واکنش افغانستان به قتل قاسم سلیمانی؛ از کشور ما علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود

العربیه :حکومت افغانستان شامگاه جمعه 3 ژانویه 2020 در مورد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس شاخه بیرون مرزی سپاه پاسداران ایران واکنش نشان داده و گفت، از کشور افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.
 
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای از احتمال افزایش خشونت در منطقه ابراز نگرانی کرد.
 
در این خبرنامه از مقام‌های ایران و امریکا خواسته شده که اختلافات پیش آمده را از طریق گفت‌وگو حل کنند.
 
در خبرنامه تاکید شده: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان به ملت شریف افغانستان و تمامی همسایه‌های خود اطمینان می‌دهد که در مطابقت با مندرجات توافق امنیتی با ایالات متحده امریکا، خاک افغانستان در هیچ حالت علیه هیچ کشور خارجی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد».
 
براساس این خبرنامه، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان با مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریکا در این مورد تلفنی صحبت کرده است.
 
در همین حال، ریاست اجرایی افغانستان در مورد کشته شدن قاسم سلیمانی با نشر خبرنامه‌ای نوشت: «افغانستان به عنوان یکی از قربانیان دهشت‌افگنی و خشونت، خواهان تنش‌زدایی در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشد و امیدوار است حوادث اخیر بالای وضعیت و همکاری دوستان و متحدان کشور ما در افغانستان تأثیر منفی نگذارد».
 
دولت ایران تایید کرد، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و دستیار او ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق بامداد جمعه سوم ژانویه 2020 در حمله موشکی امریکا به فرودگاه بین‌المللی بغداد کشته شدند.
 
از سوی دیگر، برخی از فعالان سیاسی افغان اعلام کردند، با وجود ارتباط دولت ایران با طالبان، کشته شدن قاسم سلیمانی اوضاع منطقه به خصوص افغانستان را بیشتر متشنج خواهد ساخت.
 
برخی کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی نیز در مورد کشته شدن قاسم سلیمانی نوشتند، دولت ایران بهای بزرگی را به خاطر آتش زدن سفارت امریکا در بغداد پرداخت کرد.
 
صالحه سادات، خبرنگار افغان در صفحه رسمی توییترش نوشت: «قاسم سلیمانی آتش را که سال‌ها پیش در خاورمیانه افروخته بود امروز خودش در آن آتش سوخت. او افغان‌های مهاجر زیاد را در جنگ سوریه فرستاد و بعد جنازه آنان را به خانواده‌هایشان داد. سلیمانی چاهی را که برای دیگران کنده بود سرانجام خودش در آن چاه فرو رفت».
 
مسعود حسینی، عکاس افغان در صفحه رسمی توییترش نوشت: «سلیمانی بسیاری از مهاجرین افغانستانی را با فریب و حیله و در قالب گروه فاطمیون به سوریه می‌فرستاد تا برای منافع ایران و روسیه بجنگند. روسیه هم ایران را تنها رها کرد!».
 
دوست علی دولت‌پور، کاربر دیگر افغان نوشت: «این آقای سلیمانی اگر برای ما جفا نکرده باشد کاری که هیچ نکرده است. اگر امروز قبرستان‌های سوریه و ایران پر از فرزندان هزاره است و هزاران مادر داغدار در افغانستان روزها و شب در انتظار فرزندان‌شان چشم پر اشک دارد از خیرات سری همین آدم‌ها امثال‌شان است».
 
قابل ذکر است که منابع امنیتی افغانستان بتاریخ 31 مارس 2019 گفته بودند، که 10هزار شهروند این کشور که از سوی حکومت ایران در قالب «لشکر فاطمیون» برای جنگ به سوریه کار می‌کردند، به افغانستان بازگشته‌اند.
 
براساس گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام وزارت امور داخله افغانستان که نخواست نام‌اش فاش شود گفته بود، این افراد در چند سال گذشته در «لشکر فاطمیون» در ایران استخدام شده‌ بودند و در سوریه می‌جنگیدند؛ اما اکنون به افغانستان برگشته‌اند.
 
برخی منابع خبری کابل در ماه مارس 2019 گزارش داده بودند که نیروهای امنیتی افغانستان در صدد دستگیری اعضای لشکر فاطمیون هستند؛ زیرا این جنگجویان را «خاین» تلقی می‌کنند. علاوه بر آن، این جنگجویان با تهدید گروه داعش نیز رو به رو هستند.
 
علی خامنه‌‌ای رهبر ایران در ماه مارس 2019 از جنگجویان لشکر فاطمیون که شهروندان افغانستان هستند، ستایش کرده و گفته بود، جنگجویان افغان در میدان‌های نبرد بیشتر از دیگران پایداری داشته‌اند.
 
حکومت افغانستان در مورد این سخنان خامنه‌ای واکنش شدید نشان داد و اعلام کرد، دولت ایران از فقر و مشکلات اقتصادی مهاجران افغان سواستفاده کرده‌ و این مهاجران را برای جنگ به سوریه می‌فرستد.
+17
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.