صداوسیما: پول نداریم؛ پرس‌تی‌وی و العالم مثل الکوثر قطع می‌شوند

«پیمان جبلی»  درباره قطع رادیو دری ایران در افغانستان گفت: رله های رادیو دری ما که در افغانستان پخش می شد، قطع شده و علت آن هم انباشت بدهی است که به ایستگاه های پخش رله داریم و مدت طولانی بود که درخواست پرداخت از ما داشتند اما به دلیل اینکه در مدت اخیر تخصیص ارزی به ما تعلق نگرفته، قادر به پرداخت بدهی هایشان نبودیم و در نتیجه رادیو دری پس از حدود 40 سال فعالیت در کابل و برخی ایالت های دیگر افغانستان قطع شد.
 
وی که با فارس گفت و گو می کرد افزود: از دست دادن این رادیو وموج اف ام آن که مهمترین بستر پخش بوده، یک ضربه بزرگ به تبلیغات بین المللی کشور ما می زند. مخصوصا کشور افغانستان که از مهمترین حوزه های همسایگی ما محسوب می شود و مسائل بسیار متعدد فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و ... ضرورت کار در افغانستان را برای ما دوچندان می کند و از دست دادن این رادیو یعنی یک اتفاق بسیار بد که بعد از قطع شبکه الکوثر در منطقه عربی و شبکه سحر اردو در منطقه شبه قاره سومین ضربه کاری بر بنیه تبلیغات جمهوری اسلامی در خارج از کشور است.
 
معاون برون مرزی صدا و سیما در این باره گفته است: «من متاسفم که ظاهرا در کشور مسئولان و نهادهایی که مسئول تامین بودجه صداوسیما و به ویژه مسئول تامین ارزی صداوسیما هستند، یا متوجه فجایعی که اتفاق می‌افتد، نیستند یا برایشان اهمیت ندارد و در هر دو صورت ما روز به روز بی‌دفاع‌تر می‌شویم در مقابل تبلیغات دشمنان و زمینه‌چینی که در افکار عمومی منطقه و جهان علیه ما می‌کنند و اینکه فرصت معرفی ظرفیت‌های ایران به خارج از کشور را از دست می‌دهیم.»
 
معاون برون‌مرزی صدا و سیما اما این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: «علی‌رغم پیگیری‌های بسیار جدی که سازمان صداوسیما برای دریافت سهمیه ارزی خود در طول این پنج ماه اخیر انجام داده، متاسفانه حتی یک دلار، یک یورو، یک درهم، یک دینار و ... ارز بابت  آن سهمیه و بابت گردش کاری که تمام مراحل قانونی آن هم انجام شده، به صداوسیما داده نشده است.»
 
در بودجه سال ۱۳۹۹ سهم صدا و سیما اندکی نسبت به سال قبل کاهش یافته و از ۱۸۴۲ میلیارد تومان به ۱۷۴۵ میلیارد تومان رسیده است.
 
از این میان ۲۷۰ میلیارد تومان به گسترش فعالیت رسانه‌های برون مرزی اختصاص دارد.
 
شبکه پرس تی‌وی که به زبان انگلیسی برنامه پخش می‌کند بارها از سوی روزنامه‌نگاران مستقل و فعالان مدنی و سیاسی متهم به همکاری با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی شده است.
 
پر سر و صداترین این اتهامات که به شکایت رسمی نیز کشیده شد، شکایت مازیار بهاری  گزارشگر نیوزویک در ایران از پرس تی‌وی بود که پس از چندین ماه زندانی شدن در ایران در سال ۱۳۸۸ از این شبکه به دلیل فرستادن خبرنگاری به داخل زندان به منظور "مصاحبه" با او شکایت کرد. این به ظاهر "مصاحبه" سپس به عنوان اعتراف این خبرنگار از صدا و سیما پخش شد. 

شبکه پرس تی‌وی در دادگاهی در بریتانیا محکوم  و "آفکام" نهاد مسئول نظارت بر فعالیت تمام رسانه‌های الکترونیکی در بریتانیا، رأی به لغو پروانه فعالیت تولیدی و قطع فرکانس پخش شبکه خبری پرس‌تی‌وی از طریق ماهواره شبکه اسکای را داد.
+59
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۷
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    مگر بود و نبود این تلویزیون های بی خاصیت با این مقدار حجیم بودجه خاصیتی هم دارند؟ تلویزیون میمن با دو یا 3 نفر پرسنل صد برابر این ها بیننده دارد
    1
    48
    ‌چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
    ۵۳
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    امیدوارم دستگاه تبلیغات صدا و سیما نظام اخوندی در خود ایران هم توانایی مالی نداشته باشند تا دستگاه تبلیغات داخل کشور هم بسته شود!
    3
    34
    ‌چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
    ۷۷
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. ببخشید اگر که در موقع تایپ اشتباها تلویزیون میهن به ریاست آقای بهبهانی را میمن نوشتم. با پوزش درستش میهن هست
    0
    12
    ‌چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
    نظر شما چیست؟