وزیر بهداشت ایران: نخواهیم گذاشت عشاق‌الحسین تب کنند

 نشست وزیر بهداشت ایران با واعظان و مداحانرادیو فردا :سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، روز چهارشنبه هشتم مرداد، در نشست مشترک با واعظان و مداحان گفته که با برای برگزاری مراسم عزاداری محرم در ایام کرونا «الگویی ارائه می‌دهیم تا شیعیان سایر کشورها ببینید ایران اسلامی از خود چه نبوغی بر جای گذاشت».

در حالی که در روزهای گذشته اظهارنظرهای متفاوت از سوی مقامات بهداشتی و دولتی درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم منتشر شده، آقای نمکی در این دیدار با تأکید بر برگزاری عزاداری‌ها اضافه کرده که «نخواهیم گذاشت عشاق‌الحسین تب کنند یا بیمار شوند.»

تأکید وزیر بهداشت بر برگزاری عزاداری‌های محرم در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت ۱۵ استان از جمله تهران «قرمز» اعلام شده و ۱۱ استان نیز در وضعیت «هشدار» قرار دارند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت که به‌گفته برخی مقامات دیگر بسیار کمتر از آمار واقعی است، تا کنون بیش از ۱۶هزار و ۳۰۰ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران جان خود را از دست داده‌اند و از حدود ۳۰۰ هزار مبتلای شناسایی‌شده نیز بیش از چهار هزار نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

آقای نمکی در دیدار با مداحان و واعظان که از آن با عنوان «هم‌اندیشی برای چگونه برگزار کردن عزاداری» یاد شده، همچنین گفت: «می‌خواهیم در تاریخ ثبت کنیم که هم یاد امام حسین را پاس داشتیم... و هم الگویی ماندگار و نمونه به جهان معرفی کردیم».

با این حال او درباره دسته‌های عزاداری افزود که «با هیچ قوه قهریه‌ای نمی‌توانیم فاصله‌ها را حفظ کنیم... و پیوستن افراد را که توانایی کنترل آن‌ها را نداریم چیزی است که ذهن ما را به خود مشغول کرده است».

وزیر بهداشت در توضیح «سردرگمی در این باره» از تماس با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز خبر داد: «از رهبری شنیدم که فرمودند عزاداری را باشکوه برگزار کنید. تماس گرفتم که منظورشان از شکوه چیست؟ گفتند به معنای شلوغ کردن نیست. بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیب به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود. مثل‌ این‌که مثلا چیزی به مانند گروه‌های سرود در معابر راه بیندازید».

علی خامنه‌ای پیش از این در اردیبهشت‌ماه، درباره فعالیت مساجد در شب‌های قدر و رمضان تأکید کرده بود که بررسی «دقیق» بسته بودن یا نبودن مساجد را «باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند».

در پی این اظهارنظر بود که وزارت بهداشت مجوز بازگشایی مساجد را برای برگزاری مراسم شب‌های قدر صادر کرد.

در این باره، روز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز چهارشنبه نیز با تأکید بر مواضع قبلی‌اش درباره برگزاری عزاداری‌ها گفت: «ما نه به کسانی که می‌خواهند عزاداری نباشد، اجازه چنین کاری می‌دهیم و نه به کسانی که می‌خواهند عزاداری را طوری جلوه دهند که عامل بیماری شود».

این مواضع در حالی بیان می‌شود که علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، روز هفتم مرداد اعلام کرده بود: «با برگزاری مراسم در محیط‌های سربسته کاملاً و محکم مخالفت می‌کنیم».

در نشست وزیر بهداشت ایران با مداحان و واعظان، علیرضا پناهیان، از وعاظ نزدیک به دفتر رهبری، «صحت آمار تلفات کرونا» را زیر سؤال برد و مدعی شد «گاهی عمداً بیشتر اعلام می‌شود و گاهی مصلحت عمومی ایجاب می‌کند».

وزیر بهداشت پاسخ مشخصی به این ادعا نداد، اما بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و گفته‌های برخی مقامات، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

مسعود عالی، از دیگر واعظان حاضر در این نشست، خواستار ساختن شعاری برای مهار کرونا شد و تأکید کرد: «خداوند ضامن دستگاه امام حسین است و این ویروس هم با دستگاه امام حسین مواجه می‌شود که خداوند به کنترل و نابودی آن کمک می‌کند».

از ابتدای شیوع کرونا در ایران، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، کلیه دیدارهای عمومی و نیز برنامه‌های مذهبی سالانه خود را لغو کرده است.
+4
رأی دهید
-63

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    ادوینو - گوالف، کانادا
    چطور شد سپاهواین بسیجیها ول کن نیستند ا ز این آنتن بازیها و حالا چسپیدن به آنتن آقا سید الشهدا برای شکست کرونا ببینید میشه از آنتنایه دیگر پیغمبران وامامان کمک دسته جمعی بگیریم تا این کرونای ذره بینی را شکست بدیم.
    1
    12
    ‌پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Aryanboy - آرنیس، آلمان

    این نشان بی شعوری شماست جناب وزیر. حتی خود خدا نماز و روزه را برای فرد مریض واجب نکرده. شما داری برای خود ویروس هم واجب میکنی!؟ خدا شر شما نادانها را از سر ما کم کنه زودتر.
    2
    27
    ‌پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    -xAdolf - اخن، آلمان

    مملکت افتاده دست یه مشت الاغ، یه مشت .. خول ، با جون مردم با این احمق بازیا بازی می کنن ، یه مشت نفهم گاوم فردا تو خیابونا را میفتن وزنجیرمیزنن و تو سر خودشون می زنن.
    1
    24
    ‌پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    lehrte - هانوفر، آلمان
    چه مسئولین احمقی. البته مطمئن خود مسئولین دزد مفتخور فقط در جاهای مطمعن در مراسم شرکت میکنند یا جلوی دوربین ولی امت الاغ میفرستن جلو.....
    0
    18
    ‌پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    newyork333 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    تب کردن علایم کسی که شیزوفرنی داره نیست.نگران نباش تب نمی‌کنه!
    0
    10
    ‌پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    خدایا، آخه اینا چقدر زر میزنن؟؟
    2
    18
    ‌پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    فقط حرف . اما تجهیزات و دارو صفر. وگرنه نباید اینقدر تلفات کرونا میداد ایران . علت اینهمه تلفات کرونا ایران نسبت به بقیه کشورها همین عقب افتاده بودن وزارت بهداشته
    0
    14
    ‌پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    اینا خودشون اینقدر تب دارن که دارن هزیون میگن. تب کرده و نکرده اشون یکیه
    0
    4
    جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    خود زین العابدین هم چون بیمار بود پیچوند جنگ رو بابا! حالا وسط مریضی شما ول من نیستین؟؟ 😀
    0
    4
    جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا
    مردک دزد برای حفظ موقعیت دزدی خود از هیچ تملق و چاپلوسی دریغ نمیکند
    0
    5
    جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Maghshoosh - میامی، ایالات متحده امریکا
    ترو خدا بزارین برن و عزاداری کنن، هزار تا هزار تا بچپونین تو مسجد، فقط در مسجد رو از بیرون قفل کنین و بذارین اون تو با امام حسین محشور بشن!
    0
    5
    جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون نروژ - اسلو، نروژ
    به تب نمیذاریم برسن ؟ یه راست همشونو میکنیم تو قبر تا خیال یه ایرانو راحت کنیم از دست این بیشعورها .
    0
    3
    جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.