سلام سالومه! واقعاً خجالت نکشیدی؟

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- توییت «سالومه سید‌نیا» مجری شبکه «من و تو» را که دیدم، تردید داشتم درباره آن بنویسم یا نه.
 
اگر از کنار آن بگذریم با این همه وقاحت چه کنیم که یک فعال رسانه‌ای توییت بگذارد: «به نظر شما کی از همه خائن‌تر بوده: مصدق، محمد خاتمی، ظریف، کلاً مثلاً روشنفکرها» و اگر واکنش نشان دهیم این تصور درگیرد که قصد داریم ادبیات برخی رسانه‌های خاص داخلی را درباره این شبکه تکرار کنیم هر چند که با این توییت احساس می‌کنم پر هم بیراه نمی‌گویند.از سوی دیگر شاید گفته شود که شخصیت قابل‌اعتنایی نیست و توییت را هم با توییت باید پاسخ داد نه یک نظرسنجی را با یک تحلیل سیاسی و او که صادق زیباکلام یا اردشیر زاهدی نیست که این همه توجه نشان دهیم.
 
حدس می‌زنم و حق می‌دهم که از این منظر این نوشته نقد شود که چرا به او بها داده شده است. اما وقتی تتلو این همه مخاطب دارد و به هر صورت برای این مجری ویدیوهایی فرستاده می‌شود و روزنامه‌نگار هم با واقعیت‌ها سروکار دارد نمی‌توان به این واقعیت بی‌توجه بود که شماری از هم‌میهنان ما بیننده برنامه‌های اویند (البته بیشتر به خاطر وجوه سرگرمی و تفریحی این شبکه) و نسل جدید که چندان از تاریخ گذشته آگاهی ندارند تاریخ را از آیینه همین شبکه می‌بینند.
 
جدای مورد اخیر دو نکته دیگر هم سبب شد بر آن تردید فایق آیم و این نوشته را بنویسم تا از خانم سالومه صاف و پوست‌کنده وصریح و روشن بپرسم: خجالت نمی‌کشید؟!
 
آن دو مورد هم این است: چون یک روزنامه خاص هم درباره مصدق و خاتمی و ظریف و " کلاً مثلاً روشن‌فکران" همین نظر را دارد و کما بیش و دانسته یا ندانسته و عمدی یا سهوی آنها را به خیانت متهم می‌کند این نگرانی وجود ندارد که در راستای سیاست‌های آنان تفسیر شود تا خانم سالومه تصور یا القا کند با آنان نسبتی داریم که اتفاقا از خود او باید پرسید چرا سراغ همان چهره‌هایی رفته که از جانب آنان هم متهم می‌شوند؟!
 
مورد دوم اما این است که امروز 13 اردیبهشت سالروز تشکیل دولت ملی دکتر محمد مصدق در سال 1330 است. پس از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در 29 اسفند 1329 جمال امامی به تعارف و نه از روی جدیت پیشنهاد کرد خود مصدق نخست وزیر شود تا این قانون را اجرا کند و او هم پذیرفت و مجلس هم رأی داد و 13 اردیبهشت 1330 نخستین روز تشکیل دولت ملی به ریاست دکتر محمد مصدق و آغاز یکی از متفاوت‌ترین و متمایزترین دوره‌های تمام تاریخ ایران است.
 
و اما چرا از خانم سالومه می‌پرسیم که خجالت نکشیدید؟!
 
1. بدترین صفت برای سیاست‌مداران «خائن» است. به همین خاطر معمولا با احتیاط و در موارد بسیار معدود این انگ به کار می‌رود و حتی درباره رجال بدنام هم با احتیاط به کار می رود چه رسد برای رجال شهره به خوش‌نامی.
 
مثلا سال هاست که با جسارت گذشته به محمد علی فروغی انگ خیانت نمی‌زنند چرا که روشن شده می‌خواسته ایران بیش از آن در اشغال نماند و از شکل کشور اشغال شده در جنگ دوم جهانی به درآید.
 
یا در فرانسه مانند گذشته به مارشال پتن نمی‌ویند خائن. حتی برخی تاریخ‌پژوهان معتقدند فتحعلیشاه قاجار هم چاره‌ای نداشت و همین که روسیه کل خاک ایران را به توبره نکشید باید خدا را شکر کنیم.
 
وقتی به مارشال پتن و فتحعلیشاه و فروغی نمی‌توان به سادگی انگ خیانت زد به مصدق و دیگران، می‌توان؟! یا می‌شود بفرمایند خیانت آقای ظریف چه بوده؟
 
مثل دلواپسان که معتقد نیستند چون فعالیت هسته‌ای را متوقف کرد زیرا من و تویی‌ها اصل جمهوری اسلامی را قبول ندارند چه رسد به قدرت اتمی آن را.
 
البته می‌توان حدس زد که با خاتمی و ظریف از این نظر مشکل دارند که به اعتقاد آنان باعث دوام نظام شدند در حالی که اگر اصلاح طلبان نبودند پرونده میکونوس یا تحریم‌ها کار را تمام کرده بود هر چند که داریم می‌بینیم آقای ترامپ چگونه کار مورد نظر آنان را تمام کرده است!
 
