آذربایجان: ارمنستان تنها با خروج از قره‌باغ می‌تواند به تنش پایان دهد

یورونیوز :در حالی که نبرد مسلحانه میان ارمنستان و آذربایجان وارد پنجمین روز پیاپی شده است، آذربایجان تنها راه پایان دادن به مناقشه را خروج ارمنستان از اراضی اشغالی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک روز پس از فراخوان روسیه، ایالات متحده و فرانسه به پایان درگیری در قره باغ، «حکمت حاجی‌اف»، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان گفت: «اگر ارمنستان می‌خواهد که تنش‌ها پایان یابد، توپ در زمین این کشور است. ارمنستان باید به اشغال پایان دهد. دیگر بس است.»

ایروان می‌گوید، ساکنان قره‌باغ در همه‌پرسی رای به جدایی این منطقه از جمهوری آذربایجان داده‌اند و استقلال و تصمیم به تعیین سرنوشت آنها باید محترم شمرده شود.

هیچ کشور عضو سازمان ملل متحد، به انضمام ارمنستان، تا به امروز اعلام استقلال در قره‌باغ را به رسمیت نشناخته است.

دور اخیر درگیری میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «خودمختار» قره‌باغ - ناگورنو از ۲۷ سپتامبر آغاز شد و تاکنون صدها قربانی بر جا گذاشته است.

ترکیه می‌گوید باکو حتی اگر بخواهد به «اشغالگری ارمنستان» به شیوه نظامی پایان دهد، در کنار جمهوری آذربایجان خواهد بود و از این کشور حمایت می‌کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه آنکارا را متهم به اعزام جنگجویان اسلام‌گرای افراطی از سوریه به میدان این نبرد متهم کرد.

روز جمعه، شماری از مقام‌ها و رسانه‌های ارمنستان گزارش کردند که نیروهای نظامی آذربایجان شهر استپاناکرت، مرکز جمهوری خودخوانده آرتساخ در قره‌باغ را به شدت بمباران کردند. بنابراین گزارش‌ها، شمار قابل توجهی از غیرنظامیان ساکن این شهر در پی این حملات کشته و زخمی شده اند.

آذربایجان و ارمنستان متقابلا یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند. رهبران این دو کشور درخواست میانجیگری قدرت‌های منطقه‌ای و جامعه برای پایان دادن به مخاصمه مسلحانه را رد کرده اند.

