مأموران مرزی آمریکا از اول ژانویه موظف به بازپرسی ویژه متولدین ایران هستند

دویچه وله :به گفته یک شبکه خبری به مأموران آمریکایی شاغل در مرز کانادا دستور داده شده مسافران متولد ایران را مورد بازپرسی ویژه قرار دهند. حدود ۷۰ نماینده کنگره به این گونه تضییقات علیه شهروندان ایرانی‌تبار اعتراض کرده‌اند.
 
بنا به ایمیلی که شبکه خبری سی‌بی‌سی CBC از یک مأمور مرزبانی دریافت کرده، مأموران آمریکایی که در مرز کانادا مستقر هستند، از اوایل ژانویه موظف شده‌اند که مسافران متولد ایران را مورد بازرسی ویژه قرار دهند.
 
به گفته این خبرگزاری طبق برخی گزارش‌ها حدود ۲۰۰ نفر از متولدان ایران در مرزهای ورودی به آمریکا ساعت‌ها مورد بازپرسی قرار گرفته‌اند. بسیاری از این افراد شهروندان آمریکا یا کانادا بوده‌اند.
 
مقام‌های مرزی آمریکا در تماس با خبرگزاری تأیید کرده‌اند که "شرایط خطرناک فعلی" باعث شده که "اقدامات امنیتی" در مرزها تشدید شود، اما آنها می‌گویند که هیچ مسافری به خاطر تولد در ایران بازداشت نشده و معطلی مسافران در مرز به دلیل انبوهی جمعیت در روزهای تعطیلی آخرهفته، چهارم و پنجم ژانویه، بوده است.
 
به رغم این تکذیب‌ها، یک مأمور مرزبانی در ایمیلی شخصی و محرمانه به لن ساندرز، وکیل امور مهاجرت، تأیید کرده است که مرزبانان موظف هستند با دقت خاصی به متولدان ایران توجه کنند.
 
این مأمور که نامش فاش نشده، در ایمیل خود تصریح می‌کند که مسافران ایرانی تنها به خاطر ملیت و محل تولد آنهاست که در مرز مورد تحقیق و بازرسی ویژه قرار می‌گیرند. به گفته او این اقدام غیراخلاقی و احتمالا غیرقانونی است.
 
آقای ساندرز، که در دفاع از حقوق مهاجران فعال است، اقدام اداره مرزبانی آمریکا را مخالف قانون اساسی ایالات متحده دانسته است.
 
به گفته ساندرز، تحقیقات او نشان می‌دهد که در روزهای سوم و چهارم ژانویه در گذرگاه‌های گوناگون مرزهای کانادا به آمریکا این رفتار غیرقانونی با مسافران ایرانی دیده شده است.
 
به گفته ساندرز ایرانیانی که برای تعطیلات یا تفریح به کشور همسایه رفته بودند، خاطرات تلخی از مرز آمریکا به همراه آورده‌اند. برخی از آنها تا هشت ساعت در پاسگاه‌های مرزی معطل شده‌اند.
 
گفته می‌شود که این اقدامات تضییقی روز پنجم ژانویه متوقف شده است.
 
فشار بر ایرانیان مقیم آمریکا یکی از پیامدهای تنش‌های روزافزون میان ایران و آمریکاست. ایالات متحده روز سوم ژانویه قاسم سلیمانی فرمانده مقتدر سپاه پاسداران را در نزدیکی فرودگاه بغداد راهی مرگ کرد. به دنبال آن ایران با پرتاب موشک به دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق حمله کرد. 
 
روز ششم ژانویه ۷۰ نماینده کنگره در نامه‌ای به اداره مرزبانی و مهاجرت ایالات متحده درباره بازداشت و پرس‌وجو از ایرانیان در مرز کانادا خواهان پاسخ شدند.
 
آنها نامه خود را چنین شروع کرده‌اند: «ما عمیقا از آنچه آخرهفته در مرز کانادا روی داد و ممکن است نشانه سیاستی تازه علیه شهروندان ایرانی‌تبار باشد، نگران هستیم».
 