پس وقاحت و بی‌شرمی اصلی در این توییت در اتهام خیانت است. نه به خاطر مصدق و خاتمی و ظریف و روشنفکران. «نقد» با اتهامی چنین سنگین فرسنگ‌ها تفاوت دارد و نشان می دهد چقدر با اصول رسانه‌ای فاصله دارند.
 
2. این شبکه بیش از هر چهره سیاسی برای شاپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم گذشته تبلیغ کرده و هر سال به مناسبت های مختلف، تصویر مثبتی از او ترسیم می‌کند. اما اگر مصدق خائن بوده شاپور بختیار که یک عمر به مصدق بالیده و با نام او برای خود هویت سیاسی قایل بود و تصویر شاه را از دفتر خود در نخست وزیری برداشت و قاب عکس مصدق را بالای سر گذاشت، چه بوده است؟
 
او هم خائن بوده یا نه؟ اگر خائن بوده چرا این همه در ستایش او می‌گویند و برنامه می‌سازند و اگر نبوده چطور مصدقی را که ادعا می‌کرد پیشوای اوست می‌توانند خائن بخوانند؟ این پرسش را با منطق بختیارستایی «من و تو» مطرح می‌کنم.
 
3. شبکه «من و تو» به عنوان رسانه‌ای سلطنت طلب شناخته می‌شود. از این رو می‌توان به این مجری و سفارش دهندگان به او یادآور شد محمد رضا شاه در ماه‌های آخر سراغ چهره‌های مصدقی چون دکتر کریم سنجابی و دکتر غلامحسین صدیقی و مهندس مهدی بازرگان رفته بود.
 
دو نفر اول به کاخ نیاوران دعوت شدند تا نخست وزیری را بپذیرند و قبول نکردند و گفتند دیر شده و وقت این کار همان تابستان 56 بود که هویدا را برکنار کرد اما به جای انتخابات آزاد و یک چهره ملی برای نخست وزیری جمشید آموزگار را نخست وزیر کرد که تکنوکرات بود نه سیاستمدار.
 
برای مهندس بازرگان هم تیمسار مقدم پیغام برد که اعلیحضرت به همان نتیجه‌ای رسیده‌اند که شما سال‌هاست می گویید. این که باید سلطنت کنند نه حکومت و بازرگان پاسخ داده بود: اعلیحضرت دیر به این نتیجه رسیده‌اند.
 
این شبکه همچنین رضا پهلوی را تبلیغ می‌کند و می توان یادآور شد که سال‌ها پیش او در مصاحبه با فردی بنام «منوچهر بیبیان» به دکتر مصدق ادای احترام کرد و گفت برای او به عنوان یک رجل مشروطه‌خواه نمی تواند احترام قایل نباشد. خانم مجری هم طبعاً به عنوان «خادم» نمی‌تواند نظر «مخدوم» را نادیده بگیرد.
 
4. دشمن‌ترین چهره در مقابل مصدق، سید ضیاءالدین طباطبایی بود. هم او اما در آخرین مصاحبه با صدرالدین الهی گفته است:
 
«فرق بسیار قایلم بین دکتر مصدق و قوام‌السلطنه. چون مصدق با شخص من دشمنی ندارد ولی قوام با شخص من دشمنی می‌ورزید. دکتر مصدق با‌ تقوا زندگی کرده هر چند من این تقوا را به حال او مفید ولی به حال ملت ایران مضر می‌دانم اما هرگز نمی‌توانم بگویم که او را باید از یاد برد.»
 
وقتی هم که مصدق درگذشت سراسیمه نزد شاه رفت و از او خواست مجلس ترحیمی در مسجد مدرسه سپهسالار از طرف دولت برگزار شود و البته شاه نپذیرفت.
 
وقتی سید ضیاء جرأت نمی‌کند اتهامی به مصدق وارد کند سالومه سیدنیا کیست و چگونه جرأت می‌کند؟
 
5. مصدق نخست وزیر سال های 30 تا 32 و شاهزاده قاجار و نماینده مجلس شورای ملی اما چه شباهتی با سید محمد خاتمی یا محمد جواد ظریف و روشنفکران دارند که نام هایشان را کنار هم نمی آورد و به همه انگ خیانت می‌زند؟
 
جز این که مصدق با رأی مردم نماینده اول تهران در مجلس شورای ملی شد و خاتمی با مجموع 42 میلیون رأی دو بار رییس جمهوری ایران و جواد ظریف هم در زمره سیاست‌مداران محبوب به حساب می‌آید یا می‌آمد اما اگر ترامپ زیر برجام زده آیا ظریف مقصر است؟
 
خاتمی و ظریف را می‌گذاریم به حساب این که در چارچوب جمهوری اسلامی تعریف می‌شوند. روشنفکران را هم به حساب عقاید چپ یا سابقه ضدیت با سلطنت.
 
