درخواست مقام استانداری برای برخورد با «تبدیل شدن افغان‌ها به کارفرما»

 یک کافه در تهران که توسط اتباع افغانستان ایجاد شده است رادیو فردا :مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران به حضور برخی شهروندان افغانستان در اعتراضات اخیر ایران اشاره کرد و خواستار جلوگیری از «کارفرما و آشپز شدن» اتباع افغانستانی شد.
 
او همچنین از صدور بخشنامه‌ای خبر داد که بر اساس آن قرار است با فروش ملک به اتباع افغان با واسطه قرار دادن یک فرد ایرانی برخورد شود.
 آیا فشارهای اخیر بر اتباع افغانستانی در ایران در امتداد نگرش جامعه است؟به گزارش خبرگزاری فارس، منصور حاجی که روز شنبه، ۳۰ آبان، در یک جلسه اداری سخن می‌گفت افزود که «بسیاری از اتباع افغانستانی و یا دیگر اتباع خارجی از حالت کارگری خارج شدند و در حال تبدیل به کارفرما هستند».
 
وی خواستار آن شد که اداره کار و دیگر نهادهای مرتبط برای مقابله با این امر «جدی‌تر وارد شوند».

 
 
دولت ایران همچنین روز ۲۲ تیر۹۳ در بخشنامه‌ای اشغال اتباع خارجی در دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی ایران را ممنوع کرده بود.
 
تصویب این بخشنامه‌ها و قوانین موضوع بحث‌های دامنه‌داری در جامعه مدنی ایران بوده‌ و اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است.
 
به گفته آقای حاجی، همچنین «بسیاری از اتباع خارجی با واسطه قرار دادن یک ایرانی و گرفتن یا دادن وکالت اقدام به خرید املاک می‌کنند».
 
وی خبر داد که بخشنامه‌ای در حال تنظیم و ارسال به قوه قضائیه است تا با این موضوع برخورد شود.
 
آقای حاجی همچنین گفت که «اصناف، شبکه بهداشت و نهادهای مرتبط باید دقت کنند که ورود اتباع به مشاغل آشپزی و خوراکی ممنوع است».
 
او توضیحی در مورد علت جلوگیری از ورود اتباع افغان به مشاغل آشپزی و خوراکی نداد.
 
این مقام استانداری همچنین مدعی شد که بخشی از اعتراضات آبان ماه «متاثر از حضور اتباع» افغان بوده است.
 
در اعتراضات آبان ۹ نفر از اتباع افغان کشته و بیش ۱۰۰ نفر از آنان بازداشت شدند.
+22
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    در روایت آمده است که - سن فرانسیسکو، ایالات متحده امریکا

    «بسیاری از اتباع افغانستانی و یا دیگر اتباع خارجی از حالت کارگری خارج شدند و در حال تبدیل به کارفرما هستند». چه نکات تاسف باری در پشت تفکری که چنین حرفی رو میزنه هست. شما برو دبی نمیگن اهل کجایی میگن سرمایه داری فکر داری کار کن پول دربیار کار فرمای صد تا عرب شو. بیا امریکا نمیگن ایرانی هستی حق نداری کار فرما باشی فقط باید عملگی کنی برو مدیر عامل شرکت 80 میلیاردی اوبر شو. واقعا خلایق هر چه لایق. ملاک ایشون زحمت کشیدن نیست برای کار فرما بودن ملاک ایشون اصلیت و نژاد هست. ایرانی ها در برخورد باکشورهای همسایه نژاد پرستی شدیدی دارند ولی جلو اروپایی های پرپر میزنند.
    59
    18
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    Farhad420 - المیره، هلند

    خوب اشکالش چی هست؟هر کس لیاقت داشته باشه پیشرف میکنه؟حالا این همه ایرانی تو خارج کار فرما هستند چند تا افغانی هم تو ایران باشند چه اشکالی داره؟مشکل اینجاست که شما حکومت داری حالیتون نیست.
    57
    16
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    از یه جا شنیدم خیلی از این شورش‌ها در اطراف تهران دوستان افغان بودن که از شرایط صو استفاده کردن مشغول غارت کردن شدن، دوستی داخل ایران میگیفت و وانت نیسان حمله میکردن مغازها بانک‌ها مشغول غارت کردن. در بخش آشپزی هم چون خیلی از این دوستان قاچاقی میان ایران و معلم نیست کی سالم هست کی مریض بعضی شون هم دل خوشی از ما ایرانی‌ها ندران غذاها‌ها رو مسموم می‌کنن و بقیه ماجرا. البته این مربوط به همه نمی‌شه بعضی هاشون
    11
    58
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان

    [::در روایت آمده است که - سن فرانسیسکو، ایالات متحده امریکا::]. شما تا حالا دبی نبودی که این حرف را میزنید.؟. اماراتی ها فقط باید کارفرما باشند و کفیل. افراد دیگر می‌توانند بر ای خودشان شرکت بزنند ولی اماراتی ها را اجازه ندارند استخدام کنند. استخدام کا گر فقط برا ی خارجی هاست. شما اگر ملک بخرید 99 ساله است....
    5
    55
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان

    [::Farhad420 - المیره، هلند::]. جناب اتفاقأ کار درستی میکنه حکومت ایران.. چون با کارفرما شدن افغانها.. دریچه برده داری و باج گشوده میشه. کارگر قاچاق با ارزانترین قیمت واگذار میشه.. اگر دلایل این کار رو بازگو کرده بودند و یکجانبه خبر پخش نمی‌کردند شما هم این حرف و نمیزدید
    7
    56
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    motefaker - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    زینبیون و فاطمیون وحشریون را که درکشتار مردم ایران خوب عمل کردند را پاس ایرانی و سرمایه و پول میدن ومی کنندشان سرمایه دار و کارفرما ،اسمش را هم افغانی میذارن تا به مخالفان انگ نژادپرستی زده بشه ولی بقول خدای خودشان ٬٬مکر و مکرالله والله خیرالماکرین ،،
    5
    21
    ‌سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::میلاد2020 - داخائو، آلمان::]. دلیلش مهم نیست. مهمتر این هست که محروم کردن یه قشری که استعداد کارمفید داره اولا باعث عقب افتادگی میشه ثانیا مغایر با حقوق بشر هست. نمیشه به یه افغانی که بیاد توی کشورت اشتغالزایی بکنه بگی حق نداری مالک بشی در حالیکه همین بابا بره توی آلمان یا هر کشور دیگه امکان مالکیت داشته باشه
    12
    2
    ‌چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    alimazari2 - تل اویو، اسرائیل
    [::میلاد2020 - داخائو، آلمان::]. چرا دروغ میگی؟ تو دبی و تمام کشورهای دنیا سرمایه گذاری ۴۹ درصدی هست. ان هم در شرکتهای سهامی. ایا سوادت میکشد بدانی این نوع شرکت و شرکتهای سهمی چه نوع سهامی است؟ چرا در عقب ماندگی و ظلم به دبی و افریقا نگاه میکنی؟ چرا از اروپا و غرب مثال نمیزنی؟توی .. در المان چرا نشستی اگر المان بد هست؟
    16
    2
    ‌چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    alimazari2 - تل اویو، اسرائیل
    [::motefaker - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. این چیزها را نچسبانید به همه. شما کتاب ژنرال پترائوس را بخوان. در این کتاب از جنایتهاو ترورهای ایران در عراق و افغانستان گفته شده است. ایا میدانی دولتهای بوش اوباما و حتی ترامپ درباره ی جنگ افغانستان دروغ گفتند؟ اما اولین نفر میدانی کی بود؟ ژنرال پترائوس بود. گفت اگر ما جلوی ایران را نگیریم وضع بدتر میشود. ژنرال پترائوس ده سال پیش گفت ۹۹ درصد بمبها و اسلحه های طالبان از ایران می اید و امریکا باید جلوی اینها را بگیرد.
    17
    0
    ‌چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    آذرمیانه - آذربادگان، ایران
    [::alimazari2 - تل اویو، اسرائیل::]. بفرما جلو پرت و پلا نگو . طالبان و القائده تندروهای سنی هستند و اولین هدفشون ایرانی شیعه هست امکان نداره ایران به اونها کمکی داده باشه مخصوصا آخوندهایی که خودشون رو مرکز شیعه میدونند
    0
    17
    ‌چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    alimazari2 - تل اویو، اسرائیل
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. شما تلویزیون نگاه نکردید پس. به تاریخ تمام تندرویهای اسلامی نگاه کنید. به اسم سید جمال الدین اسد ابادی زاده ی اسداباد همدان برمیخورید که بنیانگذارش بود و به خودش رهبر مسلمین جهان داد. به گروهکهای ترویستی اسلامی نگاه کنید همه ی این گروهکها بعد از انقلاب اسلامی یکهو صاحب پول و اسلحه و اموزش شدند. حتما میدانی چطور. سعید قاسمی فرمانده ی ایرانی میگفت در پوشش هلال احمر اسلحه پول و امکانات فرستادیم بوسنی و تمام مسلمانان جهادی را از دنیا جمع کردیم و اموزش دادیم. این فرمانده ی ایرانی این کار خود را افتخار میدانست. بعد ان شاهد گروهکهای تروریستی مختلف بودیم. القاعده طالبان تندروها. بعد هم خود مسئولین ایرانی میگوید القاعده را اموزش دادن و القاعده را فرستادن امریکا. بعد شما چرا قبول نمیکنی؟ نکند شما مسئول هستی؟ همین مسئولین با افتخار کمک میفرستادند به گروهکهای تروریستی افریقا که بعدا الشباب و بوکوحرام شدند. بعد شما چرا مخالفت میکنی؟ کسانی که مسئول هستند و کمک کردند تایید کردند. تو تایید نمیکنی؟. بعد هم ژنرال پترائوس ده سال پیش کلی مطلب افشا کرد.
