دولت ایران: فرضیه قوی در انفجار نطنز، دست داشتن عناصر داخلی است

عکسی که سازمان انرژی اتمی ایران از ساختمان محل حادثه در نطنز منتشر کردبی بی سی :علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، می‌گوید احتمال دارد در انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز "عناصر داخلی" دست داشته باشند.

به گفته آقای ربیعی "یکی از فرضیه‌های قوی متکی بر این است که عناصر داخلی در این ماجرا دست داشته‌اند. این موضوع تحت نظارت جدی دستگاه‌های امنیتی کشور است".

او که خود سابقه فعالیت در وزارت اطلاعات را دارد گفته که "دراین ماجرا خرابکاری قطعی است و خرابکاری صورت گرفته و به علت پیچیدگی در این خرابکاری، فرضیه‌های زیادی در مورد حادثه نطنز وجود دارد، چند دستگاه امنیتی در بخش‌های مختلف موضوع را بررسی می‌کنند".

سخنگوی دولت ایران امروز همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره جزئیات انفجار در نظنز و "گزارش‌هایی مبنی بر شناسایی چند نفر در این رابطه" گفت "این موضوع تحت نظارت جدی دستگاه‌های امنیتی کشور است و پس از روشن شدن جدی ماجرا موضوع را بررسی و اعلام می‌کنیم".

انفجاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز ۱۲ تیرماه در یکی از ساختمان‌ها و سوله‌های مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای ایران رخ داده بود.

خبر وقوع حادثه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز واکنش های زیادی داشت و از همان زمان گمانه‎هایی در باره عمدی بودن این انفجار مطرح شد.

شورای عالی امنیت ملی ایران یک روز بعد از حادثه گفت که علت را "دقیق" مشخص کرده اما به دلیل "ملاحظات امنیتی" آن را "در زمان مناسب" اعلام خواهد کرد. بعدتر بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران علت این انفجا را خرابکاری دانست و گفت جزئیات این حادثه را مسئولان امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.

روز بعد از انفجار نطنز، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مفصل به نقل از یک مقام اطلاعاتی در خاورمیانه جزئیات درباره این حادثه منتشر کرد و احتمال داد این "عملیات خرابکاری" کار اسرائیل باشد.
احتمال "کند شدن برنامه غنی‌سازی ایران" پس از انفجار
ایران در روزهای نخست انفجار در نطنز می‌گفت حادثه کوچک بوده اما تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آسیب و خسارت زیاد به یکی از ساختمان‌های مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در نطنز بود.

چند روز بعد اما سازمان انرژی اتمی ایران در برآورد خود اعلام کرد حادثه‌ای که در تاسیسات ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز رخ داده "خسارت‌های مالی قابل توجهی" به جا گذاشته و ممکن است باعث کندی برنامه غنی‌سازی شود.
دو ماه پیش هم جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت "جمع‌بندی قطعی" این است که انفجار نطنز به علت "رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی" و "خرابکاری" بوده است.

چند رشته انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات نظامی و صنعتی ایران در دو ماه پیش از انفجار نطنز و بخصوص در دو هفته اول تیرماه باعث گمانه‌زنی‌های بسیار شده است؛ از جمله انفجار در نزدیکی تاسیسات پارچین در شرق تهران که نورش در مناطق دیگر شهر هم دیده شد، انفجار در مرکز توزیع برق شیراز و انفجار و آتش‌سوزی در کلینیکی در شمال تهران.
کارکرد سوله چه بوده؟
آقای کمالوندی در سخنان خود در تیرماه و در رابطه با "وقوع حادثه‌ای" در کارخانه غنی‌سازی سوخت اتمی نطنز در استان اصفهان گفت: "بامداد امروز، به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد."

وی کوتاه مدتی بعد در اظهاراتی گفت که این سوله در سال ۱۳۹۲ ساخته شد؛ با این هدف که "نمونه‌های بیشتری از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته در آن تولید شود" اما در سال ۱۳۹۴ با امضای برجام و تعهدات ایران، کار در آن متوقف شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید هنگامی که آمریکا از برجام خارج شد، رهبر ایران دستور داد زمینه لازم برای تولید ۱۹۰ هزار سو فراهم شود و "دو روز بعد از دستور" آیت‌الله خامنه‌ای یعنی در ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ این مجموعه با حضور خبرنگاران افتتاح شد.
+6
رأی دهید
-20

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    عجبا! تاکنون صدها مازیار را با شکنجه وادار به اقرار کرده اند که وانمود کنند که جاسوس اسرائیل هستند و حالا که اسرائیل رسما اعلام کرده که خودش عامل اینکار هست نعل وارونه میزنند تا از ترس مجبور به پاسخگوئی نباشند
    1
    20
    ‌سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. خیلی عالی گفتی
    1
    8
    ‌سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.