مصدق که شازده قاجار و نخست وزیر مشروطه بوده دیگر چرا؟ خیانت او چه بوده؟ این که نفت را ملی کرده؟! یا شیلات را ملی کرده؟ یا از انتخابات آزاد دفاع کرده؟ یا رفته لاهه و واشنگتن از حق ملت ایران دفاع کرده؟ یا به کشاورز قبل از اصلاحات ارضی حقوق مالکانه داده؟ یا برای کارمندان در شرق تهران زمین اختصاص داده؟ یا طرح صدی پنج برای توسعه مدارس را اجرا کرده؟ یا یک ریال حقوق دریافت نکرده؟یا تا آخر در همین خاک مانده؟ یا تا انقلاب شد یک میلیون نفر به احمد آباد رفتند و پس از 11 سال ادای احترام کردند؟
 
درباره برجام هم ترامپ از منظر آمریکا می‌گوید سرمان کلاه رفت. نکند درباره مصدق هم از منظر دولت انگلستان، قضاوت می‌کنند؟ آیا اقامت و فعالیت در لندن به این معنی است که مانند انگلیسی‌ها به قضایا نگاه کنند؟ یا دوست دارند مصداق طعنه‌های اخیر اردشیر زاهدی داماد شاه شناخته شوند؟
 
6. 10 سال پیش و اوایل راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی از مخاطبان خواستند 5 چهره برتر ایران در طول تاریخ را نام ببرند و توضیح دادند شخصیت های سیاسی یا علمی یا فرهنگی یا هنری که هر جای جهان بتوان از آنان نام برد و به عنوان یک ایرانی به آنها بالید و مرحله به مرحله اسامی غربال و محدود می شدند.
 
جالب است که نام نادرشاه افشار هم بالا آمده بود اما یکی از داوران پرسید آیا در هند می‌توانید در ستایش نادر داد سخن دهید و انتظار داشته باشید هندی ها هم تأیید کنند؟ نام نادرشاه افشار با این استدلال حذف شد و در نهایت این 5 نفر باقی ماندند: زرتشت، ابوعلی سینا، کورش، فردوسی و مصدق.
 
 
7. این توییت را می‌توان به حساب خامی مجری یا تلاش برای دریافت دستمزد بیشتر از مدیران اسمی یا واقعی شبکه دانست و جدی نگرفت. اما به نظر می‌رسد قضیه به این سادگی ها نباشد و اصرار دارند با ترسیم یک دوگانه هر گزینه سوم اعم از ملی و اصلاحی و چپ را نفی و طرد و تخریب کنند هر چند درواقع آب به آسیای اقتدارگرایان داخلی می‌ریزند و به یکدست شدن بیشتر انجامیده است.
 
8. سالومه سیدنیا متولد سال 56 است و چند روز دیگر 43 ساله می‌شود و به این اعتبار هنوز پیر به حساب نمی‌آید اما اگر پشت این توییت را صحنه‌گردانان باتجربه تری بدانیم آن‌گاه این شعر مشهور استاد محمدرضا شفیعی کدکنی را می‌توان به یاد آورد که در کوچه باغ های نیشابور سروده است.
 
اگرچه مخاطب آن مانند شعر مشهور اخوان، الزاماً مصدق نیست اما این خاطره را شنیده‌ایم که غروب 28 مرداد 1332 و وقتی خبر سقوط مصدق را شنید در همان خیابان و روی پلکانی چقدر گریسته است:
 
تو در نماز عشق، چه خواندی
که این شحنه‌های پیر
از مرده‌ات، هنوز
پرهیز می‌کنند؟
+66
رأی دهید
-86

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۰
    redsky95 - تورنتو، کانادا

    هر روز که میگذره من یکی بیشتر ایمان میارم به اینکه تمام این سالومه ها و اپوزیسیونهای الکی و صدای امریکا و بی بی سی جیره بگیر ایرانن. این یه ترفنده در واقع. اینطوری جبهه ی مقابل یا مخالف هم از خودشونه. هر وقت شرائط سخت میشه یه چندتا جنجال رسانه ایی میکنن که مثلا نشون بدن اپوزیسیون با مردمه. اینطوری ریش مردم دستشونه و نمیزارن مردم به حقشون برسه
    51
    96
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران

    کارهایی که این آخوندا کردند باعث شد یه قشر شاه پرست بیاند بالا که بدون دانستن تاریخ معاصر صرفا هرچه شاه و شاهزاده گفته و کرده را وحی منزل بدانند و هرکس به آنها انتقادی کرده را خائن بدانند!! اینهم یه جور مریضی تندروی هست که تفاوتی با دیدن عکس آقا توی ماه یا تشویق خلخالی به کشتن سریعتر ندارد فقط شکلش عوض شده!!!
    76
    47
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آزاذه - تهران، ایران

    [::redsky95 - تورنتو، کانادا::]. دقیقا دوست عزیز. دنیا از جمهوری اسلامی پشتیبانی میکند و ملت ایران و شاهزاده تنها هستند. اینها از ایران یکپارچه و قدرتمند پادشاهی که از تمدن و فرهنگ ناب و کهن ایران قدرت میگیرد می ترسند و نمیخواهند ایران قوی و قدرتمند بشود. ما با یک دنیا طرفیم نه با چند تا ملای دوزاری.
    39
    77
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    saeed scotland - گلاسگو، نیواسکاتلند

