طی یک ماه؛ قیمت هر متر آپارتمان در تهران یک میلیون تومان افزایش یافت

بی بی سی :بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود به تحولات خرید و فروش و همچنین اجاره مسکن در آذر ماه در شهر تهران پرداخته است.
 
در این گزارش آمده متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنا در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آذر ماه بیش از ۱۳/۵ میلیون تومان بوده در حالی که در آبان این رقم ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود.
 
به این ترتیب قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان معامله شده در آذر یک میلیون تومان گرانتر از آبان شده است.
 
محمد اسلامی، وزیر راه‌ و شهرسازی درباره این افزایش قیمت گفته است: "قیمت‌های مسکن متاثر از سایر مولفه‌های اقتصادی کشور است. رونق اقتصادی ما موتورهای محرک خود را دارد."
در این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران است، تعداد معاملات پایتخت در آذر ماه بالای ۹۵۰۰ مورد اعلام شده؛ بیش از دو برابر ماه قبل (آبان/ ۴۰۶۴) و چهل درصد بیشتر از آذر ماه سال قبل (۱۳۹۷).
 
         
  بیشتر معاملات مسکن تهران در آذر ماه آپارتمانهایی بوده که هر متر مربع آنها بین ۹ میلیون تا ۱۰/۵ میلیون تومان ارزش گذاری شده بودند و بین ۵۰ تا ۶۰ متر زیر بنا داشتند.
 
منطقه ۵ تهران با ۱۶/۷ درصد بالاترین تعداد معاملات را در آذر ماه ثبت کرده است؛ این منطقه از تهران از جنوب به جاده مخصوص کرج، از شمال به دامنه کوه های البرز، از غرب به رودخانه کن و منطقه ۲۲ و از شرق به بزرگراه محمد علی جناح و اشرفی اصفهانی می‌رسد.
 
پونک و فرحزاد در همین منطقه شهرداری تهران واقع شده‌اند.
 
بنا به گزارش بانک مرکزی قیمت اجاره در آذر ماه امسال در شهر تهران در مقایسه با آذر پارسال (۱۳۹۷) حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است؛ این رقم برای کل مناطق شهری در ایران بالای ۳۰ درصد اعلام شده است.
بازار مسکن در سال اخیر افزایش قیمت و به دلیل کاهش قدرت خرید، رکود را تجربه کرده است.
 
کارشناسان یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن در ایران را افزایش تقاضا و کمبود عرضه می‌دانند.
 
بعضی آمارها حکایت از آن دارد که تولید فعلی مسکن در ایران نصف نیاز بازار است.
 
به گفته حسن خسته‌بند، عضو کمیسیون عمران مجلس دولت باید در سال ۹۷ حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی می‌ساخت "اما متأسفانه حدود ۴۷۳ هزار واحد مسکونی تولید کرد."
بنابر اعلام بانک مرکزی قیمت اجاره بها در شهر تهران در آذر ماه امسال در شهر تهران در مقایسه با آذر پارسال (۱۳۹۷) حدود ۲۸ درصد افزایش یافته استتعداد خانه‌های خالی در ایران در حال حاضر بدرستی مشخص نیست و بیشتر مقام‌های ایرانی به آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ استناد می‌کنند.
 
بر این اساس طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ رشد تعداد خانه‌های خالی در ایران سالانه ۱۷ درصد بوده است.
 
در سال ۱۳۸۵ تعداد واحدهای مسکونی خالی در ایران حدود ۶۳۳ هزار بود که این رقم در سال ۱۳۹۵ به دو میلیون و ششصد هزار رسید.
 
بیشترین تعداد خانه‌های خالی بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ در تهران است؛ ۴۹۰ هزار واحد، حدود ۱۹ درصد کل خانه‌های خالی در ایران.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس البته مدتی پیش در گزارشی گفته بود با احتساب مسکن خالی، تعداد خانه‌های موجود پاسخگوی نیازهاست.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.