آیا ایران با سقوط جمهوری اسلامی ‌ویران خواهد شد؟

مجید محمدی - ایندیپندنت فارسی : جمهوری اسلامی ‌خود شرایط ویژه ایجاد می‌کند، تا افرادی را به ضرورت وجود خود قانع سازد. پس از هر خیزش عمومی‌ علیه حکومت جمهوری اسلامی ‌و در پی آن سرکوب وحشیانه‌ معترضان، گروهی در ایران و خارج از آن خود را مسئول حفظ نظام دانسته و اعلام می‌کنند که راه حل، گذر از جمهوری اسلامی ‌نیست و " در نبودن جمهوری اسلامی ، ایران در یک سیاه چاله خواهد افتاد که اصلا معلوم نیست کی بتواند سر در بیاورد." آن‌ها ایده براندازی را به خارج از مرزها نسبت داده و نمی‌توانند این نکته را درک کنند که ایرانیان ممکن است جمهوری اسلامی ‌را نخواهند: "گمان نکنیم که این مساله [اعتراضات براندازانه] فقط مشکل عده‌ای افراد در حکومت است. این انتقامی ‌است که کشورهای مرتجع منطقه می‌خواهند از ایران بگیرند و لحظه‌شماری می‌کنند که تمدن ایرانی را نیز در وضعیت لیبی و سوریه و عراق ببینند. مشکل آنان فقط دولت و حکومت ایران نیست، مسئله آنان تمدن و تمامیت ارضی ایران است."
 
این‌ها دو دسته هستند: گروهی که از سر باور و ایدئولوژی چنین می‌گویند و کشته‌ها و خسارات را حجامت نظام معرفی می‌کنند (اصولگرایان) و گروهی که در چارچوب نظام، عملگرا هستند و معتقدند خیزش و براندازی شرایط را بدتر خواهد کرد و بهتر است معترضان همانند آن‌ها دست نیاز و التماس به سوی ولی فقیه و سپاه و روحانیت دراز کنند تا در اعمال و سیاست‌هایشان تجدید نظر کنند و در عین حال از مواهب نظام هم برخوردار باشند.
 
گروه دوم نخست مشکلات را ردیف کرده و خود را دلسوز مردم معرفی می‌کنند تا "نظام" نسبت به وفاداری آن‌ها تردید نکند و در پایان بیت‌الغزل خود را می‌سرایند که ایران بدون جمهوری اسلامی ‌مثل سوریه و یمن و لیبی، ویران می‌شود. در میان این افراد رهبران احزاب سیاسی، استادان دانشگاه و یادداشت‌نویسان تبلیغاتی نظام به چشم می‌خورند. وجه مشترک همه این‌ها این است که هرچه دارند از جمهوری اسلامی ‌دارند: مدیریت دولتی و رانت‌های بی حد و حساب همراه آن، لابی‌گری برای نظام و برخورداری از دلارهای نفتی رژیم، استادی دانشگاه از مجرای نظام فاسد گزینش و بورسیه‌های دولتی، قراردادهای نظر سنجی از موسسات دولتی و کسب شهرت و اعتبار از مجرای نهادهای نظام.
 
پنج پیش‌فرض نادیده گرفته شده کسانی که این سخن بی اساس را مطرح می‌کنند، احتمالا پنج پیش‌فرض را -آگاهانه یا ناخودآگاه، در ذهن دارند؛ پیش‌فرض‌هایی که به هیچ کدام اشاره نمی‌کنند:
 
۱. این که اگر مردم بخواهند نظام را براندازند، رژیم به جای واگذاری امور به مردم کشور را نابود کرده و به رژیم بعدی تحویل می‌دهد. آن‌ها احتمالا باور دارند که جمهوری اسلامی ‌حتی بدتر از رژیم سوریه است و ظرفیت چنین کاری را دارد. البته اگر ده‌ها میلیون ایرانی هم‌زمان به عرصه خیابان‌ها آمده، در خیابان‌ها بمانند و کشور را بدون هیچ اقدام دیگری تعطیل کنند، خواهان استعفای ولی فقیه و برگزاری همه‌پرسی شوند، بعد از یک هفته اثری از نظام جمهوری اسلامی ‌باقی نخواهد ماند بدون آن که چیزی ویران شود. هیچ حکومتی حتی رژیم قصاب خامنه ای نمی‌تواند ده‌ها میلیون نفر را هم‌زمان در سراسر کشور به رگبار ببندد.
 