    سالومه مجری توانایی نیست شاید بشه گفت اصلأ هیچی نیست و فقط میگرده تو. اینترنت یه چیزایی رو پیدا میکنه و به هم میبافه و سواد کاری را که انجام میدهد را ندارد
    23
    89
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
    همشون خائن و خودفروخته بودند اگر کتاب خاطرات و تألمات مصدق این شازده ی قجری را بخوانید از همین خاطرات خود مصدق پی به خائن بودنش میبرید.لطفا قبل از فحش و بد و بیراه گفتن اول کتاب را بخوانید
    62
    49
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    شبکه من و تو و بی بی سی همشون ماله کش رژیم هستند و بدتر از مصدق و منافقین و توده ای ها و روشنفکر نماها همین دو شبکه هستند
    40
    61
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    امیددانا - کانادا، کانادا
    شبکه من و تو طرح پیشنهادی رفسنجانی بود تا با تولید محتوای سرگرم کننده و تبلیغات گرفتن. همه شبکه های سیاسی رو فلج کنن. شبکه ایران اینترنشنال هم ایده دکتر حسین درخشان هست که مدتها در اسراییل زندگی و تحصیل کرد و نفوذ داشت و وقتی برگشت ایده ها جدید ارائه داد. چند شهروند سعودی در مدیریت این شبکه باعث شده کسی شک نکنه که ایران اینترنشال برای ایران هست. جم تی وی و منوتو و ایران اینترنشنال شبکه های ایران هستن که اپوزیسیون موازی و امن هستن
    46
    29
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    metalrain - استکهلم، سوئد

    اسم خودش رو باید با اسم مصدق عوض میکرد دختره پاپتی.
    24
    75
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۲
    پیکان۵۸ - مالمو، سوئد
    این روزنامه نگار که آنچنان رگه گردنش زده بیرون که این همه مطلب نوشته،چرا برای رضا شاه و محمد رضا پهلوی نزده بیرون که چیزی برای آخوند بنویسه،۴۰ ساله منتزرید آشی پخته بشه و مثلا روشن فکرانی مثله شما آنرا بهم بزنید،که چیزی برای ارضای خود نوشت باشید کافیس آخوند مملکت را خورد.
    22
    21
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    اینکه کاسه لیسان نظام ولی فقیه و دستبوسان سید علی مچل همه گی به ایرانزمین خیانت کردند شکی نیست . حتی اون موسوی که در کشتار دهه ۶۰ نخست وزیر بود ؛ به جرم نسل کشی باید مجازات شود . اما در مورد مصدق داستان فرق میکند .و احتیاج به تفکر دارد . شاید نیت او خوب بود؛ اما آیا عاقلانه عمل کرد ؟ اولا بطور غیر مستقیم اعتبار شاه از بین رفت ؛ و ادامه نارضایتی ها به نفع قشر منحط روحانی شد . با نظامی شدن جامعه جوانان به جنبش چریکی پیوستند و با گسترش خشونت و اعتراضات ؛ باز هم به نظام پادشاهی ضربه خورد . بنابراین نحسی جبهه ملی زمینه های فاجعه ۵۷ را رقم زد
    20
    19
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    خدمات دکتر مصدق به این ملت اظهر منالشمس است حتی خود محمد رضا هم همیشه میگفت که در زمان ملی کردن نفت طرفدار دکتر مصدق بوده. مصدق تنها بازمانده مشروطیت بود و اتفاقا اگر محمد رضا به حرفش گوش داده بود و بجای حکومت کردن سلطنت میکرد سرنگون نمیشد!
    30
    38
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    zarathushtra - تهران، ایران

    این سالومه ها و ایرا اینترنشنالی ها و من و تویی ها لعبتگانی بیش نیستند.اصلا من و تو ، ایران...نشنال کی بودجه تونو میده از کجا خط میگیری؟نگو که دلتون واسه ایجاد دموکراسی در ایران میتپه.همه شون خاینن و بیسواد و نه رسانه مردمی در خئمت ایرانمداری.
    10
    34
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    چرا به سالومه حمله میکنید؟ سوالی پرسیده و شما میتوانید یکی ازبین این سه نفر انتخاب کنید.
    39
    26
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    hamidesabz - لندن، انگلستان

