییان را به اسم تروریسم نمیربودند و بعد نمیکشتند،ایا غرامت این جنایت بایت ۳۴۰۰ دلار باشد؟
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    gholdor - ناتینگهام، انگلستان
    آمریکا مجرمین حکومت دنیاست . به لحاظ حق کشی و نامردی یک اتوبوس پر از زن و بچه رو توی افغانستان زدند بعد مفری کمتر سه چهار هزار دلار غرامت دادند حالا برای یک پیرمرد یک میلیارد و پانصد میلیون دلار . آگه کل وزنش هم از طلا بوده باشه باز هم زیاد حساب کردند . این عدالت آمریکایی. پس لعنت به هر چی حکومت نامرده از جمله حکومت ایران که این همه بلا سر ما آورده
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    gholdor - ناتینگهام، انگلستان
    از آمریکا بد گفتم نظرم رو سانسور کردید ولی ا زندگی رژیم ایران بد گفتم هیچ وقت سانسور نشد . بخواهی نخواهی آمریکا بدتر از رژیم ایرانه
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::gholdor - ناتینگهام، انگلستان::]. کل پولو که خانواده رابرت نمیدن. ۱۰۷ میلیونشو میدن. یک میلیارد و دویست و نود و سه میلیون دلارشو به عنوان غرامت یا خسارت خود دولت میگیره. دمش گرم. این هزینه ی بی بخاریه. هزینه ی به من چه کردنا. هزینه ی من سیاسی نیستما. و هزینه های دیگه. بعدم حقتونه. این هیچی. من یکی با چیزایی که خوندم نگران اینم کار به جایی برسه پولای بلوکه شده تموم بشه بیان از من و تو بگیرن. چون ما ساکتیم. وقتی میگم من و تو بقیه هم مسئول ترورها ی نظام هستن میگی توهین میکنی. نخیر من توهین نمیکنم. من شما رو به عنوان یه ایرانی از مسئولیتهای ایرانی بودن اگاه میکنم. دنیا نمیاد اینطوری فکر کنه. کلا خط مش فکری دنیا یه چیز دیگس. یادمه ۲ ماه پیشا همینجا داشتم تو یه جمعی بحث میکردم. همشون میگفتن ما که سیاسی نیستیم به ما ربطی نداره. یعنی حتی اونیکه خودشو برا بایدن و ترامپ جر میداد وقتی به ایران میرسید میگفت به ما چه ما سیاسی نیستیم. خب بفرما اینم نتیجش. تنها تو یه دادگاه ۱.۴ میلیارد دلار غرامت بریدن. دادگاه های قبلی رو که یادته؟ .
    0
    0
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    کم کم وکیل کم میارن برا رسیدگی به شکایات برا غرامتها. چون سیستم قضایی و وکالت امریکا و باقی کشورا خط مش و استاندارها رو پیدا کردن و ایجاد کردن. الان ساخت و پیشبرد پرونده تنها به چندماه زمان وقت داره و بس. قبلا خب اولین بار بود چنین شکایاتی میشد ممکن بود سالها طول بکشه و خیلیا منصرف میشدن. اما یه عده معدودی با کمپین و اهدای پول تونستن دادگاه هاشونو طی سالها به جلو ببرن و الان نتیجشو میبینی. گفتم که الان وکیل کم میارن برا رسیدگی به شکایات. من یکی خوشحالم. از ته دل خوشحالم. چون من یکی کاملا قانونی اومدم. و اینقدر پناهنده قلابی دیدم و اونقدر عصبانی شدم که با خودم میگفتم ای کاش یه قدرتی داشتم همشونو دیپورت میکردم همون تهران پیاده شن. به جاش ۱۰۰ تا پناهنده واقعی میگرفتم. حقتونه به خدا. ما اومدیم کانادا گفتیم به به اپوزیسیونو میبینیم و یه فعالیتایی رو شروع میکنیم چون مسئولیت داریم. اقا رفتیم دیدیم. نه بابا اپوزیسیون چی. کشک چی. همینکه پول میوه و چایی و قهوه شون در بیاد براشون کافیه. ۵۰ دلاری کمک کردم به یکیشون. اما بعدش دیدم نصفشون هر سال میرن ایران برا تعطیلات
    0
    0
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    حیف اون ۵۰ دلاری. سگ خور به قول قدیمیا. اخر هفته ها جمع میشن با عیال و بچه هاشون با پول ما میرن کباب و پیکنیک. . شما یه اپوزیسیون نشون بده میرم پاشو میبوسم. شدن محل تبلیغ و اگهی و فحش و خاله زنک بازی. خدا شاهده طی این سالها به جز چندتا اگهی محکومیت و ابراز نگرانی از هیچکدومشون ندیدم. بعد همینا توقع دارن امریکا کانادا المان بره براشون کشور رو بهشت کنه. یعنی ابرو هرچی اپوزیسیونه رو بردن. اینجا شما اپوزیسیون تایوانی رو ببین. کیف میکنی از سیستم و نظم و برنامه هاشون. اپوزسیونای روسی رو ببین. بعد این دلسوزای اشغال ما رو ببین. بدبختی طی این چندسال رسانه همه پر شدن از جیره خوارای نظام و اصلا نمیشه تشخیص داد. وقتی این چیزا رو میبینم واقعا به کاندولیزا رایس حق میدم بیاد اونطوری بگه.
    0
    0
    جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.