حجاریان: هم احمدی‌نژاد دروغ گفت و هم روحانی

العربیه :سعید حجاریان برجسته‌ترین چهره تحلیل‌گر جریان إصلاحات که به تئوریسین این جریان معروف شده در تازه‌ترین مصاحبه خود تاکید کرد که هم احمدی‌نژاد دروغ گفته و هم روحانی.

حجاریان در مصاحبه با انصاف نیوز که چهارشنبه 23 سپتامبر انتشار یافت، درباره علت و میزان بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت گفت: «من به دفعات گفته‌ام دروغ یکی از عوامل اصلی این وضعیت نابهنجار ماست که بی‌اعتمادی یک از نتایج آن است. واقعیت این است هم احمدی‌نژاد دروغ گفت و هم روحانی و البته بگویم، این‌ها بازتولید دروغ بالادست است. ما یک دهه پیش با پدیده‌ای روبه‌رو بودیم که در دوربین زل می‌زد و دروغ می‌گفت. حالا ما با پدیده‌هایی مواجه هستیم که به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند و می‌گویند «آقا گفته» یا «آقا اجازه داده» یا یک روحانی که می‌گوید من هم مثل آقا. مردمی که به‌خاطر 25 گرم کره در صف نگه داشته می‌شوند، باید این چیزها را تحمل کنند و اعتماد بورزند».

وی درادامه با شاراه به سابقه این نحوه بی اعتمادی در مراحل قبلی و در دوران خمینی موسس نظام کنونی ایران گفت:. مرحوم قاسملو در حوزه انتخابیه‌اش رأی آورد، اما امام(خمینی) گفت او به تهران بیاید، نمی‌گذارم برگردد. جلوتر می‌آییم دعوای آقای خامنه‌ای و مهندس موسوی شروع می‌شود و رئیس‌جمهور می‌گوید نخست‌وزیر به من تحمیل شده و از طرفی امام طرفدار نخست‌وزیر کارآمد است. بعد، شکاف منتظری-خمینی پدید می‌آید و کار به ماجرای عزل آقای منتظری و آن قضایا می‌رسد. سپس به دولت مرحوم هاشمی وارد می‌شویم که به‌خاطر بالا رفتن نرخ تورم و فشار بر مردم بی‌اعتمادی به حکومت زیاد می‌شود یعنی می‌خواهم بگویم هر اختلاف و تنش و یا هر نقض عهدی ظرف بی‌اعتمادی را پر و پرتر کرده است. در پی این روند بی‌اعتمادی، هر کس هزینه داد، راه خودش را جدا کرد. نتیجه آنکه با حکومت کوچک‌شده‌ای مواجه هستیم که نه تنها همه مردم بلکه حتی بنیان‌گذاران و کارگزاران خود را نمایندگی نمی‌کند تا جایی که مردم به‌گمانم کارگری در امارات و کویت را به شهروندی در ایران ترجیح می‌دهند».

حجاریان در اشاره به نابسامانی های شدید اقتصادی و قصور شدید دولت روحانی در این بخش خاطر نشان کرد: «شما الان به‌ آسانی می‌توانید میزان متوسط حقوق به‌علاوه تأخیرهای مترتب بر آن، نرخ دلار و همچنین دستمزد روزانه‌ی افراد را در اختیار داشته باشید. سازمان ملل می‌گوید درآمد روزانه زیر 1 دلار فقر شدید است حالا شما با توجه آنچه در واقعیت وجود دارد، نسبت ما و فقر شدید را به دست بیاورید. متأسفانه باید گفت، بعضی قشرها –که البته در حال گسترش هم هستند- توانایی تأمین کالری لازم در یک روز را ندارند چه برسد به زندگی بسامان. ولی با این اوصاف، از این مردم زیر ضرب همچنان انتظار اعتماد می‌رود».

او در مورد اعدام نوید افکاری کشتی گیر ایرانی که به خبر ساز ترین موضوع این روزها در رسانه های ایران و جهان تبدیل شده گفت : در مورد مرحوم افکاری نمی‌دانم چرا آقایان تا این حد بی‌فکری کردند. اول گفتند او محارب است، بعد گفتند قاتل است و بعد قضیه را شخصی کردند و بحث قصاص را پیش کشیدند و تا عده‌ای آمدند به قضیه ورود کنند و از ریخته شدن یک خون جلوگیری کنند، با آن شرایط او را اعدام کردند آن هم خلاف آیین دادرسی. ببینید! وقتی مردم به حکومت بی‌اعتماد هستند ولی بعضی اوقات می‌گویند اگر مطابق یک قانون ولو بد جریمه شویم، تمکین می‌کنیم. مثلاً شما ممکن است در یک جاده از سرعت مجاز تجاوز کنید، خوب جریمه‌اش مشخص است و می‌پذیرید اما اگر پلیس بگوید مسئله من قانون نیست می‌خواهم تو را سر جایت بنشانم، قضیه فرق می‌کند. الان، شاید با تسامح به آیین دادرسی اعتمادی وجود داشته باشد اما وقتی به آن متن هم وفادار نمی‌مانند مردم می‌گویند حتماً او را زیر شکنجه یا تحت شرایطی دیگر کشته‌اند و نتوانستند منتظر قصاص بمانند».

سعید حجاریان از فعالان امنیتی سابق و سیاسی کنونی است. وی از اعضای دفتر مرکزی حزب منحله جبهه مشارکت ایران اسلامی و از چهره‌های مطرح جنبش دوم خرداد و هجده آبان و معروف به تئوریسین جریان اصلاحات است که در سال 1378 توسط سعید عسگر در مقابل شورای شهر تهران ترور شد. وی از این ترور جان به در برد، اما از آن پس زندگی را بر صندلی چرخدار می‌گذراند و دچار اختلالات شدید گفتاری شده‌است. عامل ترور که 19 سال داشت به 15 سال حبس محکوم شد با این حال این ترور برای او سابقه کیفری هم محسوب نشد که اعتراض وکیل حجاریان را نیز هم به همراه داشت. او یک سال بعد از زندان آزاد شد.
+9
رأی دهید
-32

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    به افراد نیست احمدی یا روحانی یا ...باشه این کاغذبازی توی هر کشوری باشه مساوی با است با دروغ. دیگه الان کاغذ رو جمع کردن و تکتولوژی و دولت الکترونیک هستش. خودت رو بیخود خسته نکن روی اسامی افراد.چون از ده تا کلان شهر دروغ و دزدیه.هر چند تکنولوژی خودش زبان نداره انسان هست که اون رو بکار میبره ولی توی دولت الکترونیک کاری کردن که جامعه مکانیزه بشه و انسان بدون نقش.
    3
    15
    ‌چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون نروژ - اسلو، نروژ

    انگار بقیه راست گفتن !!! یکی از یکی پفیوزتر و شارلاتان ترین .
    3
    29
    ‌چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.