    اگر از سالومه و دیگر مجری مفسرهای از این دست، که از بد روزگار بر صندلی مفسر و تحلیل گر تکیه زده اند بخواهیم 10 سطر در مورد شخصیت مصدق و کلا تاریخ معاصر ایران، چیزی بنویسند، شک دارم که بتواند از معلومات خودش بهره چندانی ببرد!
    6
    33
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    من بر این باورم که هم شاه فقید و هم زنده یاد مصدق عاشق ایرانزمین بودند ؛ هر دو اشتباهاتی کردند که زمینه های رشد ارتجاع سرخ و سیاه و مذهب را زیاد کرد . اما قدیس سازی از مصدق را من قبول ندارم. اولا مصدق با همان ریشه قاجاری و ملک و زمین داشتن ؛ مخالف نابودی فعودالیسم و تقسیم زمین ها بود . ثانیا او بر خلاف تبلیغات ؛زیاد هم دمکراتیک نبود و به مانند شاه درک کاملی نداشت . برای نمونه انحلال مجلس مردمی ؟ .به عنوان سیاستمدار هیچ برنامه ای در مقابل خطر کودتا نداشت . و براستی چرا باید به کمک حزب توده دخیل می بست ؛ حزبی که طرفدار نظام سوسیالیستی بود و حتی قانونی هم نبود ؟ ایران و بی پی (بریتیش پترولیوم ) قرارداد دیرینه داشتند و ۱۶٪ کل سهام مال ایران بود که شامل نفت عراق و کویت و بعدها حتی شامل نفت آلاسکا و کاناداو حدود ۵۸ شرکت و پالایشگاه بود میشد . ایران با ملی کردن نفت یک شرکت را گرفت و ۵۷ شرکت را از دست داد . و بی نهایت خسارت داد
    13
    20
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    ادامه. اگه شما از یک کشاورز سوال کنید که برای گوجه فرنگی وهندونه چه برنامه ای داری ؛جواب میده که اول باید به کمک قوم و خویش محصول را جمع کند ؛ بعد بار قاطر و گاری کند . بعد به شهر ببرد و در جای مناسب بفروشد . حالا مصدق بدون شرکت بی پی چه برنامه ای برای نفت ملی داشت .اولا ما بخاطر همان سیاست استعماری نه متخصص داشتیم ؛ نه توانایی تولید واداره پالایشگاه را و نه کشتی برای حمل و نه بازار برای فروش . دولت چند ماهه ورشکست شد و کارگران و کارمندان حقوق بگیر مخالفش شدند . بعد هم با هزینه بالاتر همان متخصصان خارجی برگشتند .
    12
    12
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    motefaker - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    نه این سالومه ها ونه مصدقی ها ونه هرگونه باصطلاح اپوزسیون داخلی و خارجی قابل اعتماد نیستند ،فقط به رضا پهلوی اعتماد میکنم وبس، فردی که دنیا دربرابرش ایستاده و او را نادیده میگیرد تا مبادا ،ایران مترقی و بزرگ از زیر خاکستر سربیرون بیاره، ایران دوران پهلوی را نه غربیها ونه شرقیها نتوانستند تاب بیاورند، بهمین دلیل من مردم ایران را در شورش ۵۷ مقصر نمیدانم
    19
    18
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
    دکتر مصدق هم یکی بود مثل خمینی که برایش اسلام مهمتر از ایران بود مصدق یکی از حامیان تروریستهای فداییان اسلام بود زمانیکه خلیل طهماسبی معروف به استاد خلیل طهماسبی که حتی دو کلمه سواد هم نداشته و فقط نجار بوده زمانیکه رزم آرا را ترور کرد و به زندان افتاد و بعد از آزادی بلافاصله در منزل مصدق با آغوش باز پذیرفته شد و پذیرایی شد مصدق با تروریستهای فداییان اسلام رابطه و دوستی عمیقی داشتند لطفا از مصدق قهرمان و بت نسازید همانطور که از خمینی ساخته شد بروید و آرشیو روزنامه باختر امروز شماره ۹۵۸ را بخوانید کتاب خاطرات خود مصدق را بخوانید و از افکار پلید این مرد آگاه شوید و کورکورانه از کسی که به ایران و ملت ایران خیانت کرده طرفداری نکنید .مدارک زیادی و کتابها و مقالات مستند زیادی وجود دارد که با مطالعه آنها میتوانیم بفهمیم که مصدق هم خمینی آنزمان بوده بیخود از او بت نسازیم مصدق خودش وابسته و مزدور بیگانگان بوده
    20
    26
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ
    رابطه مصدق و گروهک فدائیان اسلام را خوب بخوانید
    19
    23
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    ازدرد لاعلاجی خرشده واسه ماخانباجی یه سری آدمای متوسط و کوچیکتر از متوسط که مجریگری هم بلد نیستن چه نظرخواهیها که تو توییترشون نیوردن.والا بخدا با این نوناشون
    4
    12
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    Lucky Luc - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    [::دوستدار - استهکلم، سوئد::]. چون سوالش از اساس اشتباهه جواب این ها رو نباید داد باید کم محلی کرد کلا 500 تا لایکش کردن 160 بارهم ریتوییت کردن همونقدر اینها طرفدار دارن حالا یکم کمتر یا بیشتر.
    2
    15
    شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. به روحِ روح الله لعنت، مگر راجع به بقال سر کوچه حرف میزنی که پادشاه را محمد رضا خطاب میکنی؟ میبینی که خودت آشکارا مارک مزدور به خودت میچسبانی؟ کسی را که ۸۰ میلیون ایرانی معتقدند که به میهن ما خدمت کرده را با بی احترامی یاد میکنی؟ یا اینکه خیال کردی چون به کامنتت پاسخ مینویسیم آدم خیلی با اهمیتی شدی؟ از اینکه نالایقی مثل تو خود را آذری مینامد من شرم میکنم.
    21
    25
