پژوهشگر افغان به حسن روحانی: آیا منتقد نظام در ایران می‌تواند رئیس‌جمهور شود؟

العربیه :ملک ستیز، پژوهشگر روابط بین‌الملل و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان چهارشنبه 29 ژانویه به اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران واکنش نشان داده گفت، آیا یک منتقد نظام در ایران می‌تواند رئیس‌جمهور شود؟
 
ستیز در صفحه رسمی فیسبوک‌ اش خطاب به روحانی نوشت: «اجاز بدهید از شما بپرسم: آیا انتخابات را در کشور جناب‌عالی، دموکراتیک می‌خوانید؟ آیا مشروعیت ارزشی بر انتخابات ایران حاکم است؟ آیا یک منتقد نظام و سیستم در کشور تان می‌تواند رییس‌جمهور شود؟ آیا شما که رییس‌جمهور ایران هستید، می‌توانید ولایت فقیه و یا رهبر کشور تان‌را نقد کنید؟».
 
وی ادامه داد: «آیا آزادی بیان که فلسفه‌ی مردم‌سالاری است در روند انتخابات شما رعایت می‌شود؟ آیا کشور شما زندان دیگراندیشان نیست؟ آیا شما نهادی به‌نام آزادی شهروندی در کشورتان ثبت کرده‌اید؟ آیا تظاهرات که معنای حقوق مدنی و سیاسی‌است در کشور شما مشروعیت دارد؟ اگر پاسخ‌های شما به این پرسش‌های من مثبت باشد، کاملا حق دارید بر انتخابات افغانستان «ریش‌خند» بزنید».
 
ملک ستیز خطاب به روحانی تاکید کرد: «در غیر آن مواظب حرف‌های تان باشید، سخن‌گفتن پیرامون انتخابات در ایران نیاز به اجازه‌ی رسمی شورای نگهبان و رهبر معظم دارد. سوگ‌مندانه، بنا به دست‌کاری‌های نامشروع خارجی‌ها از جمله دولت جناب‌عالی و خیانت‌های آشکار داخلیِ یک تعداد عوامل مزدور، سیستم انتخاباتی ما سزاوار ریش‌خند‌ها شده‌است. اما، نه از طرف شما. وضعیت دموکراسی در کشور شما خیلی بد‌تر از ماست. اجازه دهید مثال‌های آشکار نیاورم و همین‌جا بسنده کنم».
حسن روحانی انتخابات افغانستان را ریشخند زد
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دوشنبه 27 ژانویه 2020 در «همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور» از شیوه برگزاری انتخابات در ایران انتقاد کرده گفت، انتخابات در ایران باید الکترونیکی برگزار شود، حتی افغانستان هم انتخابات الکترونیکی برگزار می کند.
 
روحانی اضافه کرد، الکترونیکی کردن انتخابات کاری ندارد، افغانستان هم این کار را کرد و این چیزی نیست. این اظهارات روحانی با خنده های حاضرین رو به رو شد.
 
یک ویدئو کوتاه نیز از این گفته حسن روحانی در شبکه های اجتماعی هم رسانی شد و کاربران افغان در این مورد انتقاد شدید کردند.
 
رویینا شهابی، فعال اجتماعی در صفحه رسمی توییترش نوشت: «آقای روحانی! به جای خندیدن و تمسخر انتخابات افغانستان، به حال خانواده های 176 سرنشین پرواز اوکراین که در خاک شما مورد هدف قرار گرفت، به حال خانواده‌های معترضین آبان 1398 و به حال سیستان و بلوچستان گریه کنید. افغانستان را به حال خود بگذارید، پیشرفت می‌کند. شما به حال ایران فکری کنید».
 
از سوی دیگر، شاه حسین مرتضوی، مشاور رئیس جمهوری افغانستان سه شنبه 28 ژانویه در واکنش به اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت: «به ما طعنه نزنید، از ما بیاموزید. ما زندانی سیاسی نداریم، خبرنگار زندانی نداریم، جامعه تک صدایی نمی‌باشیم».
 
مرتضوی در صفحه رسمی فیسبوک اش نوشت، یکی از مقامات کشور همسایه(ایران) به طعنه از انتخابات الکترونیکی در افغانستان یاد می‌ کند. حاضرین در محفل خنده می‌ کنند.
 
مرتضوی نوشت، برای افغانستان که چهل سال را در جنگ سپری کرده است اکنون بی ‌نهایت مهم است که برای ارزش ‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش می ‌کند.
 
وی علاوه کرد: «برای نمونه افغانستان در رده‌بندی ‌های آزادی بیان از همه کشورهای منطقه در جایگاه عالی قرار دارد. هم‌پذیری مذهبی و فعالیت آزاد رسانه ‌ها در افغانستان بی‌نظیر است».
 
مشاور رئیس جمهوری افغانستان در ادامه تاکید کرد: «در سال 1393 رقیب انتخاباتی در افغانستان شریک قدرت شد. اما در کشور همسایه(ایران) ما رقیب انتخاباتی اش به زندان رفت. افغانستان خوبی‌ها و زیبایی‌های دارد که بسیاری از کشورهای همسایه ندارد. از افغانستان بیاموزید!!».
+38
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.