کرونا در ایران؛ اعزام هواپیمای خالی برای بازگرداندن ایرانیان، پیشنهاد آزمایش مسافران خروجی

شهر قم منشاء آغاز بروز کرونا و انتشار آن به سایر نقاط ایران و چند کشور دیگر شناخته شده است
بی بی سی :در واکنش به افزایش شمار مبتلایان و تلفات ویروس کرونا در ایران، مقامات و نهادهای مختلف پیشنهادهایی را مطرح و اقداماتی را اعلام کرده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری ایلنا، سازمان هواپیمایی کشوری در نظر دارد تعدادی هواپیمای خالی را برای بازگرداندن مسافران ایرانی به آن گروه از کشورهای همسایه اعزام کند که پرواز به ایران را متوقف کرده‌اند.
 
سخنگوی این سازمان به ایلنا گفته است که این پروازها از امروز، چهارشنبه، ۷ اسفند شروع می‌شود. در مورد اطلاع‌رسانی به این مسافران، وی گفته است که "هر ایرلاینی که پرواز برگشت آنها از این کشورها کنسل شده وظیفه دارد از طریق پیامک یا تماس تلفنی مسافران را از شرایط پرواز بازگشت مطلع سازد."
 
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، مسافرانی که بلیت بازگشت آنها از کشورهای همسایه کنسل شده است نباید مابه‌التفاوتی برای تهیه دوباره بلیت بازگشت از همان شرکت هواپیمایی بپردازند مگر اینکه به اختیار خود بلیت را کنسل‌ کنند و از شرکت دیگری بلیت بخرند.
 
در مورد سفر ایرانیان به خارج، یک نماینده مجلس پیشنهاد کرده است که از تمامی مسافران خروجی آزمایش کرونا به عمل آید.
 
به گزاری خبرگزاری ایسنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر لزوم پیشگیری از انتقال بیماری به سایر کشورها تاکید کرده و گفته است "باید در فرودگاه‌ها از مسافران تست کرونا گرفته شود." او در توجیه این پیشنهاد گفته است که "، وقتی یک ایرانی مشکوک به کرونا در فرودگاه‌های خارجی به خصوص فرودگاه‌هایی با زمینه تخریب ایران بازداشت می‌شود، ضربه اساسی به کشور است لذا باید پیشگیری‌ها و حساسیت‌های لازم در داخل ایران وجود داشته باشد."
 
درحالیکه برخی منابع داخلی و خارجی حکومت ایران را به عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی متهم کرده‌اند، آقای فلاحت پیشه گفته است "اپیدمی شدن یک بیماری در دنیا حساسیت جهانی را به دنبال دارد و به همین دلیل همه کشورها برای اطلاع‌رسانی مسئولیت بین‌المللی دارند؛ بر همین اساس مسئولان جمهوری اسلامی با ورود این ویروس به کشور به صورت شفاف اطلاع‌رسانی و پیگیری کردند."
 
به گفته این نماینده مجلس، که کرونا از کشورهای همسایه وارد ایران شده و افزود: ": این کشورها هنوز مدعی هستند که مورد ابتلا به کرونا نداشته‌اند ولی طبق گفته مسئولان حتی در این کشورها تجهیزات لازم برای تشخیص کرونا وجود ندارد به همین دلیل موج آینده شیوع کرونا برای آن‌ها است که حتی مردمان‌شان اطلاعی از ابتلا به این ویروس ندارند."
 
آقای فلاحت‌پیشه خواستار مقابله جدی با این بیماری در ایران شد و گفت: "باید سختگیری‌های صورت گرفته درباره مواد مخدر در کرونا هم اعمال شود." وی در این مورد توضیح بیشتری نداده است.
 
تا کنون مواردی از بروز کرونا در چند کشور همسایه ایران گزارش شده و در برخی موارد، مسافران ایرانی به خصوص کسانی که از شهر زیارتی قم دیدن کرده بودند عامل آلودگی به این بیماری معرفی شده‌اند.
 
