۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی بطور غیر قانونی با یک سند ۵۰۰ سال پیش به یک آخوند واگذار شد

آق‌مشهد یکی از روستاهای مازندران واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب ساری است. این روستا از دو بخش کمرخیل و کلیج‌خیل تشکیل شده ‌است.
در هفته های اخیر واگذاری ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی آق‌مشهد، تحت عنوان وقف به متولی موقوفه‌ی امام‌ زاده حارث آق‌مشهد، خبرساز شد. این متولی با ارائه‌ی سندی به قدمت قریب به پنج قرن پیش علیه اداره‌ی منابع طبیعی طرح دعوی کرد و درخواست مالکیت ۵۶۰۰ هکتار از اراضی جنگل‌های هیرکانی را کرد که نهایتاً با رد خواسته‌ی او در دادگاه بدوی و تجدید نظر، دیوان عالی کشور پرونده را به شعبه‌ی ۱۱ دادگستری استان مازندران ارجاع داد. خبرها حاکی از آن است که شعبه‌ی مورد نظر بدون تشکیل جلسه رأی به واگذاری این اراضی تحت عنوان موقوفه‌ی امام‌زاده حارث به شخصی به نام ح،خ که خود یک روحانی است، داده است.اما در میان این دعاوی حقوقی، برای افکار عمومی پرسش مشخصی شکل گرفته است که آیا اراضی ملی قابلیت موقوفه شدن و انتقال به اشخاص حقیقی یا حقوقی را دارد؟ آیا این اراضی انفال عمومی نیست؟ و چندین سوال دیگر.

به نوشته ایسنا، تولیت امام زاده روستای آق‌مشهد پس از ۲۰ سال موفق شده ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی (معادل ۵۱۸۵ زمین فوتبال) را که به عنوان میراث جهانی بشر ثبت شده‌اند به نام خود کند، «شش دانگ قریه‌ آق‌مشهد بر اساس وقفنامه‌ سال ۸۶۰ هجری قمری توسط مرحوم آمیرزا عبدالله ساروی وقف‌ این امام زاده شده ‌است.»

محسن موسوی تاکامی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران به ایرنا گفته است : در حالی رای به نفع متولی موقوفه صادر شد که طبق قانون مصوب ۱۳۶۵ مجلس شورای اسلامی وقف اراضی ملی و دولتی از این تاریخ به بعد ممنوع شده بود و واگذاری اراضی موقوفه پیش از این قانون به متولی نیز منوط به احیاء اراضی شد.
+22
رأی دهید
-32

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    بیخود نیست که پسر این آخوند با اسم Aryanboy تو این سایت گلو برای حکومت جر میده!
    8
    58
    ‌سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه

    این سندمنقوله دار ۵۰۰ سال پیش با یک روایت از جفر صادق یا ممد باقر تکمیل میشود منتظر روایات از عمامان 5و 6 هستیم
    7
    40
    ‌سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    جناب سروان - مونرآل، کانادا
    [::varied - ریزه، ترکیه::]. تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد. الان این منقوله دار چی بود ؟نکنه منظورت منگوله دار بود؟یه زمونی اون قدیما دانشکده معقول و منقول تو خیابون روزولت بود و این منقول که نوشتی منو یاد اونجا انداخت
    11
    0
    ‌سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    gholdor - ناتینگهام، انگلستان
    به چی این مملکت باید دل خوش کرد کوه و دریا و خاک و جنگل و منابع زیرزمینی و هرچیزی که قابل فروختن باشه رو دارند به تاراج میبرند . مغولان عصر جدید هستند
    1
    3
    ‌چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. به منم گیر میدن. اما ببینیم قضیه چیه؟. از نظر شرع تمام دنیا به خاطر اهل بیت ساخته شدن. خلق شدن. و یه حدیثی از همون ۱۰۰۰ سال پیش هستش که کل زمین متعلق به وارثان اهل بیت هستن. حالا وارثین کی هستن؟ یه سری میگن امام زمان. یه سری میگن نواده گان و فرزندان اهل بیت یا همون ۱۲ تا امام. چیزی که به اسم سید میشناسیم. سیدها به ادمایی میگن که زاده ی سید هستن و نسلشون به یکی از ۱۲ تا امام میرسه. برا همینه قدیما اکثر اخوندا سید بودن و هرکدوم صاحب ۱۰۰ تا ده و روستا. اگه دقت کنی قدیما تنها جایی که مال اخوند نبود دشت و کوه های سر به فلک کشیده بود. چون جاده نبود کسی زندگی نمیکرد اصلا ارزشی نداشت. اما الان چرا دماوند رو به اسم میزنن؟ چون جاده اومده حمل و نقل بهتر شده بالطبع ارزش این مناطقم بالا رفته. مثلا قدیم اگه ۱ تومن ارزش نداشت الان میلیاردها تومن ارزش داره. برا همینه دارن به اسم میزنن. مسئله ی دیگه پلاکها هستن. اصولا به صورت مکتوب و مستند مرزهای پلاکهای قدیمی اونم تو اراضی طبیعی اصلا معلوم نیست. کامنت بعد.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    redsky95 - تورنتو، کانادا
    یعنی اصلا معلوم نیست محدوده این جنگلها که به این اخوند رسیده از کجا تا کجا هست. ۵۶۰۰ هکتار خیلی بزرگه ها. اگه سریال yellowstone رو دنبال کنین کل زمینی که اون جان دیتون داره ۸۰۰۰ هکتاره مساحتش. یعنی این اخوند چنین زمین بزرگی رو صاحب شده. اما سوال اصلی اینه مرز بندی رو چطور مشخص کردن؟ چون از نظر قانون باید مرزبندی حضورا مشخص شده باشه. و سوال اینه چطور ۵۰۰ سال پیش چنین زمین بزرگی رو مرزبندی کردن؟ . و اینکه چطور بعد ملی شدن خیلی از اراضی دوباره اینا رو وقف کردن و به اسم شخص زدن؟. و اصلا چرا باید یکی بتونه اراضی ملی رو وقف یه چیز خیالی کنه؟ خب ایا من میتونم کویر لوت رو وقف مشهد کنم؟. اگه اینطوریه خب منم عشقم میکشه کل کویر لوت رو وقف مشهد کنم.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.