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. دارسی قرارداد رو در 1901 با مظفرالدین شاه بست . رینولدز رو فرستاد برای اکتشاف و 7 سال بعد وقتی دید خبری نشد قرارداد رو واگذار کرد به "شرکت نفت برمه" که شرکت انگلیسی بود و ربط به کشور برمه نداره. خیلی شانسی رینولدز پس از چند روز نفت پیدا کرد و در 1909 شرکت برمه شرکت انگلوپرشین رو تاسیس میکنه که ربطی به ایران نداره و شرکت انگلیسی هست و سهامش در لندن فروخته میشه و دولت انگلیس برای رهایی از استاندارد اویل و رویال داچ شل بیشتر سهام رو میخره و تصمیم گیرنده اصلی شرکت میشه. اصلا اینطور نبود که 16 درصد سهام شرکت به ایران داده شده باشه ! وگرنه چرا ایران باید چندین سال برای بالا بردن سهم با شرکت چانه بزنه ...این درصد از میزان ارزش نفت استخراج شده در ایران بوده!! در ضمن ایده ملی شدن صنعت نفت رو اولین بار عباس اسکندری در شهریور 27 در مجلس مطرح میکنه که مورد استقبال مجلس قرار میگیره و مصدق البته تائید کرده دنبالش رو میگیره!
    23
    23
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. اینکه کشور ضعیف بوده حقیقت است ولی هر کشوری باید از جایی شروع کند و در آن لحظه فشار را تحمل کند بخاطر آینده وگرنه تا ابد وابسته خواهد ماند. اتفاقا زمان خوبی بود برای رهایی از نفت و رهایی از استبداد از طریق بازگشت به قانون اساسی. متاسفانه بعداز کودتا تزریق بی رویه نفت به اقتصاد و نیز استبداد بی رویه شاه که این دو به هم مربوط هم هستند ....چون دیکتاتوری که وابسته به مالیات مردم نباشد بی رویه میشود ....این باعث لطمات بزرگی شد .
    22
    21
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. سعی کن خدا پرست باشی نه شاه پرست! فرعون هم همین داستان رو داشت که سرنگون شد. ممد رضا دو تا خیانت بزرگ در حق ایران کرد . یکی شکستن قانون اساسی که مطابق آن ممد رضا حق حکومت کردن نداشت اعضای جبهه ملی بارها بهش تذکر دادند مصدق و قوام السلطنه و تعداد زیاد دیگر به ممدرضا تذکر دادند عمدا به قانون شکنی خودش ادامه داد. دوم ممدرضا خاک کشور ( بحرین) را بدون هیچ دلیلی به بیگانه واگذار کرد. دیگران از ارتشی که با پول نفت مردم تجهیز میکنند استفاده میکنند برای بدست آوردن خاک بیشتر و تسلط به کشورهای دوردست این بابا پول مردم را داد ارتش درست کرد بعد در جهت عکس از اون ارتش استفاده کرد!!!! برای موش شدن در برابر عربها!!! مبارکت باشه اینهمه افتخار!!! ممد رضا حتی جرات نکرد از شیخ زاید یه امضا بگیره که مالکیت ایران روی جزایر سه گانه رو برسمیت بشناسه که چندین نسل بعد اینهمه گرفتاری نداشته باشند!!! ناوگان هاورکرافت!!! زارتومبا!!!
    22
    17
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    [::motefaker - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. بله فقط به پهلوی که نفت را ملی نمیکنه و با زور امریکا میاد ودولت دکتر مصدق را سر نگون میکنه.این مهره سوخته ها تو ایران جا ندارن.اگر یک فرد باسواد و ملی در یک صد سال اخیر در ایران بوده دکتر مصدق است.بله یپر شده بود ولی گاندی در ایران بود. روحش شاد. من فکر کنم تو این سایت فقط با جناب آذربادگان هم عقیده باشم.
    18
    17
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    [::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::] اول ایو مطالعه کن بعد کامنت بده. فراتاب-"هر چه کاشتی، همان درو کنی؛ دسته گلی که سیاست غرب در شرق به آب داده است." این عنوان کتابی است که میشل لودرز، نویسنده و کارشناس مسائل خاورمیانه در سال 2015 منتشر کرد و جزو پرفروش ترین کتاب‌های سال آلمان لقب گرفت. لودرز یکی از معدود کارشناسان آلمانی است که به خصوص پس از حملات 11 سپتامبر به افشاگری سیاست های غلط غربی پرداخته است. وی عموما مباحثی را مطرح می کند که باب میل بسیاری از سیاستمداران آلمانی و غربی نیست. میشل لودرز وضعیت اسفناک امروز در خاورمیانه، کشتار میلیون‌ها انسان و آوارگی آنها را نتیجه سیاست آمریکا و همدستان اروپایی آن می داند. او بررسی مسائل تاریخی را برای مطالعات حال حاضر بسیار حائز اهمیت می داند. "کودتا در تهران" عنوان اولین فصل از نه فصل کتاب وی است که در آن به بررسی و افشاگری نقش مخرب غرب در سرکوب کودتای دکتر مصدق پرداخته است. به اعتقاد او سرکوب دولت کاملا دموکراتیک دکتر مصدق و اقدام او برای ملی شدن صنعت نفت سالها بعد به انقلاب اسلامی ایران توسط آیت الله خمینی (ره) می انجامد
    16
    18
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان::]. دوست عزیز گاندی اسم در کرده. بعداز جنگ دوم انگلستان ورشکست شده بود و خودش داشت مستعمرات رو رها میکرد میرفت گاندی از موقعیت استفاده کرد معروف شد. در صورتیکه مصدق در برابر انگلستان ایستاد ناوهاشون رو آوردند تهدید کردند ترسی به خودش راه نداد . دو سال کشور رو تحریم کردند اقتصاد رو اداره کرد. مصدق شخصیت بسیار بالاتری از گاندی هست متاسفانه ناشناخته باقی مانده است. یکی از دلایل هم اینکه ما آدم بد ذات و نوکر کم نداریم که تاریخ رو وارونه جلوه میدند!!