۲. این که مردم ایران آن‌قدر خشن هستند که در جریان اعتراضات عمومی‌ همه دار و ندار خود را آتش می‌زنند یا درگیر جنگ داخلی می‌شوند. خیزش‌های ۹۶ و ۹۸ نشان داده است که معترضان در سراسر کشور دیدگاهی واحد دارند: نجات کشور از حکومت روحانیت/سپاه و تاسیس دولت ملی. در این خیزش‌ها فقط منافع قشر حاکم مورد تعرض قرار گرفته است.
 
۳. این که ایران ویرانه نیست و آباد است و در صورت جنبش‌های براندازانه ویران خواهد شد. ظاهرا این افراد به حدود هفتاد درصد شهرهای کشور، سی هزار روستای متروک، یا حاشیه‌های شهرهای بزرگ سفری کوتاه نکرده‌اند تا ببینند ایران امروز، جز مناطقی از چند شهر بزرگ ویرانه است. آن‌ها این ویرانگی را نمی‌خواهند ببینند چون در مقامی قرار داده شده‌اند (بدون شایستگی) که نباید این موضوع را ببینند تا احساس خوبی به آن‌ پیدا کنند.
 
۴. این که جمهوری اسلامی ‌آماده تغییر، به دلیل شرایط ویژه است. قائلان به اصلاح پذیری نظام سر خود را در برف فرو برده و وانمود می‌کنند که حاکمان گوش شنوا دارند و تحول در چارچوب این نظام مافیایی-پلیسی ممکن است. این پیش‌فرض از اساس باطل است، چون جمهوری اسلامی، ‌خود شرایط ویژه را ایجاد می‌کند تا با دستاویز قرار دادن آن، افرادی را به ضرورت وجود خود قانع سازد. نظامی ‌که چهل سال است قوانین و سیاست‌هایی را متوجه به بقای نظام شکل داده و اجرا کرده، چگونه بدون فشار و اعتراضات عمومی ‌و تنها با خواهش چند "دلسوز نظام" آن‌ها را کنار می‌گذارد؟ چه سازوکاری برای آن در درون نظام وجود دارد؟ هیچ. در چارچوب قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی، ‌جز بن بست برای تحول چیز دیگری وجود ندارد. اگر داشت تا کنون باید به نحوی موثر واقع می‌شد.
 
۵. فرض دیگر قائلان به ویرانی کشور در دوران بعد از جمهوری اسلامی، ‌آن است که ایران به اندازه سوریه و یمن و لیبی متفرق و پر از شکاف است و مردم آماده ویرانی همه چیزند و باید کشور را با زور یک رژیم قصاب و تمامیت‌خواه و تروریست در کنار هم نگه داشت. این دیدگاه متضمن توهین به مردم ایران و انکار نگرش ملی در میان اکثر ایرانیان است.
 
پنج دسته سوال کلیدی این سخن که "کشور پسا جمهوری اسلامی ‌ویرانه‌ای بیش نیست و نخواهد بود" آن قدر بدون پایه و اساس است که یک کودک دبستانی هم که از تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران شنیده باشد، می‌تواند آن را به چالش بکشد: ایران با حمله اسکندر و مغول و اعراب از میان نرفت؛ باقی ماند و در دوره‌هایی سر بلند کرد و بعد از ویرانه‌ای که روحانیت و سپاه در طی چهل سال ساخته‌اند باز هم برخواهد خاست. درباره این سخن چند پرسش می‌توان مطرح کرد:
 
۱. آیا تاریخ ایران با جمهوری اسلامی ‌شروع شده و با مرگ آن پایان می‌یابد؟ آیا می‌توان ایران را به بیت رهبری و مجلس نمایشی و پادگان‌های بسیج و پایگاه‌های بسیج و حوزه‌های علمیه دولت ساخته تقلیل داد؟
 
۲. آیا نظامی‌ بیش از جمهوری اسلامی ‌در تاریخ معاصر (حتی قاجارها) ایران را تا این حد رو به ویرانی برده‌ است؟ فقط در عرصه‌های معیشت روزمره، محیط زیست، حیات روستایی، روابط خویشاوندی و خانوادگی، سنت‌ها و فرهنگ‌های قومی‌ و محلی، و صنایع ملی، سه رژیم قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی ‌را با هم مقایسه کنید تا مشخص شود کدام رژیم ویرانگرتر بوده است؛ با توجه به این که قاجار ۱۳۰ سال، پهلوی ۵۳ سال، و جمهوری اسلامی ‌۴۱ سال بر ایران حکم رانده‌اند.
 