فرانسه شامگاه پنجشنبه نسبت به احتمال کشیده شدن آتش این درگیری به ورای مرزهای آذربایجان و ارمنستان هشدار داد.
+14
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا
    تنها راهِ حل و فصلِ مساله ارتساخ " قره باغ " این است که رفراندم بر گذار شود ! از آنجا که اکثریتِ ساکنان این منطقه آارمنی هستند . دلیل اینکه قره باغ بدونِ رضایتِ ساکنانِ منطقه در زمانِ شوروی از طرفِ حکومت به آذریها داده شده بود، و در هیچ سندِ تاریخی یا جغرافیایی خودِ آذربایجان حکومتی قبل از شوروی ناداشته است ، تنها راه رجوع به راهِ حلِ دمکراتیک و معقول یعنی‌ همان رفراندوم است! و از آنجا که واژه‌های " دمکراتیک " و " معقول " برای آذربایجان ناا آشناست پس ارمنستان چاره‌ای جز اعمالِ زور ندارد ! شما آنقدر منفور هستید که حامیان شما در جهان افغانستان و تررسیست‌های چچن هستند با اون اردک خان با رویای احیای امپراتری! اما حامینِ ارمنستانِ محبوب و سر افراز ، فرانسه ، یونان ، قبرس ، روسیه و ایرانِ عزیز هستند! شما خأنید ، چه در ایران و چه در جهان !
    17
    20
    جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    خب مغلکها راه باز است از ناگورن و قرباغ برید بیرون.،اینبار تا باکو ارتش ارمنستان نباید پوتین از پا در بیاره، نه دعشیهای فامیل اردوخرو نه معلها ادمخور که تو سوریه زن و بچه ملت را سر میبریدند قادرند مغلها را نجات بدن.این جنگ مردانی مثل سیران اوهانیان را میخواد که به مغلها راه صحرای گبی را نشون بده
    6
    9
    شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    بعد از عراق و تونس،لیبی ،مصر و سوریه حالا نوبت ترکیه است،وقتشه که پوزه بند به اردوخر بزنند که از ....عثمانی اراجیف نگه.چند وقت پیش میگفت گاز پیدا کردم ،فردا پس فردا گاز میفروشم و پولدار میشیم، تا اینکه بهش گفتن بوی که به پوزه تو رسیده کباب نیست خر داغ میکنند و مجبورش کردند ....و پایین بیندازه و برگرده
    5
    8
    شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    golden remix - استکهلم، سوئد
    این فرانسه چی میگه، یکی از جنایتکار‌ترین کشور‌های تاریخ دنیا! پرستشگاه عقب مانده‌های خاورمیانه
    6
    8
    شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    وقتی مردم اون منطقه نمیخوان جزو اذربایجان باشن این وسط خردوغان و الهام دمااغ چی میگن ؟!!! عجب جانوران متجاوزی هستن .هنوز هم مانند اجداد ترکان عثمانیشون میخوان با زور به نتیجه برسن.ولی شک ندارم بزودی خردوغان کله پا میشه !! اون تجزیه طلبهایی هم که تو ایران از خردوغان حمایت میکنن بدونن فقط بما این اطمینان رو میدن که باید بزودی متحدتر بشیم علیه ترکان تجزیه طلب و جو عمومی جامعه به سمتی خواهد رفت که این چند درصد رو دیپورت کنیم.حالا بشین و تماشا کن
    6
    7
    شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا::]. رفراندوم وقتی 1میلیون ساکنان کهن تورک اون منطقه رو بیرون کردن چه معنی داره!
    8
    8
    شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. اگه به بیرون کردن باشه فسیل قزوینی! پس درباره حقوق کردهای ترکیه و همین خاک ارمنستان بزرگ هم که ترکیه عثمانی اشغال کرده بگو!درباره این هم بگو که اران شمالی اجارش سراوئمده باید برگرده به ایران!. حالا یه سر برو ترکستان چین و دیگه هم برنگرد جات اونجاست .چطور میای اینجا فارسی حرف مزنی مث یه انگل و امیب زیستن جز اینکه چنین پریشان احوالت کنه و وقت بقیه رو بگیره چی داره برات؟!!خودتم میدونی که ایران ترکستان نمیشه و ارامنه هم با لابی قدرتمندشون تو نقاط حساس دنیا حرفشون رو به کرسی مینشونن!
    9
    9
    شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    همین اذربادگان ایران هم برا ترکها نیست.اینجا هم بزور زبان تغییر داده و ترکی داره حرف میزنه.خودتم خوب میدونی که افکارت و کینه هات برای زورگویی و قلدریه.اما اینجا هم ایرانه و هم قرن 21 .خودت رو بدرک نفله کردی وقت مارو نگیر
    7
    9
    شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - مازندران، ایران::]. مجبورم نکن تو اولین مازندرانی پاکستانی الاصل باشی که میریزیم تو دریا. انقدر زر نزن و سنگین باش.
    8
    7
    شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - مازندران، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. قیافه که به تنگ اید مغولک فسیل به جفنگ اید! دیگه نمیتونی جواب منطقی بدی برامن رجز میخونی.قبل از اینکه ..تکون بدی افقیت کردم.
    5
    4
    شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    gerexan - لندن ، انگلستان
    [::Omide por jalal - لس‌انجلس، ایالات متحده امریکا::]. اولا قره باغ و پایتخت قلابی ارمنستان همان ایروان خان نشین ترکها تا دویست سال پیش یک عدد ارمنی نداشت روسها انجا را گذری ارمنستان کردند چون شما نوکر دربست روسها در جنگ با ایران و عثمانی بودید و ارمنستان اصلی شما به خاطر خیانت به امپراتوری عثمانی در سطل اشغال تاریخ زیر پای کردستان ترکیه دفن شده شماها اگر از زبان رفراندوم سر در می اوردید یک میلیون ترک اطراف قره باغ را بیرون نمی کردید ترکیه در کنار اذربایجان حالا می داند چطور با شما برخورد کند قبل از ایروان هم شما ارومیه را اشغال کرده می خواستید ارمنستان درست کنید که ترکیه امد بیرون کرد و برادران عقب مانده تر از شما قبرسی ها هم اول ترکهای بی دفاع را کشتار کردند وبیرون انداختند بعد ترکیه وارد عمل شد قبرس را به دوقسمت ترک نشین و جوجه فاشیست نشین یونانی تقسیم کرد ،
    3
    2
    یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.