هواداران حشد شعبی اطراف سفارت آمریکا در عراق را ترک کردند

بی بی سی :هواداران گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران که به سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق یورش برده بودند به تجمع خود پایان دادند.
 
این افراد دو روز متوالی با در دست داشتن پرچم کتائب حزب‌الله و پرتاب کردن سنگ به سوی سفارت آمریکا در بغداد نسبت به حملات هوایی پنتاگون به مواضع حشد شعبی اعتراض کردند. این اعتراض با آتش زدن و تخریب دوربین‌های مدار بسته سفارت همراه بود.
 
واشنگتن به نظامیان خود در عراق افزوده و با متهم کردن ایران به طراحی حمله به سفارت، تهدید کرده است که تلافی خواهد کرد. ایران این اتهام را رد کرده است. آیت‌الله علی خامنه‌ای با اشاره به سخنان رئیس جمهوری آمریکا در همین رابطه گفته: "اینگونه سخنان، بی‌ربط و غیرمنطقی است، چرا که مردم منطقه به‌شدت از آمریکا متنفرند".
 
هواداران حشد شعبی و کتائب حزب‌الله از کشته شدن ۲۵ شبه نظامی در حملات هوایی ارتش آمریکا خشمگین هستند. این حملات هوایی، اقدامی تلافی‌جویانه در رابطه با کشته‌شدن یک غیرنظامی آمریکایی در عراق بوده است.
 
بعد از ظهر چهاشنبه (۱۱ دی) حشد شعبی با اعلام این‌که "پیام شنیده شد" از هوادارانش خواست تا به تجمع در برابر سفارت آمریکا پایان دهند.
 
گزارش‌ها حاکی است که پس از این فراخوان، گروهی از مردان جوان با شاخه‌های نخل برای نظافت خیابان و محوطه روبه‌روی سفارت به این محل فرستاده شدند. همچنین خودروهایی برای انتقال معترضان و جمع‌آوری وسایل آنان اختصاص یافت. گروهی دیگر این محل را برای برپایی اعتراض در برابر یکی از هتل‌های مجاور ترک کردند.
 
ارتش عراق اعلام کرده که تمامی این افراد محوطه اطراف سفارت آمریکا در بغداد را ترک کرده‌اند.
 
در همین حال سفارت آمریکا یک روز پس از حمله به ساختمان تمامی فعالیت‌های کنسولی عمومی‌اش را به تعلیق درآورده است. در بیانیه این سفارت آمده: "به دلیل حملات شبه‌نظامیان به سفارت ایالات متحده، تمامی فعالیت‌های کنسولی عمومی تا اطلاع ثانوی به تعلیق در می‌آید. تمامی قرارهای آینده لغو است. توصیه می‌شود که شهروندان آمریکا به سفارت نزدیک نشوند.
تاخیر سفر
همزمان بنابه گزارش ها مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با یورش معترضان به سفارت آمریکا در بغداد سفر خود به اوکراین و چهار کشور دیگر را عقب انداخته است.
 
آقای پومپئو قرار بود اواخر روز پنجشنبه وارد اوکراین شود و بعد از آن به بلاروس، قزاقستان، ازبکستان و قبرس سفر کند.
 
مورگان اورتاگون روز چهارشنبه گفت که آقای پومپئو سفر خود را به تاخیر انداخت "تا بر وضعیت جاری در عراق نظارت داشته باشد و از ایمنی و امنیت آمریکایی ها در خاورمیانه اطمینان حاصل کند."
 
در تحولی دیگر در این ارتباط ایران روز چهارشنبه یک مقام سفارت سوئیس در تهران را احضار کرد تا در مورد "اظهارات جنگ طلبانه" آمریکا اعتراض کند. سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا محسن بهاروند، دستیار وزیر امور خارجه ایران به کاردار سوئیس گفت: "ایران کشوری جنگ طلب نیست ولی در مقابل هیچ تهدید و هر اقدام نابخردانه ای هم دست بسته نیست و با تمام قدرت از خود دفاع می نماید. دولت آمریکا بجای اتهام زنی بی مورد به دیگران باید یاد بگیرد چگونه با ملتهای دیگر حرف بزند و دست از اشغالگری بردارد."
 
در پی حمله معترضان عراقی به سفارت آمریکا در بغداد، دونالد ترامپ گفت که مسوولیت هرگونه تلفات احتمالی و صدمات وارده به مراکز آمریکایی به طور کامل بر دوش ایران خواهد بود.
 
دونالد ترامپ سه شنبه در توییتی نوشت: "آنها (ایران) بهای سنگینی خواهند پرداخت" و افزود "این یک هشدار نیست، یک تهدید است. سال نو مبارک!"
+7
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.