    17
    0
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    alimazari2 - تل اویو، اسرائیل
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. همین الان هر وقت امریکا و طالبان به دو قدمی صلح میرسند یکهو ایران پیغام میدهد با سران طالبان گفتگو میکنند. چرا؟ چون صلح نکنند. این یعنی چی؟ یعنی حمایت. یعنی به طالبان میگویند بمب بگذار مردم را بکش پولش را ایران میدهد. اسلحه ها را از ایران میفرستیم. مگر شماها نبودید با افتخار میگفتید منطقه در کنترل ایران است و امریکا هیچ غلطی نمیکند؟ مگر شماها نمیدانی حماس جیره خوار ایران است؟ مگر شما نمیدانی قاسم سلیمانی یک فرمانده ی معروف ایرانی بارها گفته کشورهای فلسطین عراق سوریه افغانستان در کنترل ایران است؟ من مانده ام. حرف شمایی که هیچ مسئولی نیستی را باور کنم یا حرف فرماندهان ایرانی را. بارها دیدم فلسطین و اسراییل به صلح نزدیک شده است ولی یکهو روز بعد پول میدهید به حماس و حماس موشک میفرستد. مگر خامنه ایی رهبر ایرانیها نگفت ما موشک میدیم به حماس؟ حالا حرف شما را باور کنم یا خامنه ایی رهبرتان را؟. راستی شماها از این کارها شرم ندارید. این کارها برای شما افتخار هست. مثل یک داعشی که کشتن مردم برایش افتخار هست.
    17
    0
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    alimazari2 - تل اویو، اسرائیل
    [::آذرمیانه - آذربادگان، ایران::]. ان زمان ایران و امریکا در حال مذاکره بودند و اوباما برای همین ژنرال پترائوس را اخراج کرد. قبل این همه سوال میپرسیدند چرا طالبان اینقدر اسلحه دارد. چطور میتواند مینهای درجه یک و پیشرفته بسازد؟ چطور امریکا بعد ۱۰ سال نتوانسته طالبان را شکست بدهد؟ ژنرال پطرائوس عزیز امد و گفت چرا. امد و گفت اگر میخوایید امنیت برگرد بر روی ایران فشار وارد کنید. ژنرال پطرائوس امد و گفت تمام این حمایتها از جانب ایران است. بعد هم اوباما اخراجش کرد. چون حقیقت را گفت. چون اوباما نمیخواست مذاکره خراب شود. لعنت بر اوباما که چشمش را بر روی ظلم بست. برای همین است ترامپ به افغانها ویزا میدهد. اما جلوی ورود ایرانیها را گرفته است. چون ترامپ میداند تروریست کدام کشور است و قربانی تروریسم کدام کشور.
    17
    0
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    alimazari2 - تل اویو، اسرائیل
    [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. [::رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. اره اره از یه جا شنیدی . من هم از یه جا شنیدم تو در بمبگذاری در امریکا دست داشتی.
    17
    0
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    alimazari2 - تل اویو، اسرائیل
    [::میلاد2020 - داخائو، آلمان::]. [::میلاد2020 - داخائو، آلمان::]. ادم دروغگو. بیا برات از همان قانون دبی بگم. در دبی شما میتوانی ۱۰۰ درصد بیزینس را داشته باشی. تنها در شرکتهای llc به طور اتوماتیک میتوانی ۴۹ درصد مالکیت داشته باشی ولی در صورت درخواست از سازمان دولتی مربوطه میتوانی ۱۰۰ درصد هم مالکیت داشته باشی. مقدار سرمایه ی مورد نیاز برای راه اندازی بیزینس بین ۱۴ دلار تا ۳۰۰ هزار دلار است. یعنی با ۱۴ دلار ناقابل میتوانی شرکت بزنی. بعد نمیدانم شماها چرا اینقدر دروغ میگید. به خدا هیچ کس را ندیدم اینقدر راحت بدونه تحقیق بدونه هیچی دروغ بگوید. واقعا شرمتان نمیشود؟ یا چون اینقدر دروغ گفتید به دروغگویی عادت کردید؟ . دروغ تنها کار بدی هست که در همه ی فرهنگها بدترین کار شناخته شده است. در اسلام شما میگن دروغ گفتن دشمنی با خدا است. در زمان کوروش میگفتن دروغ اینقدر بد است که مثل خشکسالی است. در غرب میگوید اگر کسی به تو دروغ گفت به او اعتماد نکن. خدا رو شکر دبی اینقدر پشرفت کرده که تمام سازمانهای دولتی ان در اینترنت اطلاعاتشان را گذاشته. بعد شما نمیدانم از کجا شنیدی در دبی نمیشود.
    17
    0
    ‌پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.