    18
    14
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. پرت و پلا ننویس اینجا. اولا بعداز ترور رزم آرا مجلس به اتفاق آرا اون رو خائن به کشور و خلیل طهماسبی را قهرمان ملی اعلام کرد و با تائید دربار آزاد شد. ثانیا فدائیان اسلام رهبرشون کاشانی بوده که خودش رئیس مجلس بوده با شاه هم خوب بوده حتما شاه هم میشه طرفدار فدائیان اسلام ...اینکه ما میگوئیم مصدق خدمت بزرگی به کشور کرده معنیش این نیست که از اول عمرش تا آخر معصوم بوده در جوانیش عرق هم نخورده دختر بازی هم نکرده!!! گودرز رو به شقایق ربط نده اینجا. مرد بزرگ کسی هست که خدمت بزرگ کرده است. لابد توقع داری یارو توی عمرش توالت هم نباید میرفته که تو بهش بگی مرد بزرگ؟ .
    21
    19
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. ترور رزم آرا مشکوک هست . بسیاری همچون دکتر بقایی -نصرت الله امینی یا منوچهر رزم آرا برادر سپهبد که هنوز زنده هست معتقدند کار خود شاه بوده. اولا رزم آرا معمولا در مراسم ختم نمیرفته چطور یک دفعه میان سراغش که بیا بریم ختم آیت الله فیض؟ ثانیا روز قبل از ترور یکباره دو نگهبان بادی گاردش رو عوض میکنند! ثالثا گلوله ها از پشت سر بهش اصابت کرده رابعا وقتی خبر رو به شاه میدند اصلا متعجب و متاثر نمیشه!! رزم آرا نظامی مقتدری بود و شاه همیشه از نخست وزیران مقتدر بیم داشت و تحمل نمیکرد مخصوصا از کودتای نظامی میترسید.
    21
    16
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    امیرعلی ایرانی - ویسبادن، آلمان
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. گرامی من درجه بندی نکردم این طبیعی است که برای منه ایرانی دکتر جایگاه ویژه ای داره.اینجا یک عده فقط با انکار از تاریج و مهر به بد و شما د فقط دنباله تجملات هستن.کسی که مصدق را انکار کنه دیگه من چه میتونم بگم.در این سایتها برای بچه شاه تبلق میشه و یک عده گذشته را فراموش کر دن و بد را با بدتر مقایسه میکنند.
    18
    9
    یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. این دو تارو ببینید که برای هم پپسی باز میکنند! یکی ادعای فهم و دانش و مطالعه کشتتش، اونیکی هم ذوق کرده که یکی تاییدش کرده! اینکه هر کجا دهان باز کردند که اظهار فضل کنند جمعیتی مخالف حرفشان هستند کافی نیست، با پررویی و پافشاری و مهملات سر هم کردن باید ثابت کنند که حق به جانب آنهاست. البته کامنتی هفت تومن دریافت کردن هم بی تاثیر نیست!
    8
    16
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    آرون کوهن - دیمونا، اسرائیل
    [::امیددانا - کانادا، کانادا::]. شما همون اقایی هستی که در یوتیوب رودست دارید درست میکنید و خود را طرفدار پادشاهی اعلام کردید و از اقای خامنه ای طرفداری میکنید .
    1
    5
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۱
    senator x - تهران، ایران
    در دو,سه قرن اخیر سیاست انگلیس خائن ترینها نسبت بایران و ایرانی بوده و تاریخ شاهد بسیار محکمی بر این ادعا هست و افراد نامبرده و نام نبرده , فقط نوچه ارباب بودند و عامل اجرای دستورات
    0
    12
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آزاذه - تهران، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. کی بشه که این مردم نادان قدر پادشاهشون را بدانند و ایشان را به بزرگی کارهایی که برایشان انجام داد خطاب کنند. مردم انگلیس پرنسس دایانا راتا بعد از طلاق و مرگش هم پرنسس خطاب میکردند چون احترام به خاندان سلطنتی شان را احترام به کشورشان میدانند.
    4
    13
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آزاذه - تهران، ایران
    [::kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد::]. مصدق خائن به ملت بود.
    5
    14
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آزاذه - تهران، ایران
    [::motefaker - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. آفرین بر شما. من هم با شما هم عقیده هستم. دنیا در برابر تمدن قدرتمند و کهن ایرانی ایستاده و از قدرتمند شدنش با سیستم پادشاهی هراس دارد. من هم فقط به اعلیحضرت شاهزاده اعتماد دارم.
    6
    10
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آزاذه - تهران، ایران
    بودیم و هستیم پیرو حق جز حق هرگز نخواهیم از جهان با شه‌پرستی مملکت را داریم از دست دشمن در امان ما پیرو کردار نیکیم روشندل از پندار نیکیم رخشنده از گفتار نیکیم شد زین فضائل بلندآوازه ایران. جاوید شاه
    7
    10
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آزاذه - تهران، ایران
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. تو کی هستی که به بنیانگذار تمدن نوین در ایران و پسر پادشاهش توهین میکنی؟؟ رضا شاه بزرگ و پسرش محمدرضاشاه بر تخت کوروش بزرگ که دنیا سرتعظیم در مقابلش فرود آورده تکیه زده. ایران با پادشاهی بزرگ خاندان پهلوی زنده است. من بارها گفتم تفرقه افکنی بین هموطنانت ارزش و افتخاری نداره. مردم الان آگاه هستند.