اداره دفاع از حقوق مدنی و آزادی‌های مدنی در مرکز امنیت میهنی ایالات متحده نیز سرگرم تحقیق در این باره است.
+31
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    مطلقا چنین نیست و فقط افراد مشکوک مورد بازرسی قرار میگیرند. مامور سیاه پوست مرز پاسپورت من را دید و گفت برو. به همین سادگی. فقط یکنفر ایرانی را که پاسپورت یمنی داشت مشکوک شدند و مورد بازجوئی قرار گرفت.
    8
    30
    جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. داداش من چرا بازی در میاری؟ اینا بخشنامه رسمی هست. بعدشم اینکه بدیهی است کشور متخاصم همیشه اتباعش مورد شک قرار میگیرند . الان توی دنیا ایران بزرگترین دشمن امریکا شناخته شده خیلی از همین ایرانیایی که اصلا بنظرت نمیاد خودشون جاسوس هستن
    21
    8
    شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    شمرالله - مونیخ، آلمان
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. رفیق وقتی میبینند که وارداتیهایی که به اسم ایرانی و با پول ملت ایران فرستادن امریکا در قرمه کردن قاسم میان تو خیابون و میخوان امریکایی بکشند، مسلمه که اونها هم باید از ملت خودشون دفاع کنند و امنیت کشورشون را حفظ کنند، تو ایران خودمون با همهطن کرد و بلوچ ،لر و ترک چخودشون کار که نمیکنند ولی حالا طلبکار امریکا هستند که چرا خوک زاده وا دله دزدها و تروریسها را بیرون میریزند!
    0
    16
    شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. عزیز جان. همانطوریکه ان دانشجوی بسیجی را دیپورت کردند کارنامه ی من را هم دارند چون در فیسبوک و ده ها جای دیگر 25 سال هست که فعالم و موضع امروز من در 25 سال قبل هم همین بوده است و میدانند که نه من که تمام جد و اباد و فامیل من هم با این جنایتکاران اسلامی با مخ های اکبند 1400 ساله زاویه دارند. من پوکر رو بازی میکنم و در زندگانی حتی یک مورد پنهان ندارم
    1
    8
    شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::شمرالله - مونیخ، آلمان::]. البته عزیزم. امریکائیان خیلی به ازادی اندیشه اهمیت میدهند و اینکه کسانی بر علیه منافع امریکا کار کنند از نظرشان پنهان نیست ولی در موقع مناسب مچ طرف را میگیرند.
    0
    5
    شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. البته به اسم و فامیل هم بستگی داره مثلا برو مصاحبه محمد خردادیان رو ببین میگه من کلافه شدم هر وقت برمیگردم به امریکا توی فرودگاه میگه برو اونجا وایسا و میان کلی سوال جواب میکنن ...با اینکه میدونن رقصنده هست و همجنسگرا هست. کلا اگر اسم یا فامیلی اسلامی داری کارت سخت هست حتی موقع کار پیدا کردن رزومه تو مستقیم میره توی سطل آشغال و دوست دختر هم بخواهی پیدا کنی باز همین هست و معمولا با یه اسم اسلامی تحویل گرفته نمیشی
    4
    2
    شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. عزیزم . اشتباه همه جا وجود دارد اما اینکه از بالای بلندی 1500 نفر را بزنند اشتباه نبوده بلکه دستور ولایت وقیح شیهیان جهان بوده است. هزاران اسم محمد در امریکا وجود دارند مثل محمد علی کلی و هیچکس هم کوچکترین کاری با ان ها ندارد. حتما این هم جنسباز (خردادیان) ارتباطاتی دارد که مرتبا به بحرین میرود و من و شما نمیدانیم
    0
    6
    یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. ضمنا من دو دوست دارم بنام محمد. یکی رئیس یک شعبه ی بانک و دیگری قاضی دادگستری هست. دوست دیگرم بنام مصطفی افسر پلیس هست. دوست دیگرم بنام عبدالله رستورانی دارد نزدیک یک کلانتری و افراد پلیس برای نهار انجا می ایند. اسم پدرش هم محمد هست. اینجا ایران نیست که بهائیان را به دانشگاه راه نمیدهند. اگر مثل شیهیان ایرانی فکر میکردند که به کره ی مریخ نمیرسند
    0
    8
    یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. والا من خودم در یوتیوب دیدم ویدئوهایی که برای آزمایش اجتماعی میذارند . در یکیش دخترهایی رو نشون میده که سر قرار میرند با یه پسر بعدش که میبینن طرف مسلمون هستش خیلیهاشون قهر میکنن میرند ...در یکیش طرف به دختر مسلمون نون نمیفروشه چون روسری داره میگه تو دشمن ما هستی بهت نون نمیدم ...شاید نصف بیشتر مردم حمایت از اون میکنن البته چند نفر محکم پشت دختر میایستند در یکیش نشون میده یه زن مسلمونی ماشینش خراب شده در مقایسه با یه زن نامسلمونی که ماشینش خراب شده میبینی عده کمتری برای اون حجابی کمک میکنند. البته مشاهدت شما هم قابل توجه هست و شما اگر مرحوم محمد نمازی را بشناسید اولین ایرانی تاجر بود که رفت امریکا و مشکلی نداشت البته این در زمان دکتر مصدق بود و من خواندم که وقتی مصدق و گروهش رفتند به امریکا آنها را خیلی کمک کرد ..من خودم با یه دختر امریکایی آنلاین آشنا شدم ولب یک روز که گفتم ایرانی هستم و اسم مسلمانی هم داشتم قطع رابطه نمود.
    1
    1
    یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا::]. گرامی ...البته روزی اگر بخواهم امریکا بروم قبلش اسم هخامنشی روی خود میگذارم که کسی به من گیر ندهد ...یه کاری که اینا کردند عوضیها این است که شما نمیتوانی اسم و فامیل خودت را عوض کنی. یک دوست خیلی خوشتیپ داشتم که دانشجوی پزشکی بود و اسم او حسن بود و خیلی رنج میبرد میگفت خجالت میکشد اسمش را به دخترها بگوید چون این اسم یک هند.انه فروش باید باشد نه پزشک جراح . خیلی با پدر و مادرش خصومت کرد بخاطر این ولی چاره ای نبود آنها هم گفتند در آن زمان ما نمیدانستیم و کارگر بودیم شعور نداشتیم ...خلاصه هرچه به ایندر و آندر زد نشد عاقبت مهاجرت کرد و حالا شنیدم در کانادا اسمش را عوض کرد .
    1
    1
    یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. عزیزم رفتار خصوصی افراد کاری به قوانین عمومی ندارد. اگر یک دختر کاتولیک نخواهد با یک پسر مسلمان قرار بگذارد برعکسش هم هست و دختر مسلمان ممکن هست تن به ازدواج به غیر مسلمان ندهد. این ها رفتار خصوصی هر کسی هست. خودم در ایران چنین تجربه ای داشتم که بعد از 6 سال دوستی عاشقانه با یک دختر بعلت تفاوت مذهبی و مخالفت خانواده ی دختر موفق به ازدواج نشدم. در دفعه ی دوم هم با همسرم تفاوت مذهبی داشتم ولی ازدواج صورت گرفت
    0
    5
    یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.