خبرگزاری ایرنا به نقل از مقامات عراقی گزارش کرد که بیست نفر افراد مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا در یک هتل در شهر نجف در قرنطینه قرار گرفته‌اند و نمونه‌های گرفته شده از آنها برای آزمایش به بغداد فرستاده شده است. پیش از این، مقامات نجف از یک مورد ابتلای به این ویروس خبر داده و گفته بودند که فرد مبتلا به تازگی از قم نجف بازگشته است. شهر زیارتی قم در ایران منشاء بروز این بیماری شناخته شده است.
 
وزارت بهداشت و محیط زیست عراق روز گذشته اعلام کرد که چهار نفر در استان کرکوک به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که هر چهار نفر عضو یک خانواده هستند که به تازگی از ایران به عراق بازگشته‌اند.
 
در ترکیه، وزیر بهداشت اعلام کرده است که به هیچ شهروند ایرانی اجازه سفر به آن کشور داده نمی‌شود و شهروندان ترکیه که به ایران به خصوص دو شهر زیارتی قم و مشهد سفر کرده‌اند در بازگشت به مدت دو هفته در قرنطینه قرار خواهند گرفت.
مدارس تهران به منظور جلوگیری از گسترش کرونا تا پایان هفته تعطیل است در مورد اقدامات داخلی به منظور مقابله با انتشار بیشتر ویروس کرونا و درمان مبتلایان، وزارت آموزش پرورش اعلام کرد که مدارس تهران تا پایان این هفته تعطیل خواهد بود و کار خود را از روز شنبه از سر خواهند گرفت.
 
همچنین، به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارگروه تنظیم بازار در جلسه اخیر خود اعلام کرد که با توجه به مشکلات در تهیه مواد بهداشتی و ضدعفونی و ماسک و کمبود این اقلام در داروخانه‌ها، صادرات مواد اولیه تولید ماسک‌های پزشکی تا اطلاع ثانوی ممنوع است. همچنین، تعرفه واردات انواع ماسک از ۵۵ درصد به ۵ درصد کاهش و اولویت تخصیص ارزی به آن افزایش یافته است.
 
پس از شیوع ویروس کرونا در چین، مقامات ایرانی به خصوص وزیر خارجه این کشور ضمن ابراز همبستگی و آمادگی برای کمک به آن کشور، مقادیری ماسک پزشکی به چین اهدا کردند. در پی آن، منابع دولتی بروز کمبود ماسک برای مصارف پزشکی در ایران را تکذیب کردند و گفتند که تولید داخلی در سطحی بالا قرار دارد. با انتشار خبر بروز گسترده ویروس کرونا در داخل ایران، گزارش‌هایی از کمبود ماسک و مواد ضدعفونی و افزایش چشمگیر بهای آنها منتشر شده است.
 
همزمان، خبرگزاری ایسنا از تصمیمات جدیدی در مورد شرایط استفاده افراد مشکوک و مبتلایان به ویروس کرونا از امکانات بیمه درمانی خبر داده است.
 
مدیرعالم سازمان بیمه سلامت گفته است که طبق اظهارات کارشناسان، ویروس کرونا دارای درمان خاصی نیست اما برای تشخیص بیمار، آزمایش‌هایی انجام می‌شود که تمام این آزمایش‌ها تحت پوشش بیمه است.
 
وی افزوده است که با توجه به آسیب کرونا به دستگاه تنفسی بیماران و نیاز به بستری شدن آنها در آی‌سی‌یو، این خدمات نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد. همچنین، به منظور ارائه تسهیلات بیشتر، برخی تشریفات تجدید دفترچه بیمه نیز کاهش یافته است.
+27
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    ماساچوست - لیسبون، پرتقال
    شهر قم منشاء آغاز دیکتاتوری وحشت و جنایت آخوندها و بروز کرونا و انتشار آن به سایر نقاط ایران و جهان.
    0
    13
    ‌چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    یعنی میگی اینا پول بذارن هواپیمای خالی بفرستند خرج بنزینش رو بدند که ایرانیا رو بیارند؟ تعجب آوره
    0
    13
    ‌چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.