ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در ماه ژانویه: «۱۰۰ میلیون بشکه»

 تصویری از میدان نفتی بهرگانسر در شمال استان بوشهر 
رادیو فردا :شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفت‌کش‌ها، کپلر، به رادیو فردا گفت میزان ذخایر نفت ایران در خشکی تا پایان ماه ژانویه (هفته گذشته) به ۶۱.۶ میلیون بشکه و ذخایر نفت در تانکرهای لنگر انداخته در خلیج فارس نیز به ۳۸ میلیون بشکه رسید.
 
صادرات نفت ایران بعد از تحریم‌های آمریکا به سرعت افت کرد، اما ایران با اصرار بر حفظ صادرات با دور زدن تحریم‌ها، برای ماه‌ها تولید مازاد نفت را ادامه داد، به‌طوری که باعث شد ذخایر نفت ایران از ۴۷ میلیون بشکه در پاییز پارسال به حدود ۱۰۴ میلیون بشکه در پاییز امسال برسد.
 
بر اساس آمارهای اوپک، ایران چند ماهی است که تولید خود را به زیر ۲.۱ میلیون بشکه کاهش داده است. با توجه به مصرف داخلی روزانه ۱.۸ میلیون بشکه و صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت، عملا نفت مازادی تولید نمی‌شود و میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران طی چند ماه گذشته افزایش نداشته است.
 
کپلر قبلا به رادیو فردا گفته بود ایران در ماه ژانویه سال جاری روزانه ۲۷۷ هزار بشکه نفت صادر کرده است. این رقم نسبت به دوران قبل از تحریم‌ها ۱۰ برابر کاهش نشان می‌دهد.
 
تولید روزانه نفت ایران نیز از بالای ۳.۸ میلیون بشکه در دوران قبل از تحریم‌ها به زیر ۲.۱ میلیون بشکه سقوط کرده است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی نیز میزان کنونی صادرات نفت ایران را ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.
 
بخش اعظم این نفت راهی چین می‌شود که نیمی از آن به عنوان بدهی ایران از بابت توسعه میادین آزادگان و یادآوران تحویل دو شرکت ساینوپک و سی‌ان‌پی‌سی چین می‌شود و پولی از بابت آن به دست ایران نمی‌رسد.
 
ماه گذشته آمریکا و چین توافق تجاری امضا کردند و آمارهای گمرکی چین نیز نشان می‌دهد که واردات نفتی آن از ایران در ماه دسامبر به شدت کاهش یافته و به زیر ۱۰۰ هزار بشکه سقوط کرده است.
 
ایران از زمان خروج آمریکا از برجام انتشار آمارهای تولید و صادرات نفت خود را متوقف کرده است.
 
در همین زمینه بیژن زنگنه وزیر نفت ایران شامگاه سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به سوالی پیرامون میزان صادرات نفت ایران گفت: «همیشه گفته‌ام که درباره صادرات نفت عددی نمی‌گویم. درست است مردم محرم هستند، اما صدای مرا تنها مردم نمی‌شنوند؛ دشمنان هم می‌شنوند و در جریان یک جنگ، نباید مواضع خود را به دشمن آن هم دشمن بی‌رحمی مانند آمریکا بگوییم. توقع نداشته باشید در این باره اعداد یا اطلاعاتی اعلام کنم.»
+12
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.