    7
    9
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آزاذه - تهران، ایران::]. درود بر شما بانوی آزاده.
    5
    10
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. ببین عمو شما سن و سالی ازت گذشته. آخه تعصب چرا داری؟ دنبال حقگویی باش. بدبختی ایران از اول تاریخش همین استبداد پادشاهی بوده اصلا ایران مرکز استبداد در دنیا بوده برای همین در طول تاریخش همیشه شکست خورده مردمش همیشه در بدبختی و جهالت بودند . موبد و شاه بعدش هم شیخ و شاه باهم بودند . تنها راه آزادی حکومت مردم و دمکراسی هست. بذار کنار گذشته رو . شاه کارهای زیادی کرد وطن پرست هم بود ولی اشتباهات زیادی هم کرد که از خصوصیات استبداد هست. امکان نداره کشوری توسط شخص اداره بشه و همه چیزش جلو بره این خیالات هست.
    5
    6
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. بعد هم به خودت زحمت بده مطالب تاریخی رو با مطالب تاریخی جواب بده تا هموطنانت هم این وسط یه چیزی یاد بگیرند . دوره شعارهای پوچ و بی محتوا سپری شده و مردم اینرو میفهمند . یکی که کامنت بذاره ببینند چیزی ازش یاد نمیگیرند اهمیت بهش نمیدند.
    6
    8
    دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. البته ساده هست که آدم برای خودش پپسی باز کنه و باد در غبغب بندازه و خیال کنه که با سرتق بودن و پررویی حتماً حرفش به کرسی مینشینه. از جایی که مطمئن هستی که من خیلی مسن تر از تو هستم، پسباید این را هم بدانی که کسی که دو پیراهن بیشتر پاره کرده کمی از لحاظ تجربه از تو جلوتر هست و بهتره که اگر نمیخواهی سنگ روی یخ بشی گاهی به نصایحش گوش و عمل کنی. حالا از خودت سوال کن که چرا در اکثر مواقع کاربران با تو مخالفت کرده، منفی نثار کامنتت میکنند! همان خوانندگانی که میگویی کامنت من را نخوانده از کنارش میگذرند، مال تو را میخوانند و یک شیشکی به صورت منفی تقدیمت میکنند! از خودت سوال کن که با اینهمه مطالعات و پژوهش هایی که کرده ای و به نتایجی که مطرح میکنی رسیده ای، چرا هنوز چهار نفر را در اینجا پیدا نمیکنی که نظرت را تایید کنند. منتظر پاسخت هستم چون میدانم تا جواب ننویسی آرام نمیگیری و متقاعد شدن چیزی نیست که در پژوهش هایت آموخته باشی.
    3
    8
    ‌سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. اولا جواب شما خیلی روشن است : ایرانیها خاصیت موج سواری دارند چارتا که هوچی گری کنند بقیه فورا ملحق شده به حق و باطلش کار ندارند با حمله گروهی حال میکنند نمونش همون انقلاب ..نمونه دیگرش یکی دوتا همین دور و بر خودت که اینجا با من لج که میکنی میپرند وسط برات واکس میزنند!! ثانیا : من مطالب تاریخی آوردم شما هم برو زحمت بکش یه مطالبی بیاور که بحث غنی تر بشود و خواننده چیزی دستگیرش بشود نه اینکه سر بسته با روش آخوندی چیزی رو رد بکنی!!! بعد یکی بهتون میگه بچه آخوند میگید تهمت میزنی من ضد آخوند هستم!! آخه تو که روش آخوند رو دنبال میکنی خوب آخوند هستی!!
    5
    7
    ‌سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. بعدشم داداش کافیه اینهمه سال دلار رو دلار گذاشتی پاشو بیا یه سرمایه گذاری بکن توی همین اردبیل یه هتل رستوران تاسیس کن چند نفر رو استخدام کن امریکا که دیگه مثل زمان ممل امریکایی خبری نیستش ..دوره کاپریس فرمان هیدرولیک و دخترای موطلایی خوش اخلاق دیگه سپری کشته ...حالا دوره سیبیل کلفتا هستش.....خخ.
    5
    7
    ‌سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. مردم ایران یه خصلتی دارن که هر چیزی خوب باشه میخوان برای همین میگم دیگه عمرا سیستم شاهی رو تحمل نمیکنند که یه عده ویژه خوار باشند و همه چیز عالی داشته باشند ...میریزند داغون میکنند یارو رو دوباره میندازند پائین!! تنها چیزی که جواب میده حکومت مردمی هست که سرانش همه حقوق بگیر باشند هر چند سال هم عوض بشند که ریشه نکنند بخورند.
    5
    4
    ‌سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. اصلا شما تو امریکا موندی چکار؟ بقول ماز جبرانی همش گیر بازاره واسه ایرانیا ...خجالت میکشی بگی کجایی هستی باید بگی ایتالیایی یا اسپانیایی هستم ..اسمت هم که جیمی وستوود میشه ...تازه اگه اسمت محمد محمدی باشه کارت زاره توی همون پیتزایی محل هم بهت کار داده نمیشه باید بری ور دست برو بافکار مواد بفروشی...خخخ
    5
    6
    ‌سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. ببین عمو . برو اون بالا بخون من مطالب تاریخی نوشتم . این مطالب رو بدون مطالعه نمیشه نوشت. آخه اینهمه سال توی امریکا یه ذره انصاف نیاموختی که برمیگری به این میگی سرتق بازی و پپسی بازکنی؟ خوب تو هم برو از همین سرتق بازیها در بیار بنویس ببینیم ترور رزم آرا چی بوده کودتا داستانش چی بوده ملی شدن نفت چی بوده!!
    4
    5
    ‌سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.