۳. آیا ایران با براندازی رژیم پهلوی ویران شد که با براندازی جمهوری اسلامی ویران شود؟ اگر براندازی ویران کننده است (بنا به نگاه اسلامگرایان) و ایران یک بار ویران شده، چگونه می‌توان آن را دوباره ویران کرد؟ هشت سال جنگ با عراق چطور؟ آیا ایران بعد از جنگ هشت ساله ویران شد یا خیر؟ اگر نشد و قرار است با براندازی ویران شود، چرا باید تصور کرد که براندازی جمهوری اسلامی ‌سهمگین‌تر از جنگ هشت ساله خواهد بود؟
 
۴. جامعه ایران از کدام جهت شبیه به سوریه و لیبی و یمن است که طرفداران بقای نظام، مدام ایرانِ در حال سرنگونی جمهوری اسلامی ‌را با آن‌ها مقایسه می‌کنند؟ آیا این تشبیه مبتنی بر یک تحقیق علمی‌ است یا برنامه تبلیغاتی برای جو سازی و شانتاژ علیه انحلال طلبان؟
 
۵. آیا منفی‌بافانی که مدام تصویر ویرانی ایران در نبود جمهوری اسلامی ‌را تجسم می‌بخشند، چشم‌اندازی برای ایران در چارچوب این نظام نکبت و فلاکت عرضه می‌کنند؟ پاسخ منفی است. جمهوری اسلامی ‌هیچ چشم‌اندازی غیر از مرگ و تنفر و خشونت و ویرانی در چهل سال اخیر عرضه نکرده است. هرجای دنیا هم جمهوری اسلامی ‌پا گذاشته با خود ویرانی و قتل و خشونت و جنگ به همراه آورده، یا آن‌ها را افزایش داده است. چه اتفاقی قرار است بیفتد تا این نظام یکباره ۱۸۰ درجه تغییر کند؟ روحانیت و پاسداران آن چیزی در چنته دارند که عرضه نکرده باشند؟
 
کسانی که خواست‌های ناشدنی از حکومت دارند و به مردم امیدهای واهی یا ترس‌های واهی‌تر القا می‌کنند، شاید احمق نباشند اما مخاطبان خود را احمق فرض می‌کنند. خیزش‌های ۹۶ و ۹۸ نشان می‌دهد که این "احمق‌های مفروض" که از افراد مشهور و نخبگان نظام پیروی نمی‌کنند، دیگر نمی‌خواهند اندیشه و اراده خود را به این مشاطه‌گران واگذار کنند.
+73
رأی دهید
-32

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    Zaall - اصفهان، ایران

    وقتی براندازان فقط در اصفهان ۳۰۰ میلیارد تومان ضرر و زیان در طی ۲ روز وارد می کنند! یعنی این جماعت طی یک هفته ایران را به سوریه و لیبی تبدیل می کنند، بیشترین کشته شدگان د‌ر استان های هست که گروهای تجزیه طلب نفوذ دارند و به راحتی اسلحه می کشند، همان طور که در انقلاب ۵۷ کشیدند، مطمئن باشیدکه نیروهای امنیتی به شما غورباقه ها اجازه شنا کردن نخواهند داد. پاینده ایران بزرگ تا چشم غرب پرست قمپوزیسیون در بیاید
    87
    14
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان

    . ۳. آیا ایران با براندازی رژیم پهلوی ویران شد که با براندازی جمهوری اسلامی ویران شود؟ البته ایران با سرعت سوریه ویران نشده بلکه یواش یواش درحال ویران شدن است؛دیگه چیزی از اقتصاد و اخلاقیات و هنر و صنعت و علم باقی نمانده، تنها ترس حکومت خُلمنه ای این است که وارد یک درگیری خشونت بار داخلی شود و خوب میدونه که نیروهاش تا یک حدی مقاومت میکنند و بعد از اون تنها میمونه واسه همین خود خُلمنه ای دار و دسته اصلاح طلبان رو راه اندازی کرده تا با امید دادن به مردم اونها رو کنترل کنه تا درگیری خشونت باری اتفاق نیافته.
    8
    41
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    البته که صدها بار ایران از امروز بهتر خواهد شد چون بجای اسلام قرون وسطائی، قابلیت و دانش روز حکومت خواهند کرد و با یک حکومت ملی ایران قابلیت هرگونه جهشی را دارد
    6
    52
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    یه واقعیت هست من می‌دونم الان همه منفی‌ میدان به من ولی‌ باید گفت. اگر ۲۰ سال پیش جمهوری اسلامی میرفت شاید اتفاقی‌ برای کشور نمیفتاد ولی‌ الان شرایط خیلی با گذشته فرق داره. شما نگأ کنید ایران محاصره شده از این سنی‌های افراطی، شرق کشور همش طالبان و دارو دستش هستند تو افغانستان و پاکیستان. غرب کشور عرب‌های سنی وهابی عربستانی و کردهای تجزیه طلب هستن متاسفانه یا خوشبختانه به خاطر سیاست‌های ۲۰ یا ۳۰ سال اخیر ما یه علامه دشمن قسم خورده در خودمون جم کردیم که فقط منتظر یه فرصت هستن برای ضربه به ایران. واسه یه سنی مذهب افراطی فرقی‌ نمی‌کنه که شما شیعه باشی‌ یا نه حین که اسم ایرانی‌ روی شما هست خونه شما رو مباح میدونن. تجزیه طلب‌ها و کشور‌های اطراف رو که ول کنید چشم دوختن واسه خاک ما. آمریکا اسرائیل و رقبای منطقی ایران که به کنار.
    57
    23
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Alphabet - پترس، یونان

    نه برعکس. اگر جمهوری فسق و فجور باقی بماند ایران پاره پاره خواهد شد. دریا شمال را بخشیدن به روسیه و کشور های اطراف. خلیج فارس به چینیها, سیستان بلوچستان داغونه از فقر و فلاکت, خوزستان داغونه آب و فاضلابش قاطی مثل فاطی, کردستان هم مثل اینها, هنوز وضع زلزله زده ها روشن نیست. اصفهان آب نداره, یزد آب نداره, سمنان آب نداره. کار وجود نداره برای نسل جوان, بیکاری, تورم, در حالیکه ما یکی از ثرواتمند ترین کشورهای دنیا هستیم. پس جمهوری آخوندی باید نابود شود و آخوندهای موریانه مفتخور, بیکار و بی عاربه اردوگاه های کار اجباری فرستاده شوند. تا ایران روی خوش ببیند.
    8
    55
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    صحت خواب! فعلاً که جمهوری اسلامی ایران را ویران کرده.
    8
    45
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    آزاذه - تهران، ایران

    ایران با باقی ماندن جمهوری اسلامی ویران خواهد شد.
    10
    56
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان

    [::Zaall - اصفهان، ایران::]. اون براندازان که میگی اسمش هست بسیج و نیروی انتظامی برو تو یوتوب ببین چجوری دارند اموال مردم رو خراب میکنند و خسارت وارد میکنند و به روی مردم بی دفاع اسلحه میکشند.
    5
    37
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۶
    Ukraine - ادسا، اوکراین
    باید به تاریخ نیم نگاهی کرد. سلسله قاجار خوب یا بد برای کشورداری جنگید.بعضی شاههای قاجار هم به انگلیس و روسیه باج دادند.در دوره پهلوی خوب یا بد فقط شاهد جنگ ظفار بیرون از مرزها بودیم وبعد سعی شد فقط به آمریکا باج داده شود.حکومت آخوندی هم خوب یا بد هشت سال مقابل صدام حسین جنگید و به روسیه باج میدهد.قبل از قاجار ولی کمتر شاهی با غربیها معامله کرد و اکثرا جنگیدند.
    3
    9
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۶
    Ukraine - ادسا، اوکراین
    در اینکه غرب بخاطر نفت و غنی بودن منابع طبیعی می خواهد یا از ایران سود ببرد یا باج بگیردشکی نیست.شکی هم نیست که در این رابطه بین ایران و غرب یاجنگ پیش می آید یا حالت توازنی که درآن باید باج داد و بده بستان کرد.در جنگ هم مرزها تغییر میکند یا کشورهای جدید درست میشود.با این حساب ایران همیشه می ماند ولی نه همیشه در مرزهای فعلی.موضوع این است.بسته به اینکه دولتمردان کارکشته ای مثل امیرکبیر و محمدعلی فروغی موجودند یا خیر وضع کشور می تواندبهتر شود یا بدتر.
    3
    8
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ

    اگر ایران مثل سوریه باشه ارزششو داره این رژیم رو. ساقط بکنیم به خاطر آینده بچه هامون
    4
    24
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. الحمدولله که از فارسی نوشتن شما پیداست که ایرانی نیستی، پس نگران تجزیه ایران نبوده، فلسفه هم برای ما نباف. بقدر کافی سپاه سایبری اینجا داریم که ما را از سوریه شدن ایران بترسانند!
    9
    28
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::Zaall - اصفهان، ایران::]. چرتکه انداختی و به مبلغ سه میلیارد رسیدی یا تلویزیون حکومتی اعلام کرد؟ً
    5
    27
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    amir-amir - تورنتو، کانادا
    اگر جمهورى اسلامى انقلابش را در داخل مرز هاى ایران نگاه مى داشت و فکر صدور آن را از سرش بیرون مى کرد که کشور مصیبت هایش خیلى کمتر مى بود. ٤٠ سال تمام است که اینها اندیشه شان این است که ما قوم برتر جهان هستیم و همه باید پیرو ما باشند. کشور این همه کمبود و فقر دارد ولى اینها ثروت مملکت را دارند خرج بیگانگان مى کنند. اینها حتى به همان گفته دینى خودشان هم عمل نمى کنند که مى گوید چراغى که به خانه رواست به مسجد بردن حرام است. خوب طبیعى است مردم ساکت نمى شینند تا کى باید صبر کنند که جمهورى اسلامى به آمال و آرزو هاى خود برسد مگر کشورهاى دیگر ساکت مى نشینند و نظاره گر خواهند بود که جمهورى اسلامى خواست و هوس خود را تحمیل کند! اگر عده اى احتمالا از سر صدق مى گویند که مردم نباید معترض باشند چون ممکن است بدتر از سوریه شویم ولى از آن طرف هم این حکومت راهى که پیش گرفته قصد تجدید نظر ندارد چونکه خشت اول را از ٤٠ سال پیش کج گذاشته تا ثریا دیوارش کج خواهد بود.
    0
    9
    جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    [::Zaall - اصفهان، ایران::]. مگه کسی از تو آمار خواست. فقط حواست به پروستات اغا باشه نزنه بیرون
    2
    22
    جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۹
    hamishehrastgoo - پاریس، فرانسه
    یک نسل مخالف رژیم داره منقرض میشه و شما دارید هنوز به فروپاشی رژیم فکر میکنید و مقاله مینویسید . ای بابا ، عمر خودتون را با این حرفهای بیهوده تلف کردید .
    10
    2
    جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۹
    hamishehrastgoo - پاریس، فرانسه
    شما ها هم وقتی که کم میارید سرتون را تو تنبان آقا میکنید و پرخاش گری کنید. اگر سواد کافی داشتید نیازی به گفتن کلمات رکیک نداشتید.
    8
    2
    جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۷
    چهارشنبه سوری ایران - فرانکفورت، آلمان
    هرچی که بشه بهتر از اخوند ح...است که همه چیز برای مردم ممنوع است ولی برا خودشان نه , اینجا ایران است ولی به ایرانی کار نمیدهند و اجاز وارد شدن به سیاست را ندارد
    1
    5
    جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    grizzly - برلین، آلمان
    [::hamishehrastgoo - پاریس، فرانسه::]. ما میدانیم که از بین بردن یک رژیم ایدئولوژیک کار ساده ای نیست زمان میبره، همینکه از ترسشون حکومت نظامی راه انداخته اند و بر روی مردم اسلحه کشیده اند و واسه یک شب چهلم خودشون رو خراب کرده اند همه نشانه پیروزی در آینده است؛ حاکمانی که اینقدر ضعیف باشند که حتی آخوندها در مساجد آنها را مسئولین بی کفایت بنامند حاکمان در حال مرگند.
    1
    4
    جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.